• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.7°C / 15.2°C
    0 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.6°C / 12.2°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.0°C / 16.2°C
    5 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.7°C / 4.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.0°C / 10.9°C
    2 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.4°C / 5.1°C
    2 BF
    87%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 15.6°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.1°C / 17.0°C
    2 BF
    93%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 18.5°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 15.7°C
    3 BF
    63%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    76%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.5°C / 12.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 14.8°C / 18.8°C
    1 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.3°C
    3 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.7°C / 14.2°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.7°C / 12.3°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    0 BF
    90%

Πέθανε ο ζωγράφος Παύλος Σάμιος

  • A-
  • A+

Έφυγε σήμερα το πρωί 4 Φεβρουαρίου, από τη ζωή, ο ζωγράφος και πανεπιστημιακός, καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, Παύλος Σάμιος.

Ήταν 73 ετών και το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Υγεία, καθώς έδώ και λίγους μήνες έδινε μάχη με τον καρκίνο.

Η τελευταία ατομική του έκθεση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2020 στην γκαλερί Σκουφά, με τίτλο «Καφέ Παράδεισος», όπου ο Παύλος Σάμιος παρουσίασε μια νέα ενότητα έργων, στο αγαπημένο του θέμα των καφενείων, που τον είχε απασχολήσει για πρώτη φορά τη δεκαετία του ‘80 στο Παρίσι. 

Σε μια εποχή που η ανθρώπινη επαφή ακολουθεί κανόνες συμβίωσης και η ανάγκη συνύπαρξης γίνεται πιο έντονη, ο Παύλος Σάμιος μας καλούσε μέσα από αυτήν την ύστατη έκθεση του, σ ένα χώρο συναναστροφής, ξεγνοιασιάς και οικειότητας, στο δικό του «Καφέ Παράδεισος». 

Από τις πιο σημαντικές εκθέσεις του των τελευταίων ετών ήταν η έκθεση του με τίτλο «Broken History», που φιλοξενήθηκε στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Ελλάδος από τον Μάρτιο ως το Φθινόπωρο του 2019.  

O καταξιωμένος ζωγράφος είχε επιλέξει σ αυτή του την έκθεση ένα διαφορετικό υλικό, χάρτινες κούτες που έχει συλλέξει από τον δρόμο, το οποίο απογείωσε με την έμπνευση του και τη ζωγραφική του. Αυτό το ευτελές, αλλά τόσο δυναμικό υλικό, συνώνυμο της μετακίνησης και της αλλαγής τόπου, έγινε ο καμβάς των αρχαίων συμβόλων και λειτούργησε ως γέφυρα του παρελθόντος με το παρόν. Ο Σάμιος κατακερμάτισε τα αρχαία αγάλματα σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, αποδομώντας την ιστορία και προσφέροντας συνάμα μια διαφορετική οδό προσέγγισης της. 

Εξαιρετικά σημαντική επίσης, στο σύνολο των εκθέσεων του, ήταν η μεγάλη αναδρομική του έκθεση που φιλοξενήθηκε τον Νοέμβριο του 2014 στο κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη, με τίτλο «Ζωγραφική Απολογία». 

Ο Παύλος Σάμιος είχε παρουσιάσει σ αυτή του την έκθεση για πρώτη φορά τα έργα που δημιούργησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, καθώς και μια επιλογή έργων που κάλυπταν όλη την πορεία του στη ζωγραφική ως τότε και κατέγραφαν τα θέματα που τον είχαν απασχολήσει κατά καιρούς στις ατομικές του εκθέσεις.  

Και τις τρεις παραπάνω εκθέσεις είχε επιμεληθεί η σύζυγος του Μαρία Ξανθάκου, η οποία στάθηκε στο πλευρό του όλο το διάστημα της μάχης που έδινε από το καλοκαίρι και μετά. 

Βιογραφικό σημείωμα 

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Από μικρός ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σχέδιο βοηθώντας τον πατέρα του στο εργαστήριο παπουτσιών.

Αγάπησε τη θρησκευτική ζωγραφική που τον κέρδισε από πολύ νωρίς και εργάστηκε στο εργαστήρι Αγιογραφίας του Διονύση Καρούσου μέχρι τα δεκαοκτώ του χρόνια. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου στο Εργαστήρι του Πάνου Σαραφιανού και πέρασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Όπως αναφέρεται στην προσωπική του σελίδα, δάσκαλοί του ήταν ο Νίκος Νικολάου στο Προκαταρκτικό και ο Γιάννης Μόραλης στο Εργαστήριο Ζωγραφικής. Ο Νίκος Νικολάου είχε σαν αρχή το σχέδιο και την παράδοση της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και ο Γιάννης Μόραλης εισήγαγε τους σπουδαστές του στη σύγχρονη τέχνη. Σπουδαίοι δάσκαλοι που τους οφείλει πολλά, όπως επίσης και στο Γιάννη Τσαρούχη.

Είχε την ευκαιρία να τον γνωρίσει στο Παρίσι και να μάθει τόσα πολλά για την ελληνική παράδοση, μέσα από τα μάτια ενός μοναδικού ζωγράφου που στα πρώτα του έργα τον επηρέασε πολύ. Την ίδια εποχή ήταν στη μοναδική παρέα του «Μαγεμένου Αυλού», όπου ο Μάνος Χατζιδάκις, μάγος του λόγου και γνώστης της ανάγκης των νέων, τους έμαθε να σκέπτονται χωρίς όρια.

Από το 1978 έως το 1992 έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι.

Από το 2000 ήταν καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Εργαστήριο παραδοσιακής ζωγραφικής fresco-βυζαντινές εικόνες-χειρόγραφα). Έχει ζωγραφίσει με την τεχνική του fresco πολλές μικρές εκκλησίες.

Έχει πραγματοποιήσει 70 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ήταν παντρεμένος με τη Μαρία Ξανθάκου.  Από τον πρώτο του γάμο έχει δύο κόρες την Πανδώρα και την Αφαία οι οποίες ζουν στο Παρίσι.

Ήδη είχε αρχίσει να ζωγραφίζει τα έργα της επόμενης έκθεσης του, που δεν πρόλαβε να πραγματοποιήσει με τίτλο «Broken Reality», («Σπασμένη πραγματικότητα»), επιχειρώντας μια σύνδεση με την έκθεση του “Broken History” («Σπασμένη Ιστορία»), εμπνευσμένος από την σημερινή πραγματικότητα. 

Συλλυπητήρια μηνύματα

«Με την ισχυρή του τεχνική, αποτέλεσμα της μαθητείας του δίπλα στον Γιάννη Μόραλη και τον Νίκο Νικολάου, αλλά και της γνώσης του για τη βυζαντινή ζωγραφική, ο Παύλος Σάμιος, πέτυχε στο έργο του κάτι σπάνιο. Είτε απεικόνιζε στον καμβά, πρόσωπα, είτε το γυναικείο σώμα, είτε χώρους, τους χάριζε προσωπικότητα και όγκο που ξέφευγαν από τις δύο διαστάσεις του κάδρου. Από σήμερα βρίσκεται στο “Καφέ Παράδεισος”, όπως είχε ονομάσει την τελευταία του έκθεση, μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ο ίδιος θα μας λείψει, όμως τα έργα του, με τα χρώματα και τη γεωμετρία τους θα μας θυμίζουν το χάρισμά του. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους φίλους του» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

«Ένας καταξιωμένος ζωγράφος, ο Παύλος Σάμιος, έφυγε σήμερα από κοντά μας. Οι πίνακες του, οι διαφορετικές τεχνικές ζωγραφικής του μεταφέρουν τις καθημερινές εικόνες, τα τοπία, τα ανθρώπινα σώματα, τα αγάλματα, με ένα ισχυρό συμβολισμό, με την ευγένεια και την διεισδυτικότητα του βλέμματος του, αλλά και με την επιρροή που είχαν στο έργο του οι μεγάλοι του δάσκαλοι, ο Τσαρούχης, ο Νικολάου, ο Μόραλης. Ο θάνατος του Παύλου Σάμιου αφήνει ένα μεγάλο κενό στον χώρο των Εικαστικών Τεχνών. Εκφράζω την βαθιά μου θλίψη και τα συλλυπητήρια μου στην οικογένεια του, στους φίλους του και τους συναδέλφους του της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών», αναφέρει στο συλλυπητήριο μήνυμά της η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σία Αναγνωστοπούλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφική που ανοίγει την πόρτα στην αισιοδοξία
Η ζωγράφος Λίτσα Κασούμη παρουσιάζει τη νέα της έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» με έργα της στα οποία έχει δοκιμάσει διάφορες τεχνικές και τεχνοτροπίες.
Ζωγραφική που ανοίγει την πόρτα στην αισιοδοξία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Να πώς «πακεταρίστηκε» η Αψίδα του Θριάμβου
Tρεις μήνες χρειάστηκε για να «πακεταριστεί» η Αψίδα του Θριάμβου. Τυλίχτηκε με 25.000 τετραγωνικά μέτρα από ανακυκλώσιμο ύφασμα πολυπροπυλενίου σε μπλε-ασημί και 3.000 μέτρα από επίσης ανακυκλώσιμο κόκκινο...
Να πώς «πακεταρίστηκε» η Αψίδα του Θριάμβου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Το έργο ολοκληρώνεται από εκείνον που το βλέπει»
Ο Γιάννης Αδαμάκος θέλει συνδημιουργό και συνένοχο τον θεατή, καθώς θεωρεί ότι μόνο μέσα από τα μάτια του ολοκληρώνεται η ζωγραφική πράξη, λαμβάνει υπόσταση το έργο. Επίμονος ζωγράφος με αφαιρετικό ιδίωμα,...
«Το έργο ολοκληρώνεται από εκείνον που το βλέπει»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εκθεση για την Ελληνική Επανάσταση
Έκθεση για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 παρουσιάζεται στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» με έργα της Συλλογής Γιώργου Γαϊτανάρη & Ιώς Ντόλκα.
Εκθεση για την Ελληνική Επανάσταση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας