Αθήνα, 14°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
15.4° 12.6°
0 BF
91%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.8° 6.4°
4 BF
73%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 12.0°
3 BF
80%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.3° 10.9°
2 BF
100%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
7.7° 6.0°
1 BF
90%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
2°C
4.0° 2.4°
3 BF
87%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
9.1° 9.1°
1 BF
96%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.8° 13.2°
4 BF
74%
Μυτιλήνη
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.0° 12.9°
4 BF
81%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.2° 15.4°
5 BF
74%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.7° 10.7°
4 BF
81%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.2° 14.2°
2 BF
72%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
8°C
8.4° 7.4°
0 BF
100%
Λαμία
Αίθριος καιρός
11°C
11.6° 9.5°
1 BF
94%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.7° 16.8°
2 BF
84%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
13°C
14.3° 12.8°
0 BF
80%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
92%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
8.7° 8.3°
1 BF
90%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
4°C
4.1° 4.1°
0 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 08 Δεκεμβρίου, 2024

Προβληματισμοί για το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

Η θέση της γυναίκας και οι κοινωνικές αντιλήψεις γύρω από αυτό το ζήτημα. Η βία εναντίον των γυναικών και η θέση της στη συζήτηση ανάμεσα στον κλασικό φεμινισμό και στον νεοφεμινισμό. Για όλα αυτά κλήθηκαν να γράψουν οι υποψήφιοι των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και λογοτεχνίας. Σίγουρα επαρκώς προετοιμασμένοι καθώς το θέμα για τη θέση της γυναίκας στην ιστορία και την κοινωνία,  είναι πάντα επίκαιρο και πάντα ενταγμένο στα θέματα για τα οποία προετοιμάζονται οι μαθητές. 
 
Βέβαια, η επιλογή των κειμένων, που τέθηκαν προς εξέταση, ενέχει  κινδύνους  σε ό,τι αφορά στην κατανόηση του θέματος από τα νεαρά κορίτσια και αγόρια καθώς κλήθηκαν, πρόωρα, να επεξεργαστούν θέματα πολύ φρέσκα  στον σύγχρονο διάλογο για τον φεμινισμό και τον νεοφεμινισμό. Επιπλέον, θα μπορούσε κάποιος να κρίνει συντηρητικό  τον τρόπο επιλογής και παράθεσης των κειμένων, με το κάθε θέμα να είναι υπονομευτικό του προηγούμενου και,  εν τέλει,  «παγίδα» αν όχι για την εξέταση (δεν ζητούνταν δύσκολες απαντήσεις) σίγουρα για την εμπέδωση του θέματος στα μυαλά των παιδιών.  Είναι κι αυτό ένα παράλληλο καθήκον για τους εκπαιδευτικούς  το οποίο αποκτά περισσότερο βάρος όταν πρόκειται για επιλογή θεμάτων πανελλαδικών εξετάσεων. 
 
Εξηγούμε. Αρχικά, παρατέθηκε ένα μικρό και σαφές εννοιών κείμενο του καθηγητή Σταύρου Τσακυράκη με θέμα τη διαχρονική «καθυπόταξη» των γυναικών από τους  άνδρες.  Ακολουθεί (μεγάλο) απόσπασμα συνέντευξης από τη  συγγραφέα και δόκτωρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας Μπελίντα Κανόν στην εφημ. «Το Βημα».  Πρόκειται  για πολύ πρόσφατο κείμενο όπου αναπτύσσεται η άποψη ότι ο «νεοφεμινισμός οδηγεί σε σύγκρουση ανδρών και γυναικών, γεγονός καταστροφικό.» Και αιτιολογεί η επιστήμων: «Σήμερα, οι νεοφεμινίστριες προτάσσουν διαρκώς ότι οι γυναίκες είναι μια ομάδα θυμάτων, η οποία διατρέχει μονίμως τον κίνδυνο να υποστεί βία κάθε μορφής, όχι διακρίσεις εις βάρος τους αλλά βία, επειδή είναι γυναίκες. Αυτό το νέο ρεύμα εγγράφεται στον δημόσιο διάλογο περί ταυτοτήτων: είμαι γυναίκα, αυτή είναι η ταυτότητά μου. Και αυτομάτως, είμαι θύμα. Είναι τόσο έντονος αυτός ο διάλογος περί θύματος ώστε ενίοτε το να είσαι θύμα γίνεται εύσημο*, πρόκειται για ιδεολογία που εκφράζεται ως "πάθος για θυματοποίηση"».
 
Αλήθεια, τι θα καταλάβουν τα κορίτσια αλλά και πολλές νεαρές γυναίκες από αυτή τη συζήτηση αν έχουν δεχθεί ή  ακούσει για τα όλο και αυξανόμενα περιστατικά κακοποίησης, βιασμού, εκμετάλλευσης και γυναικοκτονιών; Είναι σε θέση και ηλικία να καταλάβουν την εξέλιξη των κινημάτων (εν προκειμένω του φεμινιστικού) ειδικά όταν αυτά αποτελούν το καυτό πεδίο μεγάλων αλλαγών ή/και αναθεωρήσεων σε καχύποπτους καιρούς με αφιλτράριστες, ενίοτε επικίνδυνες, καταγραφές και επιγενόμενους   προβληματισμούς;  
 
Τρίτο, τελευταίο, και ανεξήγητης επιλογής κείμενο, ήταν ένα απόσπασμα διηγήματος για την άσχημη κατάσταση ενός άνδρα που μόλις απολύθηκε. Ποια η σύνδεση ή ο στόχος της επιλογής αυτού του θέματος με τα υπόλοιπα;  Μια προσφορά στη συμφιλίωση των φύλων;  Δηλαδή, έχουμε όντως σύγκρουση και την καλλιεργούμε κιόλας; Η μήπως δείχνουμε την κατανόησή μας στην «άλλη» πλευρά, αυτή του άνδρα; Τίποτε απ' όλα αυτά, θέλουμε να πιστεύουμε.  Δεν είναι για πανελλαδικές εξετάσεις αυτά τα θέματα. Αργότερα, στις πανεπιστημιακές σχολές και στην αυξανόμενη ωριμότητα των νέων, τότε μπορεί να σταθεί ένας διάλογος με όλες αυτές τις γωνίες.  
 
Εν κατακλείδι, μπορεί να έγραψαν καλά τα παιδιά επειδή ο φεμινισμός είναι πάντα ένα από τα θέματα στα οποία προετοιμάζονται αλλά, δεν αποκλείεται να βγήκαν (πιο) μπερδεμένα. 
Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Προβληματισμοί για το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας