Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επίλυση του Κυπριακού είναι κλειδί για την αποκλιμάκωση της ελληνοτουρκικής έντασης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επίλυση του Κυπριακού είναι κλειδί για την αποκλιμάκωση της ελληνοτουρκικής έντασης

  • A-
  • A+

Η επικίνδυνη ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και οι παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην ευρύτερη περιοχή απέδειξαν για ακόμα μια φορά ότι η διαιώνιση του status quo στην Κύπρο όχι μόνο δεν είναι βιώσιμη, αλλά είναι και πολύ επικίνδυνη. Είναι ολοφάνερο ότι το Κυπριακό επιδρά αρνητικά και με καθοριστικό τρόπο στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και ότι η επίλυσή του είναι προϋπόθεση-κλειδί για μια μόνιμη αποκλιμάκωση και ομαλοποίηση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αλλά και για τη σταθερότητα και ειρήνη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Η Τουρκία πρέπει να συμβάλει στη γρήγορη και βιώσιμη επίλυση του Κυπριακού, κάτι που θα επιτρέψει να ανοίξουν πραγματικοί δίαυλοι επίλυσης των διαφορών της με την Ελλάδα, σε συνδυασμό με μια άμεση αποκλιμάκωση και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου, τόσο σε διμερές όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Ελλάδα επίσης θα πρέπει να συμβάλει ενεργά προς την ίδια κατεύθυνση.

Το Κυπριακό αποτελεί δομικό πρόβλημα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και η δύσκολη, αλλά απολύτως αναγκαία, επίλυσή του μπορεί να αποτελέσει μια νέα αφετηρία ώστε οι σχέσεις αυτές να βελτιωθούν σε μονιμότερη βάση, με θετικά αποτελέσματα τόσο για τη σταθερότητα και την ειρήνη στην περιοχή, όσο και για τις ευρωτουρκικές σχέσεις.

Είναι βεβαίως γνωστό ότι οι διαφορές μεταξύ των δύο χωρών στο Αιγαίο είναι ανεξάρτητες από το Κυπριακό και πρέπει επίσης να λυθούν με διάλογο στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, μακριά από τεχνητές εντάσεις, κρίσεις και απειλές, για τις οποίες η τουρκική ηγεσία έχει καταδικαστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση επανειλημμένα.

Η έντονη και παράνομη αντίδραση της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Πολλοί αναλυτές είχαν προειδοποιήσει για τις ανησυχητικές ατραπούς που προκαλούσε η πολιτική Αναστασιάδη, τροφοδοτώντας επιχειρήματα για τον κίνδυνο αποκλεισμού της Τουρκίας και των Τουρκοκυπρίων από τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της περιοχής. Η πρωταρχική όμως ευθύνη ανήκει αποκλειστικά στην κυβέρνηση Ερντογάν, η οποία ενώ πριν από μερικά χρόνια μιλούσε για «μηδενικά προβλήματα» με τους γείτονές της, σήμερα βρίσκεται εμπλεκόμενη σε διπλωματικές και στρατιωτικές κρίσεις και πιο απομονωμένη λόγω των ίδιων των πολιτικών της και των παραβιάσεων των σχέσεων καλής γειτονίας.

Τα τελευταία χρόνια η τουρκική εξωτερική πολιτική, ιδιαίτερα μετά την «Αραβική Ανοιξη», καθορίστηκε από μια επίδειξη ισχύος η οποία βασίζεται σε στρατιωτικά μέσα και όχι στη διπλωματία. Οι μεγαλόστομες διακηρύξεις του Ερντογάν αποδείχτηκαν όμως ψευδαισθήσεις και η χώρα απομονώθηκε στην ευρύτερη περιοχή. Πάνω σε αυτή τη βαθμιαία απομόνωση της Τουρκίας ήρθε ο πρόεδρος Αναστασιάδης να χτίσει μια γεωπολιτική στρατηγική που έχει επιδράσει αρνητικά στη δυναμική του διαλόγου για την επίλυση του Κυπριακού. Οι παλινδρομήσεις και οι υπόνοιες που κατά καιρούς εξέφρασε αναφορικά με το πλαίσιο λύσης, μετά και την κατάρρευση των συνομιλιών στο Κρανς Μοντανά, και η αμφισβήτηση της πολιτικής ισότητας των Τουρκοκυπρίων δεν βοήθησαν στη διατήρηση ζωντανής μιας δυναμικής με στόχο την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Δεδομένων των πολλών και δύσκολων ιδιαιτεροτήτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, η επίλυση του Κυπριακού συνολικά αποτελεί τη μόνη βιώσιμη βάση για την αποκατάσταση των δικαιωμάτων τόσο των Ελληνοκυπρίων όσο και των Τουρκοκυπρίων. Καμία κοινότητα δεν μπορεί να βγει κερδισμένη από την πολιτική της έντασης και της εδραίωσης διχοτομικών τετελεσμένων. Καμία κοινότητα δεν μπορεί να διασφαλίσει τα δικαιώματά της χωρίς μια αμοιβαία αποδεκτή, δίκαιη και βιώσιμη λύση. Ο ίδιος ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, έχει δηλώσει επανειλημμένα πως το status quo δεν είναι βιώσιμο και πως είναι έτοιμος να συμβάλει προς αυτήν την κατεύθυνση.

Είναι συνεπώς άμεση προτεραιότητα η επανέναρξη των συνομιλιών για μια γρήγορη λύση του Κυπριακού στη βάση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας και των ψηφισμάτων των Ηνωμένων Εθνών, με πολιτική ισότητα, με μια διεθνή προσωπικότητα, μία ιθαγένεια και μία κυριαρχία - κάτι που θα βοηθήσει καθοριστικά με τη σειρά του τόσο τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, όσο και τη σταθερότητα και την ειρήνη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

* Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ** Ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ και της Ενωτικής Ευρωπαϊκής Αριστεράς/Βόρειας Πράσινης Αριστεράς (GUE/NGL)

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «κυπριοποίηση» της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Σε μια εξαιρετικά επικίνδυνη συγκυρία κλιμάκωσης των εντάσεων με την Τουρκία στις θάλασσες, οι κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας τίθενται μπροστά σε εξελίξεις για τις οποίες θα κληθούν να λάβουν κομβικές αποφάσεις
Η «κυπριοποίηση» της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ασφυκτική η πίεση προς τη Λευκωσία
Τους όρους για μια μελλοντική διαπραγμάτευση του Κυπριακού, αφού πρώτα ξεκαθαρίσει ο διαμοιρασμός του φυσικού αερίου της κυπριακής ΑΟΖ, επιχειρεί να επιβάλει η Τουρκία, κλιμακώνοντας την ένταση στις θάλασσες...
Ασφυκτική η πίεση προς τη Λευκωσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σκέψη μας ξανά στο Κυπριακό
Τιμώντας πρόσφατα το Πολυτεχνείο με ογκωδέστατη λαϊκή κινητοποίηση που δεν άρεσε στην κυβέρνηση της Ν.Δ., θυμηθήκαμε και την προδοσία της Κύπρου από τη χούντα, καθώς και το «δεν ξεχνώ» που είπαμε μετά το 1974....
Η σκέψη μας ξανά στο Κυπριακό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέες βάσεις για την Ευρώπη του μέλλοντος
O υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου, που άφησε και αφήνει το στίγμα του στην οικονο­μική ζωή της Ελλάδας, μέσω της Εφημερίδας των Συντακτών, τοποθε­τείται στο κρίσιμο ερώτημα πώς μπορεί να επιβιώσει η...
Νέες βάσεις για την Ευρώπη του μέλλοντος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανεμογεννήτριες, περιβάλλον και η έκκληση ενός δήμου
Πολλές μελέτες, πραγματείες και έρευνες έχουν γίνει και γίνονται ακόμη κατά καιρούς για τα οφέλη ή τις δυσκολίες που γεννούν οι ανεμογεννήτριες, όταν εγκαθίστανται και ξεκινούν να δουλεύουν σε έναν τόπο.
Ανεμογεννήτριες, περιβάλλον και η έκκληση ενός δήμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τεχνοκρατικό πρόγραμμα ή πολιτικό σχέδιο ανάπτυξης;
Η «χρηματοδότηση» της Ελλάδας από το ευρωπαϊκό «Ταμείο Ανάκαμψης» δεν είναι ακόμη ένα «χρηματοδοτικό πακέτο». Είναι και θα μπορέσει να είναι η ιδρυτική συνθήκη της νέας θεσμικής δημοκρατικής Ελλάδας, εάν και...
Τεχνοκρατικό πρόγραμμα ή πολιτικό σχέδιο ανάπτυξης;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας