Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για τη μουσική της Κερατέας γης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τη μουσική της Κερατέας γης

  • A-
  • A+

Παραμένουν μεγάλες αγάπες στα Χανιά το καφενείο Μελτέμι και το μπαρ Φαγκότο -επίσης οι ξενόφερτοι, αλλά ζουν πολλές δεκαετίες εκεί, γιατροί του. Ο ένας εξ αυτών ήταν συνδημιουργός του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), οι δύο είχαν πρωτοστατήσει στην αποασυλοποίηση του ψυχιατρείου της πόλης [συνομιλώντας με τη σκοτεινή πλευρά του ψυχικού πυρήνα των ασθενών] και ο τέταρτος, πρωτοπόρος σε μεθόδους απεξάρτησης. Αυτή η παρέα, και ο συνάδελφος Γιάννης Λυβιάκης βεβαίως, δεν έχει σήμερα την καλύτερη συνοχή [για λόγους υγείας κυρίως]· όσοι απομένουν πάντως εξακολουθούν να βρίσκονται κάθε τόσο εκεί αλλά και σε έτερο αγαπημένο σημείο, στη Σπλάντζια.

Εχω γράψει για όλα αυτά. Σήμερα θα αναφερθώ στον Πέτρο που «ιερουργεί» στο μπαρ επί τριάντα δύο συναπτά έτη! Μας είχε «απειλήσει» πριν από δυο-τρία χρόνια ότι θα αποχωρήσει από την ενεργό δράση, αλλά φυσικά ουδείς τον είχε πάρει στα σοβαρά -και είχαμε δίκιο.

Κάποια στιγμή, προς τα τέλη της δεκαετίας του '70 έπαψε να είναι φοιτητής της Γεωπονικής [απόφαση ζωής] και μπήκε πίσω από την μπάρα καθιερώνοντας κλασική ροκ μουσική, ελληνική και ξένη, στο μαγαζί, έλκοντας τους πολλούς και απωθώντας τους ολίγους. Γέννημα-θρέμμα της Κερατέας, έχοντας μεγαλώσει με τους αδελφούς Ιατρού [πρ. δήμαρχος ο ένας, συγγραφέας ο άλλος, μεζεδουργός ο τρίτος], κουβαλάει βιώματα από τη σκληρή και φτωχή ζωή των ανθρώπων της Κερατέας - παιδικές αναμνήσεις που «συλλέγονται» από τον συγγραφέα Γιώργο Ιατρού στο θαυμάσιο βιβλίο του «Εγκαταλείπεις Καρακασιάν;» [εκδόσεις αω].

Ευθυτενής και αγέραστος, έκλεισε αισίως την έκτη δεκαετία της ζωής του. Τον γνώρισα στις «δόξες» του μπαρ, στην ευρυχωρία της κλειστότητάς του, όταν δηλαδή είχε ελάχιστα τραπέζια στο μεσαιωνικό κτίριο, που κάποτε λειτουργούσε σαν φυλακή και δεν είχε απλωθεί σε όλο σχεδόν τον πεζόδρομο. Αυτό το μπουντρούμι ο Πέτρος το έκανε την καλύτερη φωλιά των ανήσυχων και προβληματισμένων [όχι μόνο για τη μουσική] νέων. Ηταν μαζί του και ο χρόνια φίλος του Αθως [δυστυχώς η ζωή επεφύλασσε άσχημη τροπή στον τελευταίο... ας μη συνεχίσω, πάντως είναι αισθητή η απουσία του από το μπαρ].

Πανάξιοι όμως συνεχιστές του έργου του οι δύο νεαροί, που έχουν πάρει τη θέση του -και οι δύο ακούνε στο όνομα Γιώργος (να 'ναι καλά όλοι τους). Θα είναι δύσκολα για μερικούς από μας να επισκεπτόμαστε το μπαρ εάν ο Πέτρος αποφασίσει να παραδώσει τα κλειδιά, παρότι η πανέμορφη Αρτεμις [η ιδιοκτήτρια] δείχνει να κατέχει καλά το πνεύμα που επικρατεί στην ιδιοκτησία της και να «οσφρίζεται» τις νέες τροπές στην «εκμετάλλευση» ενός μπαρ.

Αλλάζουν οι άνθρωποι, αλλάζουν και οι μουσικές τους προτιμήσεις. Το γνωρίζει καλά αυτό ο Πέτρος, παρόλα αυτά επιμένει στις... εμμονές του καταφέρνοντας να «παντρέψει» νεανικές και παλαιές κουλτούρες μουσικής. Είμαι βέβαιος ότι και το επόμενο καλοκαίρι θα τον βρω στη θέση του, γελαστό και χαρούμενο πάντα [με τους φίλους του]. Ισως γιατί φέρει μέσα του την αρχέγονη μουσική της Κερατέας γης [του].

Πώς διαχειρίζεται τόσο κόσμο με τις παραξενιές του; Μόνο ο ίδιος ξέρει -αλλά αυτό είναι δημιουργία.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Καρναβαλικά
Το καρναβάλι, σημειώνει ο Μπαχτίν, δεν το παρακολουθείς - το ζεις. Η κάθε γιορτή είναι μια πολύ σημαντική πρωτομορφή της ανθρώπινης κουλτούρας. Δεν έχει σχέση με την ανάπαυλα τάχα· θεωρείται χυδαία μια τέτοια...
Καρναβαλικά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Μπρεχτ, ο Μόρισον και ο Περικλής
Νιώθει να πνίγεται μέσα στο σπίτι και μας τηλεφωνεί, αν τελειώσουμε νωρίς στην εφημερίδα να πάμε κάπου να πιούμε ένα ποτό. Κουβαλάει στην πλάτη του εβδομήντα εφτά χρόνια, αλλά η ψυχή του είναι αγέραστη,...
Ο Μπρεχτ, ο Μόρισον και ο Περικλής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Στην μπάρα...
Η μπάρα είναι σε σχήμα Π, πά’ να πει οι θαμώνες είναι σε θέση να βλέπουν όλοι τα μάτια όλων – μια αρχέγονη στάση επικοινωνίας (μέσα από μια τάφρο ξεπήδησε το ήθος). Εντός αυτού του αρχετυπικού σχήματος...
Στην μπάρα...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μια Κροάτισσα σε ελληνικό καφενείο
Λόγω πολυκοσμίας στο καφενείο βρισκόμαστε στα ίδια τραπέζια με μερικούς αγνώστους. Τσουγκρίζουμε τα ποτήρια μας και σιγά σιγά αρχίζουμε να ανταλλάσσουμε αναγνωριστικές κουβέντες. Μια νεαρή, ακριβώς απέναντί...
Μια Κροάτισσα σε ελληνικό καφενείο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες...
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενα άσμα (μη) επικαιρότητας
Ο κόσμος όλος, η γη του άσματος, μπορεί βέβαια να είναι τα τετραγωνικά χιλιόμετρα που αναλογούν στον καθέναν, είτε φυσικά είναι αυτά είτε νοητικά -δεν είναι λίγο αυτό, είναι μάλιστα πολύ υπαινικτικό και θέλει...
Ενα άσμα (μη) επικαιρότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας