Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
20°C
21.2° 16.3°
1 BF
50%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
19.9° 14.6°
2 BF
69%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
18°C
18.2° 14.0°
2 BF
62%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
0 BF
87%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 16.2°
1 BF
59%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.5° 14.4°
3 BF
51%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
17°C
17.4° 17.4°
2 BF
54%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
20.2° 18.8°
3 BF
72%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
16°C
16.2° 16.2°
2 BF
66%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
19°C
19.4° 19.4°
4 BF
63%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
73%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
20°C
19.8° 19.8°
1 BF
39%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.2° 14.5°
0 BF
66%
Λαμία
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.6° 14.5°
0 BF
56%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.8°
1 BF
73%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
15°C
21.0° 14.4°
1 BF
62%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
1 BF
77%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.9° 12.7°
1 BF
78%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
13°C
13.3° 13.3°
2 BF
66%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 14 Απριλίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Λίνα Μενδώνη και Ανδρέας Κούρκουλας στη συνέντευξη Τύπου | ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI

Ανέφικτη η υπόγεια διασύνδεση με «Ακροπόλ»

H πολυδιαφημισμένη υπόγεια διασύνδεση του νέου Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το γειτονικό κτίριο του «Ακροπόλ» κρίθηκε ανέφικτη από τα δέκα μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία του εξωτερικού που συμμετείχαν στον κλειστό διαγωνισμό αρχιτεκτονικού προσχεδίου, οπότε βγαίνει από το μελλοντικό κάδρο.

Αυτό ανακοινώθηκε χθες, κατά τη συνέντευξη Τύπου που έδωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μαζί με τον αρχιτέκτονα και πρόεδρο της Διεθνούς Επιτροπής Αξιολόγησης, Ανδρέα Κούρκουλα, κι αφορούσε τη διαδικασία επιλογής της πρότασης των αρχιτεκτονικών γραφείων του διάσημου Βρετανού αρχιτέκτονα Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ και του διακεκριμένου Αλέξανδρου Τομπάζη, η οποία επιλέχθηκε ομόφωνα από την Επιτροπή για τη δημιουργία του νέου ΕΑΜ στην Αθήνα.

Οι αμφιλεγόμενες διαδικασίες που ακολουθεί το υπουργείο Πολιτισμού για την κτιριακή αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και συνεπάγονται τη μη διενέργεια ανοιχτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού -όπως απαιτείται για έργα τέτοιας εμβέλειας- και την εμπλοκή ιδιώτη -δηλαδή της εφοπλιστικής οικογένειας Λαιμού μέσω της χορηγίας ύψους 650.000 ευρώ για την εκπόνηση της μελέτης του αρχιτεκτονικού προσχεδίου- έχουν προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, πρωτίστως της ελληνικής αρχιτεκτονικής κοινότητας.

Χθες, ο κ. Κούρκουλας, απαντώντας σε ερώτηση της «Εφ.Συν.», χαρακτήρισε «γραφικότητες» τις ενστάσεις που έχουν εκφραστεί τόσο από μεμονωμένες προσωπικότητες όσο και συλλογικά με ψηφίσματα από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (23/3/22), τις Σχολές Αρχιτεκτόνων των Πανεπιστημίου Βόλου και Χανίων αλλά και τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων και την Πανελλήνια Ενωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ - ΠΑΕ) που μαζί με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι οποίες ενστάσεις συνεχίζονται αφού την Τρίτη στο θέμα επανήλθε με νέα ανακοίνωση το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ σημειώνοντας ότι η απόφαση «δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως αποτέλεσμα μιας θεσμοθετημένης διαγωνιστικής διαδικασίας, ούτε ως τμήμα ενός συμβουλευτικού σταδίου προετοιμασίας, καθώς δεν ακολουθεί όσα ορίζει η ελληνική νομοθεσία», σύμφωνα με την οποία το ΥΠΠΟΑ είναι υπεύθυνο να προκηρύξει διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με τις προδιαγραφές της UIA-UNESCO.

Επίσης με νέα ανακοίνωσή του ο ΣΕΑ υποστηρίζει ότι το έργο «δεν έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση σε ΕΣΠΑ ή στο Ταμείο Ανάκαμψης ή συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ούτε υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ. Οι προφορικές εξαγγελίες της υπουργού για το τι θα ήθελε να συμβεί στο μέλλον, δεν συνιστούν ένταξη οποιουδήποτε έργου σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όπως πολύ καλά γνωρίζει, ούτε αποτελούν νόμιμο λόγο εξαίρεσης από τις νόμιμες διαδικασίες».

Στην τοποθέτησή της η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι η επιλογή να προσκληθούν αποκλειστικά δέκα μεγάλα γραφεία του εξωτερικού, τα οποία είχαν υποχρεωτική δέσμευση να συνεργαστεί το καθένα με ένα ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο, προβλέπεται από τον νόμο για συγχρηματοδοτούμενα έργα. Βασική προϋπόθεση συμμετοχής στη διαδικασία ήταν τα αρχιτεκτονικά γραφεία «να έχουν διεθνή βραβεία αναγνωρισμένα, όπως το Πρίτσκερ ή το Van der Rohe, και επιπλέον να έχουν σχεδιάσει ένα μουσείο, το οποίο να έχει επίσης βραβευτεί διεθνώς». Ανέφερε ότι στόχος ήταν από την αρχή να αποκτήσει το ΕΑΜ «διεθνή διάσταση». Πρόσθεσε ότι οι Ελληνες αρχιτέκτονες «δεν αποκλείστηκαν. Αυτό το οποίο θέλαμε είναι να πετύχουμε την ώσμωση. Η συμμετοχή των ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων ή σχημάτων ήταν η αναγκαία προϋπόθεση. Από τη στιγμή που θέλαμε να έχει το συγκεκριμένο μουσείο έναν διεθνή χαρακτήρα, επιβάλαμε, ακριβώς γιατί το θέσαμε ως αναγκαία προϋπόθεση, τη συμμετοχή και τη συνεργασία Ελλήνων...».

Από την πλευρά του ο κ. Κούρκουλας υπερασπίστηκε τη μη προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού λέγοντας ότι «οι συμμετοχές θα υπερέβαιναν τις 600 με 1.000. Αυτό, λόγω του κόστους αλλά και του χαώδους της διαδικασίας, αποκαρδιώνει σημαντικά γραφεία να πάρουν μέρος» και πρόσθεσε ότι τα ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία δεν πληρούν τους δύο όρους που ανέφερε η κ. Μενδώνη. «...Αναζητώντας κατά την επιλογή ποιοι είναι οι βραβευμένοι αρχιτέκτονες με διεθνείς διακρίσεις και ειδικά για μουσεία, δεν υπήρχε Ελληνας. Αρα δεν ήταν θέμα Ελλήνων ή ξένων, ήταν θέμα να πετύχουμε τις καλύτερες συμμετοχές με την καλύτερη εμπειρία και με διεθνή αναγνώριση».

Στην ερώτηση της «Εφ.Συν.» κατά πόσο είναι θεμιτό και δεοντολογικό η Επιτροπή Αξιολόγησης να επιλέγει η ίδια, όπως προέβλεπε η διαδικασία, τα δέκα γραφεία τα οποία προσκάλεσε να συμμετάσχουν και στη συνέχεια να τα κρίνει, καταργώντας τη βασική προϋπόθεση να μη γνωρίζουν οι διαγωνιζόμενοι τους κριτές τους, ανέφερε πως «υπάρχει εμπειρία ετών σε αυτού του τύπου τους διαγωνισμούς... Η Επιτροπή θέτει τους κανόνες μέσα από τους οποίους γίνεται η επιλογή. Υπάρχει απόλυτη διαφάνεια... Τα κριτήρια τα οποία ετέθησαν από την Επιτροπή ήταν αντικειμενικά για το πώς μπορούμε να έχουμε τα καλύτερα γραφεία, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη εμπειρία σε ένα τέτοιο θέμα... Στη συνέχεια μπήκαν εννέα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία είναι κοινωνικά. Είναι η σχέση με την πόλη, η χορογραφία της κίνησης στο μουσείο, τι σημαίνει σύγχρονο μουσείο με την ψηφιακή τεχνολογία, πώς γίνεται η σύνθεση του παλιού με το νέο κτίριο και πολλά άλλα. Αυτό θέτει και τα κριτήρια αξιολόγησης. Το θέμα είναι ποιος κατέχει αυτές τις προϋποθέσεις για να μπορεί να μπει σε αυτόν τον διαγωνισμό. Δεν υπάρχει καμία αντίφαση».

Πάντως χθες δεν παρουσιάστηκαν μακέτες ή φωτογραφίες της αρχιτεκτονικής πρότασης ούτε λεπτομέρειες γύρω από αυτήν. Θα παρουσιαστεί επίσημα στις 15 Φεβρουαρίου από το αρχιτεκτονικό δίδυμο που θα αναπτύξει λεπτομερώς την ιδέα του παρουσία του πρωθυπουργού.

Στο μέλλον το νέο ΕΑΜ θα αποτελείται από δύο κτίρια, το σημερινό που είναι κηρυγμένο μνημείο και τη νέα πτέρυγα. Ωστόσο η έκθεση των πολύτιμων συλλογών του, εμπλουτισμένη με αρχαιότητες που σήμερα βρίσκονται στις αποθήκες, θα λειτουργεί ως ενιαία. Οι εκθεσιακοί χώροι σήμερα είναι περίπου 16.500 τ.μ. ενώ ο μικτός όγκος του κτιρίου (με τις αποθήκες, τις αίθουσες συντήρησης κοκ) είναι περίπου 24.500 τ.μ. Με την επέκταση υπολογίζεται να προστεθούν άλλα 16.500 τ.μ. στους εκθεσιακούς χώρους. Θα υπάρξει επίσης χώρος στάθμευσης 8.500 τ.μ. και ο κήπος θα εκτείνεται σε περίπου 13.000 τ.μ.

Ο προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να ανέλθει στα 300.000.000 ευρώ ενώ η ολοκλήρωσή του, αν όλα πάνε καλά όπως είπε ο κ. Κούρκουλας, υπολογίζεται σε πέντε χρόνια. Πάντως η επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης κράτησε δέκα χρόνια και μαζί με τον χρόνο αυξήθηκε και ο αρχικός προϋπολογισμός.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ανέφικτη η υπόγεια διασύνδεση με «Ακροπόλ»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας