Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βιζυηνός στα αγγλικά...
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βιζυηνός στα αγγλικά...

  • A-
  • A+

Το θέαμα που αντικρίζει κανείς φτάνοντας στις Μυκήνες, όση προσπάθεια ωραιοποίησης της κατάστασης και να γίνει, προκαλεί ρίγος: το πέρασμα της φωτιάς από τον αρχαιολογικό χώρο είναι παραπάνω από εμφανές και τα ίχνη της βρίσκονται παντού. Σε ένα πλάτωμα στα αριστερά της Πύλης των Λεόντων, η Ρένα Κυπριώτη ετοιμάζεται να ερμηνεύσει «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γεωργίου Βιζυηνού στην αγγλική γλώσσα, όπως έκανε ολόκληρο αυτό το δύσκολο καλοκαίρι σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και τα δύο προηγούμενα χρόνια σε διάφορα πανεπιστήμια της Αμερικής. Πλάι της η σκηνοθέτιδα της παράστασης, Δανάη Ρούσσου, τη βοηθά στην προετοιμασία και της συμπαραστέκεται.

Αμέσως φαίνεται πως η σχέση τους είναι βαθιά και ουσιαστική, περιέχει νοιάξιμο και φροντίδα που υπερβαίνει την προσοχή μιας απλής συνεργασίας. Και καθώς ο ήλιος πηγαίνει προς τη δύση κι η παράσταση αρχίζει, ξεχνάμε όσα βρίσκονται γύρω κι επικεντρωνόμαστε στον λόγο του κορυφαίου ίσως Ελληνα διηγηματογράφου. Και καθόλου αγγλικά να μη μιλά κανείς, αν γνωρίζει έστω και λίγο το κείμενο και την υπόθεση, βλέπει τις εικόνες να ζωντανεύουν μπροστά του από τη φωνή της Ρένας Κυπριώτη και μόνον.

Με βασικά εργαλεία τον λόγο και την αναπνοή της, χωρίς καμιά υπερβολή, χωρίς τεχνητό φωτισμό και με ελάχιστη και προσεκτική ενίσχυση του ήχου, η ηθοποιός δίνει ένα εύγλωττο παράδειγμα του πώς οι διαφορετικές τονικότητες, εντάσεις και εκφράσεις μπορούν να δημιουργήσουν έναν κόσμο μπροστά στα μάτια των ανθρώπων που την παρακολουθούν. Και του πώς η θέαση του πάσχοντος σώματος αποτελεί μια τελετή και επιβάλλει τη μέθεξη.

Είναι απαραίτητο να υπενθυμίσει κανείς πόσο τεράστια είναι αυτά τα κείμενα. Ο Γεώργιος Βιζυηνός κατορθώνει με αδιανόητη λιτότητα και ακρίβεια να αποδώσει τον παιδικό του τρόμο μέσα στη νυχτερινή υποφωτισμένη εκκλησία, την αίσθηση της αδικίας που του προκαλούσε η στέρηση της εύνοιας της μητέρας του για λόγους που δεν γνώριζε και δεν κατανοούσε, την αγιάτρευτα ένοχη συνείδηση της τελευταίας, που χωρίς να το θέλει και να το καταλάβει διέπραξε το αδιανόητο.

Καθώς πολύ συχνά τις τελευταίες δεκαετίες τα διηγήματά του τυγχάνουν θεατρικών διασκευών, αδυνατώ να διακρίνω αν ο θαυμασμός μας μπροστά στο σκηνικό αποτέλεσμα οφείλεται στην ίδια την παράσταση ή στην αποκάλυψη του μεγαλείου ενός κειμένου που δεν γνωρίζαμε ή δεν θυμόμασταν. Κατά παράδοξο τρόπο μάλιστα, η απόδοση του λόγου του Βιζυηνού στα αγγλικά ίσως και να διευκολύνει την κατανόησή του από κάποιους: αλίμονο, ίσως για κάποιες γενιές η ξένη γλώσσα να είναι πιο προσπελάσιμη από την καθαρεύουσα του συγγραφέα.

Η τελευταία ευκαιρία να παρακολουθήσει κανείς την παράσταση είναι σήμερα Πέμπτη, στις 19.00 στη Μονή Καισαριανής.

*Δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και μεταφραστής

ΘΕΑΤΡΟ
Φτάνοντας στον πάτο του κόσμου
Το έργο «Παίζοντας το θύμα» των Ολεγκ και Βλαντίμιρ Πρεσνιακόφ σε σκηνοθεσία του Γιώργος Κουτλή μας έφερε ξανά κοντά στο θέατρο μέσα από την υπόγεια σκηνή του ΡΕΞ.
Φτάνοντας στον πάτο του κόσμου
ΘΕΑΤΡΟ
«Δεν είμαι αιρετική. Απλώς θέλω να βλέπω την αλήθεια πίσω από το περιτύλιγμα»
Η Λένα Κιτσοπούλου μιλά στην «Εφ.Συν.» για τη νέα της παράσταση «Ερωτικές καρτ ποστάλ από την Ελλάδα» που ανεβαίνει με καθυστέρηση κάποιων μηνών, αλλά με υλικό από το καλοκαίρι της πανδημίας.
«Δεν είμαι αιρετική. Απλώς θέλω να βλέπω την αλήθεια πίσω από το περιτύλιγμα»
ΘΕΑΤΡΟ
Εξι ρόλοι για την Ολια Λαζαρίδου
Η Ολια Λαζαρίδου και η παράσταση «Εξι φορές» σε σκηνοθεσία και φωτισμούς του Γιώργου Νανούρη στο υπόγειο του Μεγάρου Μουσικής.
Εξι ρόλοι για την Ολια Λαζαρίδου
ΘΕΑΤΡΟ
Οι ηθοποιοί του Ίκαρου μιλούν στην efsyn.gr λίγο πριν την απογείωση
Από τον μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου εμπνεύστηκε ο σκηνοθέτης και χορογράφος Δημήτρης Παγώνης και μετά την επιτυχημένη πορεία της παράστασης και τη διάκρισή της στο off-off Festival, ο Ίκαρος ανοίγει πάλι...
Οι ηθοποιοί του Ίκαρου μιλούν στην efsyn.gr λίγο πριν την απογείωση
ΘΕΑΤΡΟ
Πρεμιέρα για τη «Μεταμφίεση» με τη Χάρι Αλεξίου
Πρεμιέρα έκανε η παράσταση «Μεταμφίεση» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη που ερμηνεύει η Χάρις Αλεξίου σε σκηνοθεσία του Σταύρου Ράγια για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων στο Μικρό Παλλάς.
Πρεμιέρα για τη «Μεταμφίεση» με τη Χάρι Αλεξίου
ΘΕΑΤΡΟ
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση
Τα θέατρα πήραν το σήμα για να ξεκινήσουν υπό την απειλή όμως της πανδημίας -η διαθεσιμότητα των αιθουσών θα εξαρτάται από το υγειονομικό επίπεδο της περιοχής.
Τα θέατρα ανοίγουν περιμένοντας την επιδότηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας