• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 28.9°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 25.0°C
    4 BF
    47%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.3°C / 27.2°C
    3 BF
    38%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    3 BF
    26%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    4 BF
    49%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.3°C / 26.1°C
    3 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.0°C / 27.2°C
    3 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.0°C / 28.3°C
    5 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    3 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 27.0°C
    3 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.2°C / 22.2°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    5 BF
    53%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.0°C / 28.9°C
    4 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.2°C / 28.9°C
    3 BF
    37%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.3°C / 28.0°C
    3 BF
    32%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    4 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 26.1°C
    3 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    28%
Μεγάλοι περίπατοι ή ανθρώπινες πόλεις;
ID 125140897 © Pichaya P | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεγάλοι περίπατοι ή ανθρώπινες πόλεις;

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στις πόλεις του σήμερα, απεικονίζεται η ιστορία του ίδιου του ανθρώπου: μια ιστορία φανταστική, γεμάτη φόρμες, μύθους, τοπία, πρόσωπα σε διαφορετικούς ρόλους, μέσα από γενιές και χώρες που βρίσκονται πάνω στην τροχιά ενός τόξου που οι συντεταγμένες του αποτελούν την «εικόνα».

Ετσι, μέσα από την πόλη-κοινωνία που με τον άνθρωπο άλλαξε -και τον άλλαξε- και πάνω στα ίχνη των πρώτων αστικών κέντρων, η μνήμη προβάλλει το φιλμ με τις γεωμετρικές αναλογίες που χαρακτήρισαν διαφορετικούς χώρους, διαφορετικούς σχεδιασμούς του κόσμου, σύνθετους, σε όλο και μεγαλύτερη διαλεκτική σχέση μεταξύ τους: η ύλη που μετασχηματίζεται, η επικοινωνία που αλλοιώνεται, η πόλη που εξαφανίζεται και ο πλανήτης που μετατρέπεται σε ενιαίο οικολογικό σύστημα.

Ανάμεσα στο κακό και το καλό η απόσταση είναι ο άνθρωπος, ο άνθρωπος-πόλη, εσωστρεφής και δομικά αντιφατικός, πηγή φωτός αιρετικής φαντασίας μέσα στη σκιά του χλομού καθωσπρεπισμού, σε ένα μονοκεντρικό, στατικό σύστημα.

Παρ’ όλα αυτά, τα συστήματα είναι σε κρίση και η ιστορία δείχνει πως τίποτε δεν υποχρεώνει αληθινά τον άνθρωπο στην καταπίεση: η λύση βρίσκεται στην ιδέα που εμείς θέλουμε να έχουμε για τη ζωή. Χθες, ο «αλχημικός» άνθρωπος έψαχνε την ενέργεια με σκοπό να μετατρέψει την ύλη -και μ’ αυτήν τον εαυτό του- στην προοπτική της τελειότητας. Σήμερα, ο «επιστημονικός» άνθρωπος ελευθερώνει ενέργεια κατακερματίζοντας τη δομή της ύλης: μια διαφορετική επιτάχυνση, μια ελικοειδής κίνηση. Δεν πρόκειται πλέον για έναν καινούργιο κρίκο στην αλυσίδα των γεγονότων και των αντιδράσεων. Πρόκειται για καινούργιες απελευθερώσεις, που ενεργοποιούν μια νέα και άγνωστη αλυσιδωτή αντίδραση.

Κάτι το αποφασιστικό και δύσκολο λοιπόν συνέβη: από τον άνθρωπο-πόλη αφαιρέθηκε, σχεδόν, το παρόν και δόθηκε, αντίθετα, το άγνωστο. Ομως, η καινούργια και διαφορετική μέρα που αρχίζει -ή τελειώνει- και παρουσιάζεται άγνωστη στον άνθρωπο, στην πραγματικότητα δεν είναι άλλη από μια νέα, διαφορετική ανάγνωση.

Ο άνθρωπος επί χιλιετίες υπήρξε αντικείμενο ανάγνωσης, μια παθητική σελίδα. Σήμερα, πρέπει να επιλέξει ο ίδιος την ύπαρξή του. Το βιβλίο του ανθρώπου κινείται, είναι ζωντανό και διαβάζεται στον καθρέφτη.

Σχεδιασμός του πολυσύνθετου, σχεδιασμός του εναλλασσόμενου: σ’ αυτή τη γοητευτική αντινομία απογυμνώνεται η ταυτότητα προβλημάτων και εμπνεύσεων ανάμεσα στον πολιτισμό και την επιστήμη. Αρα για να «σχεδιάσουμε σε βάθος» πρέπει να ανακαλύψουμε, στην όλο και μεγαλύτερη αλλαγή, τι άλλαξε και τι δεν άλλαξε στον άνθρωπο-πόλη. Και το πρόβλημα γίνεται πάλι ένα πρόβλημα επικοινωνίας.

Βέβαια, το σύστημα εξουσίας ευνοεί αυτή τη μη επικοινωνία, αυτή την επικάλυψη του χάους της πολυσημίας με το επικοινωνιακό πνεύμα: έτσι, η επιστήμη καταλήγει σε καταναλωτική τεχνολογία και ο πολιτισμός σε εμπόρευμα.

Η ιστορία του ανθρώπου είναι γεμάτη από άλυτα και ημιτελή προβλήματα, που δεν μπορούν να αποξενωθούν από εκείνα του πολιτισμού και της επιστήμης. Αν όμως στο παγκόσμιο feedback, οι συνθήκες του κόσμου που αλλάζει τον «αλλάζουν», «αν», τότε υπάρχει ελπίδα στο κατώφλι μιας μελλοντικής πραγματικότητας.

* ομότιμος καθηγητής ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Το θαύμα της γης
Πάντα θα γυρνάμε στη γη. Είτε από ανάγκη επιβίωσης, είτε από αγάπη στο γενεσιουργό χώμα, είτε ως «χομπίστες αγρότες». Είθε να υποκλινόμαστε στη γης και να θυμόμαστε ότι από κει προερχόμαστε.
Το θαύμα της γης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Βατράχια και βουβάλια
Ομως ο κοασμός και η λεπτή φύση του βατράχου υποχωρούν. Δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τα βουβάλια, που είναι κυριαρχικά. Δεν αφήνουν μια σταλιά τόπο και γι’ αυτούς.
Βατράχια και βουβάλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χωροταξία και Ασυδοσία
Ο χωροταξικός σχεδιασμός στοχεύει στην δημιουργία των όρων που θα επιτρέψουν έναν ευαίσθητο διάλογο με τον γήινο, υδάτινο και εναέριο χώρο στην προοπτική της κάλυψης όλων των βιοτικών αναγκών μας .
Χωροταξία και Ασυδοσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «Μεγάλος Περίπατος» του δημάρχου της Αθήνας
Είναι στη φύση του καπιταλισμού η παραγωγή μιας μεγάλης μάζας ανθρώπων που θεωρούνται και αντιμετωπίζονται ως «άχρηστοι», «πλεονάζοντες», ως τα «σκουπίδια της κοινωνίας». 
Ο «Μεγάλος Περίπατος» του δημάρχου της Αθήνας, μακριά και ενάντια σε αστέγους, εξαρτημένους και πρόσφυγες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «Μεγάλος Περίπατος» του δημάρχου της Αθήνας, μακριά και ενάντια σε αστέγους, εξαρτημένους και πρόσφυγες
Την «ατομική ευθύνη» και την αστεγία ως μια επιλογή βλέπει ο δήμαρχος της Αθήνας χωρίς να βρίσκει ουσιαστικές λύσεις για τους ανθρώπους που πλήττονται σε μέγιστο βαθμό από την πανδημία.
Ο «Μεγάλος Περίπατος» του δημάρχου της Αθήνας, μακριά και ενάντια σε αστέγους, εξαρτημένους και πρόσφυγες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας