• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 26.6°C / 29.7°C
    2 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.6°C / 31.1°C
    2 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.0°C / 28.2°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.1°C / 26.9°C
    2 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.6°C / 29.0°C
    2 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 24.5°C
    1 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 29.3°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.1°C / 28.9°C
    2 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 28.3°C
    1 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 26.8°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    4 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    0 BF
    44%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.5°C / 27.3°C
    1 BF
    46%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    3 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 29.9°C
    0 BF
    36%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.3°C / 29.4°C
    2 BF
    49%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    39%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    56%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η μεγάλη ιστορία κάποιους τους βρίσκει απροετοίμαστους»

  • A-
  • A+
Στο έργο «Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης», που έγραψε και σκηνοθετεί η ίδια, ο Στέφος και ο Μανδηλάκης είναι οι δύο αντιήρωες, απεργοσπάστες στη μεγάλη απεργία του 1929 στο Φωταέριο που βύθισε την Αθήνα σε πυκνό σκοτάδι για δύο μήνες.

Αφετηρία του έργου η αληθινή ιστορία. «Ο αγώνας των εργατών στο Φωταέριο της Αθήνας, που έδωσε το όνομά του στην περιοχή Γκάζι, συμπίπτει με το παγκόσμιο κραχ του 1929, όταν παρά τα χάλια της οικονομίας, οι εργάτες που ζουν σε άθλιες συνθήκες ξεσηκώνονται παντού ζητώντας τον 13ο μισθό. Αλλού το πετυχαίνουν, εδώ αποτυγχάνει παταγωδώς μετά από δύο ολόκληρους μήνες που η Αθήνα είχε βυθιστεί στο σκοτάδι και δεν είχε ρεύμα».

Η συγγραφέας Βίλια Χατζοπούλου που μας μιλά έγραψε το διήγημα «Αίμα στην πόλη μαζί με φως», το οποίο σκηνοθετεί για το Θέατρο Αλφα, για τέσσερις ακόμα παραστάσεις, υπό τον τίτλο «Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης».

Η συνέχεια της ιστορίας; Η κυβέρνηση έστειλε τότε τους ναύτες που υπηρετούσαν ώστε με τα χίλια ζόρια να καταφέρουν να δουλέψουν στα καμίνια και να ρευματοδοτήσουν την πόλη. «Νίκησε μόνο η φτώχεια» που ακούγεται και στο έργο, κι ακόμα «Εμείς έχουμε το δίκιο, αυτή είναι και η νίκη μας...».

Ηταν από μια ξενάγηση στον χώρο του φωταερίου πριν από οκτώ χρόνια που η Βίλια Χατζοπούλου έμαθε αυτό το γεγονός και άρχισε να το μελετά. «Τότε δημιουργείται μέσα μου ο ήρωας, ο τύπος ενός απεργοσπάστη, και σκέφτομαι ότι κρύβεται μέσα σε μια κουβέρτα, γιατί κάνει κρύο, ανάβουν φωτιές και πηγαινοέρχονται με τις κουβέρτες στην πλάτη επειδή, για τον φόβο της απεργοσπασίας, οι εργάτες δεν έφευγαν από το εργοστάσιο». Εικόνα που είχε από την παιδική της ηλικία όταν είχε δει εργάτες στο καταχείμωνο να απεργούν με τις κουβέρτες στην πλάτη γύρω απ’ τις αναμμένες φωτιές.

Τα δύο βασικά πρόσωπα του έργου, οι εργάτες Στέφος και Μανδηλάκης, είναι επινοημένα. Το τρίτο πρόσωπο όμως, «ο άλλος εργάτης, ο Αναγνωστόπουλος, δεν είναι επινόηση. Το κόμμα τότε είχε σύνδεση με τους απεργούς σε όλο τον κόσμο. Εστελνε ανθρώπους φωτισμένους, με γοητεία και επιρροή να μεταφέρουν τις κομματικές ιδέες και να εμψυχώνουν τους εργάτες ώστε να οργανώνονται απεργίες, αλλά και να τους δεσμεύουν στο σωστό και το δίκιο...».

Στο έργο της ωστόσο ο ήρωας είναι ένας προδότης. «Οι δύο μου αντιήρωες είναι αδύναμα πλάσματα. Ο αγέρωχος διαφωτιστής έχει μια ιδεολογία που τον θρέφει. Αυτοί δεν έχουν τίποτα. Είναι οι άνθρωποι που τους χτυπάει η μεγάλη ιστορία και τους βρίσκει απροετοίμαστους. Με συγκινούν πολύ αυτοί οι άνθρωποι. Δουλεύουν σκληρά και φυτοζωούν. Ξέρουν ότι οι δυνατοί δεν δίνουν δώρα. “Γιατί να μου δώσουν εμένα;” όπως λέει σε μια στιγμή ο Στέφος. Δεν τους περνάει από τον νου να διεκδικήσουν κάτι. Ακόμα και όταν έλκονται από το δίκιο, η ανέχεια και η φτώχεια δεν τους επιτρέπουν να γίνουν τίποτα άλλο. Η ζωή τους λογίζεται για μοίρα.

Ο Στέφος έχει τις αδελφές του στο νησί το πέτρινο, έχει καθήκον να τις παντρέψει. Ακρότατη φτώχεια στα όρια της εξαθλίωσης. Η αυτοθυσία του -γιατί στο φωταέριο πάνε νέοι και πεθαίνουν νέοι- και η συνθήκη της τοξικότητας αυτής της εργασίας περιλαμβάνουν όλο το κίνημα των αδυνάμων που η αδυναμία τους δεν έχει σύνορα... Αυτός ο προδότης δεν έχει αντοχή να μην προδώσει, βασανίζεται, υποφέρει, ντρέπεται...Ζητάει συγχώρεση αλλά δεν έχει πού να την απευθύνει. Γνωρίζει το δίκιο αλλά δεν μπορεί να το υπερασπιστεί...».

Οι πρωταγωνιστές μπορεί να είναι άντρες, ωστόσο η δραματουργός και σκηνοθέτρια, ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου των Αλλαγών (www.toc.gr) όπου και διδάσκει, έχει βάλει πέντε γυναίκες να αφηγούνται το έργο επειδή «το θέατρο είναι δράση. Είχα ανάγκη τις γυναίκες που είναι η ρίζα για να στηρίξω αυτή τη δράση. Μια αντρική ιστορία που τη μιλάνε και την αισθάνονται οι γυναίκες που είναι απούσες. Είμαστε οι άντρες που μας αγαπάνε... Και είναι οι άντρες μια σύμβαση, η οποία συμπεριλαμβάνει κόσμο. Δεν μπορεί να μην είναι εκεί οι γυναίκες τους, να τις δούμε και να τις γνωρίσουμε, είμαστε κόσμος όταν είμαστε μαζί...».

Περισσότερο από όλα είναι μια ιστορία απόλυτης συντριβής: κανένας δεν κερδίζει. «Η καλύτερη ιστορία μας είναι πάντα η βαθύτερη ιστορία του πένθους...Και μέχρι σήμερα για τα ίδια δεν παλεύουμε; Δεν είναι μόνο ταξικό το θέμα, είναι πάνω από το ταξικό, το πού θα βρεθείς και το τι θα αντέξεις να δώσεις για την επιβίωση...».


📌 ΙNFΟ: «Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης».Κείμενο - Σκηνοθεσία: Βίλια Χατζοπούλου, Ηθοποιοί: Ηλίας Βαλάσης, Κατερίνα Γεωργιάδου, Δώρα Γιαννακοπούλου, Μαρία Καλαμποκιά, Αγγελική Μπούρα, Ασημένη Τούντα, Αντρέας Τσιλιβαράκος. Σκηνικά - Κοστούμια: Χαρά Κονταξάκη. Φωτισμοί: Χριστόφορος Κώνστας - Βίλια Χατζοπούλου. Θέατρο Αλφα (Πατησίων 37, ταμείο 210-5201828). Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00. Εως 31 Μαΐου. Διάρκεια 90'. Εισιτήρια 7-10 €. Προπώληση www.ticketmaster.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»
«Στους αιώνες των αιώνων επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη» λέει η πρωταγωνίστρια της παράστασης του ΚΘΒΕ, που επιτέλους πάει στην Επίδαυρο στις 12 και 13 Αυγούστου.
Η Ελένη του Ευριπίδη, του Παπαβασιλείου και της «διπλανής πόρτας»
ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρικό σεργιάνι στις μνήμες και στους δρόμους του Αη Στράτη
Με όχημα τα βιώματα-αφηγήσεις των νησιωτών στον Αη Στράτη και τα ιστορικά ντοκουμέντα η ομάδα «παράλληλος 25» παρουσιάζει μία περιηγητική παράσταση.
Θεατρικό σεργιάνι στις μνήμες και στους δρόμους του Αη Στράτη
ΘΕΑΤΡΟ
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σκηνοθετεί την παράσταση «Φάκελος Βάνκαου» βασισμένη στην «Αλκηστη» του Ευριπίδη και μιλά στην «Εφ.Συν.» για το έργο.
«Τι θα συνέβαινε αν επέστρεφε στη ζωή κάποιος αγαπημένος μας;»
ΘΕΑΤΡΟ
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου διασκεύασε και σκηνοθετεί τους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου και μιλά στην «Εφ.Συν.» λίγο πριν την παρουσίαση τους στην Μικρή Επίδαυρο.
«Οταν δολοφονείς ή βιάζεις η καταδίκη είναι αιώνια»
ΘΕΑΤΡΟ
«Πολύχρωμη Μικρά Ασία» στο Γεφύρι της Αρτας
Ενα ζωντάνεμα της μνήμης πραγματικών ανθρώπων που έζησαν στον μαγικό κόσμο της Σμύρνης αλλά και ένα ταξίδι πριν και μετά τη καταστροφή θα παρουσιάσει η ομάδα «Ονειρόδραμα» στις 19 και 20 Ιουλίου στο Γεφύρι της...
«Πολύχρωμη Μικρά Ασία» στο Γεφύρι της Αρτας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας