Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εφυγε η καπετάνισσα Στέλλα Φραντζεσκάκη

«Μια γυναίκα πρέπει να δουλέψει πολύ περισσότερο από έναν άντρα για να αποδείξει ότι αξίζει. Είναι σκληρή δουλειά αλλά χρειάζονται γνώσεις και ψυχραιμία» είχε πει το 2011 η Στέλλα Φραντζεσκάκη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εφυγε η καπετάνισσα Στέλλα Φραντζεσκάκη

  • A-
  • A+

Μία από τις ελάχιστες Ελληνίδες καπετάνισσες, ίσως και η μοναδική σε φορτηγό πλοίο, για την εποχή που η ίδια ανέλαβε, η Κρητικιά Στέλλα Φραντζεσκάκη, έφυγε από τη ζωή, έπειτα από σκληρή μάχη που έδωσε, αυτή τη φορά όχι με τα κύματα και τις αγριεμένες θάλασσες των ωκεανών, αλλά με τον καρκίνο.

Η πλοίαρχος, σε ηλικία 57 χρόνων, άφησε την τελευταία της πνοή ανήμερα την Πρωτοχρονιά και η πολιτική της κηδεία έγινε στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Πριν από 2,5 χρόνια έμαθε ότι πάσχει από καρκίνο. Το πάλεψε με όλη της τη δύναμη, όπως εξάλλου είχε συνηθίσει να κάνει και στη ζωή της, αλλά τούτη τη φορά δεν τα κατάφερε.

Με τη Στέλλα μιλήσαμε τηλεφωνικά για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2011. Η συνέντευξή της δημοσιεύτηκε τότε στην «Ελευθεροτυπία». Το φορτηγό πλοίο στο οποίο ήταν πλοίαρχος, το ελληνόκτητο «Kesaria», με πλήρωμα 23 άτομα, μήκους 229 μέτρων και δυνατότητα μεταφοράς 81.932 τόνων φορτίου, της εταιρείας «Andriaki Shipping», βρισκόταν στον Ατλαντικό, κάπου κοντά στις Βερμούδες και μετέφερε κάρβουνο.

«Είναι σκληρή δουλειά, αλλά χρειάζονται γνώσεις και ψυχραιμία» είχε πει, ενώ αναφερόμενη στις δύσκολες στιγμές του επαγγέλματός της, είχε ξεχωρίσει την κακοκαιρία. «Αλλά δεν τρομάζεις ακριβώς. Απλά όταν τελειώσει η φουρτούνα, σκέφτεσαι και λες “τι έγινε;”. Δεν ξέρω, δεν μπορώ να το περιγράψω αυτό που νιώθεις. Είναι σαν να έρχεσαι αντιμέτωπος με μια δύναμη πολύ μεγαλύτερη από τη δικιά σου, τη δύναμη της θάλασσας. Δεν είναι τρόμος όμως» είχε πει.

Η Στέλλα Φραντζεσκάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε σ’ ένα χωριό των Χανίων, στα Ρούματα. Οχι κοντά στη θάλασσα που αγαπούσε, όπως και τα ταξίδια. Ενα πάθος, μια επιθυμία που την έκανε να μην επιλέξει την αρχιτεκτονική, που ίσως να την ακολουθούσε, εάν δεν την κέρδιζε η θάλασσα. Κανένας από την οικογένειά της δεν ήταν ναυτικός.

Η ίδια ξεκίνησε να δουλεύει ως ναυτικός το 1986, αλλά υπήρχαν και διαστήματα που ήταν εκτός καραβιού γιατί δεν έβρισκε δουλειά. Το 1998 προσελήφθη στην εταιρεία «Andriaki Shipping», η οποία δύο χρόνια μετά τής εμπιστεύτηκε τη θέση του πλοιάρχου στο πλοίο «Kesaria».

Οσο για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, δεν είχαν να κάνουν με τους άντρες συναδέλφους της, όπως θα φανταζόταν κάποιος, παρά το γεγονός ότι τα πληρώματα ήταν ανδροκρατούμενα. «Απλά μια γυναίκα πρέπει να δουλέψει πολύ περισσότερο από έναν άντρα για να αποδείξει ότι αξίζει. Τα προβλήματα ξεκινούν από τις ελληνικές εταιρείες που δεν έπαιρναν γυναίκες και που εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να μην προσλαμβάνουν, εκτός ελαχίστων» έλεγε η Στέλλα.

«Οι εταιρείες γενικά δεν προτιμούν τις γυναίκες ναυτικούς γιατί θεωρούν ότι προκαλούν προβλήματα» εξηγούσε, άποψη που την έβρισκε αντίθετη, γιατί όπως έλεγε, τα ίδια προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει οποιοσδήποτε σ’ ένα καράβι μπορεί να προκαλέσει και μια γυναίκα. Οσο για την πιο ευχάριστη στιγμή της ναυτικής της καριέρας, αυτή που θυμόταν πάντα, ήταν όταν της ανακοίνωσε η εταιρεία ότι γίνεται πλοίαρχος. «Με την έννοια της δικαίωσης, αν θέλεις».

Καλό ταξίδι καπετάνισσα...

 


 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Τρία στα τρία» για τη Saos Ferries
Τρίτωσε το κακό για την ακτοπλοϊκή εταιρεία Saos Ferries, αφού μετά τις βλάβες που σημειώθηκαν στα δύο επιβατηγά-οχηματαγωγά της πλοία χθες βλάβη σημειώθηκε και στο τρίτο πλοίο, το επιβατηγό «Ζέφυρος».
«Τρία στα τρία» για τη Saos Ferries
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σε 93 λιμενικές αρχές της χώρας θα τοποθετηθούν συσκευές ΑIS
Με κύριο σκοπό τη διευκόλυνση του έργου του Λιμενικού Σώματος, το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια συσκευών Αυτόματου Συστήματος Προσδιορισμού Ταυτότητας Πλοίων (ΑΙS), οι...
Σε 93 λιμενικές αρχές της χώρας θα τοποθετηθούν συσκευές ΑIS
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εφτά μέρες χωρίς πλοίο η γραμμή Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη
Πολύ κοντά στην αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη βρίσκεται το υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς το νησί από την περασμένη Παρασκευή έχει μείνει χωρίς πλοίο, μετά τη βλάβη...
Εφτά μέρες χωρίς πλοίο η γραμμή Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με το πλήρωμα του «Γαύδος» ο Π. Κουρουμπλής
Ο υπουργός ενημερώθηκε εκτενώς από τον αρχηγό του Λιμενικού και τον κυβερνήτη του ΠΑΘ-090 πλωτάρχη Σπύρο Κρουστάλη, για την αποκατάσταση των ζημιών που είχαν προκληθεί στο σκάφος, μετά το γνωστό συμβάν στη...
Με το πλήρωμα του «Γαύδος» ο Π. Κουρουμπλής
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κραυγή αγωνίας από τους πλοιάρχους
Στα συσσωρευμένα προβλήματα του κλάδου των ναυτικών και στις ανησυχίες των Ελλήνων πλοιάρχων, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού Εμμανουήλ Τσικαλάκης στη διάρκεια της...
Κραυγή αγωνίας από τους πλοιάρχους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
3 Αυγούστου και ακόμη «αποκλεισμένα» τα Κύθηρα
Η αναζήτηση πλοίου από το υπουργείο Ναυτιλίας που θα εξυπηρετεί ακτοπλοϊκά τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα με τον Πειραιά και την Κρήτη συνεχίζεται, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να υπάρχει χειροπιαστή λύση. Αύριο θα...
3 Αυγούστου και ακόμη «αποκλεισμένα» τα Κύθηρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας