• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 8.8°C / 14.5°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.7°C / 10.5°C
    0 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 15.0°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.7°C
    3 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.3°C / 6.9°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 8.2°C
    1 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 3.9°C
    0 BF
    70%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 14.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 17.5°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 8.9°C / 12.9°C
    4 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 16.8°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 13.6°C
    0 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    5 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 6.5°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 7.8°C / 16.6°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.0°C / 14.8°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 8.8°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.7°C / 10.6°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    0 BF
    75%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η μουσική αυτόν τον καιρό μάς υπενθυμίζει την ένωση των ανθρώπων»

  • A-
  • A+
Από τις μεγαλύτερες μορφές στον χώρο της σύγχρονης μουσικής σύνθεσης και του σχεδιασμού ήχου, ο Ισλανδός καλλιτέχνης με τη φρέσκια, ανατρεπτική ματιά, έρχεται για μία μοναδική συναυλία στο Ηρώδειο, στις 15 Ιουλίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Αν χρειαζόταν να δώσουμε μια γενική περιγραφή για το παγκόσμιο μουσικό τοπίο της εποχής μας, ίσως θα μας ξάφνιαζε το ότι δεν υπάρχει μια αυστηρή και απόλυτη κατηγοριοποίηση ειδών μουσικής και μουσικών, όπως παλιότερα. Το ένα είδος διεισδύει στο άλλο, δημιουργώντας κάτι καινούργιο, με σαφείς συχνά αναφορές στις καταγωγές του, παρ' όλα αυτά όμως φρέσκο. Κι όλο αυτό συμβαίνει χωρίς καμία διάθεση μίμησης, χωρίς την αγωνία της επιτυχίας αλλά περισσότερο μοιάζει να γίνεται με την πρόθεση της ένωσης μουσικών στοιχείων, με σκοπό την ίδια την ένωση, που τελικά οδηγεί σε ένα νέο άνοιγμα.

Η ηλεκτρονική μουσική σαφώς έπαιξε τον ρόλο της σ’ αυτό. Οι πιο αφοσιωμένοι και εμπνευσμένοι συνθέτες της αυτό το άνοιγμα όπου όλα μοιάζουν να είναι ένα -φόρμες, ιδέες, φιλοσοφίες, τόποι, χρόνοι κι ό,τι άλλο θέλει να προσθέσει κανείς-, το έκαναν μουσική που «κοιτάει» ψηλά και πέρα από τα όρια του ουρανού. Κοιτάει προς το σύμπαν.

Ο Olafur Arnalds συγκαταλέγεται μέσα σ’ αυτές τις περιπτώσεις συνθετών. Μιλήσαμε μαζί του με αφορμή την προγραμματισμένη συναυλία του στο Ηρώδειο, για τις 15 Ιουλίου.

• Παρ' όλο που η Ισλανδία είναι μια χώρα που διαχειρίστηκε με επιτυχία το θέμα της πανδημίας, ο ιός αυτός έφερε τα πάνω κάτω στον πλανήτη, στις προσωπικές μας ζωές και στην κοινή ζωή μας. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την Covid εποχή;

Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς διαχειριζόμαστε την ένωση του κόσμου ξανά. Είμαι βέβαια αρκετά αισιόδοξος, αλλά η κοινωνία στην οποία θα επιστρέψουμε μοιάζει να είναι μια διαφορετική. Αν κάνουμε σωστά τη δουλειά μας, αν έχουμε διδαχθεί κάτι, θα είναι καλύτερα από πριν. Νομίζω ότι η μουσική και η τέχνη γενικότερα είναι πολύ πιο σημαντική σε στιγμές σαν κι αυτή. Η μουσική, αυτό τον καιρό, μας υπενθυμίζει την κοινότητα και την ένωση των ανθρώπων. Βρίσκουμε παρηγοριά στη μουσική και μας βοηθάει σαν γιατρικό.

• Ερχεστε σε μια χώρα που το lockdown διήρκεσε αρκετούς μήνες. Τι θα παρουσιάσετε σε ένα διψασμένο κοινό για μουσική, για συναυλίες που για πάρα πολύ καιρό παρακολουθούσε αναγκαστικά μόνο μέσω live streaming;

Αυτή θα είναι η δεύτερη συναυλία μου μέσα σε δύο χρόνια. Είμαι το ίδιο ενθουσιασμένος και τρομοκρατημένος! Κυρίως θα παίξουμε μουσική από το «Some kind of piece», κάποια από τα οποία δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ σε συναυλία μέχρι τώρα, καθώς και παλιότερο υλικό.

• Ποια είναι η βασική ιδέα που θέλετε να περάσετε στον κόσμο μέσα από τη μουσική σας;

Η κοινότητα. Σκέφτομαι τις συναυλίες μου σαν μια εξάσκηση στην οικειότητα, σαν έναν τόπο όπου καθένας μπορεί να μοιράζεται την ευαλωτότητά του μέσα από τη μουσική.

• Και τι σημαίνει η μουσική για σας;

Είναι μέρος τής κάθε στιγμής της ζωής μου. Γεννήθηκα για να κάνω μουσική. Είμαι ευγνώμων και θυμίζω στον εαυτό μου πόσο τυχερός είμαι που μπορώ να ζω από αυτήν.

• Φαίνεται να εμπνέεστε από την κλασική μουσική ίσως περισσότερο από κάθε άλλο είδος. Ποια είναι η πρόθεσή σας, όταν εργάζεστε πάνω σε έναν συνθέτη όπως ο Σοπέν, όπου κάνατε ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, ή απλά όταν περνάτε στοιχεία της μέσα σε δικές σας συνθέσεις;

Βασικά, δεν ακούω τόσο κλασική μουσική όσο ηλεκτρονική, hip hop και εναλλακτική μουσική και ένα μεγάλο μέρος της δημιουργικής μου εξέλιξης, τα τελευταία χρόνια, προέκυψε κυρίως μέσα από αυτές τις επιρροές. Η σχέση μου με τον Σοπέν είναι ειδική και ξεχωριστή περίπτωση, που σχετίζεται με την παιδική μου ηλικία. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας άλλος συνθέτης της κλασικής μουσικής για τον οποίο θα έκανα κάποιο ανάλογο project.

• Υπάρχει η σκέψη ίσως για ένα έργο μεγάλης φόρμας κάποια στιγμή;

Οχι, αυτή τη στιγμή. Τώρα συγκεντρώνομαι στην αναζήτηση νέων τρόπων, για να κάνω γνωστές αυτές τις επιρροές.

• Το stratus piano που δημιουργήσατε εσείς, προσωπικά το αισθάνομαι σαν ένα όργανο που παίζει με ποικίλους τρόπους, συλλαβίζει τη λέξη «ευαισθησία». Τι σημαίνει για σας η λέξη αυτή και ποια είναι η εξελικτική σχέση σας με το stratus τώρα πια;

Το stratus είναι ένα software που φτιάξαμε με τον φίλο μου Halldór Eldjárn και μας πήρε δύο χρόνια να το αναπτύξουμε. Ουσιαστικά, είναι ένα πρόγραμμα που ελέγχει δύο πιάνα που αντιδρούν στο τι παίζω σε ένα τρίτο πιάνο. Προέκυψε από τις σημειώσεις που κρατούσα όταν έκανα το «Remember». Ηταν ένας τρόπος μου να δημιουργήσω κάτι τόσο οικείο όσο το πιάνο και ταυτόχρονα νέο και συναρπαστικό. Οταν τα πιάνα αντιδρούν στο παίξιμό σου, αλλάζουν και οι ιδέες σου για το πού θα πας μετά κι είναι σαν να έρχονται κάποιες δυνάμεις με νέες ιδέες και παύεις να βασίζεσαι στα «τρικ» σου.

• Πώς αρχίζετε μια σύνθεση;

Είναι διαφορετικά κάθε φορά, κυρίως όμως οι ιδέες μου έρχονται στο πιάνο. Απλά παίζω, πειραματίζομαι, ανακαλύπτω μέχρι να αισθανθώ ότι κάτι είναι καλό...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»
​Για τους περισσότερους από εμάς ο Γιαν Τιερσέν θα είναι πάντα ο συνθέτης της «Αμελί», αλλά εκείνος θα επιμένει να αφήνει πίσω του τη μεγάλη του κινηματογραφική επιτυχία. Ο Γάλλος συνθέτης, ένα από τα πρώτα...
Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
Αντιληπτή ήταν η προσπάθεια συντονισμού του Γαλλοκαναδού σολίστ Αλέν Λεφέβρ με τον αρχιμουσικό Στέφανο Τσιαλή στο «Κοντσέρτο αρ. 2» του Ραχμάνινοφ. Ευτυχώς η βραδιά ξεκίνησε με μια θετική έκπληξη, το νέο έργο...
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ωδή στη χαρά» και στη φιλία
Ο Ρικάρντο Μούτι, «ο μαέστρος των μαέστρων» όπως έχει χαρακτηριστεί από τη διεθνή κριτική, επιστρέφει στο Ηρώδειο αύριο Τρίτη, με μια μοναδική συναυλία-γιορτή με τη δημοφιλέστατη 9η Συμφωνία του Μπετόβεν.
«Ωδή στη χαρά» και στη φιλία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
Πενήντα χρόνια μετά. Τίποτα στη μουσική δεν είναι ίδιο. Και τίποτα σε ό,τι αφορά τη μυθολογία του Γούντστοκ δεν έχει αλλάξει. Το Woodstock 50, ακόμα μια προσπάθεια αναβίωσης του θρυλικού φεστιβάλ,...
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας