Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ιόλας ξανά στο βάθρο του

Στη βίλα Ιόλα, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου

ΠΑΡΗ ΣΠΙΝΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ιόλας ξανά στο βάθρο του

  • A-
  • A+

Αγνώριστη η λεηλατημένη βίλα του Αλέξανδρου Ιόλα στην Αγία Παρασκευή, κάθε σπιθαμή από τα ολόλευκα μάρμαρά της είναι καλυμμένη με πολύχρωμα γκράφιτι, ακόμα και το τεράστιο -επίσης μαρμάρινο- ορθογώνιο τραπέζι όπου ο εκκεντρικός συλλέκτης και γκαλερίστας δεξιωνόταν διασημότητες όπως ο Ρούντολφ Νουρέγιεφ και η Παλόμα Πικάσο. Χθες όμως το μεσημέρι, το ίδιο τραπέζι ήταν γεμάτο με κρασιά, τυριά και σταφύλια για μια συνέντευξη Τύπου, που έμοιαζε με πνευματικό συμπόσιο, με πολλές αναμνήσεις, συγκίνηση, αλλά και καλές ειδήσεις.

«Ενα όραμα αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα», είπε ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής Γιάννης Σταθόπουλος. «Ο Αλέξης Χαρίτσης, όταν ήταν υφυπουργός Οικονομίας, μας εξασφάλισε 2,5 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ για την ανάπλαση της βίλας. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2019 θα έχουμε έτοιμη τη μελέτη της ανάπλασης και το 2020 θα δημοπρατηθεί το έργο». Ο χώρος ήδη ανοίγει για το κοινό με εκδηλώσεις «μέχρι να γίνει ίδρυμα, μουσείο και χώρος πολιτισμού, με έργα σύγχρονης τέχνης αλλά και με προσωπικά αντικείμενα του Ιόλα».

Γι' αυτή τη συνάντηση, αφορμή είναι η έκθεση «Αλέξανδρος Ιόλας. Η κληρονομιά», η νέα μεγάλη παραγωγή του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, με 90 έργα της συλλογής του (υπάρχουν υπογραφές των Αντι Γουόρχολ, Ντε Κίρικο, Ντένις Οπενχαϊμ, Μαν Ρέι, Νίκι ντε Σεν Φαλ, Μαγκρίτ, Τάκι κ.ά.), που εγκαινιάζεται το Σάββατο 6 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο των Δημητρίων 2018.

Τριάντα χρόνια μετά τον θάνατο του Ιόλα, η έκθεση θα αναδείξει μέσα από πλούσιο οπτικό, ερευνητικό και αρχειακό υλικό και με παράλληλες εκδηλώσεις τον αντισυμβατικό, πολύγλωσσο, κοσμοπολίτη της ελληνικής διασποράς, τον λάτρη των πολιτισμών του κόσμου -από την αρχαιότητα και την αναγέννηση μέχρι τη σύγχρονη τέχνη-, τον επιδραστικό συλλέκτη και γκαλερίστα με την «ειδική όσφρηση», όπως είπε η πρόεδρος του ΜΜΣΤ Ξανθίππη Χόιπελ.

Ο διορατικός Ιόλας, πάντα μπροστά από την εποχή του, είχε χτίσει τον μύθο του στην Αμερική, όμως άρχισε να κλονίζεται από το βάθρο του όταν επέστρεψε στην Ελλάδα και έχτισε την υπερπολυτελή βίλα του στην Αγία Παρασκευή, ζώντας μέσα στη χλιδή. Ο κίτρινος Τύπος στις αρχές της δεκαετίας του '80 τον «χτυπούσε ανελέητα» για τον «έκλυτο βίο» του, επηρεάζοντας αρνητικά τη Μελίνα Μερκούρη, τότε υπουργό Πολιτισμού, με αποτέλεσμα εκείνη να αρνηθεί τη δωρεά προς το Δημόσιο της αμύθητης συλλογής Ιόλα.

Τουλάχιστον, ένα μικρό μέρος της συλλογής του δεν χάθηκε, αλλά αποτέλεσε την πρώτη, πολύτιμη μαγιά για την ίδρυση του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο μετεξελίχθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο. Ηταν το πρώτο μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και μαζί «η πρώτη συλλογική ανανεωτική προσπάθεια και συμβολή στην αναθεώρηση της πολιτισμικής και καλλιτεχνικής σύγχρονης Ιστορίας», τόνισε η Θούλη Μισιρλόγλου, διευθύντρια του ΜΜΣΤ.

ΠΑΡΗ ΣΠΙΝΟΥ

Η γκαλερίστα Μάρω Λάγια, από την ομάδα που πρωτοστάτησε στο εγχείρημα, είχε πολλά να θυμηθεί: «Οταν έγινε ο μεγάλος σεισμός του 1978 στη Θεσσαλονίκη πήρα τηλέφωνο τον Ιόλα και του λέω, "Εδώ έχουν γίνει καταστροφές σε κτίρια, μνημεία, δεν κάνουμε κάτι, ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης;". Ενθουσιάστηκε. "Κέντρο" μού λέει, "η λέξη μουσείο δεν μου αρέσει". Το 1981 πάλι, ήμουν στο σπίτι του στην Αγία Παρασκευή και έβλεπα τη φριχτή αδελφούλα του να τραβάει το χαλί του καθιστικού. "Σαν τα σκυλιά...", ήταν το σχόλιο του Ιόλα. Από τότε το σπίτι του άρχισε να αδειάζει, έλειπαν πίνακες του Πικάσο, του Ερνστ...».

«Τα τελευταία τέσσερα χρόνια της ζωής του ήταν τραγικά μόνος. Ακουγε συνέχεια τον "Αλήτη" που τραγουδούσε η Βικυ Μοσχολιού και έλεγε "Αυτή είναι η ζωή μου"», είπε ο βιογράφος του Νίκος Σταθούλης.

«Ο Ιόλας μάς ενδιαφέρει σήμερα για την περιπέτεια, την τόλμη, το παιχνίδι, την απόλαυση μέσα στην τέχνη. Ζωή και τέχνη ήταν γι' αυτόν ένα», συνέχισε η Θ. Μισιρλόγλου, ενώ η Ξ. Χόιπελ κατέληξε: «Θα προσπαθήσουμε να μείνει στην Ιστορία ως ένας μεγάλος πνευματικός άνθρωπος που θέλησε να βοηθήσει την πατρίδα του, αλλά αυτή δεν το κατάλαβε».

 

ART - ΝΕΑ
Αντιπαράθεση στο κλειστό ΕΜΣΤ
Οι αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό έσπασαν ρεκόρ το 2018, οι επισκέπτες στα αρχαιολογικά μουσεία μας αυξάνονται κρίμα όμως που δεν έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική τέχνη μέσα...
Αντιπαράθεση στο κλειστό ΕΜΣΤ
ART - ΝΕΑ
Απολογισμός από την Κοσκινά, «άδειασμα» από τη Ζορμπά
Ξεχάστε το 2018, το πολύπαθο μουσείο μπορεί να λειτουργήσει πλήρως τον Ιούλιο του 2019, σύμφωνα με την απερχόμενη διευθύντρια, που ζητά διπλάσια επιχορήγηση 3,3 εκατ. ευρώ, ενώ η υπουργός Πολιτισμού...
Απολογισμός από την Κοσκινά, «άδειασμα» από τη Ζορμπά
ART - ΝΕΑ
Προίκα τριών εκατομμυρίων από το Ιδρυμα Νιάρχος
Ευχάριστες ειδήσεις από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Με την έγκριση της πολυπόθητης δωρεάς θα ξεκινήσουν οι απαραίτητες εργασίες για την εγκατάσταση της μόνιμης συλλογής και την πλήρη λειτουργία του...
Προίκα τριών εκατομμυρίων από το Ιδρυμα Νιάρχος
ART - ΝΕΑ
Ενα μουσείο, πολλές εκκρεμότητες
Θα κρατήσει τη θέση της η διευθύντρια Κατερίνα Κοσκινά; Θα δοθεί η δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» προκειμένου το μουσείο να αποκτήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό και να λειτουργήσει πλήρως; Η ημερομηνία...
Ενα μουσείο, πολλές εκκρεμότητες
ART - ΝΕΑ
Moυσείο Ιόλα η μυθική βίλα του
Στις 8 Ιουνίου συμπληρώνονται 30 χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Ιόλα κι ενώ οι Sotheby's προχωρούν σε δημοπρασία της περίφημης συλλογής του, ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής θα ανακοινώσει την αγορά και...
Moυσείο Ιόλα η μυθική βίλα του
ART - ΝΕΑ
Φτιάχνοντας άρματα μάχης και πρωτοποριακή τέχνη
Η μικρή γερμανική πόλη που κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο παρήγε στρατιωτικό υλικό και ισοπεδώθηκε από τους συμμάχους, ξαναχτίστηκε και αναγεννήθηκε, με την documenta να αποτελεί το πολιτιστικό της προπύργιο. Η...
Φτιάχνοντας άρματα μάχης και πρωτοποριακή τέχνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας