• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.6°C / 19.7°C
    0 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.0°C / 18.3°C
    1 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.0°C / 19.0°C
    1 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.4°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.7°C / 17.5°C
    2 BF
    43%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.4°C / 13.9°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 18.5°C
    2 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 20.3°C
    3 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 9.9°C / 14.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.1°C / 19.8°C
    2 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 12.6°C / 20.7°C
    2 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 13.5°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.5°C / 16.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 15.8°C / 22.1°C
    2 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 13.8°C / 21.0°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 11.3°C / 17.1°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 10.7°C / 18.4°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    51%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πτώσεις και καταπτώσεις

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Θύμισε ο Ντένης Ζαχαρόπουλος στο fb ότι το έργο του Πικάσο που κλάπηκε, ξαναβρέθηκε, έπεσε και ξαναστήθηκε όρθιο με γυμνά χέρια, το «Κεφάλι γυναίκας», ήταν ένας από τους δεκάδες πίνακες και τα 200 χειρόγραφα διάσημων Γάλλων καλλιτεχνών και συγγραφέων, που μέσω του Ροζέ Μιλλιέξ δωρήθηκαν στο ελληνικό κράτος ως ένδειξη τιμής για την προσφορά του ελληνικού λαού στον αγώνα κατά του ναζισμού. Η ελληνική κυβέρνηση αρνήθηκε τότε τη δωρεά (!) και τα έργα έμειναν κλεισμένα στο τελωνείο. Το 1949 ο υπ. Παιδείας Κωνσταντίνος Τσάτσος απαίτησε, για να γίνει αποδεκτή η δωρεά, να απαλειφθούν οι λέξεις «λαός» και «Αντίσταση» από το κείμενο.

Ηταν Μάρτιος του 1967 όταν πάλι ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, σε ομιλία του ενόψει των εκλογών της 28ης Μαΐου που δεν έγιναν ποτέ, θα πει: «Ελληνα ψηφοφόρε, αν ψηφίσης Κέντρον, θα ψηφίσης την κατάργησιν της ψήφου σου. (…) Θα ψηφίσεις, εν ονόματι της δημοκρατίας, την κατάλυσιν της δημοκρατίας. Αν δεν ψηφίσεις ΕΡΕ τούτη η ερχόμενη εκλογή θα είναι η τελευταία ελευθέρια εκλογή που θα δης».

Διαχρονικός λοιπόν ο φόβος για τον «λαό». Και όσο για την τελευταία «ερχόμενη» εκλογή, τελευταία ήταν η προηγούμενη. Και για άλλους λόγους.

Γυρνώντας πίσω στον Μιλλιέξ, θυμίζουμε επίσης ότι αυτός, μαζί με την Ελληνίδα σύζυγό του, τη συγγραφέα Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ, έκαναν το 1943 τη μεγάλη αποκοτιά να πάνε μέσω σιδηροδρόμου από την Αθήνα στη νότια Γαλλία, που δεν ήταν κατεχόμενη, να ενημερώσουν τον γαλλικό πνευματικό κόσμο για το σθένος των Ελλήνων ΕΑΜιτών που είχαν οργανώσει αντίσταση και να συγκεντρώσουν όλους αυτούς τους πίνακες και τα κείμενα που πράγματι συγκέντρωσαν.

Για να ολοκληρωθεί η εικόνα της περιπέτειας αυτής της δυσκολοχώνευτης δωρεάς, να πούμε ότι είναι λάθος αυτό που γράφεται ότι τα κείμενα δεν έχουν ακόμα μεταφραστεί. Μεταφράστηκαν και εκδόθηκαν, στον εορτασμό για τα 100 χρόνια του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος το 2017, επί ΣΥΡΙΖΑ, από το… υπουργείο Εθνικής Αμυνας, με πρωτοβουλία του υφυπουργού Δημήτρη Βίτσα (και όχι του υπουργού Καμμένου). Η έκδοση περιλαμβάνει και τους πίνακες ως εικονογράφηση.

Λέει εκεί ο Αλμπέρ Καμί: «Η Ελλάδα, μετά την Ισπανία, μας έκανε να καταλάβουμε, μέσα στην οργή και την πίκρα, ότι μπορούμε να έχουμε δίκιο κι όμως να νικηθούμε. Αλλά η Ελλάδα ήταν η πρώτη που έκανε τον κόσμο να καταλάβει ότι οι άνθρωποι της ελευθερίας μπορούν να είναι θαρραλέοι και ότι καμία ήττα δεν είναι παντοτινή».

Να είναι άραγε ο στοιχειωμένος φόβος του λαού που έφερε την κακοτυχία της πτώσης του έργου; Εμείς, πάντως, αφού Πικάσο και Καμί συναντήθηκαν στη δωρεά αυτή, θα προτείναμε στον Ελληνα εκδότη του δεύτερου να ξαναβγάλει την «Πτώση» -που άλλωστε αφορά πτώση γυναίκας- με εξώφυλλο το «Κεφάλι γυναίκας» του Πικάσο. Ετσι θα θυμόμαστε και την πτώση και την κατά-πτωση. Προφανώς, βέβαια, θα πρέπει να πωλείται με έκ-πτωση.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φωτογραφία της στιγμής
Μια φορά και έναν καιρό ήταν μια πανσέληνος. Ανέτειλε ολόλαμπρη για τα μάτια του παρατηρητή της, που βρισκόταν σε ένα χωράφι, σε έναν λόφο κοντά στο μοναστήρι του Αγίου Παύλου, στο Σεν Ρεμί κοντά στην Αρλ της...
Φωτογραφία της στιγμής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δημόσιος χώρος και τέχνη
Δημόσιος χώρος και τέχνη. Η τέχνη στον δημόσιο χώρο. Σε ένα πεζοδρόμιο στην καρδιά της Αθήνας. Ή όποιας άλλης μεγαλούπολης. Τι καταλαβαίνουμε σήμερα όταν λέμε δημόσιο χώρο;
Δημόσιος χώρος και τέχνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η κυρία Επη
Αυτοί είναι οι σπουδαίοι δάσκαλοι, όχι μόνο να δουλεύουν με τους καλούς και ταλαντούχους μαθητές και να τους βοηθούν να αποκτούν εμπιστοσύνη στο ταλέντο τους και να προχωρούν, αλλά και στους κακούς και τους...
Η κυρία Επη
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Μια φούχτα φως
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΜΠΛΟ ΠΙΚΑΣΟ, με το περίφημο σκίτσο, τη θυσία του Νίκου Μπελογιάννη, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1915, εξύψωσαν διεθνούς ακτινοβολίας μορφές των γραμμάτων και των τεχνών.
Μια φούχτα φως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα κορίτσι ζωγραφίζει κίτρινα αστέρια
Οπως όλα τα παιδιά, έτσι κι εκείνο το κορίτσι κάποτε επιχείρησε να μετρήσει τα αστέρια του ουρανού. Πολύ μικρή, αλλά αρκετά μεγάλη για να ονειρεύεται «να γίνω κάτι πολύ σπουδαίο». Πολιτικός μηχανικός, γιατρός,...
Ενα κορίτσι ζωγραφίζει κίτρινα αστέρια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μάθημα ακουαρέλας
Απλωσε με ένα πινέλο νερό πάνω στο χαρτί, με μεγάλη επιμέλεια. Προηγουμένως το είχε στερεώσει και στις τέσσερις πλευρές με αυτοκόλλητη ταινία, για να μη χάσει το σχήμα του. Μετά είχε σχεδιάσει ένα κλαδί από τα...
Μάθημα ακουαρέλας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας