• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 21.8°C
    1 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.6°C / 23.9°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.0°C / 18.8°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 11.9°C / 15.0°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 18.5°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.0°C / 20.4°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.9°C / 16.8°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.2°C / 23.8°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    2 BF
    83%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 23.4°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    3 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    1 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 17.9°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 19.5°C
    2 BF
    68%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 23.2°C
    2 BF
    75%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.7°C / 23.9°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    0 BF
    90%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η άμβλωση στην Αμερική - Ο αιφνίδιος θάνατος βρεφών στην Ελλάδα

  • A-
  • A+
Μια όχι και τόσο τυχαία συνάφεια

Η εποχή της απαγόρευσης των αμβλώσεων στην Αμερική συμπίπτει στην Ελλάδα με την αύξηση των αιφνίδιων θανάτων βρεφών, φαινόμενο στο οποίο ελάχιστη προσοχή δόθηκε από τους ειδικούς επιστήμονες, παρότι επισημάνθηκε στον Τύπο.

Υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ των δύο αυτών φαινομένων, ανεξάρτητη του τόπου εμφάνισής τους; Η έλευση ενός παιδιού στον κόσμο δεν είναι παρά η ένσαρκη διάσταση των φαντασιώσεων των γονιών η οποία προηγείται. Το παιδί έχει ήδη γεννηθεί φαντασιωτικά από τους γονείς πολύ πριν από την έλευσή του στον κόσμο ως ένας συγκερασμός επιθυμίας, ενίοτε και φόβου. Η φαντασίωση αυτή δεν προκύπτει μόνο από τη σχέση των γονιών μεταξύ τους αλλά και από τη σχέση των γονιών με τους δικούς τους γονείς, όπως επίσης από το τι υπαγορεύουν τα κυρίαρχα σημαίνοντα ως προς την έμφυλη ταυτότητα και την ένταξη στον κοινωνικό ιστό.

Στην περίπτωση του αιφνίδιου θανάτου βρέφους, μπορούμε να αναρωτηθούμε αν το παιδί αυτό είχε ποτέ εγγραφεί στον ψυχισμό των γονιών, αν ο θάνατός του δεν είναι παρά η υλοποίηση της άδειας θέσης που κατείχε στον ψυχισμό των γονιών, ιδιαίτερα της μητέρας. Θα λέγαμε ότι αποσύρεται τυπικά από το μητρώο εγγραφής επειδή ουδέποτε είχε εγγραφεί. Αποκολλάται από το ασυνείδητο της μητέρας ως προσωρινή ετικέτα σε αντίθεση με τα άλλα παιδιά.

Με τον ίδιο τρόπο που η εμφάνιση του παιδιού στον κόσμο συμβαίνει μέσω της ένσαρκης παρουσίας του και της φαντασίωσης που έχει προηγηθεί, με τον ίδιο τρόπο ο αιφνίδιος θάνατος του βρέφους δεν είναι παρά η ένσαρκη απουσία της φαντασίωσης που έχει προηγηθεί ως προς τη μη αποδοχή αυτού του παιδιού, το οποίο ουδέποτε έγινε αποδεκτό. Οπως τονίζει η P. Aulagnier, «Εκείνου του οποίου η γέννηση θα έπρεπε να μαρτυρά την πραγματοποίηση μιας ευχής δεν συναντά καμιά ευχή που να το αφορά».

Το παιδί αυτό ουδέποτε εγγράφηκε στη ζωή, στην ψυχική πραγματικότητα των γονιών. Ο θάνατός του αφήνει να διαφανεί η κενή θέση που ήδη προϋπήρχε. Ουσιαστικά το παιδί αυτό δεν γεννήθηκε ποτέ. Υπήρξε ως σώμα άνευ γονικής ταυτότητας. Το παιδί αυτό αναχωρεί σιωπηλά από έναν τόπο όπου ουδέποτε αφίχθηκε.

Ο αιφνίδιος θάνατος βρέφους, μη ενοχοποιητικός, αφού, άνευ προφανούς αιτίας (οι γονείς δεν «ξέρουν» τίποτα) δεν είναι παρά η αναχώρηση από τον κόσμο των σημαινόντων ενός σώματος, το οποίο ουδέποτε κατέστη σημαίνον. Ο ψυχισμός των γονιών επιζητεί να βρεθεί σε μια κατάσταση όπου το παιδί ουδέποτε υπήρξε. Ο αιφνίδιος θάνατος προσφέρει την ανακούφιση ότι όλα είναι όπως πριν, τώρα οι γονείς μπορούν να επιθυμήσουν ένα παιδί.

Την άρνηση της επιθυμίας των γονιών ως προς την έλευση ενός παιδιού την βλέπουμε ενίοτε ως αμφιθυμία που μπορεί να διέπει τον ψυχισμό των γονιών, «το θέλω και δεν το θέλω». Βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο του double bind, έτσι όπως μελετήθηκε από τη Σχολή του Palo Alto (G. Bateson, P. Watzlawick) ή τη Σχολή του Μιλάνου (M. Selvini Palazzoli), με συνέπεια την απόσυρση του παιδιού από τον κόσμο. Αφού δεν έχει θέση στην επιθυμία των γονιών, αφού η επιθυμία των γονιών αυτοαναιρείται από το αντίθετό της, τότε δεν υπάρχει και θέση στον κόσμο.

Και, φυσικά, εάν είναι το βλέμμα της μητέρας εκείνο που συμβάλλει στην αποδοχή από το παιδί της εικόνας του στο στάδιο του καθρέφτη (J. Lacan) για τον σχηματισμό του εγώ, είναι προφανές ότι το μητρικό βλέμμα θα φέρει και τα αρνητικά ή τα θετικά στοιχεία της σχέσης με τον πατέρα.

Οπως επίσης είναι η μητέρα εκείνη που θα εισαγάγει το «όνομα του πατρός» για να επιτευχθεί η δυνατότητα του παιδιού να βρεθεί εντός της πραγματικότητας, στο σημαίνον, αποφεύγοντας τις διεργασίες της ψύχωσης. Μα, στην περίπτωση ενός βιασμού, για ποιον πατέρα πρόκειται;

Ο νόμος στην Αμερική περί άμβλωσης δεν είναι παρά η πραγματοποίηση με άλλο τρόπο αυτού που πάει να αποφύγει. Εάν ο νόμος αυτός επιδιώκει τη ζωή, αυτό ακριβώς είναι που πρόκειται να χάσει στη συνέχεια είτε ως αιφνίδιο θάνατο του βρέφους είτε ως συμβολικό θάνατο του ψυχισμού του παιδιού. Είναι αδιανόητο ένας νομοθέτης να ζητά από ένα παιδί 10 χρόνων να κρατήσει το παιδί του, αποτέλεσμα βιασμού, στο όνομα της ζωής.

Μήπως ο νομοθέτης αυτός υπήρξε ανεπιθύμητο παιδί, με αποτέλεσμα να δημιουργεί ανεπιθύμητα παιδιά για να βρεθεί ο ίδιος στον κόσμο που του ταιριάζει;

Μήπως ο νομοθέτης αυτός σκοτώνει τη ζωή στο όνομα της ζωής, μιας ζωής που δεν αφορά κανέναν με τον τρόπο που την προτείνει; Ενα «Viva la Muerte»;

Γιατί η ζωή στον άνθρωπο δεν είναι απλό βιολογικό γεγονός, αλλά γεγονός επιθυμίας.

* Διδάκτωρ Ψυχοπαθολογίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Περί αμβλώσεων
Με την απόφαση Roe v. Wade αναγνωρίστηκε το 1973 το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση. Στις 24 Ιουνίου 2022, το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ανατρέπει τα δεδομένα.
Περί αμβλώσεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οταν το αδιανόητο συνέβη: τρεις μέρες στη Νέα Υόρκη
Ξεκινά η τεράστια παρέλαση του NYC Pride και μπροστά μπροστά αποφασίστηκε να μπει το πανό για τα αναπαραγωγικά δικαιώματα. Κάπου βλέπουμε μια πικέτα «Δειλοί, (βγάλατε) απόφαση Παρασκευή νομίζοντας ότι δεν θα...
Οταν το αδιανόητο συνέβη: τρεις μέρες στη Νέα Υόρκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η συσσώρευση χρυσού, αποκαλυπτική προθέσεων
Η Ρωσία «χτίζει» ένα ισχυρό αποθεματικό νόμισμα βασισμένο ευθέως στον χρυσό, ώστε να προχωρήσει στη δική της νομισματική ολοκλήρωση με τις πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες, ενδεχομένως με την Κίνα, την Ινδία και...
Η συσσώρευση χρυσού, αποκαλυπτική προθέσεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μύθος του «καλού» ξένου
Η αφήγηση για τον θετικό ρόλο των ξένων δυνάμεων στην πορεία της Ελλάδας, όπως παρουσιάζεται στην τηλεοπτική σειρά,βασισμένη στο βιβλίο του Στάθη Καλύβα «Καταστροφές και θρίαμβοι», κατασκευάζεται κυρίως μέσα...
Ο μύθος του «καλού» ξένου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συγκριτική «εικόνα» του κορονοϊού στην Ελλάδα, την Ε.Ε.-27 και τις ΗΠΑ
Κάθε βράδυ πληροφορούμαστε τον αριθμό των κρουσμάτων, των θανάτων και των διασωληνωμένων στη χώρα μας. Σπάνια, όμως, γίνεται αναφορά στα τεστ που έγιναν τη συγκεκριμένη ημέρα ούτε και τη σχέση τους με τον...
Συγκριτική «εικόνα» του κορονοϊού στην Ελλάδα, την Ε.Ε.-27 και τις ΗΠΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας