Την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων για την διακοπή της ανάπλασης των Προσφυγικών της λεωφόρου Αλεξάνδρας από την Περιφέρεια , χαιρέτησε από τη Βουλή ο Σωκράτης Φάμελλος λέγοντας πως «η λύση δε μπορεί να είναι οι εξώσεις και η ποινικοποίηση των κατοίκων» .
Στην τοποθέτησή του για το νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σχολίασε πως «η τοπική αυτοδιοίκηση με την κυβέρνηση της ΝΔ περνάει τις χειρότερες μέρες της», καθώς οι δήμοι «απαξιώνονται» με ακριβές, χαμηλής ποιότητας δημοτικές υπηρεσίες, υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους και της ποιότητας ζωής.
Ο Σ. Φάμελλος κατήγγειλε την περικοπή πόρων στους ΟΤΑ από την κυβέρνηση με απώτερο στόχο «χρεωκοπημένους και αδύναμους πολιτικά δήμους», αλλά και τη δυνατότητα απευθείας αναθέσεων σε «άλλες γαλάζιες ακρίδες», όπως στην περίπτωση του σκανδάλου της ανακύκλωσης με τα σπιτάκια.
«Εμείς στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρεσβεύουμε ένα διαφορετικό μοντέλο για την οικονομική ενίσχυση της αυτοδιοίκησης: με κατοχυρωμένους πόρους, που θα κατανέμονται απευθείας και συνταγματικά, με φορολογική μεταρρύθμιση που δεν θα στηρίζει τους μεγάλους και εύπορους δήμους αλλά πρώτα την αποκέντρωση, με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό, με στήριξη κοινωνικών δομών και τοπικών υπηρεσιών», υπογράμμισε, παραπέμποντας και στα προγράμματα «Φιλόδημος 1 & 2» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ τα οποία, όπως είπε, ήταν μεταρρυθμίσεις που έδωσαν «δύναμη» στην αυτοδιοίκηση, σε αντίθεση με το Ταμείο Ανάκαμψης που ήταν μια χαμένη ευκαιρία» .
« Η αυτοδιοίκηση είναι το μακρύ χέρι του κράτους»
Για την κυβέρνηση της ΝΔ, είπε η Αυτοδιοίκηση είναι το μακρύ χέρι του κράτους και εισπρακτικός μηχανισμός. Γι αυτό έχει αφήσει τους ΟΤΑ Α και Β βαθμού να λειτουργούν με το 50% του προσωπικού. Παράλληλα προτείνει μέσω της συνταγματικής αναθεώρησης να προβλεφθεί η δυνατότητα της αυτοδιοίκησης να επιβάλλει τοπικούς φόρους για να μειωθούν οι οικονομικές υποχρεώσεις της κυβέρνησης.
«Στόχος σας είναι χρεωκοπημένοι και αδύναμοι πολιτικά δήμοι για να ελέγχονται από το καθεστώς. Εμείς δεν θέλουμε τους δημάρχους όμηρους και υποτελείς να μαζεύονται στους προθαλάμους των υπουργικών γραφείων για να πάρουν χρηματοδότηση».
«Ο κώδικας της αυτοδιοίκησης που δημιούργησε προσδοκίες, αποδείχθηκε τελικά κατώτερος των περιστάσεων», σημείωσε, σχολιάζοντας πως ακόμα και αν η κωδικοποίηση των διατάξεων, ως διαδικασία, έχει θετικό πρόσημο, δεν προβλέπει τελικά «καμία μεταρρύθμιση», όπως ζητούν οι ΟΤΑ και «δεν απαντά στα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης». Χαρακτήρισε δε, «απαράδεκτο» τον νέο εκλογικό νόμο που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, γιατί «θυσιάζει τη δημοκρατία με πρόσχημα το κόστος», αφού επιτρέπει σε έναν συνδυασμό με 25%-30% των ψηφοδελτίων να λαμβάνει το 60% των εδρών προκειμένου να μην δίνεται η δυνατότητα συνεργασιών στον δεύτερο γύρο, όπως έγινε με τον δήμο Αθηναίων.
