Αθήνα, 32°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
32°C
33.5° 31.3°
4 BF
28%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
32°C
33.1° 29.1°
1 BF
50%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
32°C
31.6° 31.0°
1 BF
52%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
0 BF
73%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
27°C
33.0° 26.9°
3 BF
41%
Βέροια
Αίθριος καιρός
33°C
33.0° 28.5°
2 BF
48%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.0°
0 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
35.8° 35.8°
0 BF
29%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 29.8°
5 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
30.1° 28.8°
4 BF
49%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
30.4° 26.8°
5 BF
30%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
29°C
29.6° 28.7°
2 BF
58%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
66%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
31°C
31.8° 30.7°
0 BF
48%
Λαμία
Αίθριος καιρός
33°C
32.7° 31.5°
1 BF
33%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
29°C
29.8° 29.3°
4 BF
57%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
33°C
33.3° 31.5°
2 BF
18%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
29°C
30.3° 29.4°
2 BF
48%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.2° 28.7°
2 BF
62%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
31°C
30.8° 30.8°
1 BF
30%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024
Ταινίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια απολαυστική, ανάλαφρη ελληνική κωμωδία, με σοβαρό σκοπό

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής χρησιμοποιεί στο «Καλοκαίρι της Κάρμεν» όλα τα εργαλεία της κωμωδίας, ενσωματώνοντας μέσα από ένα queer βλέμμα σοβαρούς προβληματισμούς που πηγάζουν από τη ζωή των δύο πρωταγωνιστών του | Φρίμοντ η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Μπαμπάκ Τζαλαλί, που καταφέρνει με απόλυτη ειλικρίνεια και διαύγεια να εμβαθύνει στα θέματα που τον απασχολούν και να παραδώσει ένα έργο ανθρώπινο και συγκινητικό | Ο τελευταίος των ανθρώπων το αριστούργημα του Μουρνάου που προβάλλεται ξανά 100 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία | Η θηλιά η τολμηρή και πρωτοποριακή ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής χρησιμοποιεί στο «Καλοκαίρι της Κάρμεν» όλα τα εργαλεία της κωμωδίας, ενσωματώνοντας μέσα από ένα queer βλέμμα σοβαρούς προβληματισμούς που πηγάζουν από τη ζωή των δύο πρωταγωνιστών του | «Φρίμοντ» η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Μπαμπάκ Τζαλαλί, που καταφέρνει με απόλυτη ειλικρίνεια και διαύγεια να εμβαθύνει στα θέματα που τον απασχολούν και να παραδώσει ένα έργο ανθρώπινο και συγκινητικό | «Ο τελευταίος των ανθρώπων» το αριστούργημα του Μουρνάου που προβάλλεται ξανά 100 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία | «Η θηλιά» η τολμηρή και πρωτοποριακή ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ

Το καλοκαίρι της Κάρμεν
(Ελλάδα, 2023, 106’)
★★★☆☆

Σκηνοθεσία: Ζαχαρίας Μαυροειδής
Ηθοποιοί: Γιώργος Τσιαντούλας, Ανδρέας Λαμπρόπουλος, Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Νικόλας Μίχας, Βασίλης Τσιγκριστάρης

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής επιστρέφει τέσσερα χρόνια μετά τον «Απόστρατο» (2019, 100’), έχοντας κερδίσει το Βραβείο Κοινού, το Βραβείο Επιτροπής Νεότητας και το Mermaid Award στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με μια ανάλαφρη διασκεδαστική κωμωδία που καταφέρνει όμως να αποδομήσει τα στερεοτυπικά κλισέ του είδους και να ψυχογραφήσει τους δύο πρωταγωνιστές, αναδεικνύοντας μέσα από την καθημερινότητά τους τους προβληματισμούς και τις σκέψεις τους.

Κατά τη διάρκεια ενός ολοήμερου μπάνιου στα Λιμανάκια της Βάρκιζας, ο Δημοσθένης βοηθάει τον κολλητό του Νικήτα να γράψει το πρώτο του κινηματογραφικό σενάριο... Πηγή έμπνευσης θα γίνει ο παρατεταμένος χωρισμός του Δημοσθένη, στο επίκεντρο του οποίου βρέθηκε η μικροσκοπική, ημίαιμη Κάρμεν. Παλεύοντας να μετατρέψουν την αληθινή ζωή σε ταινία, οι δύο φίλοι θα διαφωνήσουν για την ερμηνεία των γεγονότων και θα παρασυρθούν σε ένα πολύχρωμο οδοιπορικό στους δρόμους και στις παραλίες της Αττικής, που θα τους κάνει να αμφισβητήσουν το πώς και αν αλλάζουν τελικά οι άνθρωποι.

Ο Μαυροειδής μαζί με τον συν-σεναριογράφο Ξενοφώντα Χαλάτση έφτιαξαν μια ταινία χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία της κωμωδίας, ώστε να μπορέσουν να τα επαναπροσδιορίσουν και να εξιστορήσουν τις ζωές των χαρακτήρων τους μέσα από ένα queer βλέμμα. Ομως αυτό που κάνει πραγματικά ξεχωριστή την «Καρμεν» είναι η ικανότητα του σκηνοθέτη να ενσωματώσει σοβαρούς προβληματισμούς που πηγάζουν μέσα από τη ζωή των δύο πρωταγωνιστών του και να αποτυπώσει στην οθόνη την καθημερινότητά τους ενώ ταυτόχρονα τους ψυχογραφεί, μαζί και τον κοινωνικό περίγυρό τους, με μια ξεχωριστή φρέσκια ματιά. Σκηνοθετικά ο Μαυροειδής δεν εκπλήσσει, δεν πρωτοτυπεί –και ούτε χρειάζεται. Εξιστορεί με απλότητα τα γεγονότα, κινηματογραφώντας με απαλά παλ χρώματα γεμάτα ζωντάνια την καθημερινότητα στην πόλη, το φως του ήλιου που διαχέεται πάνω στη θάλασσα και τις πέτρες στις σκηνές της παραλίας, ενώ δεν φοβάται να αναδείξει το γυμνό αντρικό σώμα, με τα ψεγάδια του, χωρίς καμιά ωραιοποίηση ή φόβο προς το γυμνό. Και όλα αυτά τα τοποθετεί σε ένα αφηγηματικό πλαίσιο που δίνει στην ταινία μεγάλη ώθηση.

Δεν λειτουργούν όλα τα αστεία, πάντως, και ίσως ο αργός ρυθμός ή η αυτοαναφορικότητα σε συνδυασμό με τις γνωστές δυσκολίες δημιουργίας μιας ελληνικής ταινίας να αποσυντονίσουν τον θεατή που δεν γνωρίζει τίποτα για το συγκεκριμένο θέμα. Παρ’ όλα αυτά, «Το καλοκαίρι της Κάρμεν» καταφέρνει να λειτουργήσει και στα δύο επίπεδα: ως μια ελληνική καλοκαιρινή ανάλαφρη κωμωδία αλλά και ως μια κωμωδία που περικλείει μέσα της προβληματισμούς πάνω στη φιλία, τις ερωτικές και οικογενειακές σχέσεις και τις ανασφάλειές μας.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Φρίμοντ (Fremont, ΗΠΑ, 2023, 91’)
★★★★☆

Σκηνοθεσία: Μπαμπάκ Τζαλαλί
Ηθοποιοί: Αναΐτα Ζάλι Γουάντα, Τζέρεμι Aλεν Γουάιτ, Γκρεγκ Τέρκινγκτον, Χίλντα Σμέλινγκ

Ο Ιρανός σκηνοθέτης Μπαμπάκ Τζαλαλί («Frontier Blues», «Radio Dreams») σκηνοθετεί την τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του η οποία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Sundance και στη συνέχεια κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι και το Βραβείο Επιτροπής Φεστιβάλ Ντοβίλ.

Αφηγείται την ιστορία της Ντόνια, η οποία εργάζεται για ένα κινεζικό εργοστάσιο που φτιάχνει τυχερά μπισκότα (fortune cookies) στο Σαν Φρανσίσκο. Εχοντας δουλέψει ως διερμηνέας για τον αμερικανικό στρατό στο Αφγανιστάν, δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στη νέα ζωή της και οι απολαυστικές, στοχαστικές συνεδρίες με τον ψυχαναλυτή της δεν δείχνουν να βελτιώνουν την κατάσταση. Σε μια στιγμή ξαφνικής έμπνευσης, αποφασίζει να στείλει εκεί έξω ένα ξεχωριστό μήνυμα μέσα σε ένα μπισκότο.

Γυρισμένο σε 4:3 format και με μια εκπληκτική ασπρόμαυρη φωτογραφία από τη Λάουρα Βαλαντάο, που παραπέμπει στην κινηματογραφική δεκαετία 1940 και 1950, ο Τζαλαλί συνεργάζεται στο σενάριο με την Καρολίνα Καβάλι και παραδίδει μια ταινία που τοποθετείται χωροχρονικά στο σημερινό Φρίμοντ, το οποίο αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κοινότητες Αφγανών στις ΗΠΑ και υπήρξε ένα καθοριστικό κομμάτι της κινηματογραφικής βιομηχανίας του βωβού σινεμά. Κι ωστόσο, η ταινία του «ταξιδεύει» πέρα από τον χωροχρόνο δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που συναντάμε στις πρώιμες ταινίες του Τζιμ Τζάρμους, ισορροπώντας ανάμεσα στην ονειρική κατάσταση και την πραγματικότητα.

Η εκπληκτική Αναΐτα Ζάλι Γουάντα, στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο, εκφράζει με το σώμα της, με το βλέμμα της όλες τις σκέψεις, τις αγωνίες μιας γυναίκας που καθημερινά προσπαθεί να κάνει ένα βήμα παραπέρα ώστε να ενσωματωθεί στην αμερικανική κοινωνία, παλεύοντας να βρει τη θέση της. Ζει σχεδόν μοναχικά, οι συζητήσεις με τους γύρω της είναι περιορισμένες, τυπικές, περιφέρεται μέσα σε ένα μικρό κλειστοφοβικό σπίτι, δουλεύει σε ένα εργοστάσιο που μοιάζει μικρό, αποστειρωμένο και οι χώροι αυτοί αντανακλούν την ψυχική της κατάσταση, το αδιέξοδο. Εκεί όμως που στέκεται περισσότερο ο Τζαλαλί είναι στην εσωτερική σύγκρουση της πρωταγωνίστριας και στις ενοχές που νιώθει γιατί επέζησε και ξέφυγε από τη χώρα της βρίσκοντας μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ, ενώ τόσοι συμπολίτες της καθημερινά πεθαίνουν. Της αξίζει να βρει την ευτυχία; Είναι άξια να αγαπήσει και να αγαπηθεί;

Με αργό ρυθμό, που όμως δεν κουράζει καθώς κάθε πλάνο έχει τοποθετηθεί καλά μέσα στην ταινία, με απόλυτη χρονική ακρίβεια ώστε τίποτα να μη μοιάζει λάθος, και τη μουσική του Μαχμούντ Σρίκερ να «αγκαλιάζει» όμορφα την κινηματογραφική αφήγηση, ο Τζαλαλί καταφέρνει με απόλυτη ειλικρίνεια και διαύγεια να εμβαθύνει στα θέματα που τον απασχολούν και να παραδώσει ένα έργο ανθρώπινο και συγκινητικό.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Επανεκδόσεις

Ο τελευταίος των ανθρώπων
(Der Letzte Mann, Γερμανία, 1924, 90’)

Σκηνοθεσία: Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου
Ηθοποιοί: Εμίλ Γιάνινγκς, Μαξ Χίλερ, Εμιλι Κερτζ

Το αριστούργημα του Μουρνάου –100 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία– προβάλλεται ξανά στους κινηματογράφους από ψηφιακά αποκαταστημένη κόπια.

Η θηλιά (Rope, ΗΠΑ, 1948, 80’)

Σκηνοθεσία: Αλφρεντ Χίτσκοκ
Ηθοποιοί: Τζέιμς Στιούαρτ, Τζον Νταλ, Φάρλεϊ Γκρέιντζερ

Η τολμηρή και πρωτοποριακή ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ επιστρέφει στις αίθουσες αυτό το καλοκαίρι σε ψηφιακή αποκατάσταση 4K από τη Summer Classics!

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Μια απολαυστική, ανάλαφρη ελληνική κωμωδία, με σοβαρό σκοπό

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας