Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τηλεκπαίδευση πέτυχε, ο ασθενής πέθανε
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τηλεκπαίδευση πέτυχε, ο ασθενής πέθανε

  • A-
  • A+

Εικόνες από το μέλλον που έρχεται, κατά δήλωση του πρωθυπουργού, και ποσοστά συμμετοχής καθηγητών της τριτοβάθμιας κοντά στο απόλυτο, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας. Αρα το μέλλον έρχεται πιο κοντά και με σχεδόν απόλυτη επιτυχία, όπως φαίνεται σε μετρήσιμα αποτελέσματα.

Για να δούμε λίγο πιο αναλυτικά αυτό το «μέλλον». Από τη μια πλευρά, αυτήν του πομπού, η «ατομική ευθύνη» μπολιάζει την ελεύθερη επιλογή και γίνεται καταναγκαστικότητα. Η καταναγκαστικότητα μπλέκεται με την «κατάσταση εξαίρεσης» και γίνεται εξάρτηση. Ο εργάσιμος χρόνος επιτέλους σπάει τα στεγανά του πεπερασμένου και γίνεται ευέλικτος και ασύδοτος ταυτόχρονα. Οι διακοπές του Πάσχα, το καθιερωμένο ωράριο εργασίας, η πενθήμερη εργασία, παλιομοδίτικα κατάλοιπα που έχουμε χρέος να ξεπεράσουμε.

Και ο δέκτης; Το εμπορεύσιμο αγαθό της πρόσβασης στο διαδίκτυο και της χρήσης νέων τεχνολογιών έγινε είδος πρώτης ανάγκης και όσοι χρήστες δεν συμμετέχουν αυξάνοντας την υπεραξία του, ας το σκεφτούν ξανά. Ταξικοί περιορισμοί, οικονομικές δυσκολίες, γεωγραφικά δυσπρόσιτες περιοχές, ηλικιακοί και άλλοι βιολογικοί περιορισμοί, όλα μαζί ομογενοποιημένα σε μια καινούργια «ομάδα», τους «ηλεκτρονικά αναλφάβητους», που είτε θα αποκλειστούν από το «μέλλον», είτε θα τους «εντάξουμε» με voucher-κρατική στήριξη μιας ιδιωτικής μεταπρατικής διαδικασίας.

Και η ποιότητα, κύριε; Ας πούμε ότι έχεις 300 φοιτητές εγγεγραμμένους στο μάθημά σου. Ελπίζεις μέσω αποκλεισμών να συμμετέχουν ηλεκτρονικά οι 100 γιατί τόσους «σηκώνει» το σύστημα. Με αυτούς τους 100 –ατομικές συνδέσεις στο σύστημα– για να μπορέσεις να προχωρήσεις, πρέπει να κλείσουν όλοι κάμερες και μικρόφωνα.

Επιτέλους το πειθήνιο σώμα γίνεται πράξη. Συμμετοχή μέσω γραπτών μηνυμάτων από 3-4 συνολικά. Αν θες απαντάς, αν όχι κανείς δεν θα σε κατακρίνει. Διάρκεια, μηνύματα και λόγος καταγράφονται (δεν χρειάζεται να χτυπάς κάρτα). Τώρα πια είσαι απόλυτα μετρήσιμος, γίνεσαι μόνο ένας κωδικός πρόσβασης, που αύριο μπορεί να χαθείς – και εσύ ο ίδιος.

Ο τρισδιάστατος άνθρωπος και η τρισδιάστατη επικοινωνία στην αίθουσα γίνονται στην καλύτερη περίπτωση δισδιάστατοι (μια φλατ εικόνα απέναντι σε μια άλλη) ή στην πιο συνηθισμένη περίπτωση, μονοδιάστατοι. Ο πομπός μιλά σε ένα μαύρο φόντο, με μαύρες κουκκίδες. Επιτέλους η εκπαίδευση εντάσσεται στο πλαίσιο των ΜΜΕ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως άλλωστε το έχουν ήδη πράξει η πληροφόρηση, η επικοινωνία, ο έρωτας. Οντότητες επίπεδες, οντότητες που «ελεύθερα» επιλέγουν να χάσουν την τρίτη διάστασή τους και τη συνακόλουθη συνείδηση.

Οχι, δεν είναι μόνο υποκρισία – λέμε ότι διδάσκουμε και λένε ότι διδάσκονται για να μη χαθεί το φετίχ του εξαμήνου. Είναι κάτι πολύ χειρότερο.

* καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, περιφερειακού συμβούλου Βορείου Αιγαίου

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
Επειδή ο «ιός της εξ’ [έτσι γράφεται στις ανακοινώσεις του υπουργείου] αποστάσεως» τείνει να κυριαρχήσει στις μέρες μας, ας μου επιτραπεί να πω δυο λόγια. Η εμπειρία μου 4 χρόνια στο Ελληνικό Ανοικτό...
Η «εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση» του υπουργείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
Σχέδιο μεταφοράς ανθρώπινου δυναμικού, κτιρίων και πόρων από την κεντρική διοίκηση στα χέρια των περιφερειαρχών και των δημάρχων επεξεργάζεται ομάδα τεχνοκρατών του υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να...
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες
Μια σχολική χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Μια χρονιά που ξεκίνησε με τη συνήθη αγωνία για την επιστροφή στις τάξεις, την κάλυψη των κενών, τα βιβλία στη θέση τους.
Μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την τηλεκπαίδευση ξανά...
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ιδίως η μερική δεν αντικαθιστά τη διδασκαλία. Απλώς συνιστά συμπληρωματική της δυνατότητα και λύση ανάγκης.
Για την τηλεκπαίδευση ξανά...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα ηχεία της συκοφάντησης των εκπαιδευτικών δεν θα σιγήσουν!
Το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν οι επιθέσεις εναντίον των εκπαιδευτικών από γνωστούς εργολάβους της παραπλάνησης και συκοφάντησης, οι οποίοι μέσα από τα ελεγχόμενα ΜΜΕ προωθούν τον κοινωνικό πόλεμο, τον...
Τα ηχεία της συκοφάντησης των εκπαιδευτικών δεν θα σιγήσουν!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί η αναβάθμιση του Σχολείου είναι ζήτημα προτεραιοτήτων
Με την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου για την παιδεία ουσιαστικά ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος της διαπάλης με διακύβευμα τον μελλοντικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Γιατί η αναβάθμιση του Σχολείου είναι ζήτημα προτεραιοτήτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας