• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 18.5°C
    2 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 14.9°C
    1 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 19.0°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    3 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    1 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.7°C / 12.5°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 7.4°C
    0 BF
    57%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 18.6°C
    4 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.1°C / 20.2°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 15.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.8°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 16.6°C
    2 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    5 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 14.5°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.4°C / 15.6°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.8°C
    1 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.7°C
    0 BF
    48%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 13.3°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.4°C / 15.0°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    78%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Είκοσι ένας αιώνες ελληνικού πολιτισμού

  • A-
  • A+

Στήν «Eφημερίδα τῶν Συντακτῶν» τῆς 9/4/2021, δημοσιεύσατε κείμενο τοῦ κ. Γιώργου Οἰκονόμου, διδάκτορος Φιλοσοφίας, μὲ τίτλο «21 αἰῶνες δουλεία». Ὁ συγγραφεὺς θεωρεῖ πὼς ἀπὸ τὸ 338 π.Χ. μέχρι τὸ 1830, περίπου, οἱ Ἕλληνες ἦσαν ὑπόδουλοι: «μὲ τὴν κυριαρχία τῶν Μακεδόνων τὸ 338 π.Χ, καὶ τὴν ἧττα τῶν ἑλληνικῶν πόλεων, αὐτὲς ἔχασαν τὴν ἐλευθερία καὶ τὴν ἀνεξαρτησία τους καὶ ἦταν ὑπόδουλες… καὶ τὸ 1453 ὑποδουλώθηκαν στοὺς Ὀθωμανοὺς».

Α] Τὸ πρόβλημα τοῦ καθορισμοῦ τῶν πολιτευμάτων εἶναι δυσχερὲς λόγω τῆς πολυπλοκότητός τους. Σύμφωνα πάντως μὲ τοὺς κανόνες τῆς πολιτικῆς ἐπιστήμης ἐλέγχονται τὰ κάτωθι τοῦ συγγραφέως «21 αἰῶνες ὑποταγῆς καὶ δουλείας. Οὐδὲν στοιχεῖο πραγματικὴς ἐλευθερίας…». Κατὰ τὴν πολιτικὴ ἐπιστημολογία, οἱ ὅροι αὐτοὶ τοῦ συγγραφέως εἶναι ἀκατανόητοι διότι ἀσαφεῖς, ἑπομένως ἄκυροι.

Ἡ ἔρευνα ἔχει ἀποδείξει ὅτι στοὺς «21 αἰῶνες δουλείας», πλήν Τουρκοκρατίας, τά πρόσωπα ἐντὸς κοινωνιῶν, ἔχουν πλήρη δικαιοπρακτικὴ ἱκανότητα, ἄρα ἔχουν ἰδιοκτησία ἀστική, γεωργική, ναυτική, ἐμπορική, ἄρα καὶ ἀγοράζουν, πωλοῦν, ἐμπορεύουν, κληροδοτοῦν, κληρονομοῦν. Ἑπομένως στὴν Ρωμανία- Βυζάντιο, καθ’ ὅλη τὴν διάρκεια τῶν χιλίων ἐτῶν καὶ γιὰ τὸ ὁποῖο συμφωνοῦν ὅλοι οἱ Βυζαντινολόγοι καὶ πολιτειολόγοι (Βασίλιεφ, Beck, Lemerle, Ὀστρογκόρσκυ, Ἀνδρεάδης, Χριστοφιλοπούλου, Ζέπος, Βρυώνης κ.ά.), ὑπῆρξε συνεχῶς γιὰ τοὺς ἐγχωρίους πολίτες, πλήρης δικαιοπρακτικὴ ἱκανότης. Πλήν τῶν δούλων πού καταργοῦνται ἐπὶ Ἰσαύρων, κυρίως μὲ τὸν γεωργικὸ νόμο ἀλλὰ καὶ μὲ τὰ Βασιλικά, καὶ μὲ τὶς 113 «Νεαρὰς» τοῦ Λέοντος τοῦ Σοφοῦ). Ὅθεν δουλεία, σημαίνει τὰ ἑξῆς καὶ μόνον τὰ ἑξῆς, στὴν πολιτικὴ θεωρία:

Πρῶτον, τὰ πρόσωπα πρέπει νὰ μὴν ἔχουν τὴν ἰδιοκτησία τοῦ σώματός τους (habeas corpus).

Δεύτερον, ὡς πράγματα (res) νὰ μποροῦν νὰ πωλοῦνται καὶ νὰ ἀγοράζονται, νὰ μὴν κληροδοτοῦν, νὰ μὴν κληρονομοῦν, καὶ νὰ μὴν ἔχουν τὴν ὁποιαδήποτε δραστηριότητα ἀμειβομένη (τεχνική, ἐμπορική, γεωργική κ.λπ.). Καθ' ὅλη ὅμως τὴν διάρκεια τῆς κατὰ Beck «Βυζαντινῆς χιλιετίας», ἐξαιρέσει τοῦ μικροῦ ἀριθμοῦ τῶν δούλων, ὅλα τὰ ἄλλα πρόσωπα, στὴν Ρωμανία, ἔχουν πλήρη τὴν δικαιοπρακτική τους ἱκανότητα. Ὁ Βασιλεὺς καὶ οἱ ἀξιωματοῦχοι δὲν εἶναι ἰδιοκτῆτες τῶν ὑπηκόων. Δὲν μποροῦν νὰ τούς πουλήσουν καὶ νὰ ἀγοράσουν , δὲν μποροῦν νὰ τοὺς κληρονομήσουν, δὲν τοὺς δικάζουν. Πανεπιστημόνως ἀναγνωρίζεται ὅτι οἱ δύο Νεαρὲς, Περὶ Προτιμήσεως (928) καὶ ἡ Νεαρὰ, Περὶ κωλυομένων προσώπων (934), ἀποτελοῦν μεγίστη συμβολὴ στὴν διαμόρφωση, παγκοσμίως, πολιτευμάτων δημοκρατικῶν. Ἡ ἔκφραση στὴν Περὶ Προτιμήσεως «Νεαρὰ», εἶναι χαρακτηριστική: «Oἱ μὲν ἐπιφανεῖς, εὐώνως τὰς τῶν ἀτυχούντων πενήτων ἐξωνήσαντο κτήσεις».

Τὸ ἐπίρρημα εὐώνως καὶ τὸ ρῆμα ἐξωνήσαντο, δὲν ἐπιτρέπει παρανοήσεις. Οἱ «πένητες» ἦταν ἰδιοκτῆτες ποὺ πτώχευσαν (ὅπως συμβαίνει σήμερα μὲ τὰ «κόκκινα» δάνεια) καὶ οἱ ἐπιφανεῖς ἐξωνήσαντο, δηλ. ἐξαγόρασαν. Η Ρωμανία-Βυζάντιο στὴν Νεαρὰ τοῦ 934μ.Χ. «Περὶ κωλυομένων προσώπων κατὰ πρᾶσιν ἢ δωρεὰν ἢ κληρονομίαν ἢ ἄλλῳ τινὶ τρόπῳ κτήσασθαι τινα δεσποτείαν ἐν ἀγρῷ ἢ χωρίω» ὁρίζει ὅτι οἱ «κωλυόμενοι» νὰ ἐκμεταλλευτοῦν τὴν φτώχεια, εἶναι οἱ περιφανεῖς, οἱ μάγιστροι, οἱ συγκλητικοὶ, οἱ πατρίκιοι, οἱ ἀρχιερεῖς καὶ τὰ μοναστήρια.

Ὅσα δὲ ἐξαγοράστηκαν, πρέπει νὰ ἐπιστραφοῦν στοὺς κατόχους ἢ τοὺς συγγενεῖς, ἄνευ ἀποζημιώσεως. Λείπει ἀπὸ τοὺς «κοινωνούς», τότε, μόνον τὸ σημερινὸ ἐκλεκτορικὸ δικαίωμα. Ἐπιπλέον, στὸ κλασικὸ τοῦ ἐκ τῶν ἐγκυροτέρων Σπύρου Βρυώνη: «Byzantine Δημοκρατία and the Guilds in the 11th century», (Dumbarton Oaks Papers, Vol. 17 (1963), διαπιστώνεται, πὼς οἱ συντεχνίες (τὰ σημερινὰ ἐπιμελητήρια), διαδραματίζουν ἐνεργὸ καὶ παρεμβατικὸ ἔργο στὴν διαμόρφωση τῶν πολιτικοκοινωνικῶν θεσμῶν της Ρωμανίας.

Β] Ὡς πρὸς τὴν παιδεία, στὴν Ρωμανία-Βυζάντιο: γιὰ τὰ παιδιὰ ἀπὸ τεσσάρων ἕως ἑπτὰ ἐτῶν ἡ παιδεία εἶναι ἀμιγῶς ἑλληνική! (μόλις ὁ παῖς τέταρτον ἐκδράμη χρόνον), ἢτοι διδάσκονται, τὰ ἑξῆς: Ἀπὸ τοὺς χαμαιδιδασκάλους ἢ παιδοτρίβας ἢ στοιχευτὰς, 1) ἑλληνικὴ Μυθολογία, 2) ἀπὸ τὴν «θύραθεν», γραμματεία, πέραν τῆς ἐκκλησιαστικῆς, διδάσκονται, Ὁμήρου Ἰλιὰδα στὸ πρωτότυπον, Ὀδύσσεια, ἐπίσης εἰς τὸ πρωτότυπον, καθὼς καὶ Ἡσίοδο, Πίνδαρο καὶ Ἀρχίλοχο , Ἐπίχαρμο, Ἀριστοφάνη καὶ λοιπούς. Στὴν δὲ «Γραμματική» σχολή, ὅλοι οἱ τραγικοὶ (δηλαδὴ οἱ Ἕλληνες) στὸ πρωτότυπον. Γιὰ δὲ τὴν ἀνωτάτη Παιδεία, λειτουργοῦν σχολὲς Φιλοσοφίας, Ἰατρικῆς, Φυσικῆς, Ζωολογίας, Φυτολογίας καὶ Μαθηματικῶν. Ἐπίσης οἱ ἐπαγγελματικὲς σχολὲς τῶν Ταβουλλαρίων, τῶν Ἀσηκρητῶν, καθὼς καὶ ἡ Νομικὴ σχολὴ τῆς Βηρυτοῦ.

Επομένως τὸ γραπτὸ τοῦ κ. Οἰκονόμου ἐλέγχεται, για τά «περὶ δουλείας καί ἀνυπαρξίας τῆς ἑλληνικῆς Παιδείας» στην Ρωμανία, ὡς ἐπιστημολογικῶς ἀνυπόστατο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι μας διδάσκει η Επανάσταση του ᾽21
Οπως τότε, έτσι και σήμερα το στοιχείο που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την αναχαίτιση της επιθετικότητας του ανιστόρητου γείτονα είναι η δική μας αποφασιστικότητα στην υπεράσπιση του δικαίου χωρίς...
Τι μας διδάσκει η Επανάσταση του ᾽21
ΑΠΟΨΕΙΣ
60 χρόνια Επανάστασης άνοιξαν τους πολιτιστικούς ορίζοντες του κουβανικού λαού
Στόχος της Κουβανικής Επανάστασης του 1959 ήταν εξαρχής η άνοδος του πολιτιστικού επιπέδου του κουβανικού λαού, μέσα από την ολόπλευρη λαϊκή συμμετοχή στο έργο της οικοδόμησης μιας νέας κοινωνίας.
60 χρόνια Επανάστασης άνοιξαν τους πολιτιστικούς ορίζοντες του κουβανικού λαού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επέτειος του αγώνα και ο εθνικός μύθος
Ο Αγώνας ξεκίνησε σε μια εποχή που στα Βαλκάνια είχε αρχίσει να αναδύεται η εθνογένεση και η Οθωμανική Αυτοκρατορία να παρουσιάζει ρωγμές.
Η επέτειος του αγώνα και ο εθνικός μύθος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κίνα: Πολιτιστική Επανάσταση 50 χρόνια μετά
Τον περασμένο Μάιο συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την έναρξη της Μεγάλης Προλεταριακής Πολιτιστικής Επανάστασης, μιας ριζοσπαστικής περιόδου που προκάλεσε βαθύ ρήγμα στην κινεζική κοινωνία, από το οποίο η χώρα...
Κίνα: Πολιτιστική Επανάσταση 50 χρόνια μετά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πολιτιστική επανάσταση και τα διδάγματά της
Τα παραπάνω μοιάζουν σαν πρωθύστερη απάντηση όχι μόνο σε ερωτήματα που αφορούν κατοπινές εξελίξεις στην Κίνα, αλλά και σε ερωτήματα που απασχολούν πλέον πλατιές μάζες αγωνιστών της Αριστεράς, μετά τις...
Η πολιτιστική επανάσταση και τα διδάγματά της
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θα προσαρμοστούμε στην ήττα ή θα παλέψουμε για τη νέα αναμέτρηση;
Το διήμερο στις 5 και 6 Ιούνη, στην ΑΣΟΕΕ στην Αθήνα, που είναι αφιερωμένο στα 50χρονα της ΜΠΠΕ δεν είναι μια αφήγηση του παρελθόντος, μια ανάμνηση που επιδιώκει να συντηρεί «ηττημένες ελπίδες» και «χαμένα...
Θα προσαρμοστούμε στην ήττα ή θα παλέψουμε για τη νέα αναμέτρηση;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας