Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Τιτανικός» και πάλι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τιτανικός» και πάλι

  • A-
  • A+

Στις 14 Απριλίου 1912 το υπερωκεάνιο «Τιτανικός» (επίσημο όνομα RMS Titanic), που τότε ήταν το μεγαλύτερο πλοίο της εποχής του, συγκρούστηκε με παγόβουνο και βυθίστηκε παρασύροντας στον βυθό κάπου 1.500 επιβάτες. Αιτία της καταστροφής ήταν η αλαζονική εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών και του καπετάνιου στην ικανότητα του ιδιαίτερα πολυτελούς πλοίου να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε κίνδυνο και το γεγονός ότι δεν διέθετε σωστικές λέμβους παρά για τους μισούς το πολύ επιβάτες του.

Η ταινία «Τιτανικός» του Τζέιμς Κάμερον, με πρωταγωνιστές τον Λεονάρντο ντι Κάπριο και την Κέιτ Γουίνσλετ, προβλήθηκε στις 19 Δεκεμβρίου του 1997. Κόστισε 200 εκατομμύρια δολάρια, γιατί ο φιλότιμος σκηνοθέτης έκανε πολυδάπανες έρευνες και λήψεις στο πραγματικό ναυάγιο, αλλά, όπως λέμε σε απλά ελληνικά, «τα έβγαλε τα λεφτά της με το παραπάνω»: κατέκτησε έντεκα Οσκαρ και απέφερε κάτι σαν ενάμισι δισεκατομμύριο δολάρια, παραμένοντας μέχρι σήμερα μία από τις πιο κερδοφόρες ταινίες όλων των εποχών.

Στις 15 Φεβρουαρίου 2010 ο υπουργός Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, προέβη σε μια παρομοίωση της ελληνικής οικονομίας με το ναυάγιο του «Τιτανικού». Η δήλωσή του έβγαλε και αυτή τα λεφτά της, αλλά από την ανάποδη. Μια βδομάδα μετά, στις 22 Φεβρουαρίου, το γερμανικό περιοδικό Focus κυκλοφόρησε με το διαβόητο εξώφυλλο με την Αφροδίτη και το άρθρο «Απατεώνες στην ευρωπαϊκή οικογένεια» και τον Μάιο της ίδιας χρονιάς η Ελλάδα αποδέχτηκε τη Δανειακή Σύμβαση που οδήγησε στα διαδοχικά μνημόνια. Ωστόσο η χρησιμοποίηση του συμβόλου του «Τιτανικού» σε σχέση με οικονομικά ζητήματα παρέμεινε προφανώς δημοφιλής, έτσι που το δραματικό έργο που μόλις αφηγηθήκαμε να αποκτήσει αυτό που στην κινηματογραφική διάλεκτο αποκαλούμε «σίκουελ», τουτέστιν δραματική συνέχεια.

Την 1η Σεπτεμβρίου 2019 οι εφημερίδες μάς έκαναν γνωστό το σίκουελ αυτό. Πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης του, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Αυτή τη φορά η αναφορά στον «Τιτανικό» συνδέθηκε με τη ΔΕΗ που θα καταλήξει σαν τον «Τιτανικό», αν η παρούσα κυβέρνηση δεν λάβει τα δέοντα μέτρα. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι η συνέχεια της χρήσης του ονόματος αυτού γίνεται σε ένα διαφορετικό πλαίσιο.

Οχι όμως και τόσο διαφορετικό, αφού και πάλι πρόκειται για την ελληνική οικονομία και για μια εξαιρετικά σημαντική δημόσια εταιρεία για την οποία πρόκειται να διαπραγματευτεί η κυβέρνηση με ξένους επενδυτές. Το να πιστεύουμε ότι η ελληνική πολιτική πρέπει να έχει συνέχεια σε βασικούς τομείς ακόμα και όταν αλλάζουν οι κυβερνήσεις, δεν είναι λάθος. Θεωρώ όμως ότι στους τομείς αυτούς δεν συμπεριλαμβάνεται η αυτοδυσφήμηση. Κάτι που μοιραία μειώνει και την τιμή (μας).

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διαπόμπευση
Από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να...
Η διαπόμπευση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χάρτες πολιτισμού ή αίματος;
Η Ελλάδα δέχεται από το 2010 οικονομική, πολιτική και πολιτισμική επίθεση. Μετράμε πληγές σε μια κάθετη πτώση σε επίπεδο θεσμών, με τους επικυρίαρχους να αλλάζουν κατά το δοκούν κυβερνήσεις, κυβερνώντας οι...
Χάρτες πολιτισμού ή αίματος;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»
Η στερεοτυπική εικόνα του άλλου είναι εύκολο να δημιουργηθεί και μάλιστα για λόγους προπαγάνδας και πολύ δύσκολο να αντικατασταθεί από μια άλλη. Εδώ βρισκόμαστε σήμερα που οι πολιτισμικές μας αξίες αλλά και η...
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στάνχοπ εναντίον Μπάιρον
Ελληνική Επανάσταση. Στα 1823 ο Μπάιρον, ρομαντικός ποιητής του 19ου αιώνα, φτάνει στην Ελλάδα, προπομπός του πρώτου δανείου της Ανεξαρτησίας για τις ανάγκες του αγώνα, στον οποίο ήδη συμβάλλει με 25.000 λίρες...
Στάνχοπ εναντίον Μπάιρον
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα νησιά της Ελλάδας
Τα νησιά μας πήγαν φέτος καλά από τουρισμό. Στην πλειονότητά τους δούλεψαν για μια σύντομη σχετικά περίοδο αλλά οι εισπράξεις ξεπέρασαν, παρά το κάπιταλ κοντρόλ και τις λοιπές περιπέτειες της χώρας, τις...
Τα νησιά της Ελλάδας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοινωνία εθνικής σωτηρίας
Εδώ και πέντε χρόνια τα σπρεντ, τα φαντ, οι οίκοι αξιολόγησης και η τρόικα εισέβαλαν στη δημοσιογραφική γλώσσα τροφοδοτώντας ως σκοτεινοί χρησμοί έναν φόβο δίχως έλεος που έτεινε να ευνουχίσει πολιτικά και...
Κοινωνία εθνικής σωτηρίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας