Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Tο πιο επικίνδυνο δημιούργημα...
EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΙΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Tο πιο επικίνδυνο δημιούργημα...

  • A-
  • A+

«Αυτοί που καθιστούν μια ειρηνική επανάσταση αδύνατη κάνουν μια βίαιη επανάσταση αναπόφευκτη», είπε σε μία από τις διασημότερες ρήσεις του ο Τζον Κένεντι. Ρήση «αυτοπραγματοποιούμενης προφητείας επί του κοινωνικού» που αξίζει να θυμόμαστε κάθε φορά που η ελπίδα για μία άλλου είδους διακυβέρνηση αυτοκτονεί ή δολοφονείται.

Τον Ιούνιο του 1976 αυτή η αλήθεια πραγματώθηκε ακόμη μία φορά. Στο Σοβέτο… O στόχος ήταν η γλώσσα, αυτό που δίνει –έστω και εν δυνάμει, έστω και ως κατάθεση μελλοντική– φωνή ακόμα και σ’ αυτούς που δεν έχουν. Το μισητό καθεστώς των Αφρικάνερς ήθελε να επιβάλει στα σχολεία τη γλώσσα του, εκδιώκοντας τη γλώσσα του ντόπιου, διωκόμενου πληθυσμού.

Σε μια ιεροτελεστία που επαναλαμβάνεται ατέρμονα σε όλα τα εξουσιαστικά καθεστώτα, ώστε να υπενθυμίζεται ότι κανείς δεν μπορεί να υπερβεί τα όρια που θέτουν οι θεσμοί και να μένει ατιμώρητος ή ατιμώρητη, η αστυνομία συγκρούστηκε με τους μαθητές ρίχνοντας δακρυγόνα, αμολώντας σκυλιά-ανθρωποφύλακες και, τελικά, πυροβολώντας.

Ο 13χρονος Πίτερσεν ήταν το πρώτο θύμα και αμέσως έγινε το σύμβολο της σφαγής σε μια φωτογραφία που παρέμεινε στο συλλογικό φαντασιακό ως το σύμβολο της άγριας ελπίδας του 1960 στην Αφρική. Οι μαθητές ανταπάντησαν και ένα κύμα αστικής εξέγερσης σάρωσε τα προάστια του Γιοχάνεσμπουργκ.

Κτίρια που συνδέονταν με το απαρτχάιντ πυρπολήθηκαν προξενώντας την αντίδραση του καθεστώτος, που σάρωσε τους δρόμους με οπλισμένα οχήματα, πυροβολώντας αδιακρίτως – δεκάδες οι νεκροί. Στις 17 Ιουνίου, οι εργάτες του Σοβέτο αλλά και λευκοί φοιτητές ενώθηκαν σε πορεία κάτω από το σύνθημα «Μην ξεκινήσετε την επανάσταση χωρίς εμάς».

Στις 22 Ιουνίου πάνω από 1.000 εργάτες στο εργοστάσιο της Κράισλερ κήρυξαν απεργία αλληλεγγύης σβήνοντας τις μηχανές. Οταν το κράτος απαγόρευσε τις δημόσιες εκδηλώσεις, οι κηδείες μετατράπηκαν σε μαζικές πολιτικές συγκεντρώσεις και οι οιμωγές ακούγονταν στην ανεπαρκή, αντιφατική, μα πάντα παρούσα γλώσσα, που προσπαθεί να φαντασιωθεί τη δυνατότητα έστω για έναν άλλον κόσμο. Ως τον Σεπτέμβριο η εξέγερση είχε εξαπλωθεί σε δεκάδες κοινότητες.

Η μορφή που αναδείχθηκε μέσα από τους πύρινους λόγους της κατά των αποικιοκρατών και των διαρκών παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ήταν η Ουίνι Μαντέλα. Χρόνια μετά, ως εξουσία η ίδια, θα κατηγορούνταν ακριβώς για το ίδιο πράγμα. Κι όμως, κάθε υπόμνηση του είδους δεν μπορεί να χρησιμοποιείται για να ακυρώνει τους αγώνες και τον σπαραγμό τους, αλλά για να υπενθυμίζει σκαλίζοντας τις ιδεολογικές βολές όλων των πλευρών πως «το πιο επικίνδυνο δημιούργημα κάθε κοινωνίας είναι ο άνθρωπος που δεν έχει να χάσει τίποτα». Ή που έχει να χάσει τα πάντα…

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εξουθένωση
Αν η παγκοσμιοποίηση προβάλλεται ως ένα είδος πλανητικής κοινότητας, ο κόσμος δεν διαθέτει, ούτε μπορεί να προβλεφθεί πως θα διαθέτει στο μέλλον, πλανητική κοινή πολιτική, που θα εφάρμοζε μια πλανητική...
Εξουθένωση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σημασία είχε εκείνη η νύχτα
Καλοκαίρι, Ιούλιος, νυχτερινό τοπίο σε μια γωνιά που ηχεί και μυρίζει Ελλάδα. Ομοιο με τόσα άλλα και διαφορετικό από όλα τα υπόλοιπα. Ολο κάτι να θυμίζει και τίποτα να μην είναι ίδιο.
Σημασία είχε εκείνη η νύχτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κάτι πολύ σάπιο υπάρχει
Στην πλατεία Βικτωρίας είχε ωραία, σύγχρονα παγκάκια, μεταλλικά, ατομικά, και τα κλασικά ξύλινα. Μεγάλη πλατεία, πολλά δρομάκια ανάμεσα στα παρτέρια, πολλά παγκάκια.
Κάτι πολύ σάπιο υπάρχει
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Βιτριόλι στα γκαβά σας, στα μαλλιά σας, στα μυαλά σας...»
Η «μόδα» φαίνεται πως επανήλθε με το βιτριόλι -όπως είχε επανέλθει και η ιλαρά πριν από λίγα χρόνια-, μόνο που τώρα δεν έριξε το βιτριόλι γυναίκα σε άντρα, αλλά γυναίκα σε γυναίκα για τα ωραία μάτια ενός άντρα…
«Βιτριόλι στα γκαβά σας, στα μαλλιά σας, στα μυαλά σας...»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πρόωρος θάνατος
Ο συγγραφέας κατονομάζει ως δολοφόνους του πατέρα του αυτούς που τον οδήγησαν σε έναν αναπόφευκτο θάνατο, μέσω μιας κατάστασης παρόμοιας με αυτή που περιέγραψε ο Αγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς στην ταινία «Εγώ ο...
Πρόωρος θάνατος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας