Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καμία ομοφοβική στολή, καμία τρανσφοβική εντολή, καμία ρατσιστική εξουσία 

Αστυνομικοί συλλαμβάνουν διαδηλωτές της «Συμμαχίας Γκέι Ακτιβιστών» στη Νέα Υόρκη, τη δεκαετία του '70. Από το βιβλίο «Stonewall», Martin Duberman, εκδ. Plume, 1993.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καμία ομοφοβική στολή, καμία τρανσφοβική εντολή, καμία ρατσιστική εξουσία 

  • A-
  • A+

Διάβασα ότι τριάντα χρόνια πριν εφορμούσαμε ως «υπερασπιστές της αρετής» με προτεταμένα τα κλομπ στις πιάτσες της Συγγρού, κυνηγώντας «περίεργα πλάσματα» που αναζητούσαν ταυτότητα και μεροκάματο.

Ακουσα για τις απεγνωσμένες τους κραυγές και τα ποδοβολητά τους για να αποφύγουν τη βαρβαρότητα των χτυπημάτων, τον εξευτελισμό που ακολουθούσε στο Τμήμα και τη δημόσια διαπόμπευση.

Κι έπειτα, πλατεία Συντάγματος, Πεδίον του Αρεως, Κουμουνδούρου, για να καθαρίσουμε και την τελευταία σπιθαμή γης που είχε απομείνει στους «βδελυρούς», που αναζητούσαν λίγη συντροφιά, λίγη αποδοχή, λίγη ελευθερία έκφρασης.

Και στα διαλείμματα να καυχιόμαστε μεταξύ μας που είχαμε αποσπάσει ως λάφυρο περούκες, ψεύτικα στήθη, τακούνια, και να διηγούμαστε με έπαρση πώς τρέπαμε σε φυγή τα «παλιοτραβέλια».

Εζησα την εισβολή σ’ ένα γκέι κλαμπ -«πουστρόμπαρο», όπως το λέγαμε- για να το εκκενώσουμε, «προστατεύοντας τα χρηστή ήθη».

Ανακαλώ στη μνήμη μου δέκα χρόνια πριν, σε κάποιο Τμήμα του Κέντρου, την Τζωρτζίνα και την Ολγα, που είχαν έρθει με εμφανή τραύματα από επίθεση που δέχτηκαν επειδή τόλμησαν να περπατάνε πιασμένες χέρι χέρι. Τους είπαμε ότι δεν έπρεπε να προκαλούν κι αυτές και τις συμβουλέψαμε να προσέχουν.

Δεν έχουν περάσει πέντε χρόνια, σ’ ένα μικρό διάλειμμα από τη δουλειά, είχαμε μαζευτεί σε πηγαδάκι και εξαντλήσαμε τον κατάλογο από ανέκδοτα για ομοφυλόφιλους που είχαμε ακουστά. Παραδίπλα ο Γιάννης, που ήταν και λίγο «θηλυπρεπής», όπως λέγαμε μεταξύ μας, χαμογελούσε αμήχανα.

Είναι πολύ νωπή στη μνήμη μου η περσινή εικόνα «συναδέλφων» να κραδαίνουν αυτάρεσκα ένα μπλουζάκι με στάμπα «Δεν είμαι ένας από αυτούς», που είχαν τη φαεινή ιδέα να τυπώσουν για να αποστομώσουν τάχα όσους ισχυρίζονται ότι υπάρχουν ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα στην Ελληνική Αστυνομία.

Με θυμάμαι να πράττω, να ανέχομαι, να δικαιολογώ, να σιωπώ, να αδιαφορώ. Από τη μία η υποχρέωση εκτέλεσης διαταγών, το καθήκον, οι κανονισμοί, η υποταγή στην εξουσία, από την άλλη η κοινωνική συμμόρφωση, η ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου, η αδιαφορία, η ατομικιστική λογική, η αποποίηση της ευθύνης, η ενδοομαδική εύνοια, η συντεχνιακή αντίληψη.

Στο μεταξύ, έτυχε ν’ ακούσω ότι βρήκαν απαγχονισμένη την Ανδριάνα, που ήταν διεμφυλική, ότι η Ελένη, που συνελήφθη στις επιχειρήσεις «Αρετή», πέθανε πάμπτωχη και περιθωριοποιημένη, ότι η Τζωρτζίνα αποφεύγει πια να κυκλοφορεί, η Ολγα αντιμετωπίζει ψυχολογικά προβλήματα και ο Γιάννης επιδεικνύει όλο και συχνότερα ομοφοβική συμπεριφορά για να γίνει αποδεκτός.

Αντιλαμβανόμουν ότι έχανα τον εαυτό μου μέρα με τη μέρα, καθώς βυθιζόμουν στον κυνισμό και την αναλγησία. Οι κινήσεις μου, μηχανιστικές, είχαν χάσει τη ζωντάνια και τον αυθορμητισμό τους.

Διαπίστωνα ότι ο κόσμος κι η πραγματικότητα μίκραιναν από τις ζώνες αποκλεισμού, που ορίζει η κυρίαρχη ιδεολογία και τις επιβάλλει μέσω κατασταλτικών μηχανισμών.

Καταλάβαινα ότι οι φρικαλεότητες στις οποίες επιδόθηκε η ανθρωπότητα δεν έπεσαν από τον ουρανό, αλλά ήταν αποτέλεσμα παγιωμένων διαδικασιών αποκλεισμού, ρητορικής μίσους, διακρίσεων εναντίον φυλετικών, έμφυλων, εθνικών, θρησκευτικών, κοινωνικών και πολιτικών ομάδων, από τις αναπαραστάσεις των οποίων αφαιρούνταν σταδιακά τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί εύλογη η εξόντωσή τους και να νομιμοποιηθεί ο αφανισμός τους.

Μάθαινα μέσα από εμπεριστατωμένες έρευνες και αναλύσεις για την ποικιλομορφία των έμφυλων παραλλαγών, για την ταυτότητα, την έκφραση και τα χαρακτηριστικά φύλου, για τον σεξουαλικό προσανατολισμό.

Συνειδητοποιούσα ότι ο στιγματισμός μέσω της υπεραστυνόμευσης περιθωριοποιημένων ομάδων, οξύνει τις κοινωνικές αντιπαραθέσεις, δυναμιτίζει την κοινωνική ειρήνη και ευνοεί αντί να περιορίζει την πιθανότητα ανάπτυξης παραβατικότητας. Οτι η ισονομία αποτελεί θεμέλιο της κοινωνικής συνύπαρξης και της κοινωνικής ειρήνης, ότι το αγαθό της ασφάλειας πρέπει να παρέχεται σε όλους ανεξαιρέτως, ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι αδιαπραγμάτευτη κατάκτηση του πολιτισμού μας και ότι οι συμπεριληπτικές κοινωνίες είναι πιο ασφαλείς και δίνουν τη δυνατότητα μιας καλύτερης ζωής σε όλους.

Η αιματοβαμμένη Γλάδστωνος, η αιματοβαμμένη Μεσολογγίου, οι άλλοι σκοτεινοί και αιματοβαμμένοι δρόμοι, οι δρόμοι της «Αρετής», του «Ξένιου Δία», της διαπόμπευσης των οροθετικών γυναικών, των τυφλών χτυπημάτων σε άοπλους διαδηλωτές, πάντα θα καταλήγουν στις ερεβώδεις λεωφόρους του φασισμού.

Με άλλα λόγια, διαπίστωνα τα αυτονόητα. Αλλά αυτά τα αυτονόητα εξακολουθούν να συζητιούνται σε ορισμένους χώρους, όπως τα Σώματα Ασφαλείας, ως μια απλή άποψη, και μάλιστα περιθωριακή, και όχι ως αξιωματική αρχή κάθε κράτους δικαίου.

Δηλώνω πια χωρίς περιστροφές ότι είναι καταδικαστέα κάθε ομοφοβική και τρανσφοβική συμπεριφορά, κάθε ρατσισμός, και αντιπαλεύω τις δομές, τις πρακτικές, τις πολιτικές και τις πεποιθήσεις που υψώνουν και συντηρούν φράκτες κανονικότητας.

Δεν είμαι μόνος, είμαστε κι άλλοι. Λίγοι όμως αποφασισμένοι. Ο αγώνας συνεχίζεται μέχρι να γίνουμε πολλοί, όλοι, μέχρι να εξαλειφθούν οι διακρίσεις, μέχρι να μην υπάρξει άλλο θύμα αστυνομικής βίας, μέχρι να λογοδοτήσει και ο τελευταίος θύτης. Δεν είναι επιλογή, είναι υποχρέωση και οφειλή στα θύματα της αστυνομικής βίας. Γιατί ο άδικος θάνατος κάθε ανθρώπου λιγοστεύει εμάς τους ίδιους.

Αν δεν αναγνωρίσουμε αυτή την οφειλή, παίρνουμε το μέρος του θύτη, γινόμαστε εμείς ο θύτης. Καμία στολή, καμία εντολή, καμία εξουσία δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο σ’ αυτή την υποχρέωση.

* Police Activists for Solidarity Societies against POverty and Racist Threat – Ακτιβιστές Αστυνομικοί για Κοινωνίες Αλληλεγγύης εναντίον της Φτώχειας και της Ρατσιστικής Απειλής


Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο τεύχος «Αόρατη Ιστορία: Διαδρομές, βιώματα, πολιτικές των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα», που κυκλοφόρησε με την «Εφ.Συν.» -  Σαββατοκύριακο στις 8 Ιουνίου 2019. Μπορείτε να διαβάσετε τα κείμενα σε ηλεκτρονική μορφή επιλέγοντας το αντίστοιχο λινκ από τον κατάλογο περιεχομένων που ακολουθεί ή να ξεφυλλίσετε και να διαβάσετε ολόκληρο το τεύχος στην εφαρμογή issuu μετά τον κατάλογο περιεχομένων. 


Περιεχόμενα Τεύχους

● Εισαγωγή, σελ. 2
● Νίκος Μυλωνάς (συνέντευξη στο Θεοδόση Γκελτή), Ένας «φίλος της Ντόροθυ» στην Ελλάδα, σελ. 3
● Σόνια, Λεσβίωμα, σελ. 4
● Ι.Κ., Το ζητούμενο είναι το τέλος της ντροπής, σελ. 4
● Αρης Μπατσιούλας, 20th Century Boy, σελ. 5
● Ρηνιώ Συμεωνίδου, Το υπέροχα ποικιλόμορφο φάσμα του βιολογικού φύλου: Ιντερσεξ παιδιά και άνευ όρων αγάπη, σελ. 6
● Ελενα – Ολγα Χρηστίδη, Μεγαλώνοντας σε μια κουίρ οικογένεια τη δεκαετία του ‘90, σελ. 7
● Αννα Κουρουπού, Συγγρού… σελ. 8
● PASSPORT, Καμία ομοφοβική στολή, καμία τρανσφοβική εντολή, καμία ρατσιστική εξουσία, σελ. 9
● Μπέττυ Βακαλίδου, Το τρανς κίνημα όπως το έζησα, σελ. 10
● Θωμάς Ξωμερίτης, Ηρωική έξοδος, δύσκολη ελευθερία, σελ. 11
● Δήμητρα Τζανάκη, Από το 1871 μέχρι το 1950: Γενεαλογία φύλου και σεξουαλικότητας, σελ. 12-13
● Κώστας Γιαννακόπουλος, Μια διάχυτη ομοφυλοφιλία στη μεταπολεμική Ελλάδα, σελ. 14-15
● Θεοδόσης Γκελτής, Από το 1976 μέχρι το 1990: Το κίνημα για την απελευθέρωση της ομοφυλόφιλης επιθυμίας, σελ. 16-18
● Πάολα Ρεβενιώτη (συνέντευξη στο Θεοδόση Γκελτή), Όταν βάζεις τη φούστα δεν την ξαναβγάζεις, σελ. 18
● Χρήστος Ρούσος (συνέντευξη στο Θεοδόση Γκελτή), Στη φυλακή γνώρισα έρωτες που τους λέω κινηματογραφικούς, σελ. 19
● Ειρήνη Πετροπούλου, Από το 1990 μέχρι το 2004: Δράσεις, ορατότητα, συνεργασίες, σελ. 20 – 21
● Νέλη Καούνη, Από το 2005 μέχρι σήμερα: Εκρηξη ακτιβιστικής δραστηριότητας και ενδοσκόπηση, σελ. 22-25
● Λεσβιακή Ομάδα Αθήνας, 18 χρόνια, 700 συναντήσεις, σελ. 26
● Φίλιππος Παγάνης, Σπάζοντας το καλούπι, σελ. 27
● Γιώργος – Κυβέλη, Εξω από το δίπολο, σελ. 27
● Μενέλας, Επιζώντες της ετεροκανονικότητας: η πορνογραφία και εγώ, σελ. 28
● ΕΜΑΝΤΕΣ, ΛΟΑΤΚΙ+ πρόσφυγες: Μειονότητα μέσα στη μειονότητα, σελ. 29
● Νάνσυ Παπαθανασίου, Ελενα-Ολγα Χρηστίδη, Αμφισβητώντας την αυθεντία: τα κινήματα απέναντι στην «επιστήμη», σελ. 30-31
● Γιώργος Παπαδοπετράκης, Αντώνης Πούλιος, Το HIV/AIDS και η μετάδοση του στίγματος, σελ. 32-33
● Δέσποινα Χρονάκη, Κατασκευάζοντας τη μη ετεροκανονική συνθήκη στη δημοφιλή κουλτούρα, σελ. 34
● Γιώργος Σαμπατακάκης, Κουίρ σαν χώρα ή βγαίνοντας με κέφι από την ντουλάπα της Μεταπολίτευσης, σελ. 35
● Κωνσταντίνος Κυριακός, Για την ερωτική διαφορά στην ελληνική σκηνή: παραστάσεις με σημασία, σελ. 36-37
● Αν Πελεγκρίνι, Fuck Stonewall, σελ. 38-39
● Αλεξάνδρα Χαλκιά, Εχουν πράγματι αλλάξει τα πάντα;, σελ. 39
● Ελενα – Ολγα Χρηστίδη, Νάνσυ Παπαθανασίου, Ο δρόμος έχει τη δική σου ιστορία, σελ. 40

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Αόρατη Ιστορία: Διαδρομές, βιώματα και πολιτικές των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα»  
Αναδρομή στην ιστορία των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα από τον 18ο αι. μέχρι σήμερα επιχειρεί για πρώτη φορά το ειδικό ένθετο που κυκλοφορεί το Σάββατο και την Κυριακή με την «Εφ.Συν.».
«Αόρατη Ιστορία: Διαδρομές, βιώματα και πολιτικές των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα»  
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Στο Σύνταγμα το πιο πολιτικό Athens Pride
Στον ρυθμό του πιο ευθέως πολιτικού Athens Pride κινείται ξανά αύριο το κέντρο της Αθήνας, όπως κάθε χρονιά τέτοια εποχή από το 2005, έχοντας κερδίσει πια το στοίχημα της ορατότητας και της συμμετοχής δεκάδων...
Στο Σύνταγμα το πιο πολιτικό Athens Pride
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
«Συνεχίζουμε να γράφουμε ιστορία στο δρόμο»
Το φετινό Athens Pride διοργανώνεται το Σάββατο 8 Ιουνίου, στην πλατεία Συντάγματος, σε μια χρονιά-ορόσημο για το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα: συμπληρώνονται 50 χρόνια από την εξέγερση των ΛΟΑΤΚΙ+ θαμώνων του Στόνγουολ και...
«Συνεχίζουμε να γράφουμε ιστορία στο δρόμο»
ΣΙΝΕΜΑ
Ακτιβιστής και drag queen
Εχουμε Athens Pride το Σάββατο. Και ο δολοφονημένος στο κέντρο της Αθήνας πριν από λίγους μήνες νέος άνδρας, οροθετικός, γκέι και με δυνατή πολιτική φωνή, είναι το θέμα μιας ταινίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος...
Ακτιβιστής και drag queen
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ένα γκράφιτι για Ζακ/Zackie O στα Εξάρχεια
Η μορφή του Ζακ αποτυπώθηκεσε γκράφιτι που απλώνεται στον εξωτερικό τοίχο εξαώροφοης πολυκατοικίας στα Εξάρχεια, λίγα στενά πιο πέρα από την οδό Γλάδστωνος στην Κάνιγγος, όπου λιντσαρίστηκε μέχρι θανάτου ο...
Ένα γκράφιτι για Ζακ/Zackie O στα Εξάρχεια
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
#AthensPride2017: πορεία μνήμης και διεκδίκησης
Με τη συμμετοχή χιλιάδων μελών της ΛΟΑΤ κοινότητας διεξήχθη το φετινό Athens Pride για πρώτη φορά στην πλατεία Συντάγματος. Με κεντρικό σύνθημα «Θέμα παιδείας» οι διαδηλωτές υπερασπίστηκαν την ισονομία και τις...
#AthensPride2017: πορεία μνήμης και διεκδίκησης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας