Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
1963: κυβέρνηση με ανοχή η Ενωση Κέντρου
EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

1963: κυβέρνηση με ανοχή η Ενωση Κέντρου

  • A-
  • A+

Επειδή μεταδίδεται και επαναλαμβάνεται ότι η μοναδική «μειοψηφική» κυβέρνηση ανοχής στην Ελλάδα ήταν εκείνη που σχημάτισε ο Δημήτριος Βούλγαρης, ο επονομαζόμενος «Τζουμπές» το 1874, υπενθυμίζουμε ότι η πρώτη κυβέρνηση της Ενωσης Κέντρου το 1963 ήταν μια κυβέρνηση ανοχής.

Συγκεκριμένα η κυβέρνηση αυτή ορκίστηκε στις 8 Νοεμβρίου του 1963 με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Παπανδρέου μετά την πρώτη εκλογική νίκη της Ενωσης Κέντρου απέναντι στην ΕΡΕ του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Οι εκλογές είχαν διεξαχθεί στις 3 Νοεμβρίου του 1963 και η Ενωση Κέντρου, που ήταν σύμπραξη οχτώ κομμάτων, είχε αναδειχτεί πρώτο κόμμα με ποσοστό 42,04% και 138 έδρες, οι οποίες όμως δεν της εξασφάλιζαν την αυτοδυναμία.

Η ΕΡΕ, υπό την ηγεσία ακόμη του Κωνσταντίνου Καραμανλή, είχε ηττηθεί με μειωμένο το ποσοστό της κατά 11,5% σε σύγκριση με τις αποκαλούμενες εκλογές «βίας και νοθείας» το 1961, συγκεντρώνοντας ποσοστό 39,36% και 132 έδρες.

Τότε ο «Γέρος» κυβέρνησε υπό την ανοχή και τη στήριξη της ΕΔΑ (η οποία με ποσοστό 14,33% είχε αναδειχτεί τρίτο κόμμα και είχε πάρει 28 έδρες) για περίπου δύο μήνες, στους οποίους μάλιστα ψηφίστηκαν σημαντικά νομοσχέδια όπως η καθιέρωση της δωρεάν παιδείας, η ρύθμιση των χρεών των αγροτών καθώς και η απόλυση σημαντικού αριθμού πολιτικών κρατουμένων από τις φυλακές.

Στις 16 Δεκεμβρίου 1963 είχε ζητήσει και είχε πάρει ψήφο εμπιστοσύνης με την υποστήριξη της ΕΔΑ, αλλά επειδή δεν ήθελε να στηρίζεται στις ψήφους της Αριστεράς, παραιτήθηκε αμέσως για να πάει σε νέες εκλογές σκοπεύοντας στην αυτοδυναμία, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ήταν εφικτός στόχος.

Στη συνέχεια ο βασιλιάς Παύλος έδωσε εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον Παναγιώτη Κανελλόπουλο, που είχε αναλάβει αρχηγός της ΕΡΕ μετά τη φυγή του Καραμανλή, αλλά απέβη άκαρπη και έτσι διορίστηκε η υπηρεσιακή κυβέρνηση Παρασκευόπουλου που διεξήγαγε τις θριαμβευτικές για την Ενωση Κέντρου εκλογές στις 16 Φεβρουαρίου του 1964, οι οποίες της έδωσαν την αυτοδυναμία με ποσοστό 52,71% και 171 έδρες.

Εκείνη η πρώτη κυβέρνηση της Ενωσης Κέντρου τον Νοέμβριο του 1963 ακολούθησε την πτώση του δεκαετούς κράτους της Δεξιάς, που ήταν στην εξουσία από το 1952 υπό τον στρατάρχη Αλέξανδρο Παπάγο και έληξε τον Νοέμβριο του 1963 με την ήττα της ΕΡΕ και την αποχώρηση του ιδρυτή της Κωνσταντίνου Καραμανλή (έφυγε στις 9 Δεκεμβρίου, ένα μήνα μετά την ορκωμοσία του Γεωργίου Παπανδρέου).

Με αυτό το δεδομένο η σημερινή κυβέρνηση δεν θα αποτελέσει μακρινό εξωτικό παράδειγμα αν συνεχίσει να λειτουργεί με στήριξη ανοχής, ούτε μπορεί να συγκριθεί με την κυβέρνηση του «Τζουμπέ» η οποία προέκυψε και λειτούργησε με συνταγματικές αυθαιρεσίες.

Ακόμη και σε περίπτωση που αναγκαστεί να μετατραπεί σε κυβέρνηση υπό τον όρο της ανοχής και στήριξης κάποιων βουλευτών που δεν ανήκουν στο κυβερνών κόμμα, έχει συνταγματική αλλά και πολιτική νομιμοποίηση με βάση και το ιστορικό δεδομένο της Ενωσης Κέντρου το 1963.

Θα λέγαμε επίσης ότι η τότε κυβέρνηση της Ενωσης Κέντρου ορκίστηκε εξ αρχής, αμέσως μετά τις εκλογές, ως κυβέρνηση ανοχής με τη στήριξη της ΕΔΑ και δεν μετατράπηκε ως τέτοια κατά τη διάρκεια του βίου της, όπως μπορεί να συμβεί με την παρούσα κυβέρνηση.

Το γεγονός αυτό είχε μάλιστα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τη δεξιά παράταξη ακόμη και εναντίον του βασιλιά Παύλου, ο οποίος κατηγορήθηκε ότι την είχε «νομιμοποιήσει» αποδεχόμενος τον διορισμό του Γεωργίου Παπανδρέου λόγω αντιπάθειας προς τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

* δημοσιογράφος

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπάρχουν βουλευτές έτοιμοι να υπερασπιστούν τη Δημοκρατία
Δεν υπάρχει Ελληνας που να μην καταλαβαίνει πως οι πρόωρες εκλογές λόγω πολιτικής αστάθειας θα τίναζαν στον αέρα τις προσπάθειες για τον περιο­ρισμό των επιπτώσεων των 350 μνημονιακών νόμων. Παρ’ όλα αυτά και...
Υπάρχουν βουλευτές έτοιμοι να υπερασπιστούν τη Δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συνταγματικές αλλαγές, με αναθεώρηση
Η συνταγματική αναθεώρηση δεν αποτελεί έναν μαγικό μηχανισμό διόρθωσης όλων των κακώς κειμένων. Η μεταρρύθμιση του Συντάγματος δεν θα μπορούσε να επιλύσει ως διά μαγείας παθογένειες όπως το πελατειακό κράτος...
Συνταγματικές αλλαγές, με αναθεώρηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας ως πολιτική πράξη
Σε όλες τις πολιτικές κοινωνίες, οι οποίες ως πολιτικές οντότητες έχουν ως θεμέλιό τους τη δημοκρατική αρχή, οι κοινοβουλευτικές εκλογές και η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας θεωρούνται κορυφαίες πολιτικές...
Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας ως πολιτική πράξη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλή αναλογική και κυβερνησιμότητα
Στο δημοκρατικό μας πολίτευμα όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό. Ωστόσο, σύμφωνα με το ισχύον Σύνταγμα, το μόνο πολιτειακό όργανο που χαίρει άμεσης λαϊκής νομιμοποίησης είναι η Βουλή, καθόσον οι βουλευτές...
Απλή αναλογική και κυβερνησιμότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκλογικός νόμος και συνταγματική αναθεώρηση
Λύνοντας ένα πολιτικό πρόβλημα της τρέχουσας συγκυρίας μέσω της αναθεώρησης μιας επιτυχημένης συνταγματικής διάταξης, ενδεχομένως να δημιουργούμε προβλήματα που δεν προβλέπουμε τώρα και δεν μπορούμε να...
Εκλογικός νόμος και συνταγματική αναθεώρηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας