• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 19.2°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.3°C / 23.0°C
    3 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.0°C / 22.7°C
    0 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 15.0°C / 20.1°C
    2 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.4°C / 13.1°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.7°C
    3 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.2°C / 23.9°C
    0 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.8°C
    3 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 22.7°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.2°C / 23.2°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 16.8°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.5°C / 21.7°C
    2 BF
    68%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.3°C / 24.8°C
    2 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 24.0°C
    0 BF
    79%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.3°C / 22.1°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.3°C / 22.7°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    89%

Ένας θρύλος του θεάτρου που μοίρασε την πορεία του κυρίως ανάμεσα στη Βρετανία και στη Γαλλία

AP Photo/Jacques Brinon

Πέθανε ο θρυλικός θεατρικός σκηνοθέτης Πίτερ Μπρουκ

  • A-
  • A+

Ο τεράστιου βεληνεκούς πρωτοποριακός Βρετανός θεατρικός σκηνοθέτης Πίτερ Μπρουκ, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 97 ετών.

Ο Μπρουκ επαναπροσδιόρισε τη σχέση του κοινού με το θέατρο, μέσα από παραγωγές όπως αυτή στη Royal Shakespeare Company του Stratford, στο Bouffes du Nord, την ερειπωμένη παριζιάνικη μουσική αίθουσα που αποτέλεσε εστία δημιουργίας του για περισσότερα από 30 χρόνια. Ακόμη σε αφρικανικά χωριά, όπου οι ηθοποιοί του αυτοσχεδίαζαν παραστάσεις.

Πολλές από τις παραγωγές του διακρίθηκαν για την απογύμνωση του θεάτρου από το περιττό και την συμπύκνωση του δράματος στα βασικά του στοιχεία. Χαρακτηριστική, η διασκευή ορόσημο του 1970, του θεατρικού του Σαίξπηρ «Όνειρο Θερινής Νυκτός», επηρεασμένη τόσο από το μπαλέτο του Jerome Robbins όσο και από το τσίρκο του Πεκίνου, παίχτηκε σε έναν λευκό κύβο σετ και περιείχε τραπέζια, ξυλοπόδαρους και ένα δάσος από ατσάλινο σύρμα. Οι παραγωγές του διακρίθηκαν για την ποικιλομορφία τους, με τον Μπρουκ να είναι πρωτοπόρος του είδους που αποκαλούσε «πλούσιο σε χρώματα», σε αντίθεση με το κάστινγκ «αχρωματοψίας».

Σκηνοθέτησε επίσης μιούζικαλ, ανέβασε αντιπολεμικά έργα κατά του πολέμου των ΗΠΑ στο Βιετνάμ, συνδημιούργησε μια πειραματική εκδοχή του μύθου του Προμηθέα με τον Τεντ Χιουζ και, σε ένα γαλλικό λατομείο το 1985, ανέβασε μια περίφημη εννιάωρη εκδοχή της Μαχαμπαράτα. Επέστρεψε στο σανσκριτικό έπος με την παραγωγή του 2016 Battlefield, που ανέβηκε με τη μακροχρόνια συνεργάτιδά του Marie-Hélène Estienne.

Ως ένας από τους μεγαλύτερους οραματιστές και σημαντικούς στοχαστές του θεάτρου, έγραψε πολλές εκδόσεις, συμπεριλαμβανομένου του The Empty Space (1968), το άνοιγμα του οποίου σκιαγράφησε το όραμά του: «Μπορώ να πάρω οποιοδήποτε κενό χώρο και να τον ονομάσω γυμνή σκηνή. Ένας άντρας διασχίζει αυτόν τον κενό χώρο, ενώ κάποιος άλλος τον παρακολουθεί, και αυτό είναι το μόνο με το οποίο χρειάζεται να καταπιαστεί μια θεατρική πράξη».

Ο Μπρουκ εργάστηκε επίσης στον κινηματογράφο, συμπεριλαμβανομένης μιας μεταφοράς του Άρχοντα των Μυγών το 1963, και στην όπερα, σκηνοθετώντας τις ριζικά ξεπερασμένες παραγωγές της Κάρμεν και του Μαγικού Αυλού.

Γεννήθηκε στο Λονδίνο στις 21 Μαρτίου 1925 και, σε ηλικία επτά ετών, έπαιξε μόνος του μια τετράωρη εκδοχή του Άμλετ για τους γονείς του. Αφού φοίτησε στο Magdalen College της Οξφόρδης, βρέθηκε σύντομα στη Βασιλική Όπερα, σκηνοθετώντας την όπερα Salome του Richard Strauss με σχέδια του Salvador Dalí. Σκηνοθέτησε τον Olivier ως Titus Andronicus στο Stratford για την Royal Shakespeare Company το 1955 και όταν ο Peter Hall έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής του RSC το 1958 ζήτησε από τον Μπρουκ να τον βοηθήσει εκεί. Οι παραγωγές RSC του Μπρουκ περιλάμβαναν μια σκηνοθεσία του Βασιλιά Ληρ το 1962 - το έργο που θεωρούσε «το υπέρτατο επίτευγμα του παγκόσμιου θεάτρου» - με πρωταγωνιστή τον Πωλ Σκόφιλντ.

Αρκετές από τις παραστάσεις του μεταφέρθηκαν στο Μπρόντγουεϊ, συμπεριλαμβανομένης της πρωτοπορίας Marat/Sade, η οποία κέρδισε το βραβείο Tony για το καλύτερο έργο το 1964. Η ιδέα για την παράσταση ήταν ότι ο Μαρκήσιος ντε Σαντ σκηνοθετούσε ένα δράμα για τον Γάλλο επαναστάτη Ζαν-Πωλ, στο οποίο πρωταγωνιστούσαν οι τρόφιμοι ενός ψυχιατρείου, που τους υποδυόταν ο Μαρά.

Το 1970, ο Μπρουκ μετακόμισε στο Παρίσι όπου ίδρυσε το Διεθνές Κέντρο Έρευνας του Θεάτρου. Η εταιρεία επισκέφτηκε την Αφρική όπου οι ηθοποιοί του έδωσαν παραστάσεις που «δεν χρησιμοποίησαν τίποτα που να αντιστοιχούσε στο θέατρο της εποχής – θέλαμε να παίξουμε σε κοινό που δεν εξαρτιόταν από τίποτα. Δεν θα κάναμε, έστω και πειραματικά, ένα θεατρικό έργο με ένα κείμενο ή ένα θέμα ή ένα όνομα».

Το 1974, μετέτρεψε μια παραμελημένη αίθουσα μουσικής που βρισκόταν πίσω από τον σταθμό Gare du Nord, σε απαραίτητο προορισμό για τους λάτρεις του θεάτρου: το Bouffes du Nord.

Σε μια συνέντευξη του 2017 με τον Michael Billington, ο Μπρουκ μίλησε για το πόσο σημαντικό είναι να «κολυμπάμε αντίθετα στην παλίρροια και να πετυχαίνουμε ό,τι μπορούμε στον τομέα που επιλέξαμε. Η μοίρα υπαγόρευσε ότι το δικό μου ήταν του θεάτρου και, μέσα σε αυτό, έχω την ευθύνη να είμαι όσο πιο θετικός και δημιουργικός μπορώ. Το να δώσεις τόπο στην απελπισία είναι ο απόλυτος μπάτσος».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
«Πρέπει να ξαναορίσουμε την “κανονικότητα”»
Ο Φάνης Μουρατίδης πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Ο Κουρέας της Σεβίλης» και μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη θέση του θεάτρου στη ζωή μας, την περίοδο της πανδημίας και το ελληνικό #ΜeToo.
«Πρέπει να ξαναορίσουμε την “κανονικότητα”»
ΘΕΑΤΡΟ
Μια Κάρμεν πρόδρομος του MeToo
Αυτή την «Κάρμεν», του Βρετανού σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της Οπερας του Γκέτεμποργκ, Στίβεν Λάνγκριτζ, την είχαμε πρωτοδεί στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2016 από την Εθνική Λυρική Σκηνή, δυναμική,...
Μια Κάρμεν πρόδρομος του MeToo
ΘΕΑΤΡΟ
Μια πεντάρα στην εποχή του ευρώ
Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει με Μπρεχτ. Με Καραμπέτη, Λούλη ανεβαίνει στο «Παλλάς» η επίκαιρη «Οπερα της Πεντάρας» για τον κόσμο του χρήματος και τις σκοτεινές συναλλαγές που καταλήγουν σε προδοσίες αποτελεί...
Μια πεντάρα στην εποχή του ευρώ
ΘΕΑΤΡΟ
Παραμύθι με πνευματικές αναζητήσεις
Ο Τάσος Αποστόλου, από τους πρωταγωνιστές της παράστασης, μας εξηγεί γιατί αυτό ειδικά το έργο του Μότσαρτ είναι τόσο δημοφιλές σε κάθε κοινό, από παιδιά μέχρι μυημένους στην όπερα. «Ο μαγικός αυλός»...
Παραμύθι με πνευματικές αναζητήσεις
ΘΕΑΤΡΟ
Μια σεξπιρική στρίγκλα στη χρυσή εποχή του Μπρόντγουεϊ
Το περίφημο έργο του Κόουλ Πόρτερ, που έκανε πρεμιέρα το 1948, εξακολουθεί να ανήκει στο ρεπερτόριο μεγάλων σκηνών όπερας. Η Καμεράτα ανέλαβε τη μία και μοναδική παράστασή του στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Μια σεξπιρική στρίγκλα στη χρυσή εποχή του Μπρόντγουεϊ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας