• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.2°C / 24.0°C
    2 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.7°C / 22.9°C
    1 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 25.0°C
    2 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 22.5°C
    1 BF
    34%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    2 BF
    68%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 22.1°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 20.0°C
    0 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 23.6°C
    2 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.5°C / 23.8°C
    3 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.1°C / 22.8°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 21.7°C
    3 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    49%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 22.5°C
    0 BF
    40%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.6°C / 22.9°C
    0 BF
    24%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 25.8°C
    2 BF
    36%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.4°C / 24.2°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.3°C / 20.5°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.7°C / 22.8°C
    2 BF
    29%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    1 BF
    19%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Καταναλώνουμε κυρίως ειδήσεις!»

  • A-
  • A+
«Ευθύνονται» οι συνθήκες που οδηγούν το κοινό να έχει αυτές τις προκαταλήψεις και που πίσω τους κατ’ ουσίαν βρίσκονται οι διάφορες μορφές κοινωνικής ανισότητας και τις οποίες οι παραποιημένες ειδήσεις αναπαράγουν και συχνά στοχεύουν να αναπαραχθούν.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Είναι καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, πρόεδρος του Τμήματος και μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης της Ελλάδας. Συντονίζει ερευνητικά προγράμματα ανά την Ελλάδα και τελευταίο του συγγραφικό πόνημα αποτελεί ο τόμος «Παραποιημένες ειδήσεις (fake news): ο μετασχηματισμός της προπαγάνδας στην κοινωνία της ενημέρωσης», που κυκλοφόρησε τον προηγούμενο μήνα από τις Εκδόσεις Gutenberg.

Θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον καθηγητή Γιώργιο Πλειό γιατί ένα τέτοιο «τρομακτικό», στα όρια του «γκραν γκινιόλ» ανάγνωσμα για καλοκαίρι, αλλά οι αλήθειες των fake news που παρουσιάζει ο ίδιος στο βιβλίο αυτό ξεπερνούν κάθε απομεινάρι σαρκασμού που μας έχει μείνει. Ο ίδιος βάζει τα πράγματα τη θέση τους και εξηγεί... κατ' ουσίαν γιατί ζούμε τα όσα ζούμε. Αυτό εξηγεί.

● Είναι το πρώτο βιβλίο στην ελληνική βιβλιογραφία που ασχολείται ακαδημαϊκά και ερευνητικά με το θέμα των ψευδών ειδήσεων. Και μάλιστα με δεκάδες σελίδες βιβλιογραφία στο τέλος... Πόσες αλήθειες για τις «ψευδείς ειδήσεις» χώρεσαν σε τόσο όγκο;

Το βιβλίο είναι καρπός συστηματικής εργασίας περίπου τεσσεράμισι ετών. Πρόκειται για μια μελέτη που ασχολείται με τρεις βασικές πτυχές στην έρευνα των παραποιημένων ειδήσεων, αυτών που ονομάζουμε fake news. Η πρώτη αφορά στην επιστημολογία των παραποιημένων ειδήσεων. Η κοινωνιολογική τους ανάλυση εξετάζεται στο δεύτερο μέρος του βιβλίου. Και η τρίτη πτυχή αφορά την τυπολογία τους.

Πιο συγκεκριμένα, αρχικά επιχειρείται η ανάλυση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των παραποιημένων ειδήσεων και η διαφορά τους από τις ψευδείς ειδήσεις. Μετά περνάμε στην κοινωνιολογική τους ανάλυση, όπου παρουσιάζονται λεπτομερώς οι αλλαγές στο επικοινωνιακό πεδίο και ειδικότερα ο ρόλος του διαδικτύου, καθώς επίσης και ο ρόλος της κρίσης των ιδεολογιών, της αλλαγής του αφηγηματικού σχήματος, της πολιτικής πόλωσης, όπως και της εμπορευματοποίησης στην εμφάνιση του φαινομένου των παραποιημένων ειδήσεων. Και μετά περνάμε στις κατηγορίες παραποίησης, στην τυπολογία δηλαδή.

● Σας διακόπτω θέλοντας να πω πως στο τέλος βάζετε πάνω από 700 κατηγορίες παραποίησης ειδήσεων! Και κάπως ένιωσα ως δημοσιογράφος... σαν κάπου, κάπως, κάτι να μη γίνεται καθόλου καλά όμως!

Πράγματι στο τέλος του βιβλίου καταγράφονται 702 κατηγορίες παραποίησης. Αυτές είναι οι λογικά δυνατές μορφές παραποίησης των ειδήσεων. Και για να σας καθησυχάσω κάπως, λέω πως αν εξετάσουμε το σύνολο των ειδήσεων παγκοσμίως σήμερα, το πιο πιθανό είναι ότι αυτές δεν υπάρχουν. Μπορεί όμως να υπάρξουν στο μέλλον. Πρόκειται δηλαδή για έναν «πίνακα Μεντελέγιεφ», αν το θέλετε, των παραποιημένων ειδήσεων, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμος για την κατανόηση του φαινομένου ακόμα και από ανθρώπους που δεν είναι εξοικειωμένοι με το φαινόμενο ή με τη θεωρία και την κοινωνιολογία των ΜΜΕ και των ειδήσεων και απλά ασχολούνται με τα ζητήματα που συζητάμε στη δημόσια σφαίρα. Σε αυτά ανήκει και ο ρόλος τον οποίο επιτελούν σήμερα τα ΜΜΕ.

● Εσείς ξεκινήσατε την έρευνα για το βιβλίο πριν από περίπου πέντε χρόνια. Ο όρος «fake news» πριν από πόσα χρόνια πρωτοχρησιμοποιήθηκε;

Σχεδόν ταυτόχρονα έγιναν αυτά τα δύο, καθώς ξεκίνησα να εργάζομαι πάνω στο ζήτημα περίπου τρεις μήνες μετά την πρώτη πρόσφατη χρήση του όρου. Αυτό έγινε τον Δεκέμβριο του 2016 από τον τότε πρόεδρο τον ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, και είχα μιλήσει γι' αυτό σε μια ομιλία στη Λευκωσία, την οποία με κάλεσε να κάνω το ΡΙΚ για τα 60 χρόνια ίδρυσης του οργανισμού. Λέω πρόσφατη χρήση διότι ο όρος είχε χρησιμοποιηθεί και πάλι στις ΗΠΑ, αλλά στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο ασκός του Αιόλου έχει ανοίξει από νωρίς βλέπετε...

● Πάμε πάλι πίσω κι εμείς τότε, στα βασικά: Ποια είναι η διαφορά ψευδών και παραποιημένων ειδήσεων;

Οι παραποιημένες ειδήσεις (fake news), εν αντιθέσει με την ορολογία που έχει επικρατήσει σε μεγάλο μέρος της ακαδημαϊκής, δημοσιογραφικής και πολιτικής ορολογίας, διαφέρουν από τις ψευδείς. Ψευδής είναι μια είδηση που περιγράφει κάτι που δεν έγινε. Δεν έχει βάση αλήθειας δηλαδή. Παραποιημένη είναι μια είδηση στην οποία έχουν αλλοιωθεί κάποια στοιχεία του γεγονότος: όπως ο χρόνος και ο τόπος που έγινε, το σκηνικό του, ποιοι έλαβαν μέρος κοκ. Επιπλέον, για να αποτελεί ένα μήνυμα παραποιημένη είδηση θα πρέπει πριν απ’ όλα να είναι είδηση.

Δηλαδή θα πρέπει να περιέχεται στο περιεχόμενο κάποιου ΜΜΕ. Γι’ αυτό και δεν υπάρχουν παραποιημένες ειδήσεις πριν από την έλευση των ενημερωτικών ΜΜΕ (σε αντίθεση με κάποιες αναλύσεις που προσπαθούν να εντοπίσουν παρόμοιες ειδήσεις λ.χ. στην αρχαιότητα). Οι δύο αυτές κατηγορίες ειδήσεων εξετάζονται στο βιβλίο ως βαθμίδες, η σχετική και η απόλυτη, της ψευδοποίησης ή απομίμησης των ειδήσεων. Η ψευδοποίηση δεν αναλύεται ως προϊόν διαστρέβλωσης των ειδήσεων αλλά ως δυνατότητα που απορρέει από τη δομή των ειδήσεων ως είδους, η οποία γίνεται πραγματικότητα όταν συντρέχουν οι κατάλληλες κοινωνικοοικονομικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες.

● Αρα μας λέτε πως το να ψευδοποιούμε εμείς οι δημοσιογράφοι μια είδηση απορρέει από την ίδια τη δομή των ειδήσεων. Αν είναι έτσι, τελικά κάνουμε δημοσιογραφία ή προπαγάνδα;

Πράγματι, η παραποίηση μιας είδησης δεν είναι κάτι που συντελείται εξωγενώς, αλλά περιέχεται στη δομή των ειδήσεων, η οποία με τη σειρά της δεν είναι παρά μια ενότητα γεγονότων και απόψεων. Τώρα, στον βαθμό που περιγράφονται τα γεγονότα υπό το πρίσμα ορισμένων απόψεων, μιλάμε για δημοσιογραφία. Στον βαθμό, όμως, που η είδηση στοχεύει στη μετάδοση απόψεων, ντυμένων με το ένδυμα των πρόσφατων γεγονότων και που αυτό είναι το κύριο γεγονός που περιγράφεται, τότε μιλάμε για προπαγάνδα.

Με άλλα λόγια και για να γίνει κατανοητό: στις παραποιημένες ειδήσεις αυτό που μεταδίδεται είναι έτοιμες, προϋπάρχουσες αντιλήψεις, άρα στερεότυπα και προκαταλήψεις, με τη μορφή πληροφοριών για επίκαιρα γεγονότα. Στη διαδικασία αυτή, για τις ανάγκες της προπαγάνδας μπορεί να χρησιμοποιηθούν και χρησιμοποιούνται ψευδή στοιχεία (παραποιήσεις) ή άλλως «γεγονοτοειδή»: κάτι δηλαδή που μοιάζει με γεγονότα αλλά δεν υπήρξαν ποτέ όπως περιγράφονται!

● Αρα τα fake news γίνονται εργαλείο σχηματισμού στερεοτύπων, πεποιθήσεων και λοιπών κοινωνικοπολιτικών στάσεων. Εχθρός της δημοκρατίας γίνονται;

Αν η οικονομική προπαγάνδα παίζει σημαντικό ρόλο για τις παραποιημένες ειδήσεις, η πολιτική παίζει έναν ανάλογο αλλά στο πολλαπλάσιο! Και η μεγαλύτερη απόδειξη γι' αυτό, εκεί που φάνηκε πιο καθαρά από ποτέ ίσως, ήταν η περίοδος που αναφερθήκαμε και πριν: η προεκλογική περίοδος των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2016. Αλλά και του 2020 για τις ΗΠΑ. Οπως βέβαια και στη μακρά προεκλογική περίοδο των ελληνικών βουλευτικών εκλογών του 2019...

Από τις εμπειρίες αυτές φάνηκε και κάτι ακόμα: η εκλεκτική σχέση του ακροδεξιού ή του νεο-συντηρητικού λαϊκισμού των μίντια με τις παραποιημένες ειδήσεις. Απαλλαγμένα από κάθε ηθικό υπόβαθρο, χρησιμοποιούν την πόλωση για να παράγουν και να διαδίδουν παραποιημένες ειδήσεις και δεν διστάζουν να χρησιμοποιούν τις ειδήσεις αυτές για να παράγουν μεγαλύτερη πόλωση που, με τη σειρά της, ευνοεί εξαιρετικά την άνθηση της ίδιας αυτής παραποίησης! Σαν φαύλος κύκλος...

● Κάνετε λόγο και για τις «κοινωνίες της ενημέρωσης». Και πώς σε αυτές οι παραποιημένες ειδήσεις βρίσκουν πρόσφορο έδαφος και «ανθίζουν»!

Πηγαίνοντας πίσω στον χρόνο, αν και μπορούμε να ανιχνεύσουμε παραποιημένες ειδήσεις από τις πρώτες δεκαετίες των εφημερίδων, εντούτοις σε εκείνη την εποχή δεν έχει καταστεί ένα εκτεταμένο φαινόμενο. Ούτε εκτεταμένο είναι τότε, ούτε και έχει δομικό ρόλο στην πολιτική ή την οικονομία - με εξαίρεση φυσικά τις συνθήκες πολέμου, για τις ανάγκες της προπαγάνδας. Η παραποιημένη ενημέρωση, δηλαδή οι παραποιημένες ειδήσεις ως εκτεταμένο και δομικό φαινόμενο, συμβαίνει στις μέρες μας! Ξεκινά σταδιακά από τον Ψυχρό Πόλεμο και κορυφώνεται τις τελευταίες δεκαετίες.

Γίνεται δε χαρακτηριστικό γνώρισμα των κοινωνιών, τις οποίες, όπως είπατε, αποκαλώ «κοινωνίες της ενημέρωσης»: είναι κοινωνίες στις οποίες οι άνθρωποι από όλες τις μορφές της πληροφορίας (επιστήμη, τέχνη κ.λπ.) καταναλώνουν κυρίως ειδήσεις! Στο πλαίσιο αυτό συνυπάρχουν και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους διαφορετικής ποιότητας ενημερωτικές πληροφορίες: από ιατρικές μέχρι κουτσομπολίστικες, από σοβαρές έως παραποιημένες ή πλήρως αβάσιμες. Ενα παράδειγμα ισχυρό αυτής της «κοινωνίας» είναι το τι συμβαίνει στο διαδίκτυο.

● Τελικά, γιατί έχουμε τέτοια έξαρση παραποιημένων ειδήσεων στις «κοινωνίες της ενημέρωσης» όπως λέτε;

Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η πολιτική προπαγάνδα, η διαφήμιση, ο προσηλυτισμός, καθώς και άλλες μορφές προπαγανδιστικού λόγου ενδύονται το ένδυμα της πλέον δημοφιλούς μορφής πληροφορίας στη δημόσια σφαίρα, δηλαδή των ειδήσεων, προκειμένου ακριβώς να επιτύχουν τους σκοπούς τους. Ωστόσο αυτό συμβαίνει γιατί μεσολαβούν μια σειρά παράγοντες.

● Οπως; Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες; Πώς έγινε, δηλαδή, αυτός ο μετασχηματισμός της δημοσιογραφίας σε προπαγάνδα και παραποιημένη ενημέρωση (τρομάρα μας);

Σ’ αυτόν τον μετασχηματισμό και στην εμφάνιση της παραποιημένης ενημέρωσης συμβάλλουν καθοριστικά πέντε διεργασίες. Πρώτον η ανάδυση του διαδικτύου ως κυρίαρχου μέσου επικοινωνίας (σταδιακά και ως κυρίαρχου μέσου ενημέρωσης!). Το διαδίκτυο για πολλούς λόγους, τους οποίους αναλύω στο βιβλίο, συνιστά μια ευνοϊκή συνθήκη για την ανάδυση της παραποιημένης ενημέρωσης. Ωστόσο δεν ευθύνεται το διαδίκτυο γι’ αυτό και ούτε πρόκειται να εκλείψει ή να περιοριστεί το φαινόμενο αν επιβληθεί έλεγχος στο διαδίκτυο, όπως ήδη επιχειρείται από την Ε.Ε. Αυτό που «ευθύνεται» είναι ότι τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα των παραποιημένων ειδήσεων, εκτός από τους παραγωγούς των ειδήσεων, τα συμμερίζεται και ένα μέρος του κοινού!

● Αρα, φταίμε εμείς. Οι «καταναλωτές» της είδησης.

Ευθύνονται οι «καταναλωτές» της είδησης που είναι έτοιμοι να πιστέψουν τις παραποιημένες ειδήσεις. Είμαστε έτοιμοι, δηλαδή, να πιστέψουμε τα fake news πριν ακόμα δημιουργηθούν, γι' αυτό και παράγονται! Η αρχιτεκτονική του διαδικτύου, κυρίως η πολιτική και πολιτιστική ομοφιλία, συμβάλλουν στη δημιουργία του φαινομένου μεν, αλλά δεν ευθύνεται το διαδίκτυο για τις παραποιημένες ειδήσεις. «Ευθύνονται» οι συνθήκες που οδηγούν το κοινό να έχει αυτές τις προκαταλήψεις και που πίσω τους κατ’ ουσίαν βρίσκονται οι διάφορες μορφές κοινωνικής ανισότητας -ταξικής, έμφυλης, μορφωτικής, πολιτιστικής, εθνικής κ.ά.- και τις οποίες οι παραποιημένες ειδήσεις αναπαράγουν και συχνά στοχεύουν να αναπαραχθούν.

Επιπλέον, συμβάλλει η κρίση των παλιών ιδεολογιών της νεωτερικότητας και ο σχηματισμός ιδεολογικών εκλεκτικιστικών σχημάτων (ιδεολογικά συνονθυλεύματα φιλελευθερισμού, συντηρητισμού, καταναλωτισμού, ρατσισμού, εθνικισμού -ενίοτε ακραίου-, θρησκοληψίας κ.ά. σε διάφορες αναλογίες κάθε φορά και σε κάθε εθνική εκδοχή), που υιοθετούν δημοσιογράφοι, πολιτικοί και κοινό, προκειμένου να ερμηνεύσουν τα διάφορα γεγονότα.

Παγκόσμιος αλλά και εγχώριος πρωταθλητής αναδεικνύεται σε αυτό ο λαϊκιστικός νεοσυντηρητισμός! Και τον έχουμε σε διάφορες εκδοχές, όπως ο τραμπισμός, ο ορμπανισμός, ο μπερλουσκονισμός, ο ερντογανισμός, ο Μπορίσοφ στη γειτονική Βουλγαρία, αλλά και σε μεγάλο βαθμό οι εγχώριες εκδοχές του όπως ο «μητσοτακισμός». Γι' αυτό και οι πολιτικοί σχηματισμοί που εκπροσωπούν παρόμοιες, εκλεκτικιστικές πολιτικές ιδεολογίες, ιδιαίτερα κατώτερα στελέχη αλλά και ενθουσιώδεις υποστηρικτές τους πρωταγωνιστούν στην παραγωγή και διάδοση παραποιημένων ειδήσεων. Αυτό έγινε με τη Συμφωνία των Πρεσπών, τις προσφυγικές ροές, τώρα με τους αντιεμβολιαστές κ.λπ.

● Κάνατε λόγο για πέντε παράγοντες που «γεννούν» την παραποιημένη είδηση...

Πέρα από τα παραπάνω, ένας ακόμη παράγοντας που συμβάλλει στην ανάδυση της παραποιημένης ενημέρωσης είναι η πολιτική πόλωση. Μάλιστα σήμερα ο κομματικός ανταγωνισμός και εν γένει η εσωτερική πολιτική αντιπαράθεση αποκτά χαρακτηριστικά που είχε παλιότερα η ένταση στις εξωτερικές πολιτικές και οικονομικές σχέσεις, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Πρόκειται για μια μορφή εσωτερικοποίησης της ψυχροπολεμικής αντιπαράθεσης αν θες. Και φυσικά, πρόκειται για μια διεργασία που δεν μπορεί να κατανοηθεί εκτός του πλαισίου της παγκοσμιοποίησης και της άνισης συνάρθρωσης πολιτικών, οικονομικών και ιδεολογικών διεργασιών σε οικουμενικό επίπεδο.

Ενας τέταρτος παράγοντας είναι η κυριαρχία των νεοφιλελεύθερων οικονομικών σχέσεων - τόσο εκτός όσο και εντός του πεδίου των ΜΜΕ. Η επινόηση γεγονοτοειδών και εν γένει η παραποίηση μπορεί να συμβαίνει είτε γιατί το επιβάλλει η δικτατορία των κλικ στη διαδικτυακή δημοσιογραφία, είτε για να δημιουργηθεί μια «οικονομία της προσοχής», είτε για να διαφημιστεί ή δυσφημιστεί μια εταιρεία ή ένα προϊόν, είτε, τέλος, για να συλλεγούν και πωληθούν προσωπικά δεδομένα των χρηστών.

Οπως ακριβώς έγινε στο σκάνδαλο Cambridge Analytica, το οποίο το προσπέρασαν γρήγορα γρήγορα κυβερνήσεις, διεθνείς οργανισμοί και φορείς που κόπτονται για τα προσωπικά δεδομένα, την ελευθερία του Τύπου και του Λόγου. Και ο τελευταίος παράγοντας είναι η εγκατάλειψη του «στόρι» ως αφηγηματικού σχήματος των ειδήσεων και η εμφάνιση υβριδικών αφηγηματικών σχημάτων όπου χωράει το fake news. Πρόκειται για κάτι που συμβαίνει κυρίως στα ενημερωτικά είδη των λεγόμενων νέων μέσων και κυρίως του διαδικτύου, το οποίο είναι ανεξέλεγκτο.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Βραβεύονται οι ιστορικές εκδόσεις Αρσενίδη
Ο Σύλλογος Εκδοτών Βιβλίου θα τιμήσει τις εκδόσεις για τη μακρόχρονη προσφορά τους στον χώρο του βιβλίου αύριο Κυριακή 19/09, στις 19.00, στον χώρο εκδηλώσεων του 49ου Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο.
Βραβεύονται οι ιστορικές εκδόσεις Αρσενίδη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Οικογένειες...
Είκοσι συνεντεύξεις, όχι μόνο με τους Ανδρέα Παπανδρέου και Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, αλλά και με μέλη των οικογενειών τους που κυριάρχησαν στην πολιτική σκηνή της μεταπολιτευτικής Ελλάδας σε ένα βιβλίο.
Οικογένειες...
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Υγρή» εικαστική εγκατάσταση
Το έργο «Empirical Reality» αφορά μια βίντεο/εγκατάσταση που προέκυψε από ανοιχτό κάλεσμα με στόχο την καλλιτεχνική επαφή και συνδημιουργία σε συνθήκες κοινωνικής απόστασης λόγω της πανδημίας.
«Υγρή» εικαστική εγκατάσταση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου!
Στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου των Ιπποτών, στη Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, θα πραγματοποιηθεί φέτος το 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου, που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2007, με στόχο την αναβάθμιση της πολιτιστικής...
Στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου!
ΝΗΣΙΔΕΣ
Τραγουδώ αν τραγουδάς...
Η φράση «Τραγουδώ αν τραγουδάς» ακούγεται τουλάχιστον επαναστατική. Δεν ξέρω αν ο σκηνοθέτης Νίκος Κορνήλιος είχε και αυτήν τη διάσταση στο μυαλό του σαν έφτιαχνε την ομότιτλη ταινία του «Canto Si Tú Cantas»»...
Τραγουδώ αν τραγουδάς...
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κλασική μουσική για έναν καλό σκοπό
Συναυλία για την οικονομική ενίσχυση των πυρόπληκτων στην Εύβοια διοργανώνεται σήμερα για το 15ο Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας.
Κλασική μουσική για έναν καλό σκοπό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας