Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αποκεφαλισμοί
AP Photo/Michel Euler
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποκεφαλισμοί

  • A-
  • A+

Ο εξ Αργεντινής μυθιστοριογράφος Ερνέστο Σάμπατο αφηγείται την ιστορία ενός αντιφρονούντα που, παρά τις περιηγήσεις του σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, επιστρέφει στη χώρα του κι εκεί αποκεφαλίζεται από παραστρατιωτική οργάνωση, η οποία πέταξε στη συνέχεια το κεφάλι του στο σαλόνι του σπιτιού του («Περί ηρώων και τάφων»). Η κόρη του υπέστη σοκ, έζησε το υπόλοιπο του βίου της σε ημιπαράφρονα κατάσταση.

Αυτό το σοκ διαπέρασε όλη την Ευρώπη, καθώς το κεφάλι του Γάλλου καθηγητή κύλησε στο οδόστρωμα από το δολοφονικό γιαταγάνι του τζιχαντιστή. Ως τώρα οι Ευρωπαίοι παρακολουθούσαν αποκεφαλισμούς από την ασφάλεια του σαλονιού τους, εκφράζοντας τον αποτροπιασμό τους για το γεγονός. Ομως το πεδίο των αποκεφαλισμών ήταν χώρες μακρινές. Για όλους μας οι αποκεφαλισμοί ήταν μεν μια πολιτιστική βαρβαρότητα, ωστόσο, η παρακολούθηση των συμβάντων μπορούσε να εκληφθεί ως μια κινηματογραφική αφήγηση με αντίστοιχο θέμα.

Ο αποκεφαλισμός, προφανώς, έχει βαθιές ρίζες στην ανθρώπινη εμπειρία. Δεν είναι μόνο μια ποινή, η αφαίρεση ζωής που μπορεί να γίνει με πολλούς άλλους τρόπους. Είναι η αποκοπή της κεφαλής από το υπόλοιπο σώμα. Η μετατροπή του άτμητου σε διαιρετό και απαξιωμένα τμήματα. Για όλους τους πολιτισμούς το νεκρό σώμα είναι ιερό και η προετοιμασία του ως τέτοιου συνιστά βασική προϋπόθεση για τον κόσμο των νεκρών.

Ακριβώς εκεί στοχεύουν οι τζιχαντιστές. Θέτουν εν αμφιβόλω τις πολιτισμικές αξίες χρησιμοποιώντας μορφές θανάτου που απαξιώνουν το νεκρό σώμα. Την ίδια στιγμή, ο αποκεφαλισμός λειτουργεί ως εξατομικευμένη ποινή. Πέρα από τη δυσχέρεια για τη χρήση βομβιστικών ενεργειών που προκαλούν μαζικούς θανάτους, ο αποκεφαλισμός πλέον απευθύνεται σε κάθε κάτοικο της Ευρώπης.

Οι τζιχαντιστές έχουν το δίκτυο να εντοπίσουν και να εξοντώσουν οποιονδήποτε αντιμάχεται τον κόσμο τους και τα σύμβολά του. Εχει δίκιο λοιπόν ο Πασκάλ Μπρικνέρ, Γάλλος φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος. Στο στόχαστρο βρίσκεται η ελευθερία του λόγου, που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του ευρωπαϊκού –και όχι μόνον– πολιτισμού. Υπεράσπιση λοιπόν των ανθρώπινων δικαιωμάτων από τον σκοταδισμό. Που στόχος του είναι η αυτολογοκρισία. Ο φόβος και η σιωπή. Η απεμπόληση της ιδιότητας του πολίτη.

Ωστόσο, ο συναγερμός του Μπρικνέρ μπορεί να εξελιχθεί σε κυνήγι μουσουλμάνων, αν δεν απεμπλακεί η θρησκευτικότητα από τον φονταμενταλισμό, που χρησιμοποιεί το θρησκευτικό αίσθημα για άλλους λόγους. Η διαχωριστική γραμμή συσκοτίζεται συχνά από τους επιτήδειους, που τρέφονται από τον θρησκευτικό ρατσισμό. Καλλιεργείται από πολλές πλευρές η σύγχυση των ορίων.

Από τη μια μεριά είναι ο δημόσιος λόγος που διατυπώνεται από πολιτικά πρόσωπα και μέσα ενημέρωσης. Η δολοφονία του Λουκμάν και η επίθεση στους ψαράδες υποβαθμίστηκαν. Από την άλλη, διαμορφώνεται ένα κλίμα στον καθημερινό λόγο που διευκολύνει τη διολίσθηση σε ανοχή τέτοιων πρακτικών.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί το κακό έρχεται από πιο μακριά;
Ανάμεσα στις τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη, πολύνεκρες βομβιστικές επιθέσεις συνταράσσουν καθημερινά τον Τρίτο Κόσμο έχοντας ως επίλογο εκατοντάδες νεκρούς και τραυματίες αθώους πολίτες.
Γιατί το κακό έρχεται από πιο μακριά;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ισλαμικός εξτρεμισμός και ελευθερία της έκφρασης
Στο πλαίσιο μιας δημοκρατίας δεν υπάρχουν όρια στην «ελευθερία της έκφρασης», όπως και σε κάθε μορφή ελευθερίας που αμφισβητεί τα όρια της ελευθερίας του άλλου, που προσβάλλει την προσωπικότητα του άλλου;
Ισλαμικός εξτρεμισμός και ελευθερία της έκφρασης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είμαστε ακόμα «Charlie» και δεν το βάζουμε κάτω
Ενώ στην Ελλάδα τελειώνει η πιο σημαντική δίκη μετά τη μεταπολίτευση, η δίκη της Χρυσής Αυγής, στη Γαλλία αρχίζει μια εξίσου σημαντική δίκη, η δίκη του «Charlie Hebdo».
Είμαστε ακόμα «Charlie» και δεν το βάζουμε κάτω
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Καστοριάδης και ο Μάης 1968
Στο αφιέρωμα της «Εφ.Συν.» για τον Μάη 1968, γράφτηκε από κάποιους ότι ο Καστοριάδης απείχε από το κίνημα και ότι ήταν απλός παρατηρητής. Η αλήθεια είναι διαφορετική. Κατ’ αρχάς ο ίδιος ο Καστοριάδης σε...
Ο Καστοριάδης και ο Μάης 1968
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πώς να δουλεύεις, να γελάς, να ζεις, να πεις σ' αγαπώ, με τόσο μίσος...
Πώς μπορείς να γράφεις, να σκιτσάρεις, να δουλεύεις σε ένα χώρο που μοιάζει με πολεμικό καταφύγιο, ο οποίος είναι στη κυριολεξία έτσι; Λες ότι δεν το βάζεις κάτω, λες ότι για το γαμώτο της ιστορίας, για όσους...
Πώς να δουλεύεις, να γελάς, να ζεις, να πεις σ' αγαπώ, με τόσο μίσος...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπάρχει μέλλον για τους μοναχικούς λύκους;
Το τελευταίο επεισόδιο στην αλυσίδα των τζιχαντιστικών επιθέσεων στην Ευρώπη σημειώθηκε στις 10 Νοεμβρίου στην Τουλούζη. Ενας νεαρός, ο οποίος, κατά την αστυνομία, έδρασε εσκεμμένα, έπεσε με το αυτοκίνητό του...
Υπάρχει μέλλον για τους μοναχικούς λύκους;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας