• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.5°C
    0 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.2°C / 11.6°C
    0 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 13.4°C
    1 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 8.6°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 8.1°C / 11.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 6.2°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.5°C / 13.6°C
    2 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 18.7°C
    4 BF
    92%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    3 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 15.2°C
    2 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.6°C
    2 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 14.8°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.1°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.8°C
    2 BF
    87%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.4°C / 14.8°C
    2 BF
    80%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.3°C / 12.7°C
    2 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.9°C / 11.7°C
    2 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    78%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα «απαγορευμένα»

  • A-
  • A+

Ψηλά, στο ντουλάπι μιας αποθήκης του πατρικού μου σπιτιού, υπήρχαν βιβλία που η μητέρα μου φρόντιζε να κρύβει. Ηταν τα «απαγορευμένα». Καθώς τα παιδικά βιβλία που μου έφερναν για δώρο με άφηναν εντελώς αδιάφορο, μ’ ένα σκαμνί και κάποιες επιδέξιες κινήσεις, άνοιγα συχνά το ντουλάπι με τους θησαυρούς. Ετσι διάβασα Λόρενς («Ο εραστής της Λαίδης Τσάτερλυ») μόλις 12 χρονών.

Ομως το βιβλίο που με αναστάτωσε ερωτικά ήταν «Η μεγάλη χίμαιρα» του Καραγάτση. Ημουνα πια στα 15, πνιγμένος μέσα στις ερωτικές ανησυχίες, τη θλίψη και τις εναλλασσόμενες με ταχύτητα ασανσέρ διαθέσεις της εφηβείας.

Λίγα χρόνια αργότερα διάβασα και την «Ωραία της Ημέρας», του Ζοζέφ Κεσέλ – την ιστορία μιας γυναίκας διχασμένης ανάμεσα στην αγάπη για τον άντρα της και τις ερωτικές της επιθυμίες. Η κατάστασή της θύμιζε αυτό που έγραψε ο Βίλχελμ Ράιχ για τον έφηβο αστό: «Οταν αγαπάει δεν πρέπει να έχει σεξουαλικές σχέσεις, κι όταν έχει σεξουαλικές σχέσεις δεν μπορεί να αγαπάει». Προσπαθώντας μάταια να συνδυάσει επιθυμία και αίσθημα, κορμί και «ψυχή», η ηρωίδα θα ζήσει μια δεύτερη, μυστική ζωή, καταφεύγοντας τα απογεύματα σ’ ένα μπορντέλο με το ψευδώνυμο «Ωραία της Ημέρας».

Υστερα ήρθε και η διασκευή του βιβλίου σε ταινία από τον Λουίς Μπουνιουέλ. Αυτός προχώρησε πολύ πιο πέρα από τον Κεσέλ. Εδώ δεν είμαστε ποτέ σίγουροι αν η ηρωίδα ζει τη διπλή ζωή της στην πραγματικότητα ή απλώς στη φαντασία της. Ολα γυρίζουν γύρω από τη δύναμη των φαντασιώσεων. Σε μια πολύ χαρακτηριστική σκηνή, ίσως την κορυφαία της ταινίας, ένας Ασιάτης πελάτης στο μπορντέλο έχει στα χέρια του ένα κουτί που βγάζει έναν περίεργο ήχο. Τι έχει το κουτί, αναρωτιόμαστε όλοι μας, αλλά δεν θα το μάθουμε ποτέ. Εξάλλου, τι σημασία έχει;

Ολη η ταινία είναι ένα ιδιοφυές παζλ. Οσες φορές κι αν τη δεις ποτέ δεν καταλήγεις σε μια βεβαιότητα. Πήγε ποτέ η Σεβερίν στο μπορντέλο ή όχι; Το υπέροχο που μας λέει η ταινία είναι ότι, ακόμα κι αν η Σεβερίν δεν πήγε ποτέ στο μπορντέλο, ζώντας την εμπειρία μόνο μέσα από τις φαντασιώσεις της, η δύναμη της φαντασίας είναι τέτοια που μπορεί να την λυτρώσει από την ανάγκη να ζήσει τις επιθυμίες της στ’ αλήθεια. Εξοχη ιδέα, ύμνος στον σουρεαλισμό και την υπέρβαση της πραγματικότητας.

Δύο βιβλία και μία ταινία με οδήγησαν να καταλάβω τον διχασμό, την πρόκληση που θα ένιωθα τα μετέπειτα χρόνια της ζωής μου αντιμέτωπος με τη διάσταση ανάμεσα σε επιθυμίες και αισθήματα. Αλλοτε υποκύπτοντας στις «ένοχες» απολαύσεις α λα Κεσέλ, άλλοτε κατορθώνοντας να τις ξεπεράσω μόνο με τη φαντασία α λα Μπουνιουέλ…

Τι είχε τελικά το κουτί;

Ο,τι επιθυμεί ο καθένας, τους πόθους και τις φαντασιώσεις όλου του κόσμου!

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Do it!
Να γιατί φαίνεται τόσο λογική η φράση του Σαρτρ «Είμαστε ό,τι κάνουμε». Εμείς κάνουμε τις επιλογές μας. Και δεν είμαστε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από τις επιλογές μας που έγιναν πράξεις.
Do it!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
Τι άλλο να γράψει κανείς για τον Θεοδωράκη; Λέχθηκαν και γράφτηκαν τα πάντα, από τα καλύτερα μέχρι τα χειρότερα, καλύπτοντας όλες τις πλευρές αυτού του τόσο σημαντικού καλλιτέχνη και ανθρώπου.
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
Αυτή η ταινία έχει κάτι που την παίρνει από το σημείο που βρίσκεται και την πετάει ψηλά στα αστέρια. Αυτό είναι η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου...
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γράφουν» στο δέρμα
Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» του Ρέιμοντ Μπριγκς. Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το...
«Γράφουν» στο δέρμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πόλεις-σκηνικά
Η γαλλική εφημερίδα Le Monde παρατήρησε και έγραψε ότι γυρίζονται πλέον πολλές ταινίες στην Ελλάδα. Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Μυτιλήνη είναι αυτή τη στιγμή τοπία που ίσως υποδύονται κάτι άλλο, αλλά μπορούν να...
Πόλεις-σκηνικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας
Ναι, μέσα στο παλιό κτίριο της Υμηττού 109, ο χρόνος μέχρι το τέλος άκουγε τον Ματθαίο Πόταγα με προσήλωση και οι θεατές που έρχονταν, έβλεπαν το παιχνίδι να παίζεται αλλιώς.
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας