Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρούμπα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρούμπα

  • A-
  • A+

Η Τρούμπα, η παλιά κακόφημη γειτονιά του Πειραιά, πήρε το όνομά της από μία τρόμπα. Τη δεκαετία του 1860, στη συμβολή της σημερινής λεωφόρου 2ας Μεραρχίας με την παραλιακή οδό, κατασκευάστηκε μια στέρνα με μία τρόμπα, ή τρούμπα, δηλαδή αντλία, ώστε να ανεφοδιάζονται με νερό τα ατμόπλοια του λιμανιού. Αυτή η τρόμπα ξηλώθηκε κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, όταν έγιναν έργα ανάπλασης στις προβλήτες.

Να πούμε πως στην Τρούμπα λειτουργούσαν από τις αρχές του 20ού αιώνα πολλά κακόφημα μπαρ, οίκοι ανοχής και καμπαρέ, για την εξυπηρέτηση των πληρωμάτων των πλοίων, που κατέπλεαν στον Πειραιά.

Αν και η Τρούμπα έμεινε στη λαϊκή συνείδηση ως η γειτονιά της απόλυτης διαφθοράς και ηθικής έκπτωσης, η αλήθεια είναι πως, όχι πολύ μακριά, στα Βούρλα της Δραπετσώνας, λειτουργούσε μέχρι πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μια μικρή πόλη πορνείων, μια αληθινή μπουρδελογειτονιά, που μπροστά της η Τρούμπα φάνταζε σαν παρθεναγωγείο, λέμε τώρα.

Σημειωτέον πως η Τρούμπα, με τους οίκους ανοχής της, αποτέλεσε και το φόντο της ταινίας «Τα κόκκινα φανάρια» του 1963, σκηνοθεσίας Βασίλη Γεωργιάδη, με την Τζένη Καρέζη, τον Γιώργο Φούντα, τη Μαίρη Χρονοπούλου, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον Φαίδωνα Γεωργίτση και τον Μάνο Κατράκη στους πρωταγωγιστικούς ρόλους, ένα αληθινό σημαντικό καστ, που ενσάρκωσε άρτια τους χαρακτήρες που εμπνεύστηκε ο σεναριογράφος Αλέκος Γαλανός. Η ταινία τιμήθηκε με υποψηφιότητα για το Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1964.

Στο φιλμ, το «σπίτι» στην Τρούμπα, όπου εργάζεται η Τζένη Καρέζη, ιδιοκτησίας Δέσπως Διαμαντίδου, ονομάζεται «Phryne’s Bar», «Το μπαρ της Φρύνης», το οποίο όμως κάποια στιγμή κλείνει, αναγκάζοντας τα κορίτσια να ζητήσουν την τύχη τους αλλού – η ταινία ήταν προφητική επ’ αυτού.

Πράγματι, η δικτατορία, τον Σεπτέμβριο του 1967, ανακάλεσε όλες τις άδειες των πορνείων, αφήνοντας, ωστόσο, κάποια καμπαρέ να λειτουργούν ακόμα. Κάπου έπρεπε να ανακουφίζονται και οι ναύτες του Αμερικανικού Εκτου Στόλου, που ναυλοχούσε τακτικά στον Πειραιά...

Σήμερα στην περιοχή δεν συχνάζουν οι ιμπεριαλιστές, φονιάδες των λαών Αμερικάνοι, αλλά οι κόκκινοι καπιταλιστές Κινέζοι, που αγοράζουν σιγά σιγά και μεθοδικά το λιμάνι του Πειραιά, ενώ η παλιά τρόμπα παραμένει εξαφανισμένη.

ΝΗΣΙΔΕΣ
Οταν οι Σύμμαχοι σκόρπισαν τον θάνατο στον Πειραιά
Ο τελευταίος και πλέον καταστροφικός βομβαρδισμός κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, που έπληξε τον Πειραιά στις 11 Ιανουαρίου του 1944, από συμμαχικά αεροπλάνα, και ο οποίος απλώθηκε σε όλη τη...
Οταν οι Σύμμαχοι σκόρπισαν τον θάνατο στον Πειραιά
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Οι ασχημίες τού Πειραιώς»
Ιανουάριος του 1958. Η Δεξιά της βαθιάς δήθεν «εθνικοφροσύνης», μαζί με το Παλάτι, κάνει αυτό που γνωρίζει καλύτερα: έχει ενεργοποιήσει τους παρακρατικούς μηχανισμούς, που δρουν ανεξέλεγκτα όχι μόνο με την...
«Οι ασχημίες τού Πειραιώς»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ρεμπέτες, συγγραφείς και σκηνοθέτες για την Τρούμπα
Η Τρούμπα υπήρξε για πολλά χρόνια «κυψέλη» δημιουργίας για το ρεμπέτικο τραγούδι και πηγή έμπνευσης για συγγραφείς, σκηνοθέτες, λογοτέχνες. Από την περίοδο του Μεσοπολέμου μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του...
Ρεμπέτες, συγγραφείς και σκηνοθέτες για την Τρούμπα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από τους Γερμανούς κατακτητές στα Αμερικανάκια
Από το 1937, οπότε έκλεισαν τα Βούρλα και το εκεί συγκρότημα διαμορφώθηκε σε φυλακή, ο… επί πληρωμή έρωτας άρχισε να μεταφέρεται στην Τρούμπα. Η αρχή έγινε στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, οπότε παλαιοί...
Από τους Γερμανούς κατακτητές στα Αμερικανάκια
ΝΗΣΙΔΕΣ
Από το «καφφέ Σαντάν» στα καμπαρέ
Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή η περιοχή των Βούρλων είναι μία από τις πολλές που θα συγκεντρώσουν πρόσφυγες. Γι’ αυτό σιγά σιγά θα αρχίσουν να εκφράζονται έντονα παράπονα και να υπάρχουν δημοσιεύματα για τα...
Από το «καφφέ Σαντάν» στα καμπαρέ
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η ντροπή και το καμάρι του Πειραιά
«Μια φορά κι έναν καιρό σ’ ένα από τα πιο όμορφα λιμάνια της Μεσογείου, τον Πειραιά, υπήρχε μια συνοικία, που ήταν το καμάρι του και η …ντροπή του» έγραφε η Σπεράντζα Βρανά στο βιβλίο της «Η Τρούμπα». Το 1855...
Η ντροπή και το καμάρι του Πειραιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας