• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.1°C / 34.5°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.7°C / 31.2°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 28.5°C
    3 BF
    73%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 29.0°C
    3 BF
    35%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.4°C
    2 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    35°C 35.2°C / 35.2°C
    3 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Ασθενής ομίχλη
    27°C 25.8°C / 30.4°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 29.8°C
    2 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    4 BF
    48%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.1°C / 30.9°C
    2 BF
    30%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.5°C / 27.5°C
    2 BF
    21%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.9°C / 33.2°C
    3 BF
    30%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 26.3°C
    3 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.9°C / 25.7°C
    3 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 28.7°C / 28.7°C
    2 BF
    29%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλάζοντας τους κανόνες

  • A-
  • A+

Ξεκινά σήμερα το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με υβριδική διοργάνωση, με διά ζώσης και εξ αποστάσεως προβολές και δεκάδες ταινίες. Μόνο οι ελληνικές παραγωγές φτάνουν τις 50, εκ των οποίων 20 σε πρώτη προβολή. Και με την ευκαιρία να δούμε δύο παλαιότερες ελληνικές παραγωγές, που αξίζει να συναντηθούν με το σημερινό κοινό του Φεστιβάλ.

Πρώτη, η ταινία «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;» του Ντίνου Κατσουρίδη (1971), που περιγράφει τις περιπέτειες ενός απλού ανθρώπου επί Κατοχής, ο οποίος συλλαμβάνεται ως αντιστασιακός. Πρώτη σε εισιτήρια (περίπου 650.000) την περίοδο 1971-1972 και με τρία βραβεία στο 12ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1971: σεναρίου, καλλιτεχνικής ταινίας και α΄ αντρικού ρόλου για τον Θανάση Βέγγο, τον οποίο το κοινό του φεστιβάλ σήκωσε στα χέρια, ζητωκραυγάζοντας και χειροκροτώντας.

Δεύτερη, το «Δοξόμπους» του Φώτου Λαμπρινού (1987) που με ιστορική τεκμηρίωση, αξιοπρόσεκτη κινηματογράφηση και αισθητική αρτιότητα μας μεταφέρει στη μεσαιωνική, βυζαντινή Μακεδονία του 14ου αιώνα και στον εμφύλιο πόλεμο που ξεσπάει τότε (1322-1327).

Παρ’ όλο που στο 28ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1987 απέσπασε τέσσερα βραβεία (πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, φωτογραφίας για τον Γιώργο Αρβανίτη, σκηνογραφίας και μακιγιάζ), παρ’ όλο που η ταινία κέρδισε τα δυο κεντρικά της στοιχήματα, την κινηματογραφική διαπραγμάτευση της Ιστορίας και την αντιμετώπιση εκ μέρους του σκηνοθέτη μιας ταινίας μυθοπλασίας ως ταινίας τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ), η ταινία σχεδόν κανιβαλίστηκε από μέρος τού τότε κοινού του φεστιβάλ, που συνδεόταν με τον λεγόμενο β΄ εξώστη της αίθουσας προβολών στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Υστερα από τριάντα τέσσερα χρόνια, το σημερινό κοινό θα έχει την ευκαιρία να την επαναπροσεγγίσει σε κλίμα ηρεμίας και νηφαλιότητας και να αξιολογήσει την κινηματογραφική της σκευή και την αισθητική της πρόταση.

Σε αυτές τις δύο, ας προστεθεί μια τρίτη: μια γαλλική παραγωγή του 1939, που λειτουργεί ως πυξίδα εμπνέοντας μια σειρά δράσεων στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης και δεν απέφυγε τις περιπέτειες. «Ο κανόνας του παιχνιδιού» του Ζαν Ρενουάρ, την οποία ο Φρανσουά Τριφό ύμνησε ως «το σύμβολο της πίστης για κάθε σινεφίλ», προβλήθηκε λίγο πριν από την κήρυξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και αποτελεί προφητική καταγραφή της διάβρωσης μιας κοινωνίας που φτάνει στο «τέλος εποχής». Η ταινία γνώρισε παταγώδη εισπρακτική αποτυχία, ο Ρενουάρ αναγκάστηκε να την πετσοκόψει από 113΄ σε μόλις 85΄ και, μέσα σε λίγες εβδομάδες, απαγορεύτηκε η προβολή της από τη γαλλική κυβέρνηση ως «ασκούσα ανεπιθύμητη επιρροή στη νεολαία της χώρας». Χρειάστηκε να μεσολαβήσουν σχεδόν 30 χρόνια για να ξανασυστηθεί και να καταξιωθεί στο κοινό.

Ιδού τρεις ταινίες που αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κήπος του χταποδιού
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε χθες σε παγκόσμια πρεμιέρα την ταινία τεκμηρίωσης «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» («My octopus teacher», 2020) των Πίπα Ερλις και Τζέιμς Ριντ.
Ο κήπος του χταποδιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αδέσποτα
Ολοκληρώθηκε χθες το 1ο EFSYNEMA, η πρώτη διοργάνωση Φεστιβάλ Κινηματογράφου της «Εφημερίδας των Συντακτών». Ωρίμασαν οι συνθήκες και είχαμε το 7x7x7x7: 7η Τέχνη, με αφορμή τα 7α γενέθλια από την έκδοση του...
Αδέσποτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «λύκος» από τη Χιλή
Με φόντο το γαλάζιο του Θερμαϊκού και τον ορεινό όγκο του Ολύμπου που σημαδεύει κατά τρόπο μοναδικό τον ορίζοντα προς τον Νότο, ξεκινά την επόμενη...
Ο «λύκος» από τη Χιλή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Περιττό λίπος
Η λήξη του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μας βρίσκει αλλαγμένους, καλύτερους. «Μέχρι να τελειώσει αυτή η φράση, θα είσαι διαφορετικός», υποστηρίζει ένα παλαιό γνωμικό, πόσο μάλλον όταν τελειώνει ένα...
Περιττό λίπος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ζωή: οδηγίες ρήξεως
Ξεκινά αύριο το επετειακό 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Μέχρι την επόμενη Κυριακή, θα είναι ένα γεμάτο δεκαήμερο με παράλληλες προβολές σε έξι αίθουσες, όπου θα προβληθούν σχεδόν 230 ταινίες...
Ζωή: οδηγίες ρήξεως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας