Ποδόσφαιρο - Ιστορία 1-0

vinda.jpg

AP Photo/Efrem Lukatsky

Στον αποψινό ημιτελικό Αγγλίας-Κροατίας στη Μόσχα, χιλιάδες Ρώσοι οπαδοί περιμένουν να αποδοκιμάσουν με όλη τη δύναμη των πνευμόνων τους τον Ντομαγκόι Βίντα, τον Κροάτη κεντρικό αμυντικό. Οχι για το γκολ του στην παράταση κόντρα στη δική τους εθνική ομάδα πριν από τέσσερις μέρες.

Αυτό πέρασε στα ψιλά μετά τον αγώνα, όταν ο Βίντα φώναξε «δόξα στην Ουκρανία». Δεν είναι μόνο οι τεταμένες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Το συγκεκριμένο σύνθημα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα ουκρανικά Τάγματα Θανάτου, τα οποία συνεργάστηκαν με τα ναζιστικά στρατεύματα της επιχείρησης Μπαρμπαρόσα και έστειλαν χιλιάδες Ουκρανούς και Ρώσους πολίτες στο απόσπασμα.

Ηξερε ο Βίντα το βάρος και την ιστορία του φασιστικού αυτού συνθήματος; Ή μήπως απλά του το σφύριξαν οι φίλοι του από το Κίεβο, όπου πέρασε πέντε χρόνια ως ποδοσφαιριστής της Ντινάμο;

Προσωπικά εικάζω ότι συμβαίνει το δεύτερο. Ο Βίντα, όπως δυστυχώς και η πλειονότητα των ποδοσφαιριστών, είναι ένας άνθρωπος απολιτικός και ουσιαστικά αμόρφωτος. Οπως απέδειξε η υπόθεση Κατίδη πριν από μερικά χρόνια, οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές –τόσο στην Ελλάδα όσο και έξω– περνάνε χαριστικά το σχολείο και ελάχιστη σχέση έχουν με την Ιστορία και την πραγματικότητα εν γένει. Ντύνονται με τον μανδύα του πρότυπου για τα παιδιά, μέχρι να ανοίξουν το στόμα τους. Και μετά, βιάζονται να ανακαλέσουν λέγοντας ότι αυτοί το μόνο που ξέρουν είναι η μπάλα.

Δεν είναι φυσικά όλοι οι ποδοσφαιριστές έτσι. Ο Σόκρατες βοήθησε ουσιαστικά στην πτώση της δικτατορίας στη Βραζιλία με την «Κορινθιακή Δημοκρατία» του. Και ο Κρόιφ αρνήθηκε να πάει στο Μουντιάλ του 1978 στην Αργεντινή για να μη συμμετάσχει στον εξωραϊσμό και την αποποινικοποίηση της χούντας του Βιντέλα.

Αλλά και στα δικά μας τα λημέρια έχουμε φωτεινές αχτίδες. Ο Γιώργος Μπαντής προ ημερών μίλησε για το όνειρό του να δει και άλλους αθλητές να στέκονται δίπλα στους πρόσφυγες και απέναντι σε φασιστικές ιδεολογίες. Σε κάνει να θες να κάτσεις μαζί του για μια ρακή και κουβέντα. Εχοντας ακόμα παρέα τον Κωφίδη και τον Ηλία Κυριακίδη. Αν και για τον τελευταίο, που δεν ακουμπάει αλκοόλ, θα έπρεπε να πάρουμε μια πορτοκαλάδα.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας