Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπίλι ο ψεύτης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπίλι ο ψεύτης

  • A-
  • A+

Υπάρχει μια ταινία του αγγλικού free cinema που μίλησε βαθιά στη νεολαία της εποχής της (δεκαετία ’60) – και όχι μόνο. Σε μένα μίλησε μία δεκαετία αργότερα, στα θλιβερά χρόνια της χούντας. Ημουν γραμμένος στη Νομική (που δεν μ’ ενδιέφερε), ήθελα να σπουδάσω κινηματογράφο (που έμοιαζε αδύνατο) και αναλογιζόμουν με τρόμο την κατάταξή μου στον στρατό.

Τότε έγινε ένα θαύμα. Πήγα με έναν πολύ καλό μου φίλο στο σινεμά για να δούμε την ταινία «Μπίλι ο ψεύτης» του Τζον Σλέσινγκερ. Είναι η ιστορία του νεαρού Μπίλι Φίσερ που ζει σ’ ένα θλιβερό αγγλικό προάστιο. Θέλει να γράφει σενάρια, αλλά προς το παρόν είναι αναγκασμένος να δουλεύει σ’ ένα γραφείο κηδειών. Θέλει να τα φτιάξει με ένα κορίτσι, αλλά κανένα δεν φαίνεται να τον καταλαβαίνει. Κι ο ίδιος ο Μπίλι είναι όλο λόγια. Κλεισμένος σ’ έναν κόσμο φαντασιώσεων, δεν κάνει τίποτα για να αλλάξει την κατάστασή του.

Να όμως που έρχεται η ευκαιρία και γι’ αυτόν. Γνωρίζει την κοπέλα των ονείρων του που του προτείνει να φύγουν μαζί στο Λονδίνο! Ο Μπίλι φτάνει στον σταθμό, εκείνη τον περιμένει, ανεβαίνουν στο τρένο, αλλά εκείνος προφασίζεται ότι θέλει να αγοράσει γάλα. Κατεβαίνει, αφήνει επίτηδες τα λεπτά να κυλήσουν και... βλέπει το τρένο να απομακρύνεται αργά απ’ τα μάτια του.

Η ταινία τελειώνει με τον Μπίλι να επιστρέφει σπίτι του, βυθισμένος στις φαντασιώσεις του. Ενα φως ανάβει στο πάνω δωμάτιο, ενώ η κάμερα κάνει ένα αργό τράβελινγκ πίσω για να μας αποκαλύψει ολόκληρο το σπίτι καθώς και τα άλλα σπίτια κατά μήκος του δρόμου. Πόσοι σαν τον Μπίλι άραγε κοιμούνται αυτή την ώρα;

Πιο πολύ κι από το τρένο που φεύγει απ’ τον σταθμό με είχε σοκάρει αυτό το φως στο δωμάτιο του Μπίλι. Γυρίζοντας σπίτι μου (έμενα στην πλατεία Βικτωρίας) είδα τη σκοτεινή πολυκατοικία και σκέφτηκα: Να, τώρα ένα φως θα ανάψει σ’ ένα δωμάτιο στον πέμπτο όροφο. Στο δικό μου δωμάτιο. Είμαι κι εγώ ένας «Μπίλι».

Βγήκαμε από το σινεμά και διασχίσαμε με τον φίλο μου όλη την Πατησίων αμίλητοι. Πριν χωρίσουμε, κοιταχτήκαμε στα μάτια και ήταν σαν μια μυστική υπόσχεση. Ισως για ένα τρένο που θα ερχόταν κάποτε και για μας;

Για όλους μας έρχεται κάποια στιγμή το «τρένο», όταν πρόκειται να πάρουμε σημαντικές αποφάσεις στη ζωή μας που μας τρομάζουν για το ρίσκο και το τίμημα που απαιτούν. Κι εκείνες τις κρίσιμες στιγμές, πάντα υπάρχουν κάποιοι αστάθμητοι παράγοντες που θα παίξουν ρόλο. Για μένα, έπαιξε ρόλο αυτή η ταινία.

Ναι, το τρένο που έφευγε, το παγωμένο χαμόγελο της αγαπημένης στο παράθυρο κι ύστερα το φως που σιγόκαιγε στο δωμάτιο του Μπίλι, αυτές οι εικόνες της εγκατάλειψης μου έδωσαν αντίθετα το θάρρος να πάρω την απόφαση για το ταξίδι που θα άλλαζε τη δική μου ζωή.

* Σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η απομυθοποίηση του καουμπόη
Βλέποντας τις απίστευτες αγριότητες που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην Αμερική, μου έρχεται στο μυαλό το κινηματογραφικό είδος που μυθοποίησε την «κατάκτηση της Δύσης», αποσιωπώντας (ή δικαιολογώντας) την...
Η απομυθοποίηση του καουμπόη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μικρές ερωτικές ιστορίες
Η τέχνη ύμνησε πολλές «μεγάλες» ερωτικές ιστορίες, με πασίγνωστους ήρωες, που συγκίνησαν και θα συγκινούν πάντα. Υπάρχουν όμως και «μικρές» ερωτικές ιστορίες, με άγνωστους πρωταγωνιστές, στις οποίες έτρεφα...
Μικρές ερωτικές ιστορίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι πολεμικές ταινίες
Σκοτεινό, εφιαλτικό, πιο τρομακτικό απ’ όλες τις ταινίες τρόμου, πιο βίαιο απ’ όλες τις πολεμικές ταινίες, το φιλμ του Βιγιαρόνγκα μάς στοιχειώνει με το να μας υπενθυμίζει πόσο αυτοί που ταπεινώθηκαν,...
Οι πολεμικές ταινίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
Ο Χατζιδάκις σχολίαζε αρχές δεκαετίας του 1960: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι...
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας