• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.6°C / 14.5°C
    1 BF
    85%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.1°C / 13.3°C
    0 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 13.4°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.7°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.2°C / 12.6°C
    1 BF
    79%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 7.3°C
    1 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 11.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Θύελλα με ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.7°C / 18.7°C
    4 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 12.9°C / 15.9°C
    3 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 15.2°C
    1 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 12.6°C
    2 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 10.6°C
    0 BF
    83%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.8°C
    3 BF
    84%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 14.8°C
    2 BF
    86%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.9°C / 12.7°C
    1 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.7°C / 13.3°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    0 BF
    76%

Ο Αϊ Γουέι Γουέι στην Ειδομένη 

EPA/VALDRIN XHEMAJ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Οι καλλιτέχνες να γίνουν πιο ανθρώπινοι»

  • A-
  • A+
Σε ένα βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg καταγράφονται οι σκέψεις του επιδραστικού ακτιβιστή καλλιτέχνη, ο οποίος είχε βρεθεί στη Λέσβο και την Ειδομένη, για την προσφυγική κρίση, τα σύνορα, τον εκτοπισμό.

Προκάλεσε τον θαυμασμό περιγράφοντας με την εικαστική εγκατάστασή του, με πρωταγωνιστή το ανδρείκελό του, όσα πέρασε στη φυλακή και σε κατ’ οίκον περιορισμό από τις κινεζικές αρχές για τις ιδέες του. Αμφισβητήθηκε όταν φωτογραφήθηκε στην ίδια στάση με το άψυχο κορμάκι του μικρού Αϊλάν. Συγκίνησε με τον «τύμβο» των προσφύγων τοποθετώντας 6.000 πορτοκαλί σωσίβια το ένα πάνω στο άλλο.

Οποια κι αν είναι η γνώμη μας για τον Αϊ Γουέι Γουέι, αναδεικνύεται από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους καλλιτέχνες που δρα ακτιβιστικά για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πρώην πρόσφυγας ο ίδιος, ταξίδεψε το 2015 και 2016 στη Λέσβο, στην Ειδομένη και σε προσφυγικούς καταυλισμούς σε όλο τον κόσμο, είδε τα όσα «συνταρακτικά και απίστευτα» συμβαίνουν και μίλησε με άντρες, γυναίκες και παιδιά.

Ετσι γεννήθηκε η ταινία «Human Flow» που έκανε πρεμιέρα στο 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Ετσι δημιουργήθηκε και το βιβλίο «Ανθρωπότητα», που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg (επιμέλεια-εισαγωγή Larry Warsh, μετάφραση Λένια Ζαφειροπούλου) και περιλαμβάνει συνεντεύξεις και άρθρα του για επίκαιρα θέματα, όπως η κρίση, τα σύνορα, η εξουσία, ο εκτοπισμός, η ελευθερία, που τον απασχολούν.

Εικαστική εγκατάσταση με σωσίβια στο Βερολίνο, 2016

Kay Nietfeld/picture-alliance/dpa/AP Images

«Συμβαίνει μια μαζική δολοφονία μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου. Το βλέπουμε και το αφήνουμε να συμβαίνει. Πρέπει να διερωτηθούμε για τον ανθρωπισμό μας, για τη δημοκρατία και την πολιτισμένη ισχυρή μας κοινωνία. Θέλουμε όντως να συνεχίσουμε έτσι;» είναι το ερώτημα που θέτει. Σίγουρος ότι η τέχνη μπορεί να βοηθήσει, προσπαθεί να συμβάλει με μεγάλες και πολυσυζητημένες εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, το Βερολίνο, αλλά και στο δικό μας Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (το 2016), ώστε οι φωνές όλων αυτών των προσφύγων «να ακουστούν και να γίνουν γνωστές», να τους δώσει «βήμα για να αναγνωριστούν ως ανθρώπινες υπάρξεις».

Σταχυολογούμε από τις σκέψεις του:

●Για την ανθρωπότητα: «Στην Κίνα έχουμε μια παροιμία: όταν το νερό στάζει για καιρό, μπορεί ώς και την πέτρα να τρυπήσει. Πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα μ’ αυτή την προοπτική. Σημασία έχει να αγωνίζεσαι. Μπορεί να χρειαστούν αιώνες, αλλά το ανθρώπινο πνεύμα είναι δυνατότερο από καθετί: το ανθρώπινο πνεύμα είναι η απόφασή μας να είμαστε ελεύθεροι και να έχουμε ευκαιρίες, το να επικοινωνούμε πρόσωπο με πρόσωπο, να δώσουμε τα χέρια και να μοιραστούμε τον χώρο γύρω μας».

●Για τα σύνορα: «Τα σύνορα που βλέπεις στον χάρτη δεν είναι πραγματικά. Τα πραγματικά σύνορα, που είναι τα οικονομικά, δεν τα βλέπεις ποτέ. Αλλιώς θα είχαμε έναν πολύ διαφορετικό χάρτη. Αυτά τα σύνορα υπάρχουν μόνο για να σταματούν τους ανθρώπους-θύματα που ψάχνουν το επόμενο γεύμα για τα παιδιά τους».

●Εξουσία: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες ιδρύθηκαν κυρίως από μετανάστες και πρόσφυγες. Η ίδρυση και η θεμελιώδης ιδέα αυτού του έθνους ήταν ότι οι άνθρωποι έχουν γεννηθεί ίσοι. Οταν οι πολιτικές και οι τακτικές σου παραβιάζουν αυτές τις ιδέες και διώχνουν τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, δημιουργείς μια πολύ κακή κατάσταση όχι μόνο για τους πρόσφυγες, αλλά και για τις ΗΠΑ ως εθνος. Διαταράσσεις την ιδέα που έχει το έθνος για την αξιοπρέπειά του, την αυτοπεποίθηση και τη θέση του στον κόσμο».

●Εκτοπισμός: «Τα στρατόπεδα προσφύγων είναι χειρότερα κι από φυλακές. Στη φυλακή μπορείς να δουλέψεις, ενώ οι πρόσφυγες είναι αόρατοι. Δεν έχουν ταυτότητα, έχουν όλοι την ίδια ιστορία, το ίδιο παρελθόν και σχεδόν όλοι έχουν το ίδιο μέλλον».

●Ελευθερία: «Η Δύση λέει πάντα: «Ειμαστε ελεύθεροι». Αυτό είναι απατηλό. Η ελευθερία προϋποθέτει την ευθύνη. Η ελευθερία χρειάζεται νέους στόχους και νέα μέσα για την επίτευξή της. Μας χρειάζεται μια νέα γλώσσα. Ολα αυτά απαιτούν υπευθυνότητα εκ μέρους μας. Χωρίς αυτήν μια κοινωνία δεν μπορεί να είναι ελεύθερη».

●Δράση: «Πόσες φορές οι άνθρωποι σηκώνουν τους ώμους και λένε: «Τι μπορούμε να κάνουμε;» Η κοινωνία συντίθεται από διάφορες ομάδες ατόμων. Μπορείς να επηρεάσεις γύρω σου τους άλλους και να κάνεις τη φωνή σου να ακουστεί. Θα είναι ντροπή να ομολογήσουμε αργότερα στα παιδιά μας ότι δεν κάναμε τίποτα, ότι ισχυριζόμασταν πως δεν ξέραμε τίποτα ή ότι δεν είχαμε δυνάμεις. Ελάτε τώρα! Εχουμε πολλές δυνάμεις».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Να πώς «πακεταρίστηκε» η Αψίδα του Θριάμβου
Tρεις μήνες χρειάστηκε για να «πακεταριστεί» η Αψίδα του Θριάμβου. Τυλίχτηκε με 25.000 τετραγωνικά μέτρα από ανακυκλώσιμο ύφασμα πολυπροπυλενίου σε μπλε-ασημί και 3.000 μέτρα από επίσης ανακυκλώσιμο κόκκινο...
Να πώς «πακεταρίστηκε» η Αψίδα του Θριάμβου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
Ο 47χρονος Τζουλιάνο Καγκλής επιστρέφει με 15 έργα τα οποία δούλευε την τελευταία διετία, τα οποία ξεχώρισε για το «Βαθύ μπλε», όπως είναι ο τίτλος της νέας του έκθεσης.
Το «βαθύ μπλε» ενός εραστή του χρωστήρα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Είμαι δημιουργός, χρησιμοποιώ τα χέρια μου κι έχω ένα στούντιο στο κεφάλι μου»
Στα πλαίσια της 7ης Μπιενάλε της Αθήνας ο βραβευμένος με Όσκαρ Στιβ ΜακΚουίν παρουσιάζει τον τραγουδιστή και κοινωνικό ακτιβιστή Paul Robeson, ο οποίος βρέθηκε στο στόχαστρο του FBI από τη δεκαετία του 1930.
«Είμαι δημιουργός, χρησιμοποιώ τα χέρια μου κι έχω ένα στούντιο στο κεφάλι μου»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Είμαστε φτιαγμένοι από τις ζωές των άλλων»
Ο συγγραφέας και εικαστικός παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» την έκθεση με τίτλο «Αυτοβιογραφία», με φωτογραφίες -ή μήπως «στιγμογραφίες»;- μιας ιδιαίτερης «διήγησης του εαυτού».
«Είμαστε φτιαγμένοι από τις ζωές των άλλων»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα «καταφύγιο» από σεντόνια και μια κομμένη γλώσσα, με αφορμή τις γυναικοκτονίες
Η περφόρμανς «Shelter» της Γεωργίας Λαλέ θα παρουσιαστεί στις 9 Οκτωβρίου και πραγματεύεται τη θέση της γυναίκας μέσα στην οικογένεια και την καταπίεση των ονείρων και επιθυμιών της από την πατριαρχία.
Ενα «καταφύγιο» από σεντόνια και μια κομμένη γλώσσα, με αφορμή τις γυναικοκτονίες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Λαϊκός ήρωας σήμερα είναι όποιος δουλεύει 12 ώρες σε ένα καφέ»
Ο εικαστικός μαζί με τη συνεργάτιδά του, Θεανώ Μεταξά, και την παρέα τους επιστρέφουν μ’ ένα freak show που συνδυάζει τη λαϊκή παράδοση με τον κόσμο του τσίρκου αλλά και των ταρό.
«Λαϊκός ήρωας σήμερα είναι όποιος δουλεύει 12 ώρες σε ένα καφέ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας