Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.8° 13.8°
2 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Ασθενής ομίχλη
10°C
12.2° 9.3°
2 BF
88%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.2° 12.7°
2 BF
78%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
76%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
3 BF
81%
Βέροια
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.2° 8.2°
0 BF
84%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
5.4° 5.4°
2 BF
81%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.5° 10.5°
0 BF
95%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
5 BF
55%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.8°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
4 BF
67%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
13°C
12.7° 12.7°
3 BF
82%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
4 BF
82%
Λάρισα
Ψιχάλες
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
13.0° 12.2°
1 BF
84%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.8°
2 BF
67%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
0 BF
87%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.4° 7.3°
2 BF
87%
Κατερίνη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.1° 7.5°
1 BF
86%
Καστοριά
Ασθενείς βροχοπτώσεις
8°C
8.0° 8.0°
0 BF
82%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 16 Φεβρουαρίου, 2025
Κλερ Σιμόν
H Κλερ Σιμόν | Madison Films

«Το να μοιράζεσαι είναι πολιτικό και φιλοσοφικό ζήτημα»

Το πιο πρόσφατο ντοκιμαντέρ «Το σώμα μας» (Notre Corps) της Γαλλίδας σκηνοθέτριας προβάλλεται για πρώτη φορά στη χώρα μας, σήμερα, Σάββατο, στις 19.00, στο Γαλλικό Ινστιτούτο, ενταγμένο στις εκδηλώσεις του φεστιβάλ KINO Athens International Independent Film Festival.

Ξεκίνησε ως αυτοδίδακτη αλλά πλέον η Κλερ Σιμόν έχει βραβευτεί για τις ταινίες της σε Κάνες, Βερολίνο, Βενετία. Το τελευταίο της ντοκιμαντέρ «Το σώμα μας» (Notre Corps) θα προβληθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας, απόψε, στο πλαίσιο του κινηματογραφικού φεστιβάλ KINO Athens International Independent Film Festival (1-10/3). Η Κλερ στο φιλμ επί δύο ώρες μάς παρουσιάζει το γυναικείο σώμα όπως αυτό ασθενεί, δίνει ζωή, αποζητά ζωή, πονάει, τραυματίζεται, θεραπεύεται. Ολο το φιλμ μέσα σε ένα νοσοκομείο... με την ίδια να είναι τελικά ασθενής και να γίνεται κομμάτι της ταινίας της. Η ταινία είναι μέρος του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος των Μεγάλου Μήκους Ταινιών του Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου της Αθήνας KINO ATHENS, με την Κλερ να έρχεται στην Αθήνα... υγιής πλέον.

● «Αυτό το φιλμ ξεκίνησε από μια συνάντηση», λέτε στην αρχή της ταινίας, αναφερόμενη σε άλλες ασθενείς. Και τελειώνει με πλάνο σε εσάς, βγαίνοντας από το νοσοκομείο, έχοντας ξεπεράσει τον καρκίνο. Τελικά πώς ο πόνος του άλλου γίνεται μέσο δικής μας, προσωπικής αντοχής στον πόνο;

Το να μπορώ να κινηματογραφήσω, να καταγράψω δηλαδή με το μέσο που έχω επιλέξει (την κάμερα) άλλες γυναίκες, θεωρώ πως είναι ο καλύτερος τρόπος να κατανοήσουμε τι σημαίνει ανθρώπινο και δη γυναικείο σώμα. Ταυτόχρονα, κινηματογραφούσα γεγονότα, εικόνες και συναισθήματα που είχα βιώσει και η ίδια, όπως η άμβλωση, η ασθένεια, ο τοκετός κ.λπ. Και τέλος, το ότι κατέγραφα κινηματογραφικά ασθένειες όπως η ενδομητρίωση ή άλλα ζητήματα που απασχολούν τη γυναίκα (όχι ως βιολογικό φύλο μόνο), όπως η αλλαγή ταυτότητας φύλου ή η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, μ' έκανε να καταλάβω κι εγώ η ίδια πως αν δείξεις ξεκάθαρα, δίχως κανένα φτιασίδι, το τι συμβαίνει, τότε πραγματικά καταλαβαίνεις τι στ' αλήθεια συμβαίνει: αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα του κινηματογράφου! Φυσικά, όπως λες κι εσύ, εν τέλει είναι μια ταινία για το σώμα μου. Για τη δική του περιπέτεια. Αν οι άνθρωποι φοβούνται το νοσοκομείο (όπως έκανα κι εγώ, ενώ πέρασα 28 χρόνια με τον πατέρα μου να μπαινοβγαίνει, καταλήγοντας στο νεκροταφείο), τελικά το έπος του γυναικείου σώματος, όπως αυτό καταδεικνύεται και από την ταινία, θα έπρεπε να τους κάνει να το δουν με μια πιο ολιστική, ήρεμη και ψύχραιμη ματιά.

● Το να μοιράζεσαι: αυτός είναι ένας κυρίαρχος άξονας της ταινίας. Και μια φράση σχεδόν ριζοσπαστική στο σήμερα. Τελικά το «να μοιράζεσαι» είναι προσωπικό ή πολιτικό ζήτημα;

Το να μοιράζεσαι είναι βαθιά πολιτικό και φιλοσοφικό/υπαρξιακό ζήτημα. Το να παρατηρείς, να βλέπεις πραγματικά τι συμβαίνει σε μια γυναίκα ή μια τρανς γυναίκα είναι ένας τρόπος να δημιουργηθεί μια ολόκληρη γυναίκα, μια ολόκληρη και μόνη, μέσα από όλες αυτές τς θηλυκότητες. Μια γυναίκα μακριά από τα καπιταλιστικά πρότυπα ομορφιάς που βλέπουμε σε αφίσες, περιοδικά και διαφημίσεις.

● Είναι η ζωή μας μια αίθουσα αναμονής; Σε νοσοκομείο; Πού;

Στο φιλμ υπάρχουν πολλές καταγεγραμμένες στιγμές σε αίθουσες αναμονής νοσοκομείων και διαδρόμους. Ωστόσο, όχι. Δεν είναι η ζωή μας μια αίθουσα αναμονής. Ούτε σε νοσοκομείο - απλώς το νοσοκομειακό περιβάλλον μού επέτρεψε να δω άλλες γυναίκες, άλλα σώματα, άλλες ιστορίες. Ηταν ο πιο σύντομος «δρόμος» να μιλήσω για το γυναικείο σώμα, στη δυναμικότητα και την ευθραυστότητά του, σε όλες τις ηλικίες.

● Στην Ελλάδα το δημόσιο σύστημα Υγείας καταστρέφεται από την κυβέρνηση, με τον υπουργό Υγείας να λέει πως «όλα στη ζωή είναι ρίσκο», αναφερόμενος στα κενά σε γιατρούς, υποδομές και προσωπικό. Τι συμβαίνει στη Γαλλία;

Γνωρίζω κάποια πράγματα για το τι συμβαίνει στη χώρα σας και είναι ακραία άσχημα. Ωστόσο στη Γαλλία το εθνικό σύστημα Υγείας είναι ακόμη ζωντανό και εξαιρετικό θα έλεγα. Φυσικά υπάρχει υποχρηματοδότηση: τα δημόσια νοσοκομεία υποχρεούνται σε μειώσεις προσωπικού, υπηρεσιών και κλινών. Οι μισθοί των γιατρών και των νοσηλευτών δεν είναι καν κοντά σ' ό,τι παίρνουν οι συνάδελφοί τους στον ιδιωτικό τομέα. Ωστόσο, το δημόσιο σύστημα Υγείας εξακολουθεί να λειτουργεί και σπουδαίοι επιστήμονες παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολύ υψηλό επίπεδο. Επίσης είναι δωρεάν για όλους ανεξαιρέτως. Δεν υπάρχει ταξικός ή φυλετικός διαχωρισμός και αυτό το βρίσκω υπέροχο. Καθώς έκανα τη θεραπεία μου και κινηματογραφούσα, σκεφτόμουν πως ο κόσμος μέσα στο νοσοκομείο είναι υπέροχος σε σχέση με τον έξω από αυτό. Ισως γιατί εκεί, η μόνη αξία είναι η ζωή για τον καθέναν και την καθεμία.

 Μια καρκινοπαθής λέει στην ταινία πως οι γυναίκες έχουμε μάθει ότι ο πόνος είναι κομμάτι της φύσης μας και γι' αυτό δεν κάνει να παραπονιόμαστε...

Ακόμη κι έτσι να είναι, ακόμη κι αν αυτό πράγματι μας έχουν μάθει, αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε να διεκδικούμε. Και μάλιστα υπάρχει το πλάνο όπου γυναίκες και γυναικείες οργανώσεις απαιτούν το ιατρικό προσωπικό να είναι πιο σωστό, πιο φιλικό και να ξέρουν οι ίδιες τι θα συμβεί με το σώμα τους. Να μην είναι ο γιατρός ο αφέντης τους σε κατάσταση ασθένειας του τελευταίου. Οσο για τον πόνο, κανένας άνθρωπος δεν κάνει να υποφέρει στη σιωπή. Κανένας!

● Βέβαια, γενικά δεν κρίνετε αρνητικά τους γιατρούς στο φιλμ... Τουναντίον.

Η αλήθεια είναι πως έχω δεχτεί κριτική ότι παρουσιάζω τους γιατρούς ως πολύ καλούς. Ωστόσο, πιστεύω ότι δείχνω και το αντίθετο. Υπάρχει βία από τον γιατρό-αυθέντη πάνω στο γυναικείο σώμα και αυτό έχει τη θέση του στο φιλμ. Αλλά δεν θα το κρύψω: οι γιατροί που συνάντησα εγώ κατά τα γυρίσματα ήταν εξαιρετικοί. Εδειχναν πραγματικό ενδιαφέρον για την ασθενή και μάλιστα με εντυπωσίασε σε πόσο βαθύ επιστημονικό επίπεδο συνεννοούνταν μεταξύ τους οι γυναικολόγοι με τους ογκολόγους, τους χειρουργούς κ.λπ.

● Τελικά γιατί κάνατε αυτό το φιλμ; Είναι μια «ανακουφιστική φροντίδα» για τη σκέψη μας;

Παρ' όλο που αρρώστησα στο τέλος των γυρισμάτων, ήμουν ευτυχής να γυρίσω σε μια μονάδα όπου όλες οι γυναίκες είναι μαζί. Νομίζω ότι αυτή η ιδέα είναι πολύ δυνατή για όλους, γιατρούς και ασθενείς. Είχα κάνει μια ταινία για τον οικογενειακό προγραμματισμό («Γραφεία Θεών»), ήταν μυθοπλασία, αλλά η λύπη μου ήταν ότι δεν μπορούσα να δείξω πως υπήρχε επίσης παρακολούθηση εγκυμοσύνης με τους ίδιους γιατρούς που βοηθούσαν στην άμβλωση. Στην ταινία «Το σώμα μας» μπορείτε να δείτε ότι η άμβλωση και ο τοκετός και η ιατρικά υποβοηθούμενη τεκνοποίηση και ο καρκίνος και μια έγκυος γυναίκα και μια τρανς γυναίκα που φοβάται ξαφνικά την εμμηνόπαυση, όλες είμαστε ένα... σώμα.

Info: Η ταινία, παρουσία της σκηνοθέτιδος, θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα. αύριο, Σάββατο, στις 19.00, στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Μετά το πέρας της προβολής θα διεξαχθεί συζήτηση με την ίδια την Κλερ Σιμόν, την καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, Νίνα Βελιγράδη, με τη συμμετοχή του γυναικολόγου/χειρουργού Γιώργου Νικολόπουλου. Είσοδος ελεύθερη. Αναλυτικά πρόγραμμα και πληροφορίες: www.kinoathens.org

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Το να μοιράζεσαι είναι πολιτικό και φιλοσοφικό ζήτημα»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας