• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 17.1°C
    2 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    15°C 11.3°C / 16.1°C
    1 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.9°C / 19.0°C
    4 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 12.9°C
    1 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 13.5°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 15.5°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.0°C / 9.0°C
    0 BF
    61%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.4°C / 18.6°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.7°C
    2 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.1°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.6°C
    4 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 11.9°C
    0 BF
    66%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.9°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.8°C
    0 BF
    84%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 17.3°C
    2 BF
    63%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 14.4°C
    1 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.2°C / 16.2°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    56%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τηλεκπαίδευση πέτυχε, ο ασθενής πέθανε

  • A-
  • A+

Εικόνες από το μέλλον που έρχεται, κατά δήλωση του πρωθυπουργού, και ποσοστά συμμετοχής καθηγητών της τριτοβάθμιας κοντά στο απόλυτο, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας. Αρα το μέλλον έρχεται πιο κοντά και με σχεδόν απόλυτη επιτυχία, όπως φαίνεται σε μετρήσιμα αποτελέσματα.

Για να δούμε λίγο πιο αναλυτικά αυτό το «μέλλον». Από τη μια πλευρά, αυτήν του πομπού, η «ατομική ευθύνη» μπολιάζει την ελεύθερη επιλογή και γίνεται καταναγκαστικότητα. Η καταναγκαστικότητα μπλέκεται με την «κατάσταση εξαίρεσης» και γίνεται εξάρτηση. Ο εργάσιμος χρόνος επιτέλους σπάει τα στεγανά του πεπερασμένου και γίνεται ευέλικτος και ασύδοτος ταυτόχρονα. Οι διακοπές του Πάσχα, το καθιερωμένο ωράριο εργασίας, η πενθήμερη εργασία, παλιομοδίτικα κατάλοιπα που έχουμε χρέος να ξεπεράσουμε.

Και ο δέκτης; Το εμπορεύσιμο αγαθό της πρόσβασης στο διαδίκτυο και της χρήσης νέων τεχνολογιών έγινε είδος πρώτης ανάγκης και όσοι χρήστες δεν συμμετέχουν αυξάνοντας την υπεραξία του, ας το σκεφτούν ξανά. Ταξικοί περιορισμοί, οικονομικές δυσκολίες, γεωγραφικά δυσπρόσιτες περιοχές, ηλικιακοί και άλλοι βιολογικοί περιορισμοί, όλα μαζί ομογενοποιημένα σε μια καινούργια «ομάδα», τους «ηλεκτρονικά αναλφάβητους», που είτε θα αποκλειστούν από το «μέλλον», είτε θα τους «εντάξουμε» με voucher-κρατική στήριξη μιας ιδιωτικής μεταπρατικής διαδικασίας.

Και η ποιότητα, κύριε; Ας πούμε ότι έχεις 300 φοιτητές εγγεγραμμένους στο μάθημά σου. Ελπίζεις μέσω αποκλεισμών να συμμετέχουν ηλεκτρονικά οι 100 γιατί τόσους «σηκώνει» το σύστημα. Με αυτούς τους 100 –ατομικές συνδέσεις στο σύστημα– για να μπορέσεις να προχωρήσεις, πρέπει να κλείσουν όλοι κάμερες και μικρόφωνα.

Επιτέλους το πειθήνιο σώμα γίνεται πράξη. Συμμετοχή μέσω γραπτών μηνυμάτων από 3-4 συνολικά. Αν θες απαντάς, αν όχι κανείς δεν θα σε κατακρίνει. Διάρκεια, μηνύματα και λόγος καταγράφονται (δεν χρειάζεται να χτυπάς κάρτα). Τώρα πια είσαι απόλυτα μετρήσιμος, γίνεσαι μόνο ένας κωδικός πρόσβασης, που αύριο μπορεί να χαθείς – και εσύ ο ίδιος.

Ο τρισδιάστατος άνθρωπος και η τρισδιάστατη επικοινωνία στην αίθουσα γίνονται στην καλύτερη περίπτωση δισδιάστατοι (μια φλατ εικόνα απέναντι σε μια άλλη) ή στην πιο συνηθισμένη περίπτωση, μονοδιάστατοι. Ο πομπός μιλά σε ένα μαύρο φόντο, με μαύρες κουκκίδες. Επιτέλους η εκπαίδευση εντάσσεται στο πλαίσιο των ΜΜΕ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως άλλωστε το έχουν ήδη πράξει η πληροφόρηση, η επικοινωνία, ο έρωτας. Οντότητες επίπεδες, οντότητες που «ελεύθερα» επιλέγουν να χάσουν την τρίτη διάστασή τους και τη συνακόλουθη συνείδηση.

Οχι, δεν είναι μόνο υποκρισία – λέμε ότι διδάσκουμε και λένε ότι διδάσκονται για να μη χαθεί το φετίχ του εξαμήνου. Είναι κάτι πολύ χειρότερο.

* καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, περιφερειακού συμβούλου Βορείου Αιγαίου

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι μαθητές έχουν δίκιο
Σήμερα, που η ανασφάλεια μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, ιδιαίτερα στους μαθητές που καταλαβαίνουν τι ξημερώνει για αυτούς και τους γονείς τους στο σχολείο και τη ζωή τους, οι εικόνες των μαθητικών κινητοποιήσεων...
Οι μαθητές έχουν δίκιο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
Επειδή ο «ιός της εξ’ [έτσι γράφεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου] αποστάσεως» τείνει να κυριαρχήσει στις μέρες μας, ας μου επιτραπεί να πω δυο λόγια. Η εμπειρία μου 4 χρόνια στο Ελληνικό Ανοικτό...
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μην τζογάρετε με την υγεία των παιδιών μας
Υποκρισία, περίσσια σιγουριά που δεν συνοδεύεται από επίσημα στοιχεία, αλλά και αλαζονεία, αποτελούν το τρίπτυχο που θα συνοδεύσει την κυβέρνηση τους επόμενους μήνες.
Μην τζογάρετε με την υγεία των παιδιών μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη
Μικρή «σπουδή» στον Τάσο Λειβαδίτη, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.
Ανιχνεύοντας το παιδί στο ποιητικό σύμπαν του Τάσου Λειβαδίτη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας δεν υπάρχει καθόλου το ταξίδι, υπάρχει μόνο ο προορισμός. Από το προνήπιο ένα παιδί αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμα υποψήφιος για την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια...
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ως «άγιο δισκοπότηρο» της ελληνικής εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση
Kάθε παιδί έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να συμμετάσχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, δικαίωμα υπερσυνταγματικής ισχύος, άρρηκτα δεμένο με τη φύση του δυτικού ανθρώπου, αλλά επιπλέον, η συνταγματική κατοχύρωση...
Αυτοέλεγχος covid-19: Ο αντισυνταγματικός αποκλεισμός μαθητών από την εκπαίδευση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας