Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    2 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.8°C
    2 BF
    25%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.9°C / 18.9°C
    1 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    3 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.8°C / 17.8°C
    2 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    23%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 18.9°C
    1 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.3°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 13.0°C
    1 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 16.1°C
    4 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    1 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    59%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.2°C
    2 BF
    20%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    4 BF
    51%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.1°C / 17.2°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 14.0°C
    3 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.8°C / 16.7°C
    0 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    23%
Ιστορίες μιας πόλης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιστορίες μιας πόλης

  • A-
  • A+
Οι Καμάρες, το Φρούριο, το Ιμαρέτ, το Κονάκι του Μεχμέτ Αλή και ο Ανδριάντας. Εκκλησίες, καπναποθήκες, τα λίγα μέγαρα που γλίτωσαν, οι άνθρωποι στις φτωχογειτονιές, με τους καημούς και τα πάθη της εποχής, όλα κάτι έκρυβαν, όλα κάτι είχαν να προσφέρουν.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Κάθε τόπος έχει έναν άνθρωπο που συμπληρώνει την «κανονική» ιστορία του. Η επίσημη Ιστορία είναι πάντα ελλιπής. Μπροστά στο κορυφαίο γεγονός μιας εποχής χάνει όλα εκείνα τα μικρά που συμπληρώνουν τα κενά και τις σιωπές. Χρειάζεται υπομονή ώστε να ξετυλίξει κανείς το δικό του κουβάρι. Αν το κάνει όμως, η αλήθεια των λόγων του εκβάλλεται σαν χείμαρρος και περιβάλλει τα σύνορα μιας πόλης δίνοντάς της μιαν άλλη δύναμη, μια αίγλη που έχασε και ξαναβρήκε.

Η έκδοση του βιβλίου του Ζήση Βαπορίδη «Ιστορίες μιας πόλης», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την Κάπα Εκδοτική, είναι μια τέτοια περίπτωση και αφορά την πόλη της Καβάλας.

«Στην εντός των τειχών ιστορική πόλη δεν υπήρχε ούτε ένας δρόμος, παρά μόνο δαιδαλώδη αδιέξοδα στενοσόκακα με λάκκους, ένα πλαίσιο από χάσκοντα ερείπια και δύσοσμους ανοιχτούς υπονόμους. Το Ιμαρέτ στέγαζε περίπου ογδόντα οικογένειες προσφύγων και το Κονάκι (το σπίτι του πασά) ήταν λεηλατημένο. Ολόγυρα τις παρυφές των λόφων στόλιζαν “τενεκομαχαλάδες” και παράγκες κάλυπταν κάθε σπιθαμή χέρσας γης μέχρι τη θάλασσα. Σε δυο-τρεις αλάνες λειτουργούσαν -περιστασιακά-συσσίτια. Μόνο οι εκκλησιές ξαναμοίραζαν των φτωχών το περίσσευμα… Η πόλη παρέπαιε… ανάμεσα στον εξοργιστικό πλούτο των ξένων και κάποιων δικών μας εμπόρων, οι οποίοι είχαν εκμεταλλευτεί την ευμάρεια προηγούμενων εποχών και την εξαθλίωση που ακολούθησε.

Με τις υπεράνθρωπες προσπάθειες όλων έγινε το θαύμα και η πόλη, εκμεταλλευόμενη το μαγικό φυτό που γνώριζε να καλλιεργεί και να επεξεργάζεται, στάθηκε στα πόδια της».

Σε αρκετά σημεία του βιβλίου ο συγγραφέας στέκεται κριτικός απέναντι στις νοοτροπίες που αποδυναμώνουν τον κοινωνικό ιστό, που δεν εξυπηρετούν το κοινό καλό. Μια υπόθεση τόσο παλιά όσο κι ο κόσμος μας.

«Από τη μια η Κατοχή, η φτώχεια, το στίγμα της ορφάνιας, ο θάνατος, οι καταστροφές, από την άλλη η όρεξη για ζωή, ανεξαρτησία, πρόοδο, επαφή και γνωριμία με το διαφορετικό και το καινούργιο, όλα αυτά άνδρωσαν το νεαρό τότε αγόρι, του “έδωσαν φτερά” -ενίοτε του τα “έκοψαν” κιόλας-, του επέτρεψαν να μορφωθεί και να προχωρήσει στη ζωή του, αλλά συγχρόνως να μην ξεχνά, να ανακαλεί γεγονότα-σταθμούς του παρελθόντος, ερευνώντας τα, αιτιολογώντας τα.

Ωστόσο, η ίδια η πόλη αποτελεί ένα εξίσου σημαντικό κεφάλαιο της ζωής του, μια μεγάλη αγάπη, παρηγοριά, αλλά και καημό. Οι Καμάρες, το Φρούριο, το Ιμαρέτ, το Κονάκι του Μεχμέτ Αλή και ο Ανδριάντας. Εκκλησίες, καπναποθήκες, τα λίγα μέγαρα που γλίτωσαν, οι άνθρωποι στις φτωχογειτονιές, με τους καημούς και τα πάθη της εποχής, όλα κάτι έκρυβαν, όλα κάτι είχαν να προσφέρουν. Η θάλασσα, τα πεύκα, προπάντων οι κοπελιές, όλα στα χέρια του παραμυθά πλέκουν ανθοδέσμες χαράς και στεφάνια μνήμης. Πολλές φορές οι νεανικές φωνές τους τον σέρνουν πίσω σε ανεκπλήρωτους έρωτες».

Ζήσης Βαπορίδης: Ιστορίες μιας πόλης, Εκδόσεις Κάπα Εκδοτική

Η γιαγιά Μαρία, κομβικό πρόσωπο στην αφήγηση, είναι η φωνή του δικαίου σε έναν κόσμο που αλλάζει μπροστά στα μάτια της. Τα απόνερα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Μικρασιατική Καταστροφή, ο Δεύτερος Παγκόσμιος, ο δραματικός Εμφύλιος, όλα περνούν μέσα από τη διεισδυτική γραφή του Ζήση Βαπορίδη, που τα αναμιγνύει επιτυχώς με το ακαθόριστο σήμερα μέσα στις ιστορίες του. Η Μαρία όμως βρίσκει το κουράγιο να αναθρέψει τον εγγονό της και ας καίγεται δίπλα της ο κόσμος όλος. Σίγουρα πολλοί από σας θα θυμηθείτε ένα δικό σας πρόσωπο που της μοιάζει.

Η χώρα μας είναι γεμάτη από τέτοιους ανθρώπους και δεν έχει σημασία αν είναι από την Καβάλα, την Αθήνα ή από οπουδήποτε αλλού. Αλλωστε, όπως εύστοχα παρατηρεί ο συγγραφέας: Εκεί έξω υπάρχουν γνώστες που στέλνουν μηνύματα, αλλά οι άνθρωποι, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν είναι ικανοί να τα ερμηνεύσουν.

Οι «συναντήσεις» του συγγραφέα και οι αμφίσημες λέξεις του, οι αναμνήσεις του σε δρόμους που περπάτησε με ζώντες και νεκρούς, δημιουργούν στον αναγνώστη την ατμόσφαιρα ενός ιδιαίτερου τόπου που είναι η Καβάλα. Το βιβλίο αυτό προσθέτει στη μυθολογία της κάτι παραπάνω. Θα βρείτε πράγματα που δεν θα εμπεριέχει ποτέ κανένα σχολικό βιβλίο. Ο συγγραφέας δεν στέκεται απογοητευμένος στις εικόνες της απώλειας, της ήττας και της παρακμής της πόλης του, τις θεωρεί μέρος του σώματός της. Τα συμβάντα και τα καθημερινά ευτράπελα, σε κείμενα γραμμένα με στοχαστικότητα αλλά και πολλές φορές με χιούμορ, αφήνουν στον αναγνώστη μια μικρή αίσθηση νοσταλγίας. Σαν ένας άλλος ιστορικός της, δεν αφηγείται μόνο το παρελθόν της, αλλά το εμπεριέχει στο τώρα όπως ένα χέρι τις γραμμές του.

«Ορκίστηκα τότε πως, και τίποτα να μη βρω γυρνώντας, θα ανακαλέσει η μνήμη τα παλιά και θα βρεθεί τρόπος να αναδυθεί το παρελθόν της πόλης μου, και θα αναπνεύσω ξανά εκείνο το διάχυτο στην ατμόσφαιρα άρωμα των χρυσόφυλλων καπνών…».

ΝΗΣΙΔΕΣ
Τα ρόδα της Κλαρίσε Λισπέκτορ
Το βιβλίο «Οικογενειακοί δεσμοί» καθιέρωσε την Κλαρίσε Λισπέκτορ ως μία από τις πιο σημαντικές συγγραφείς στη βραζιλιάνικη λογοτεχνία.
Τα ρόδα της Κλαρίσε Λισπέκτορ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η μεγάλη τραγωδία του Φάουστ
Ο Γκέτε «χειρουργεί» την ανθρώπινη ψυχή που εμπεριέχει και το καλό και το κακό σε ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στον εαυτό.
Η μεγάλη τραγωδία του Φάουστ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ο αγώνας για την επιβίωση
Ο Χ. Φαλάντα εστιάζει σε όλα του τα βιβλία στα καθημερινά γεγονότα με γλώσσα άμεση και εύκολη ώστε να τον καταλαβαίνουν όλοι.
Ο αγώνας για την επιβίωση
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το κορίτσι και το λιμάνι
Tο «Κορίτσι του τεκέ» θα το βάλετε στην καρδιά σας. Ηταν μια μαχήτρια της ζωής που πήγε κόντρα στην ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής και, παρότι εκπορνεύτηκε, δεν έχασε την ψυχή της.
Το κορίτσι και το λιμάνι
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ολοι οι καλοί έχουν πεθάνει;
Ο Γ. Μπέκας ζει στο Βερολίνο, είναι πολιτολόγος, πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Τα έργα του έχουν ανέβει στις σκηνές του Maxim Gorki Theater, του Theater Augsburg, καθώς και στην Πειραματική Σκηνή του...
Ολοι οι καλοί έχουν πεθάνει;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας