Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αθήνα όπως Νυρεμβέργη
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αθήνα όπως Νυρεμβέργη

  • A-
  • A+

Τέσσερις δικαστές δικάζονται και καταδικάζονται σε ισόβια. Δεν πρόκειται για κάποια είδηση ψεύτικη ή αληθινή. Είναι σε μια φράση η περίληψη της ταινίας του 1961 «Η δίκη της Νυρεμβέργης» του Στάνλεϊ Κρέιμερ. Σπουδαία ταινία με μια σπάνια συγκέντρωση ηθοποιών, από τον Σπένσερ Τρέισι, τον Μπαρτ Λάνκαστερ και τον Μοντγκόμερι Κλιφτ μέχρι τη Μάρλεν Ντίτριχ και την Τζούντι Γκάρλαντ.

Θέμα: Η δίκη δικαστών που υπηρετώντας, από δειλία, συμφέρον ή ιδεολογία, τους Ναζί εξέδωσαν εγκληματικές αποφάσεις. Η απόφαση που θα τους καταδικάσει δεν θα βασιστεί μόνον σε στενά νομικά κριτήρια. Περιλαμβάνει επίσης σε πρώτο πλάνο την προσωπική ηθική, αλλά και ιστορικά και γεωπολιτικά ζητήματα που δίνουν στις πράξεις των ενόχων το πραγματικό αποτρόπαιο νόημά τους. Αναφέρομαι στην ταινία αυτή διότι ανήκει στις δημιουργίες που ξεφεύγουν από τη μυθοπλασία και μιλούν, πάνω από μισό αιώνα μετά, για το εδώ, το τώρα και το αύριο.

Η πρόταση της εισαγγελέως περί ανασταλτικού χαρακτήρα εκτέλεσης της ποινής όλων πλην ενός των κατηγορουμένων της Χρυσής Αυγής σοκάρει και γεννά ερωτήματα: Το βασικό είναι το αν ο δράστης του εγκλήματος είναι περισσότερο ένοχος από αυτόν που του έχει εμπνεύσει -αν όχι υποβάλει- το έγκλημα. Η Χρυσή Αυγή είχε αναλάβει για κάποιους συνανθρώπους μας τον ρόλο του καθοδηγητή με πύρινους λόγους και πυρφόρες τελετές όπου το αίμα -το πολύτιμο δικό τους και το καταναλώσιμο των άλλων- είχε κυριαρχήσει στο αναγνωριστικό τους λεξιλόγιο.

Θα μπορούσε να αντιτάξει κανείς ότι είναι άλλο να μιλάς για αίμα και άλλο να προχωράς σε πράξεις σαν αυτές που έχουν αποκαλυφθεί κατά τη μακρά διάρκεια αυτής της δίκης. Ή σαν την πρόσφατη δολοφονία στο Παρίσι. Ή αυτές που πυροδοτεί η ηγεσία της Τουρκίας όταν χρησιμοποιεί για τους στόχους της τον ISIS ή όταν βλέπει τους νεκρούς Ελληνες του ’22 σαν «παστά ψάρια» στον Σαγγάριο και τους ζωντανούς σαν υποψήφιο «μεζέ». Τα λόγια όμως πάντα οδηγούν σε πράξεις, αγαθές ή ζοφερές. Κάποια από αυτά, συνοδευμένα από ναζιστικούς χαιρετισμούς, τατουάζ με σβάστικες, πετυχαίνουν την πλύση εγκεφάλου των φανατικών οπαδών. Ετσι που τελικά να μεταμορφώνονται σε βόμβες, σφαίρες και στιλέτα.

Γράφω μη γνωρίζοντας ποια θα είναι η απόφαση του δικαστηρίου σχετικά με τον ανασταλτικό χαρακτήρα των ποινών. Πιστεύω όμως ότι, όπως συμβαίνει και στη δίκη που δραματοποιεί η ταινία από την οποία ξεκίνησα, αυτοί που κρίνονται δεν είναι μόνον οι ένοχοι: Δράστες και ηθικοί αυτουργοί. Και δεν είναι μόνον οι κατά νόμον κρίνοντες. Είμαστε όλοι μας κριτές και κρινόμενοι σε μια δίκη που θα μετρήσει για την Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια κάθε άλλο παρά αυτονόητη απόφαση
Ενας από τους ιδρυτικούς μύθους του φιλελεύθερου συνταγματισμού είναι πως τη δικαστική εξουσία συγκροτούν άνθρωποι απαλλαγμένοι από πάθη, κάτι σαν εκκοσμικευμένοι άγγελοι, που ίπτανται έξω και πάνω από την...
Μια κάθε άλλο παρά αυτονόητη απόφαση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για μια μητέρα
Γράφτηκαν πολλά και θα συνεχίζονται να γράφονται για τη δικαστική απόφαση της 7ης Οκτωβρίου 2020. Για τη νίκη της δημοκρατίας, για την εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη, για την ελπίδα σε ένα μέλλον καλύτερο.
Για μια μητέρα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Προσδοκίες για ιστορική απόφαση
Ας ελπίσουμε επίσης ότι θα αποθαρρυνθούν από την αναμενόμενη γενναία απόφαση των δικαστών και όσοι ακόμη εξακολουθούν να σαγηνεύονται από ακραίες εθνικιστικές-ρατσιστικές-φασιστικές-ναζιστικές «ιδέες».
Προσδοκίες για ιστορική απόφαση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εξουσία, δημοκρατία, δικαιοσύνη
Ο έλεγχος των τραπεζικών λογαριασμών του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη και άλλων πολιτικών προσώπων που μετείχαν στην κυβέρνηση του τότε ΠΑΣΟΚ εγείρει σημαντικά θέματα τα οποία σχολιάστηκαν ευρύτερα. Η...
Εξουσία, δημοκρατία, δικαιοσύνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα αμετάκλητα
Ο Ιταλός πρέσβης στο Βερολίνο διαμαρτυρήθηκε διότι τα γερμανικά ΜΜΕ χαρακτήρισαν συλλήβδην τους Ιταλούς επαίτες. Λίγες μέρες μετά ο κ. Γιούνκερ δήλωνε ότι η Ιταλία δεν πρέπει να δει να προσβάλλεται η...
Τα αμετάκλητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουσάκ
Η ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη, αλλά και οι αντιδράσεις που δημιούργησε, κάποιες ένθερμες, άλλες όμως αρνητικές έως εξοργισμένες και δηλητηριώδεις, αξίζει να συζητηθούν. Η ίδια η ταινία αποτελεί ένα...
Ουσάκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας