Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα

Από την αφίσα του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα

  • A-
  • A+

Περιδιαβαίνουμε τους δρόμους μιας σχεδόν καλοκαιρινής Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμά τους. Αλλά και στο κάλεσμα των διοργανωτών του φετινού, επετειακού 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που ολοκληρώνεται μεθαύριο Κυριακή. Τα εξηντάχρονα γενέθλια προσφέρουν μια καλή ευκαιρία για να απλωθεί ακόμα περισσότερο στον αστικό ιστό, με αναρτημένες, σε διάφορα σημεία της πόλης, φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων που αποτυπώνουν κάποιες σημαδιακές στιγμές του. Ταυτόχρονα, η επέτειος προσφέρεται και για έναν συνολικό απολογισμό. Μια αποτίμηση, όχι μόνο της προσφοράς του φεστιβάλ στα κινηματογραφικά πεπραγμένα, αλλά και στο πώς αποτυπώνεται η αλληλεπίδραση που ανέπτυξε όλα αυτά τα χρόνια με καθέναν από μας, αλλά και την ίδια την πόλη που το φιλοξενεί.

Είναι συγκινητικό να συναντάς ένα νέο παιδί που εργάζεται σε ένα κατάστημα ψιλικών και να σου λέει ότι έχει σπουδάσει ηχοληψία, να σε ρωτά ποιες ταινίες παρακολούθησες, ποιες ξεχώρισες, τι «παίζει» απόψε το βράδυ, για να μπορέσει, αν μπορέσει, να ξεκλέψει λίγο χρόνο να παρακολουθήσει κάποια προβολή. Και είναι εξίσου ενδιαφέρον να συνομιλείς με φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου αμέσως μετά τις προβολές των πειραματικών ταινιών του Ελληνοαμερικανού δεύτερης γενιάς Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και να σου αναλύουν τι έχουν προσλάβει από αυτές. Ή να αντιπαραβάλλεις, σε ένα κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα της αστικής υποκρισίας, τον γκροτέσκο φιληδονισμό -λανθάνον πολιτικό σχόλιο της ταινίας «Liberte» του Αλμπέρ Σέρα του 2019- που έρχεται, 45 χρόνια μετά, να συμπληρώσει την ανατρεπτική σπουδή της ανθρώπινης φύσης και τη σχέση πολιτικής και σεξουαλικής επανάστασης που επιχειρεί στο «Sweet Movie» ο Ντούσαν Μακαβέγεφ το 1974. Μιας ταινίας που, πέρα από το αντισυμβατικό βλέμμα του σκηνοθέτη της, χαρακτηρίζεται και από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι με «τα παιδιά κάτω στον κάμπο» που «κυνηγάνε τους αστούς».

Σε σχετικό με τον Μακαβέγεφ και τον Χατζιδάκι άρθρο που διαβάζω στο περιοδικό «Πρώτο πλάνο», το οποίο εκδίδεται από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αναφέρεται ότι ο Χατζιδάκις έζησε τον ρυθμό και τους όρους παραγωγής του Χόλιγουντ καθ’ όλη τη δεκαετία του 1960, ως απόρροια της βράβευσής του με το Οσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού το 1961 για τα «Παιδιά του Πειραιά» στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζυλ Ντασσέν. Ο Χατζιδάκις σύντομα απογοητεύτηκε από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα λόγω και των πολιτικών εξελίξεων: πόλεμος στο Βιετνάμ, δολοφονίες του Κένεντι και του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, άνοδος του Νίξον στο προεδρικό αξίωμα. Ο Χατζιδάκις σχολιάζει: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι μόνο για την Αμερική.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
Η γυναίκα στο φιλμ νουάρ είναι «μοιραία» στον βαθμό που επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή του άνδρα (ας μην ξεχνάμε ότι στο είδος υπάρχει πάντα μια ερωτική ιστορία που συνδυάζεται με την αστυνομική). Κι αυτό την...
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλασσικά» αγαπημένα
Απ’ όλα τα νεανικά μου αναγνώσματα, τα «Κλασσικά εικονογραφημένα» είναι εκείνα που αναπολώ πιο συχνά. Ισως γιατί τώρα, έπειτα από τόσα χρόνια που πέρασαν, μπορώ και συνειδητοποιώ την πραγματική τους αξία.
«Κλασσικά» αγαπημένα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
Αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να τσουβαλιάζονται, κυριολεκτικά, σ’ αυτό το προκρούστειο κρεβάτι της προκάτ βαθμολογίας όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που πρόκειται να προβληθούν στις αίθουσες. Είναι λογικό μια...
…και 1, και 2, και 3, και 4, και 5 αστεράκια!
ΣΙΝΕΜΑ
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα
Με την ταινία του διάσημου σκηνοθέτη Νικ Μπρούμφιλντ «Marianne and Leonard: Words of Love», για τον Καναδό τροβαδούρο Λέοναρντ Κοέν και τη μούσα του Μαριάνε Ιλέν θα ανοίξει το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ...
Ενα αξέχαστο love story στην Υδρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας