Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το Οσκαρ της εμμηνορρυσίας

Η σκηνοθέτις Ράικα Ζεχτάμπτσι (δεξιά) και η καθηγήτρια και παραγωγός της ταινίας Μελίσα Μπέρτον.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το Οσκαρ της εμμηνορρυσίας

  • A-
  • A+
Πίσω από το ντοκιμαντέρ μικρού μήκους της Ράικα Ζεχτάμπτσι, που τιμήθηκε με Οσκαρ, βρίσκεται ο αγώνας γυναικών στην Ινδία που δεν έχουν πρόσβαση σε προϊόντα περιόδου να τα παράξουν μόνες τους, παίρνοντας την υγεία στα χέρια τους, αλλά και καταπολεμώντας το κοινωνικό στίγμα.

«Δεν κλαίω γιατί έχω περίοδο... Απλώς δεν πιστεύω ότι μια ταινία που μιλά για την εμμηνορρυσία μόλις κέρδισε ένα Οσκαρ» ήταν τα πρώτα λόγια της ιρανικής καταγωγής σκηνοθέτιδος Ράικα Ζεχτάμπτσι όταν παρέλαβε το πολύτιμο αγαλματίδιο της Ακαδημίας για το καλύτερο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για την ταινία της «Period. End of Sentence».

To ντοκιμαντέρ διηγείται την ιστορία μιας μικρής ομάδας γυναικών στο Χαπούρ της Ινδίας, που ξεκινά μια ειρηνική επανάσταση βάζοντας σε λειτουργία ένα μηχάνημα με το οποίο μπορούν να παράγουν σερβιέτες και με τον τρόπο τους συμβάλλουν στο να δοθεί τέλος στο στίγμα για την έμμηνο ρύση των γυναικών.

H ταινία είναι συγχρόνως και μια αφήγηση της δύναμης και της αποτελεσματικότητας που έχει η έμπρακτη αλληλεγγύη.

Ολα ξεκίνησαν πριν από έξι χρόνια όταν η καθηγήτρια του Λυκείου Οκγουντ της Καλιφόρνιας, Μελίσα Μπέρτον, πήγε μια ομάδα μαθητριών της σε εκδήλωση της Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Κατάσταση των Γυναικών. Εκεί τα κορίτσια έμαθαν για πρώτη φορά πως σε πολλές χώρες, όπως η Ινδία, οι γυναίκες δεν έχουν πρόσβαση σε προϊόντα περιόδου και αναγκάζονται να καταφεύγουν σε ακατάλληλα πανιά, φύλλα, ακόμη και στάχτη, συχνά υποχρεώνονται εκείνες τις ημέρες να εγκαταλείπουν τις δουλειές τους, να απέχουν από το σχολείο, να μην μπορούν να επισκέπτονται ναούς ή να περνούν μέρες απομονωμένες σε ανθυγιεινές καλύβες, για να μη «μολύνουν» την οικογένεια και την κοινότητα.

Οι έφηβες αποφάσισαν να δράσουν: ίδρυσαν το The Pad Project, συνεργάστηκαν με την οργάνωση Action India για να έρθουν σε επαφή με τοπικές κοινότητες, συγκέντρωσαν χρήματα και πρόσφεραν στις γυναίκες του Χαπούρ ένα μηχάνημα που έφτιαξε ο Ινδός Αρουνάτσαλαμ Μουρουγκανάνθαμ για την παραγωγή φτηνών βιοδιασπώμενων σερβιετών από τοπικά υλικά και μαζί τις πρώτες ύλες για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.

Επειτα από αυτό το διάστημα η μικροεπιχείρηση των γυναικών μπορεί να είναι αυτάρκης και βιώσιμη, ενώ συνάμα συμβάλλει στη βελτίωση της ζωής των γυναικών της περιοχής. Σε αντάλλαγμα οι γυναίκες εκπαιδεύουν άλλες ομάδες γυναικών της περιοχής για να μπορούν να παράγουν σερβιέτες, αλλά και σε τεχνικές και δράσεις για την αποστιγματοποίηση της εμμηνορρυσίας.

Σκέφτηκαν να καταγράψουν την άφιξη της μηχανής και τις αντιδράσεις των γυναικών και της κοινότητας προτείνοντας στη σκηνοθέτιδα Ζεχτάμπτσι να αναλάβει το εγχείρημα, ενώ η Μπέρτον και έξι από τις μαθήτριές της ταξίδεψαν στην Ινδία για να συνδράμουν στα γυρίσματα και να δουν από πρώτο χέρι πώς άλλαξαν οι νοοτροπίες με αυτή την πρωτοβουλία.

Ντροπή και στίγμα

Είναι ενδεικτικό ότι, όπως έλεγε στο BBC η 22χρονη Σνεχ, μία από τις πρωταγωνίστριες του ντοκιμαντέρ, στην αρχή ντρεπόταν τόσο να μιλήσει για οτιδήποτε έχει σχέση με την εμμηνορρυσία, ώστε στον πατέρα της δεν είπε πως θα δούλευε παράγοντας σερβιέτες αλλά πάνες για μωρά. Μήνες μετά, όταν ο πατέρας της έμαθε τι ακριβώς δουλειά έκανε, δήλωσε μπροστά στην κάμερα ότι είναι περήφανος για την κόρη του: «Αν η δουλειά της συνεισφέρει στην κοινωνία, και ιδίως στις γυναίκες, νιώθω πολύ ευτυχισμένος».

Το Οσκαρ έδωσε φτερά στο The Pad Project: τα κορίτσια συνεχίζουν να συγκεντρώνουν χρήματα για να στέλνουν μηχανήματα και πρώτες ύλες σε ομάδες γυναικών, όχι μόνο στον αναπτυσσόμενο κόσμο, αλλά και στις ΗΠΑ όπου πολλές έφηβες ευάλωτων, φτωχών και ανέστιων οικογενειών δεν έχουν πρόσβαση σε σερβιέτες.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ανισότητα, έμφυλη βία και παρενόχληση στο διαδίκτυο
Πεδίον δόξης λαμπρόν για τη βάθυνση των διακρίσεων μεταξύ αντρών και γυναικών, τις σεξιστικές επιθέσεις αλλά και τη φίμωση της φωνής των γυναικών αποτελούν ο ψηφιακός κόσμος και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,...
Ανισότητα, έμφυλη βία και παρενόχληση στο διαδίκτυο
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Ποιος «αυτοκτονεί» τις ιθαγενείς ακτιβίστριες;
Την ώρα που βαθαίνει επικίνδυνα η ρατσιστική βία στη Χιλή κατά των ιθαγενών Μαπούτσε, η 53χρονη Ιρις Ροσάλες Κινιλέν και η 17χρονη κόρη της Ρόσα Κιντάνα Ροσάλες βρέθηκαν απαγχονισμένες στο σπίτι τους.
Ποιος «αυτοκτονεί» τις ιθαγενείς ακτιβίστριες;
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Βρετανία: δραματική μείωση στις διώξεις και καταδίκες βιαστών
Σημαντικά μειώθηκαν πέρσι οι δίκες και οι καταδίκες βιαστών στην Αγγλία και την Ουαλία, με τους αριθμούς να επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες των γυναικείων οργανώσεων για συστήματα δίωξης και δικαιοσύνης που δεν...
Βρετανία: δραματική μείωση στις διώξεις και καταδίκες βιαστών
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Οι Αφγανές διεκδικούν το δικό τους όνομα...
Υστερα από μια μεγάλη καμπάνια που ξεκίνησε πριν από 3 χρόνια, έφτασε στο αφγανικό Κοινοβούλιο πρόταση νόμου που προβλέπει ότι θα αναγράφεται το όνομα της γυναίκας στα πιστοποιητικά που αφορούν την ίδια ή τα...
Οι Αφγανές διεκδικούν το δικό τους όνομα...
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Σύγχρονες σκλάβες εργάτριες στον Λίβανο σε πλήρη απόγνωση
Ντροπιαστικές εικόνες γυναικών, κάποιες με τα παιδιά τους αγκαλιά, να στοιβάζονται μέρα νύχτα έξω από την πρεσβεία της Αιθιοπίας εν μέσω της κρίσης του κορονοϊού, συνεχίζουν να έρχονται από τον Λίβανο.
Σύγχρονες σκλάβες εργάτριες στον Λίβανο σε πλήρη απόγνωση
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Στρατιώτες απάγουν και βιάζουν ιθαγενή κορίτσια στην Κολομβία
Συνήθη πρακτική του Εθνικού Στρατού της Κολομβίας φαίνεται πως αποτελεί η σεξουαλική βία κατά ιθαγενών, καθώς όπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο στρατηγός Σαπατέιρο –υπό τον φόβο της δίωξης για συγκάλυψη–, 118...
Στρατιώτες απάγουν και βιάζουν ιθαγενή κορίτσια στην Κολομβία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας