• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 18.2°C / 22.4°C
    2 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 17.7°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 22.6°C
    4 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 17.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 14.6°C
    4 BF
    67%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.7°C
    0 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 14.1°C
    3 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.6°C / 20.7°C
    1 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 23.2°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.9°C / 20.9°C
    3 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 22.9°C
    5 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 15.7°C
    4 BF
    88%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.9°C / 21.9°C
    0 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 18.5°C
    3 BF
    55%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 20.0°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 24.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.5°C / 22.6°C
    3 BF
    67%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.3°C
    2 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.7°C / 18.2°C
    3 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    58%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντίστιξη

  • A-
  • A+

Η δυτική μουσική αρχίζει κατά τα πρώιμα μεσαιωνικά χρόνια να οργανώνεται πάνω στις προϋπάρχουσες από την αρχαιότητα ελληνικές και εβραϊκές ρίζες. Η προσπάθεια συνεχίζεται για αρκετές γενεές και στα τέλη του 6ου αιώνα μορφοποιείται σε ένα συμπαγές σχήμα που ονομάστηκε γρηγοριανό μέλος, καθώς συνδέθηκε με την παρουσία του πάπα Γρηγορίου Γ΄ στην κεφαλή της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Οι γρηγοριανές μελωδίες αναπτύχθηκαν από ανώνυμους εκκλησιαστικούς μουσικούς στους επόμενους αιώνες. Μεταφέρονταν προφορικά από τη μια γενιά στην επόμενη, ώστε να φτάσουν να αριθμούν τις περίπου τρεις χιλιάδες, διεισδύοντας βαθιά στην πνευματική ζωή των χριστιανών και έχοντας καταφέρει να διαμορφώσουν σε μεγάλο βαθμό το εκκλησιαστικό τυπικό, ακόμα και αυτό που διατηρείται μέχρι σήμερα.

Τα γρηγοριανά άσματα είναι μονωδικά, δηλαδή αποτελούνται από μια μονογραμμική μελωδία, αποφεύγοντας τα μεγάλα άλματα και τις δυναμικές ακουστικές αντιθέσεις. Αποτελούν τη μελοποιημένη προσευχή του βαθιά θρησκευόμενου χριστιανού, μια εξαϋλωμένη θρησκευτική παράκληση εκφρασμένη σε μουσικούς τόνους.

Κατά την υστερομεσαιωνική εποχή γεννιέται η πολυφωνία, γεγονός τεράστιας σπουδαιότητας για τη δυτική μουσική στο σύνολό της. Η πολυφωνία είναι ο μουσικός συνδυασμός δύο ή περισσότερων μελωδικών γραμμών κι έρχεται να προσθέσει την αίσθηση του βάθους στο μουσικό άκουσμα. Διόλου τυχαία, την ίδια περίοδο, η δυτική ευρωπαϊκή ζωγραφική κατακτά την προοπτική και την τρίτη διάσταση στην απεικόνιση του χώρου, χαρίζοντας στους ζωγραφικούς πίνακες την αίσθηση του γεωμετρικού βάθους. Αναπτύσσεται η δυνατότητα να ακούγονται ταυτόχρονα και παράλληλα περισσότερες από μία φωνές που παραμένουν ρυθμικά μαζί, συνδυάζονται, αλληλοπλέκονται και αλληλοσυμπληρώνονται μέσω της αντίστιξης. Η τάση αυτή κορυφώνεται καθ’ όλη την αναγεννησιακή περίοδο, η οποία σαλπίζει και σηματοδοτεί μια πρωτόγνωρη πνευματική αφύπνιση. Η αλλαγή κοσμοειδώλου που συντελείται και οι κοσμογονικές αλλαγές που επέρχονται έχουν πολυφωνική μουσική υπόκρουση και έντονη ανάπτυξη της κοσμικής μουσικής και του χορού.

Την εποχή του Μπαρόκ αναπτύσσεται μια νέα μουσική υφή που αφήνει πίσω της την πολυφωνία και τα πολλά, ανεξάρτητα, αλληλεπιδρώντα μέλη. Πρόκειται για τη μονοφωνία, όπου δεσπόζει μια μόνο μελωδία, η οποία μπορεί να εκτελείται από πολλούς, που… απλά ομοφωνούν. Είναι η εποχή των έντονων θρησκευτικών διεργασιών στους κόλπους της δυτικής Εκκλησίας, της Μεταρρύθμισης και της Αντιμεταρρύθμισης, της ίδρυσης της Ιεράς Εξέτασης και του Τάγματος των Ιησουιτών. Οτιδήποτε ξεφεύγει από την επίσημη γραμμή της παπικής εξουσίας και οποιαδήποτε προσπάθειες να υψωθούν φωνές που σπάζουν τη δογματική ομοφωνία διώκονται απηνώς, πολύ συχνά καταδικάζονται σε θάνατο.

Οποιαδήποτε ομοιότητα ή αντιστοιχία των παραπάνω με τα συμβαίνοντα στον εγχώριο Τύπο και τα ΜΜΕ είναι απλώς συμπτωματική.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσούσης της νύχτας
Η πρόσφατη, «εν τω μέσω της νυκτός» σπουδή να «γίνουν τα δέοντα» ώστε τελικά να μη βραβευθεί ο διασώστης προσφύγων Ιάσων Αποστολόπουλος, έρχεται, μαζί με όλα τα παρακάτω, να μας υπενθυμίσει τη διαρκή και...
Μεσούσης της νύχτας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Και η δολοφονία της εργασίας;
Οντως απεχθή γεγονότα υπερπροβάλλονται -σε βάρος μάλιστα της ουσιαστικής αντιμετώπισής τους- για να εκτρέψουν την προσοχή της κοινωνίας.
Και η δολοφονία της εργασίας;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
Πόσο πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστον το ύψος ενός καθρέφτη ώστε αν σταθούμε εμπρός του να δείχνει το είδωλό μας ολόκληρο, χωρίς να κόβει τα πόδια μας στο κάτω μέρος ή/και το κεφάλι μας στο πάνω;
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στατιστικό σφάλμα
Ολα αλλάζουν τόσο γρήγορα, ώστε κάθε τόσο αισθανόμαστε την ανάγκη να καθορίσουμε τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που σμιλεύουν την ταυτότητά μας, που καθορίζουν ποιοι είμαστε, ενδεχομένως και το πώς θα...
Στατιστικό σφάλμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πορτοκαλί συναγερμός
Η βία αναπαράγεται και αλίμονο στην κοινωνία που απέναντι στις όποιες εκδηλώσεις μιας πάντα ανήσυχης νεολαίας το μόνο που έχει να αντιτάξει είναι ο βίαιος και αντιπαιδαγωγικός σωφρονισμός. Τότε, του πορτοκαλί...
Πορτοκαλί συναγερμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φως
Αυτή είναι η κοινωνία μας όπως την κατάντησαν οι κυβερνώντες της. Ευτυχώς, η διακοπή δεν έγινε καθώς, έστω και την ύστατη ώρα, βρέθηκαν κάποιοι που με πνεύμα αλληλεγγύης συγκέντρωσαν το οφειλόμενο ποσό για να...
Φως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας