Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα

Από την αφίσα του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα

  • A-
  • A+

Περιδιαβαίνουμε τους δρόμους μιας σχεδόν καλοκαιρινής Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμά τους. Αλλά και στο κάλεσμα των διοργανωτών του φετινού, επετειακού 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που ολοκληρώνεται μεθαύριο Κυριακή. Τα εξηντάχρονα γενέθλια προσφέρουν μια καλή ευκαιρία για να απλωθεί ακόμα περισσότερο στον αστικό ιστό, με αναρτημένες, σε διάφορα σημεία της πόλης, φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων που αποτυπώνουν κάποιες σημαδιακές στιγμές του. Ταυτόχρονα, η επέτειος προσφέρεται και για έναν συνολικό απολογισμό. Μια αποτίμηση, όχι μόνο της προσφοράς του φεστιβάλ στα κινηματογραφικά πεπραγμένα, αλλά και στο πώς αποτυπώνεται η αλληλεπίδραση που ανέπτυξε όλα αυτά τα χρόνια με καθέναν από μας, αλλά και την ίδια την πόλη που το φιλοξενεί.

Είναι συγκινητικό να συναντάς ένα νέο παιδί που εργάζεται σε ένα κατάστημα ψιλικών και να σου λέει ότι έχει σπουδάσει ηχοληψία, να σε ρωτά ποιες ταινίες παρακολούθησες, ποιες ξεχώρισες, τι «παίζει» απόψε το βράδυ, για να μπορέσει, αν μπορέσει, να ξεκλέψει λίγο χρόνο να παρακολουθήσει κάποια προβολή. Και είναι εξίσου ενδιαφέρον να συνομιλείς με φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου αμέσως μετά τις προβολές των πειραματικών ταινιών του Ελληνοαμερικανού δεύτερης γενιάς Γκρέγκορι Μαρκόπουλος και να σου αναλύουν τι έχουν προσλάβει από αυτές. Ή να αντιπαραβάλλεις, σε ένα κινηματογραφικό ξεμασκάρεμα της αστικής υποκρισίας, τον γκροτέσκο φιληδονισμό -λανθάνον πολιτικό σχόλιο της ταινίας «Liberte» του Αλμπέρ Σέρα του 2019- που έρχεται, 45 χρόνια μετά, να συμπληρώσει την ανατρεπτική σπουδή της ανθρώπινης φύσης και τη σχέση πολιτικής και σεξουαλικής επανάστασης που επιχειρεί στο «Sweet Movie» ο Ντούσαν Μακαβέγεφ το 1974. Μιας ταινίας που, πέρα από το αντισυμβατικό βλέμμα του σκηνοθέτη της, χαρακτηρίζεται και από τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι με «τα παιδιά κάτω στον κάμπο» που «κυνηγάνε τους αστούς».

Σε σχετικό με τον Μακαβέγεφ και τον Χατζιδάκι άρθρο που διαβάζω στο περιοδικό «Πρώτο πλάνο», το οποίο εκδίδεται από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αναφέρεται ότι ο Χατζιδάκις έζησε τον ρυθμό και τους όρους παραγωγής του Χόλιγουντ καθ’ όλη τη δεκαετία του 1960, ως απόρροια της βράβευσής του με το Οσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού το 1961 για τα «Παιδιά του Πειραιά» στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζυλ Ντασσέν. Ο Χατζιδάκις σύντομα απογοητεύτηκε από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα λόγω και των πολιτικών εξελίξεων: πόλεμος στο Βιετνάμ, δολοφονίες του Κένεντι και του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, άνοδος του Νίξον στο προεδρικό αξίωμα. Ο Χατζιδάκις σχολιάζει: «Η Αμερική απέκτησε το αληθινό της πρόσωπο. Αντιδραστικότης, εθνικισμός, νοικοκυροσύνη». Δεν μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα. Για τότε και για τώρα. Και όχι μόνο για την Αμερική.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Θα κλάψω αύριο!
Πολλές φορές, μέσα από αυτή τη στήλη, έδειξα πόσο βαθιά μπορεί να επηρεάσουν τη ζωή μας οι ταινίες, τα βιβλία, γενικότερα η τέχνη.
Θα κλάψω αύριο!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο δημιουργός του σινεμά
Το παν δεν είναι να κάνεις τα πάντα επειδή δεν έχεις τη δυνατότητα να έχεις πολλούς συνεργάτες· το παν είναι να έχεις και το ταλέντο για όλα αυτά…
Ο δημιουργός του σινεμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κήπος του χταποδιού
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε χθες σε παγκόσμια πρεμιέρα την ταινία τεκμηρίωσης «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» («My octopus teacher», 2020) των Πίπα Ερλις και Τζέιμς Ριντ.
Ο κήπος του χταποδιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η απομυθοποίηση του καουμπόη
Βλέποντας τις απίστευτες αγριότητες που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην Αμερική, μου έρχεται στο μυαλό το κινηματογραφικό είδος που μυθοποίησε την «κατάκτηση της Δύσης», αποσιωπώντας (ή δικαιολογώντας) την...
Η απομυθοποίηση του καουμπόη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μικρές ερωτικές ιστορίες
Η τέχνη ύμνησε πολλές «μεγάλες» ερωτικές ιστορίες, με πασίγνωστους ήρωες, που συγκίνησαν και θα συγκινούν πάντα. Υπάρχουν όμως και «μικρές» ερωτικές ιστορίες, με άγνωστους πρωταγωνιστές, στις οποίες έτρεφα...
Μικρές ερωτικές ιστορίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας