• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    9°C 5.8°C / 11.1°C
    1 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.4°C / 5.6°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.0°C / 10.7°C
    2 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.8°C / 5.3°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -2°C -1.6°C / 1.7°C
    1 BF
    69%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 9.6°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 15.3°C
    6 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 14.1°C
    4 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 5.9°C
    2 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.8°C / 4.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 9.8°C / 14.8°C
    3 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.0°C / 11.0°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.8°C / 4.9°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.0°C / 6.2°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -1.2°C / -1.2°C
    2 BF
    83%
https://www.nationalgallery.gr
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φρεγάτες μου...

  • A-
  • A+
Παλιότερα η φρεγάτα ήταν το τρικάταρτο πολεμικό σκάφος.

Δεν ξέρω εάν πλέον θεωρείται σεξιστικό να παρομοιάζεις μια όμορφη, εύσαρκη γυναίκα, μια «νταρντάνα», με φρεγάτα ή φρεγάδα, σίγουρα όμως αυτό το κομπλιμέντο ήταν απολύτως αποδεκτό πριν από εξήντα χρόνια, όταν, ας πούμε, προβλήθηκε η κωμωδία «Λαός και Κολωνάκι».

Σ’ αυτήν ο Χατζηχρήστος, που διατηρεί ένα γαλατάδικο στη γειτονιά των ευγενών και πλουσίων, είναι σφόδρα ερωτευμένος με την αριστοκράτισσα Ρίκα Διαλυνά. Ο δύστυχος ο «Κώστας» σκαρώνει φλογερά στιχάκια μπας και ρίξει την απρόσιτη «Ντέντη», και μάλιστα βρίσκει το θάρρος να της τα απαγγείλει: «Φρεγάτα μου πανέμορφη / Φρεγάτα μου πανώρια / Σε βλέπουν και ζουλεύουνε / τα άλλα τα βαπόρια»...

Πράγματι, μια τρικάταρτη φρεγάτα με γεμάτα τα πανιά είναι κάτι όμορφο και επίφοβο, όπως ίσως και μια γοητευτική γυναίκα. Η παρομοίωση δεν είναι ούτε τυχαία, ούτε άστοχη – οι Λατίνοι έλεγαν για μια όμορφη γυναίκα πως είναι «terribilis ut castrorum acies ordinata», δηλαδή «τρομερή σαν στρατός παρατεταγμένος για μάχη».

Και γίνεται ακόμα περισσότερο φοβερή η φρεγάτα όχι τόσο για τον οπλισμό της, όσο για την υπέρογκη, την υπερβολική, την εξωπραγματική τιμή της, που καλείται να καταβάλει ένα κράτος για να την αγοράσει, όπως το πτωχό αλλά και υπερχρεωμένο ελληνικό, του οποίου το δημόσιο χρέος εκτοξεύτηκε στα 380 δισεκατομμύρια ευρώ – να θυμίσω πως τον Μάιο του 2010 μπήκαμε στον ζυγό των μνημονίων με χρέος 341 δισ...

Πέντε ολόκληρα δισεκατομμύρια ευρώ θα πληρώσουμε όλοι εμείς από το υστέρημά μας για να εξοπλιστεί η Ελλάδα με τρεις υπερσύγχρονες γαλλικές φρεγάτες, που θα κατασκευαστούν από την ιστορική (κρατική, παρεμπιπτόντως, και όχι ιδιωτική ή ιδιωτικοποιημένη...) πολεμική βιομηχανία της Γαλλίας «Naval Group».

Αυτά τα φοβερά και τρομερά πολεμικά πλοία θα είναι εξοπλισμένα με πυραύλους Aster 30 και Exocet, πυροβόλα των 76mm και ραντάρ τελευταίας τεχνολογίας με ανθυποβρυχιακές, αντιβαλλιστικές και αεραμυντικές δυνατότητες, και εν γένει όλα εκείνα τα πολεμικά καλούδια που κάνουν τις καρδιές των στρατόκαυλων να χτυπούν γρηγορότερα.

Α, ναι, ξέχασα το βασικότερο: με αυτά τα πέντε δισεκατομμύρια, που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν στον ελληνικό λαό ένα λειτουργικό σύστημα δημόσιας υγείας, μια αξιοπρεπή δημόσια παιδεία, κάποιες στοχευμένες κοινωνικές πολιτικές για ανθρώπους που έχουν πραγματικά ανάγκη, κι ίσως καλύτερες μαζικές συγκοινωνίες, η Ελλάδα αγοράζει πακέτο με τις φρεγάτες και τη συμμαχία της Γαλλίας, με τη ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής.

Πράγμα που σημαίνει πως εάν μας την πέσουν οι Τούρκοι, αίφνης το Αιγαίο θα γεμίσει κανονιοφόρους και μαχητικά με την τρίχρωμη γαλλική σημαία, που θα αποτρέψουν τους εισβολείς, ενώ θα αντηχεί από άκρου εις άκρον η Μασσαλιώτιδα μαζί με τον Εθνικό μας Υμνο...

«Ελλάς-Γαλλία-συμμαχία», λοιπόν. Θα ακουστεί για ακόμα μια φορά το σύνθημα που εξέφρασε τη διπλωματική και πολιτική υποστήριξη της Γαλλίας στη μετάβαση της Ελλάδας από τη δικτατορική ανωμαλία στη δημοκρατική ομαλότητα:

«Ελλάς-Γαλλία-συμμαχία», ας είναι καλά τα Ραφάλ που ψωνίσαμε προσφάτως, κι οι φρεγάτες οι πανώριες. Για τις οποίες το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε, εκτός βέβαια από το να τις πληρώσουμε με το στανιό μέσω της φορολογίας, είναι να μάθουμε πέντε πράγματα για την ετυμολογία της λέξης.

Λοιπόν, φρεγάτα, σύμφωνα με το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, είναι ένα μέσου μεγέθους ταχύ πολεμικό πλοίο, κατάλληλο για συνοδεία άλλων πολεμικών πλοίων αλλά και για επιθετικές αποστολές, εναντίον πλοίων, υποβρυχίων και αεροπλάνων.

Παλιότερα, η φρεγάτα ήταν το τρικάταρτο πολεμικό σκάφος. Η λέξη «φρεγάτα» προέρχεται από τον βενετικό όρο «fregada», από το σικελικό «fragata», που είναι αβέβαιης ετυμολογίας, όπως λέει το Λεξικό. Πιθανώς να προέκυψε από το λατινικό «virgata (navis)», δηλαδή «ιστιοφόρο πλοίο», από το ουσιαστικό «virga», που σημαίνει ράβδος, η γνωστή μας βέργα.

Η Γουικιπίντια αναφέρει πως ο όρος «φρεγάτα» (αγγλικά «frigate», ιταλικά «fregata», ισπανικά «fragata», γαλλικά «frigate») γεννήθηκε στη Μεσόγειο στα τέλη του 15ου αιώνα, για να περιγράψει ευέλικτα ιστιοφόρα με ελαφρύ οπλισμό πλοία τύπου «γαλεάτσα». Οσο για την προέλευση της λέξης, σύμφωνα με τους λεξικογράφους Μπονόμι, Κορτελάτσο και Μαρκάτο, η «φρεγάτα» προέρχεται από την αρχαία ελληνική φράση «άφρακτος ναυς», που σημαίνει «ανοιχτό πλοίο χωρίς κατώτερο κατάστρωμα», δηλαδή ακάλυπτο καράβι, σε αντίθεση με τα κατάφρακτα. Από αυτό το επίθετο, «άφρακτος», λέει η διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια, προέκυψε το λατινικό «aphractus» ή «aphractum».

Ο Κικέρωνας στις «Επιστολές του» στον Αττικό λέει «Navigavimus tardius propter aphractorum Rhodiorum imbecillitatem», δηλαδή «Αποπλεύσαμε αργότερα εξαιτίας της αδυναμίας της Ροδιακής αφράκτου». Πάντως αυτή την εκδοχή ο Μπαμπινιώτης τη θεωρεί λιγότερο πιθανή «φωνητικώς και σημασιολογικώς».

Εν πάση περιπτώσει, τώρα τις παραγγείλαμε τις φρεγάτες τις πανέμορφες, αν και μας κόστισαν λίγο, ή μάλλον πολύ, πάρα πολύ παραπάνω. Καλοτάξιδες και αχρείαστες να είναι, και οπωσδήποτε καλότυχες. Εν πάση περιπτώσει, ας έχουν καλύτερη τύχη από την ιστορική φρεγάτα «Ελλάς», που αγοράστηκε το 1824 με εντολή της προσωρινής ελληνικής κυβέρνησης με λεφτά από το δεύτερο αγγλικό δάνειο. Η παραγγελία ήταν για δύο πλοία, αλλά η ελληνική λαμογιά ήδη από τότε θριάμβευσε, το χτίσιμο των φρεγατών συνδέθηκε με ένα από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα του ελληνικού κράτους, πριν ακόμα υπάρξει επισήμως αυτό...

Οπως και να ’χει, τελικά ναυπηγήθηκε στη Νέα Υόρκη μόνο ένα πλοίο, η φρεγάτα «Ελλάς», εκτοπίσματος 1.660 τόνων, με 48 πυροβόλα, μια κούκλα, πανώρια και τρομερή, μόνο που είχε άσχημο τέλος. Μετά από μόλις πέντε χρόνια δράσης, στα οποία πρόλαβε να βυθίσει και δύο τουρκικά πλοία στη ναυμαχία του Κάβο Μπαμπά, η φρεγάτα «Ελλάς» πυρπολήθηκε το 1831 από ελληνικά χέρια: από τον ναύαρχο Μιαούλη, τον ήρωα της Επανάστασης, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης, της στάσης των Υδραίων καπεταναίων, εναντίον του Καποδίστρια!

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τεχνολογικό όνειρο ή πραγματικότητα;
Αλλο ένα επίτευγμα στο μέλλον ενδέχεται να αποτελούν τα πλοία χωρίς καπετάνιο και ναύτες. Προς το παρόν, όπως γράφει το BBC, σε πιλοτικό επίπεδο, αυτό έχει ήδη επιτευχθεί από το 2019.
Τεχνολογικό όνειρο ή πραγματικότητα;
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα φώτα ενός ορίζοντα
Οι 1.297 φάροι που συντηρούνται από την Υπηρεσία Φάρων καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες φωτοσήμανσης 9.835 νησιών, νησίδων και βραχονησίδων, καθώς και 1.345 στενών και διαύλων και 520 λιμένων. Kαταγεγραμμένοι...
Τα φώτα ενός ορίζοντα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι κόντρες των ακτοπλόων έχουν γράψει ιστορία με αίμα
Λένε ότι «τα πρώτα 100 χρόνια είναι δύσκολα». Ομως στην περίπτωση της ακτοπλοΐας ο πρώτος αιώνας έδειξε απλώς τι έπρεπε να περιμένουμε στη συνέχεια. Το κακό είναι ότι δεν κάναμε τίποτα για να το αποφύγουμε, με...
Οι κόντρες των ακτοπλόων έχουν γράψει ιστορία με αίμα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι μέσα και οι έξω της Συνόδου
Οταν συναντούσες ανθρώπους που οι χώρες τους έχουν πληγεί από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, τότε ένιωθες θλίψη και θυμό.
Οι μέσα και οι έξω της Συνόδου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας