Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζωτικές ανάσες χιπ-χοπ

Προσχέδιο του Rob Gibbs για το «Breathe Life 2», 2020. Δεξιά, το «Breathe Life 2» στους τοίχους του Τεχνικού Λυκείου στο Madison Park

Museum of Fine Arts, Boston
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ζωτικές ανάσες χιπ-χοπ

  • A-
  • A+
Λίγο πριν από τις αμερικανικές εκλογές, ο τοιχογράφος Rob «Problak» Gibbs και ο εικονογράφος Rob Stull, με την αμέριστη βοήθεια του πρωτοποριακού και φημισμένου μουσείου στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, ηγούνται ενός πολυμερούς έργου που έρχεται να επισημάνει τη στενή διασύνδεση της κουλτούρας της τέχνης του δρόμου με την κοινότητα, μέσα από ένα δωδεκάμετρο υπαίθριο γκράφιτι με τίτλο «Breathe Life 2», στον εξωτερικό τοίχο του Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου στο Madison Park, παραπέμποντας στις αναπνοές του δολοφονημένου από την αστυνομία Τζορτζ Φλόιντ, αλλά και με ένα εμπνευσμένο φυλλάδιο κόμικς που χαρτογραφεί και προβάλλει χρονολογικά το έργο άλλων τεσσάρων καλλιτεχνών και των τοιχογραφιών τους σε κοντινή απόσταση.

Eνα ενθουσιασμένο μαύρο κορίτσι φορά ένα πράσινο φόρεμα, στολισμένο με γράμματα που προβάλλουν τη γειτονιά της Βοστόνης Ρόξμπερι (Roxbury), ενώ δύο κόκκινες ρίγες ελεύθερες σαν πινελιές ρέουν στο βολάν της φούστας που ανεμίζει με όμορφη κίνηση. Ανέμελη φυσάει και δημιουργεί τις φυσαλίδες που την περιβάλλουν, καθώς αιωρείται στον αέρα. Τα πόδια της δεν ακουμπούν στο έδαφος αφού φτερά σαν του αγγελιοφόρου των θεών Ερμή στολίζουν τα ψηλά πάνινα παπούτσια της.

Η τοιχογραφία «Breathe Life 2» στέκει και μας κόβει την ανάσα με την ομορφιά της, τις διαφάνειες, τις φωτοσκιάσεις και τον αριστοτεχνικό τρόπο της δημιουργίας της. Εχει ύψος πάνω από 12 μέτρα και ζωγραφίστηκε επιμελώς από τον καλλιτέχνη Rob «Problak» Gibbs στους εξωτερικούς τούβλινους τοίχους του Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου στο Madison Park της Βοστόνης. Είναι μια έκρηξη χρωμάτων γεμάτη ζωή και ελπίδα, καθώς το αμερικανικό έθνος αποζητά φυλετική δικαιοσύνη μέσα σε μια ταραχώδη προεκλογική περίοδο, μετά μάλιστα και τα γεγονότα που ακολούθησαν τη δολοφονία του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ από αστυνομικούς.

Η ιδέα για την τεράστια τοιχογραφία γεννήθηκε σε συνεργασία του δημιουργού με μαθητές από το συγκεκριμένο Λύκειο αλλά και το Artists for Humanity, που ιδρύθηκε από τον Gibbs το 1991 για να παρέχει στους εφήβους με οικονομικά προβλήματα αυτάρκεια μέσω αμειβόμενης απασχόλησης, ώστε απερίσπαστοι να ασχολούνται δημιουργικά με την τέχνη και τον σχεδιασμό.

Το έργο είναι μια φιλόδοξη δημιουργία ώστε να κατανοήσουμε το έργο που προσφέρουν στην κοινότητα οι καλλιτέχνες της street art (τέχνη του δρόμου). Σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε με την αμέριστη βοήθεια του πρωτοποριακού και φημισμένου Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστόνης (MFA), ως μέρος μάλιστα των εορτασμών της 150ής επετείου από τη λειτουργία του, και εκτελέστηκε σε συνεργασία με την πόλη της Βοστόνης.

Το καλλιτέχνημα αντλεί την έμπνευσή του και αποτελεί κομμάτι της εκπληκτικής έκθεσης «Writing the Future - Basquiat and the Hip-Hop Generation», που παρατάθηκε μέχρι τις 16 Μαΐου 2021 τώρα που το μουσείο άνοιξε ξανά για το κοινό, με ασφαλείς ξεναγήσεις λόγω της πανδημίας COVID-19 («Εφημερίδα των Συντακτών», 13-6-2020)

Το μουσείο της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ πάντα φροντίζει να προβάλλει την ουσιαστική σχέση της τέχνης γκράφιτι με τον πολιτισμό χιπ-χοπ και αναλαμβάνει πολύτιμες πρωτοβουλίες. Ο εικονογράφος, καλλιτέχνης και γραφίστας Rob Stull, που έχει εργαστεί για τη Marvel και την DC Comics, δημιούργησε ένα φυλλάδιο σε στιλ κόμικς που χαρτογραφεί και προβάλλει χρονολογικά το έργο άλλων γκραφιτάδων αλλά και του Gibbs μέσα από τις τοιχογραφίες τους που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από το μουσείο και μπορεί κανείς να περιηγηθεί εκεί με τα πόδια. Το Madison Park με το «Breathe Life 2» για παράδειγμα απέχει περίπου 1,6 χλμ.

Η έκδοση-κόσμημα διατίθεται δωρεάν στον ιστότοπο του μουσείου και συνοδεύεται από ένα συγκλονιστικό βίντεο- ντοκιμαντέρ που εξερευνά τις καλλιτεχνικές επιρροές του Gibbs και του Stull, αλλά και μας βάζει βαθιά στη βασική αποστολή της τέχνης γκράφιτι και στους εγγενείς δεσμούς της με τον λαϊκό πολιτισμό της χιπ-χοπ. Αποτελεί φόρο τιμής σε πρωτοπόρους καλλιτέχνες-θρύλους όπως οι Ζαν-Μισέλ Μπασκιά (1960-1988), Futura (Lenny McGurr, 1955), Lady Pink (Sandra Fabara, 1964) και Rammellzee (1960-2010).

Η γραφή γκράφιτι είναι ένα εργαλείο που ως μορφή τέχνης έχει τη δική της ενέργεια και ευθύνη. Το έργο σε οποιαδήποτε επιφάνεια και χώρο επιτρέπει σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους να δουν το μήνυμα που εκπέμπεται, να «διαβάσουν» την ιστορία των εικόνων, να αντιληφθούν τα διαφορετικά νοήματα, τις εναλλακτικές θέσεις και να εκλάβουν πολλά και διαφορετικά συναισθήματα. Μια φωτογραφία της δημιουργίας από τον καθένα μας μπορεί να ταξιδέψει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που μετατρέπονται σε γκαλερί τέχνης, όπου το «ψηφιακό κοινό» αναγνωρίζει τη μοναδικότητα του έργου και ουσιαστικά καθιερώνει στιλ και καλλιτέχνες που γίνονται εξαιρετικά δημοφιλείς.

Οι άνθρωποι στις μέρες της καραντίνας και των αποστάσεων χρησιμοποιούμε πλέον το διαδίκτυο και τα σόσιαλ μίντια με ευκολία και ως πρωταρχικό εργαλείο επικοινωνίας που μας ανοίγει ένα μεγάλο παράθυρο στη δημιουργική διαδικασία και στην τέχνη του δρόμου, των τοιχογραφιών και του γκράφιτι.

Το κίνημα Black Lives Matter κέρδισε δυναμική, με διαμαρτυρίες και κοινωνικό ακτιβισμό να χύνονται σε δρόμους σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλα μέρη του κόσμου μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Το βίντεο όπου ο Τζορτζ Φλόιντ, ο 46χρονος Αφροαμερικανός, πέθανε όταν ο αστυνομικός της Μινεάπολης κάρφωνε το γόνατό του στον λαιμό του για οκτώ λεπτά και 46 δευτερόλεπτα, ενώ απαθείς παρακολουθούσαν τρεις συνάδελφοί του, ταξίδεψε παγκόσμια στις οθόνες μας και μας συγκλόνισε.

Η σειρά «Breathe Life» του Gibbs εμφανίστηκε στους τοίχους της Βοστόνης χρόνια πριν ο Φλόιντ βγάλει τις τελευταίες του λέξεις «Δεν μπορώ να αναπνεύσω». Σημάδι πως εδώ και δεκαετίες οι καλλιτέχνες αντιδρούν στη συνεχιζόμενη βία εναντίον των μαύρων και των μειονοτήτων από την ανεξέλεγκτη αστυνομική αυθαιρεσία και τον συστημικό ρατσισμό της εκάστοτε εξουσίας. Ο Φλόιντ δυστυχώς δεν ήταν το πρώτο αλλά ούτε και το τελευταίο θύμα λευκών αστυνομικών που φώναξε με αγωνία αυτά τα τελευταία λόγια.

Τα γκράφιτι ζωγραφίζουν το σκηνικό και δίνουν έναυσμα για να ξεκινήσει μια πραγματικά ελπιδοφόρα συζήτηση για την εξάλειψη του ρατσισμού, καθώς οι διαμαρτυρίες και οι διαδηλώσεις συνεχίζονται και η street art εδώ και χρόνια, σε συνεργασία με το Μουσείο Καλών Τεχνών, «αναπνέει» καθαρό αέρα στις αστικές γειτονιές της Βοστόνης.


📍 «The Mural Project», Μουσείο Καλών Τεχνών (MFA), Βοστόνη | Μένουμε ασφαλείς! Λόγω της πανδημίας ξεναγούμαστε και απολαμβάνουμε διαδικτυακά εκθέσεις και συλλογές στην κεντρική σελίδα του μουσείου.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
Οι νέες γκαλερί του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας στις ΗΠΑ ● Πάνω από 13 χρόνια διήρκεσε η εντυπωσιακή ανακαίνιση στο κεντρικό κτίριο του ιστορικού μουσείου ● Οι μεγάλες αίθουσες που άνοιξαν πρόσφατα για το...
Οι ιμπρεσιονιστές μπήκαν... στη θέση τους
ΝΗΣΙΔΕΣ
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό
Αυτή την εποχή το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσιάζει την έκθεση «Joan Miró: Birth of the World», που διερευνά την ανάπτυξη του εικονογραφικού σύμπαντός του Καταλανού δημιουργού.
Το εικονογραφικό σύμπαν του Χουάν Μιρό
ΝΗΣΙΔΕΣ
Στο Μουλέν Ρουζ συντροφιά με σούπερ σταρ
«Toulouse-Lautrec and the Stars of Paris», μια έκθεση στο Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστόνη, με 200 υποβλητικές αφίσες, εκτυπώσεις και πίνακες ζωγραφικής που μας παρασύρουν στην κουλτούρα της διασκέδασης του...
Στο Μουλέν Ρουζ συντροφιά με σούπερ σταρ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Αιώνια Πόλη αποκαλύπτεται στην Πόλη των Αγγέλων
Μια μεγάλη έκθεση, από τις μόνιμες συλλογές του μεγαλύτερου μουσείου στις δυτικές Ηνωμένες Πολιτείες, του Μουσείου Τέχνης της Κομητείας του Λος Αντζελες, διερευνά τη Ρώμη ως τόπο, ιδέα, κέντρο καλλιτεχνικής...
Η Αιώνια Πόλη αποκαλύπτεται στην Πόλη των Αγγέλων
ΝΗΣΙΔΕΣ
Μέσα από την κόλαση ερχόμαστε εν ειρήνη
Δύο μνημειώδη γλυπτά σε επικοινωνία, της 56χρονης Πακιστανής καλλιτέχνιδας Huma Bhabha, προσγειώθηκαν στην εντυπωσιακή ταράτσα του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης στο Μανχάταν, με φόντο το Σέντραλ Πάρκ και τα...
Μέσα από την κόλαση ερχόμαστε εν ειρήνη
ΝΗΣΙΔΕΣ
Αιχμαλωτισμένες σκηνές σε πολύχρωμη σκόνη
Γαλλικοί παστέλ θησαυροί βγήκαν από τις κρύπτες και παρουσιάζονται μοναδικά. Σαράντα σπάνια αριστουργήματα από καλλιτέχνες όπως οι Μέρι Κάσατ, Εντγκάρ Ντεγκά, Εντουάρ Μανέ, Ζαν-Φρανσουά Μιγέ, Κλοντ Μονέ, Καμίλ...
Αιχμαλωτισμένες σκηνές σε πολύχρωμη σκόνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας