Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η απάντηση του διευθυντή του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης στην Μ. Ζορμπά

Η απάντηση του διευθυντή του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης στην Μ. Ζορμπά

  • A-
  • A+

Στο ρεπορτάζ του Δημήτρη Κανελλόπουλου με τίτλο «Νέο κεφάλαιο στην κόντρα Ζορμπά - Λαζαρίδη» απαντά με επιστολή του στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος - Εµµανουήλ Λαζαρίδης, διευθυντής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.

Στο ρεπορτάζ η τέως υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά σχολίαζε τον διορισμό του Γιώργου Λαζαρίδη στο ΚΩΘ.

Ακολουθεί η απάντηση του κ. Λαζαρίδη:

Η πρώην Υπουργός Πολιτισμού κυρία Μυρσίνη Ζορμπά, με εμμονή σε βιαστικές, άκαιρες και εν τέλει άκυρες "προκηρύξεις" για τον διορισμό καλλιτεχνικών διευθυντών, όπως είναι γνωστό οδήγησε ήδη, αδίκως, σημαντικούς φορείς σε παρατεταμένη ακυβερνησία.

Παρ'όλα αυτά, με άρθρο στις 23/9/19 στην Εφημερίδα των Συντακτών, το οποίο στην ουσία "υπογράφεται" από την ίδια και τιτλοφορείται, εντελώς άστοχα, με τρόπο που υπονοεί δήθεν προσωπική "βεντέτα", επανέρχεται διαμαρτυρόμενη για την πρόσφατη τοποθέτησή μου στη θέση Διευθυντή του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, πιστεύοντας ότι με αυτόν τον τρόπο προστατεύει τις δημοκρατικές διαδικασίες. Ένα άρθρο που μοιάζει να αναιρεί (και να αναιρείται από) δημοσίευμα που προηγήθηκε στις 17/9/19, στην ίδια εφημερίδα, με το οποίο η τοποθέτησή μου χαιρετίζεται ως «αποκατάσταση μίας αδικίας».

Προσπαθεί αρχικά να δικαιολογήσει, για άλλη μία φορά, τον αδικαιολόγητο τρόπο με τον οποίο με εξώθησε σε παραίτηση από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο 2018, αφού ονομάζει «ευθεία συζήτηση ενημέρωσης» την ψυχρή και αιφνίδια τηλεφωνική αναγγελία των προθέσεων της προς εμένα το φθινόπωρο του 2018, ενώ προηγουμένως αρκέστηκε σε αποκλειστικά μονομερείς και επιλεκτικές ενημερώσεις από πρόσωπα τα οποία ενδεχομένως αποτελούσαν και την βασική πηγή των προβλημάτων που αντιμετωπίζαμε στη λειτουργία του Μεγάρου. Ακολούθησε μία αλλοπρόσαλη δημόσια προκήρυξη για την θέση που ως τότε υπηρετούσα, η οποία εκ του αποτελέσματος αποδείχτηκε παγίδα τόσο για τον Οργανισμό όσο και για την άξια, αλλά άτυχη, επιλεγείσα μαέστρο. Παγίδα γιατί σήμερα, ένα χρόνο μετά, εκείνη δεν δύναται ακόμα να ασκήσει τα καθήκοντά της ενώ ο Οργανισμός παραμένει καλλιτεχνικά ακέφαλος, με ευθύνη της τέως Υπουργού. Είναι απορίας άξιο, τι εξυπηρέτησε τελικά αυτή η στάση της.

Κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα, ακόμα και όταν αυτή αφορά στην καλλιτεχνική διεύθυνση φορέων πολιτισμού, πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να προστατεύεται από κομματικές προτιμήσεις και σκοπιμότητες. Ίσως όμως, στην περίπτωση αυτή, να υιοθετήθηκε άλλη άποψη και πιθανόν αυτός να ήταν τελικά ο βασικός λόγος για την άρνηση της κυρίας Ζορμπά να επικοινωνήσει μαζί μου επί της ουσίας, ακόμα και όταν το επιζήτησα δια ζώσης, σε χρονική στιγμή και σε περιβάλλον που θα επέτρεπε την άμεση και ουσιαστική επικοινωνία μας.

Αν η απαξιωτική αυτή προσέγγιση μίας Υπουργού απέναντι σε έναν διευθυντή πολιτιστικού φορέα που θέλει να διατηρήσει την αξιοπρέπεια του δεν αποτελεί "εξαναγκασμό σε παραίτηση" για τον τελευταίο, τότε φαίνεται πως ζούμε σε εντελώς διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον με την κυρία τέως Υπουργό του Πολιτισμού.

Με αναφορές εκ νέου σε γενικόλογες διακηρύξεις για δήθεν ηθικές αρχές και διαφάνεια, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι κοινά αποδεκτές αν είχαν αντίκρισμα στην αλήθεια και στην κοινή λογική, η κυρία Ζορμπά με κατατάσσει, με ακατανόητο τρόπο, μεταξύ των «εσαεί λίγων εκλεκτών και ευνοημένων» (δηλαδή μεταξύ των ιδιοτελών κηφήνων του τόπου), χρησιμοποιώντας απαξιωτικές και υποτιμητικές κρίσεις που όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αλλά προσβάλλουν την προσωπικότητα και την ιστορία μου.

Όσον αφορά στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και στην πρόσφατη ανάληψη της διεύθυνσης του ιστορικού φορέα από εμένα, είμαι υποχρεωμένος να διευκρινίσω τα παρακάτω:

α) Ο τρόπος που η κ. Ζορμπά διαστρεβλώνει την αλήθεια όταν με κατηγορεί ότι "ματαίωσα", λέει, άξιους συναδέλφους που είχαν δήθεν υποβάλλει τις υποψηφιότητές τους για την ίδια θέση, είναι τουλάχιστον απογοητευτικός για μία τέως Υπ. Πολιτισμού. Εν συντομία, δεν αφετηρίασε ποτέ η προθεσμία υποβολής σχετικών αιτήσεων υποψηφιοτήτων με βάση την εν λόγω "προκήρυξη". Ακριβώς για αυτό το λόγο, όπως όφειλε να γνωρίζει η κυρία Ζορμπά, δεν μπορούσε να κατατεθεί

και δεν κατατέθηκε καμία υποψηφιότητα. Συνεπώς, δεν μπορεί να τίθεται και θέμα "ματαίωσης" συναδέλφων.

β) To ΚΩΘ βρέθηκε, όπως και άλλοι φορείς, χωρίς διευθυντή, στα μέσα Σεπτεμβρίου 2019. Μετά την παραίτηση της τέως Διευθύντριας του ΚΩΘ κ. Λόλας Τότσιου, επανειλημμένως βολιδοσκοπήθηκα αν ενδιαφερόμουν να αναλάβω την ίδια θέση. Για δικούς μου προσωπικούς λόγους, καθόλου ανεξάρτητους από την τραυματική εμπειρία που είχε προηγηθεί στο Μέγαρο, παρόλο που θεώρησα το ενδεχόμενο τιμητικό για εμένα, δεν το συζήτησα καν.

Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι η στάση μου αυτή ήταν γνωστή και στο Υπουργείο. Παρ'όλα αυτά στις 10 Σεπτεμβρίου δέχθηκα απρόσμενο τηλεφώνημα από την νυν Υπουργό Πολιτισμού κυρία Μενδώνη, η οποία – με πολλή ευγένεια αλλά και υπό την πίεση των επείγοντων ζητημάτων κατά την έναρξη της διδακτικής χρονιάς στο ΚΩΘ - μου ζήτησε να αναλάβω, προς το παρόν, την Διεύθυνση του ιστορικού φορέα.

Της εξήγησα τους λόγους των επιφυλάξεών μου, που συμπεριλαμβάνουν και τις πολλές, τρέχουσες καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές μου δεσμεύσεις και εκείνη, μου εξήγησε πόσο επιτακτική ήταν η ανάγκη να οριστεί άμεσα Διευθυντής στο ΚΩΘ. Παράλληλα με διαβεβαίωσε για την πρόθεση του ΥΠΠΟΑ να υποστηρίξει το δύσκολο έργο που θα αναλάμβανα στο ΚΩΘ, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα την πολυετή παρουσία μου ως καλλιτέχνη στην διεθνή μουσική πραγματικότητα και ενθαρρύνοντας την απρόσκοπτη συνέχειά της.

Σε αυτό το πλαίσιο αποδέχτηκα, προς το παρόν, την τιμή να υπηρετήσω έναν από τους πιο ιστορικούς θεσμούς του τόπου, σε μία κρίσιμη χρονική στιγμή. Επομένως, καμία απολύτως κομματική σκοπιμότητα δεν εξυπηρετήθηκε από τον διορισμό μου. Η διαδικασία που ακολούθησε, ολοκληρώθηκε με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και με σχεδόν αιφνιδιαστική ταχύτητα. Έτσι, σήμερα καλούμαι από την πολιτεία να φανώ άμεσα χρήσιμος, αποτελεσματικός και εποικοδομητικός, ενώ από την τέως Υπουργό, καλούμαι να "απολογηθώ".

γ) Σε ότι αφορά στην συγκεκριμένη εμπειρία μου στον χώρο της τέχνης, της εκπαίδευσης και της διοίκησης, όπως και στα αντίστοιχα επαγγελματικά μου διαπιστευτήρια, με χαρά θα μπορούσα να αποστείλω στην Κυρία Ζορμπά, εφόσον το ζήτημα θα συνεχίσει να την απασχολεί, ένα αρχείο 1000 περίπου σελίδων όπως αυτό κατατέθηκε επισήμως κατά την πρόσφατη διαδικασία της εκλογής μου ως μόνιμου καθηγητή στο Τμήμα Πιάνου του ΚΩΘ.

Παρ'όλο που μάλλον περιττεύει, θα ήθελα παράλληλα να τονίσω ότι δεν μπορεί να κρίνεται ο διορισμός ενός δημόσιου προσώπου με απόφαση Υπουργού - και μάλιστα μέσα σε τόσο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια – ταυτόχρονα και με όρους ενδεχόμενης προκήρυξης. Σίγουρα όχι εκ των υστέρων. Ίσως θα πρέπει να ξανασκεφτούμε τα σύμβολα, τους όρους και τη σημασία τους γενικότερα, όπως, βεβαίως, και τις διαδικασίες. Χρειάζεται επίσης, όμως, να μην έχουμε επιλεκτική μνήμη όσον αφορά σε διαχρονικά αποδεκτές πρακτικές στελέχωσης διευθυντικών θέσεων ευθύνης από εγνωσμένου κύρους αρμόδιους στον τομέα τους.

δ) Επειδή η τέως Υπουργός ανησυχεί και για τον τρόπο με τον οποίο ένας καθηγητής στο ΚΩΘ θα κριθεί από τον διευθυντή του όταν πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο, χωρίς να είμαι νομικός μπορώ να την καθησυχάσω θυμίζοντάς της ότι αυτό το ζήτημα ρυθμίζεται από τις γενικές αρχές που διέπουν την δημόσια διοίκηση (όπως η αρχή αμεροληψίας και μη σύγκρουσης συμφερόντων), όταν συντρέχει λόγος.

Λυπάμαι ακόμα μία φορά, για αυτή την αναγκαστική αντιπαράθεση. Θα μπορούσαμε και θα έπρεπε να είχαμε συνεργαστεί με την κυρία Ζορμπά επί της ουσίας, όταν υπήρξε η ευκαιρία. Της εύχομαι ό,τι καλύτερο.

Με τιμή,

Γιώργος – Εμμανουήλ Λαζαρίδης

ART - ΝΕΑ
Νέο κεφάλαιο στην κόντρα Ζορμπά - Λαζαρίδη
Ζητήσαμε από την τέως υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά να μας σχολιάσει τον διορισμό του Γιώργου Λαζαρίδη. «Ο επί δεκαετία διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Γ. Λαζαρίδης, που θεώρησε υποτιμητική την προκήρυξη...
Νέο κεφάλαιο στην κόντρα Ζορμπά - Λαζαρίδη
ART - ΝΕΑ
Η επιστροφή του Γιώργου Εμμανουήλ Λαζαρίδη
Απολύτως ταυτισμένος με τα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης, ο Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης ορίστηκε με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη διευθυντής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
Η επιστροφή του Γιώργου Εμμανουήλ Λαζαρίδη
ART - ΝΕΑ
«Η Ζορμπά μού τηλεφώνησε ζητώντας την παραίτησή μου»
Δεν λέει να κοπάσει η ανταλλαγή πυρών με αφορμή την αλλαγή στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Μπορεί η διοίκηση να παρουσίασε χθες τη μαέστρο Ζωή Ζενιώδη, που ανέλαβε μόλις τη θέση,...
«Η Ζορμπά μού τηλεφώνησε ζητώντας την παραίτησή μου»
ART - ΝΕΑ
Περί διορισμών και προκηρύξεων
Συνεχίζεται ο διάλογος με αφορμή το ρεπορτάζ του Δημήτρη Κανελλόπουλου με τίτλο «Νέο κεφάλαιο στην κόντρα Ζορμπά - Λαζαρίδη». Τη σκυτάλη παίρνει τώρα η τέως υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, απαντώντας στον...
Περί διορισμών και προκηρύξεων
MEDIA
«Δεν “ματαίωσα” συναδέλφους»
Στο ρεπορτάζ μας με τίτλο «Νέο κεφάλαιο στην κόντρα Ζορμπά - Λαζαρίδη» απαντά με επιστολή του στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος - Εµµανουήλ Λαζαρίδης, διευθυντής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
«Δεν “ματαίωσα” συναδέλφους»
ART - ΝΕΑ
Μετά τις διακοπές η συζήτηση στο ΚΑΣ
«Κάρβουνο που καίει» είναι για τους βυζαντινολόγους σε ολόκληρη την υφήλιο η απόσπαση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου Θεσσαλονίκης. Συντάσσουν τις δυνάμεις τους με τους Ελληνες συναδέλφους τους, τους...
Μετά τις διακοπές η συζήτηση στο ΚΑΣ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας