• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 30.1°C
    3 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.3°C / 29.9°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 30.4°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.4°C / 27.9°C
    2 BF
    42%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.0°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.8°C
    3 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 25.9°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 27.7°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 29.9°C
    3 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.5°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 30.0°C
    0 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.3°C / 27.1°C
    3 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    71%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποιος πληρώνει τον... βαρκάρη του LNG

  • A-
  • A+
Μέσα σε μία δεκαετία τα τεράστια πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου υπερδιπλασιάστηκαν και σήμερα υπερβαίνουν τα 800 σε όλο τον κόσμο, ενώ οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις αυξάνονται ιλιγγιωδώς.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η ενεργοβόρα Ευρώπη απορρόφησε τη μερίδα του λέοντος από το υγροποιημένο αέριο που μεταφέρθηκε από τις ΗΠΑ, πάνω από το 70% των αμερικανικών εξαγωγών. Κάλυψε επίσης τη δίψα της για LNG με εισαγωγές από τη Ρωσία, το Κατάρ, τη Νιγηρία και την Αλγερία. Μιλάμε για πάνω από 10 εκατομμύρια τόνους LNG τον μήνα, που τους πιο κρύους μήνες του χρόνου μπορεί να αυξάνονται.

Ποιος μεταφέρει αυτές τις ποσότητες αερίου στην Ευρώπη για να αποθηκευτούν στους τερματικούς σταθμούς και να διοχετευτούν στη συνέχεια στα δίκτυα διανομής; Μέσα σε μια δεκαετία τα τεράστια πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου υπερδιπλασιάστηκαν και σήμερα υπερβαίνουν τα 800 σε όλο τον κόσμο, ενώ οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις αυξάνονται ιλιγγιωδώς.

Η ανάδειξη του αερίου στο κυρίαρχο εναλλακτικό καύσιμο στην Ευρώπη στο όνομα της πράσινης μετάβασης έβαλε τους ανά τον κόσμο εφοπλιστές σε πυρετώδη δραστηριότητα νέων ναυπηγήσεων για να καλύψουν τη ζήτηση, μεταφέροντας LNG από κάθε πηγή μέσω ωκεανών και θαλασσών. Και είναι προφανές ότι ακόμη και στη γεωπολιτική ένταση περί την Ουκρανία που εξωθεί την ευρωπαϊκή ηγεσία, και με αμερικανική πίεση, να επισπεύσει την απεξάρτησή της από το ρωσικό αέριο και τους αγωγούς της Gazprom, οι εφοπλιστές βλέπουν μια χρυσή ευκαιρία. Και σε αγαστή συνεργασία με τις μεγάλες, πρωτίστως αμερικανικές, εταιρείες εξόρυξης και εκμετάλλευσης κοιτασμάτων θα πρέπει να περιληφθούν στους υποβολείς της βίαιης και απροετοίμαστης στροφής στο υγροποιημένο αέριο.

Εχει κανείς αμφιβολία ότι οι Ελληνες πλοιοκτήτες πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο παιχνίδι των υδρογονανθράκων; Προφανώς όχι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας VesselsValue, οι Ελληνες εφοπλιστές διαθέτουν τον μεγαλύτερης αξίας στόλο πλοίων μεταφοράς LNG, που αποτιμάται πάνω από 19 δισ. δολάρια. Φυσικά μακράν πρώτοι -πάνω από την Κίνα, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ- παραμένουν και στο παραδοσιακό πεδίο δράσης τους, τα δεξαμενόπλοια αργού, με στόλο αξίας περίπου 42 δισ. δολαρίων, αλλά πιο εντυπωσιακή ως πολύ πρόσφατη είναι η επίδοσή τους στα πλοία LNG. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κατέχουν σχεδόν το 16% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς αερίου (LNG και LPG), που αντιστοιχεί σε πάνω από 170 πλοία. Αλλά ο αριθμός αυτός είναι ραγδαία μεταβαλλόμενος, καθώς στη διάρκεια του 2020-2021 το 10% των παραγγελιών νέων πλοίων στα ναυπηγεία της Απω Ανατολής (κυρίως) αφορά πλοία LNG.

Στους Ελληνες κυρίαρχους των θαλασσών και στο υγροποιημένο αέριο συναντάμε μερικά πασίγνωστα και στο ευρύ κοινό ονόματα. Η Stealth Gas (του Χ. Βαθειά) διαθέτει 46 πλοία μεταφοράς LNG, ακολουθούμενη από τη Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση με 28 πλοία LNG και ακόμη 9 υπό κατασκευή. Η Dynagas του Γ. Προκοπίου, που βρίσκεται κοντά στην τελική απόκτηση και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, διαθέτει 13 πλοία LNG αξίας σχεδόν 3 δισ. δολαρίων. Πάνω από 30 είναι τα πλοία LNG που διαθέτει μέσω διαφορετικών εταιρικών σχημάτων ο όμιλος Λιβανού, 16 πλοία διαθέτει η TMS Cardiff Gas (Οικονόμου), με 13 συν 2 παραγγελθέντα εμφανίζεται η Theramaris του Ν. Μαρτίνου, ενώ ανερχόμενη δύναμη στο πεδίο θεωρείται η Capital Gas του Β. Μαρινάκη με έξι πλοία LNG ενεργά και άλλα τρία στα σκαριά κορεατικών ναυπηγείων. Με τους ρυθμούς αυτούς, που αφορούν μόνο την πρώτη εξάδα των Ελλήνων πλοιοκτητών, είναι πολύ πιθανό εντός του 2022 το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο πλοίων LNG να φτάσει ακόμη και το 25%.

Η δραστηριοποίηση των Ελλήνων εφοπλιστών στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου φέρνει ασύλληπτα έσοδα. Οι διακυμάνσεις των ναύλων ανάλογα με την εποχή και τη ζήτηση είναι τεράστιες, από 30.000 δολάρια τη μέρα μέχρι 424.000 δολάρια τη μέρα, που καταγράφηκε ως ιστορικό ρεκόρ από τους Lloyd’s τον περασμένο μήνα. Και τα πλοία LNG δεν διασχίζουν τους ωκεανούς με 100 μίλια την ώρα. Είναι πολλά τα λεφτά και οι πλοιοκτήτες έχουν κάθε λόγο να τρίβουν τα χέρια τους, μεταξύ άλλων, για το ναυάγιο του αγωγού EastMed.

ΙΣΡΑΗΛΙΝΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ EASTMED

«Ευπρόσδεκτη κάθε υποδομή που συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοιτασμάτων αερίου»

H Energean Oil&Gas, γνωστή κυρίως από την εκμετάλλευση του Πρίνου (περιπετειώδης εσχάτως λόγω της διαρκούς σύγκρουσης με τους εργαζόμενους), είναι από τις λίγες διεθνείς και εγχώριες εταιρείες που μένουν «πιστές» στις προοπτικές των ελληνικών υδρογονανθράκων, καθώς μετά και την αποχώρηση της ισπανικής Repsol παραμένει στις έρευνες στο Κατάκολο, στο Ιόνιο, στον Πατραϊκό και στα Ιωάννινα, έχει αντίστοιχες άδειες σε Ιταλία και Αίγυπτο, ωστόσο οι μεγάλες προσδοκίες της αφορούν τρία κοιτάσματα στη θάλασσα του Ισραήλ (Καρίς, Β. Καρίς και Τανίν). Εκεί φιλοδοξεί να αρχίσει την παραγωγή εντός του έτους

Θέσαμε στην εταιρεία τρία ερωτήματα με αφορμή τις ενεργειακές εξελίξεις στην Ευρώπη, με φόντο και τη διαφαινόμενη οριστική ματαίωση του EastΜed, και από τις απαντήσεις εκπροσώπου της προκύπτει τουλάχιστον μία τεχνική δυνατότητα υποκατάστασης του αγωγού με λύσεις LNG ή εναλλακτικών αγωγών για εξαγωγές αερίου προς την Ευρώπη, που ωστόσο προϋποθέτουν πολιτικές αποφάσεις και νέες διακρατικές συμφωνίες.

■ Η ηγεσία της Ε.Ε. με την ισχυρή παρότρυνση, αν όχι και εξώθηση, των ΗΠΑ φαίνεται να επιχειρεί μια απότομη στροφή προς το υγροποιημένο αέριο στο όνομα της απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο. Εχει προηγηθεί και η σχεδόν επίσημη απόσυρση της αμερικανικής στήριξης στον EastΜed. Πώς επηρεάζουν τον στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρείας και το γεωτρητικό πρόγραμμά της αυτές οι εξελίξεις;

H εταιρεία έχει προγραμματίσει και ξεκινά τον επόμενο μήνα ένα νέο γεωτρητικό πρόγραμμα στη θάλασσα του Ισραήλ, το οποίο στοχεύει στην ανακάλυψη έως και 100 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου με σημαντικά υψηλές πιθανότητες γεωλογικής επιτυχίας. Με δεδομένο ότι η προγραμματισμένη παραγωγή από τα κοιτάσματα Karish (ξεκινά στο γ' τρίμηνο του έτους) και Karish North έχει ήδη πωληθεί σε ηλεκτροπαραγωγούς και μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές στη χώρα, τυχόν νέες ανακαλύψεις μπορούν να κατευθυνθούν σε εξαγωγές προς γειτονικές αγορές ή και προς την Ευρώπη. Για την εξαγωγή θα χρησιμοποιηθούν είτε διαθέσιμες υποδομές, όπως λ.χ. οι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου αερίου Idku και Damietta στην Αίγυπτο, είτε νέες υποδομές σε αγωγούς.

■Υπάρχουν εναλλακτικές στον EastΜed; Είναι τεχνικά και επενδυτικά εύκολη η προσαρμογή στις λύσεις της υγροποίησης ή τελικά όλα αυτά οδηγούν σε αύξηση κόστους και τιμών;

Κάθε υποδομή που μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο είναι ιδιαίτερα σημαντική και ευπρόσδεκτη, άλλωστε μια τέτοια υποδομή είναι και το «Energean Power», το πρώτο FPSO στην ιστορία της περιοχής. Η Energean έχει ήδη συνάψει Σύμφωνο Κατανόησης με την αιγυπτιακή κρατική εταιρεία EGAS για την εξαγωγή έως και 2 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο από το Ισραήλ στην Αίγυπτο, ενώ έχει υπογράψει και Επιστολή Προθέσεων με τη ΔΕΠΑ για ανάλογες ποσότητες στο πλαίσιο των σχεδιασμών για τον αγωγό EastMed. Σε κάθε περίπτωση οι αγορές είναι αυτές που αποφασίζουν ποιες λύσεις μπορεί να αποβούν συμφερότερες για τις οικονομίες και τελικά αυτές προχωρούν. Είναι όμως αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα ότι σήμερα οι βιομηχανικοί καταναλωτές σε Ισραήλ και Αίγυπτο απολαμβάνουν τιμές φυσικού αερίου κατά 80% και πλέον φτηνότερες από εκείνες που διαμορφώνονται στους βασικότερους κόμβους στην Ευρώπη, είτε μιλάμε για αέριο αγωγών είτε για LNG. Κάθε νέα ανακάλυψη στην περιοχή θα πρέπει να ενθαρρύνει χώρες όπως η Ελλάδα να εξετάσουν τις προοπτικές μακροπρόθεσμων συμβολαίων προμήθειας από τις συγκεκριμένες πηγές.

■ Η Energean είναι ανάμεσα στους ομίλους που διεκδικούν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για μονάδα υδρογόνου. Τι ορίζοντα απόδοσης στο ενεργειακό μίγμα της Ευρώπης και της χώρας έχει αυτή η τεχνολογία;

Η μονάδα έχει σχεδιαστεί να λειτουργήσει στον Πρίνο της Καβάλας, πλησίον της μονάδας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, συνθέτοντας ένα πρότυπο βιομηχανικό συγκρότημα με προφανή τα οφέλη για το περιβάλλον και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, καθώς το όφελος για την ελληνική βιομηχανία από την εξοικονόμηση στα κόστη της εκπομπής ρύπων μπορεί να φτάσει τα 8 δισ. ευρώ σε βάθος 10ετίας. Η μονάδα παραγωγής θα έχει δυναμικότητα 40 τόνους οικολογικού υδρογόνου (Eco-H2) ημερησίως με πάνω από 99% δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης στους 150 τόνους, ήτοι στο 20% του στόχου συνολικής παραγωγής που έχει θέσει η χώρα μας για το 2050. Αυτή η ποσότητα αντιστοιχεί σε ενέργεια ίση περίπου με 2 τεραβατώρες ή στο 3% της συνολικής κατανάλωσης φυσικού αερίου της χώρας μας για το 2021.

Η αμερικανική «εναλλακτική» της Αλεξανδρούπολης

Αρκετά πριν επισημοποιηθεί η αμερικανική «τορπίλη» στον EastMed, που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις είναι και η χαριστική βολή του, τον περασμένο Νοέμβριο, μια ανοιχτή επιστολή με αποδέκτες τον πρωθυπουργό, τους υπουργούς Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος/Ενέργειας και την αρμόδια για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ΕΔΕΥ εξέφραζε την αγωνία 47 επιστημόνων -από διδακτορικούς φοιτητές μέχρι στελέχη εταιρειών- για την αρνητική αντιμετώπιση της έρευνας και εξόρυξης από την πολιτεία. Η αγωνία, πέρα από την απολύτως θεμιτή επιστημονική και επαγγελματική «ιδιοτέλεια», αφορούσε το γεγονός ότι η πολιτεία φαίνεται να εγκαταλείπει το «όραμα» της παραγωγής πετρελαίου και αερίου στην Ελλάδα, γύρω από το οποίο «χτίστηκε» εξωτερική και ερευνητική πολιτική σχεδόν δύο δεκαετιών.

Είναι άγνωστο αν πήραν ποτέ κάποια απάντηση από τους αποδέκτες της επιστολής. Οπωσδήποτε πήραν απάντηση, σαφώς απογοητευτική, από τις εξελίξεις με τον EastMed, τις αποχωρήσεις πολυεθνικών εταιρειών από τα θαλάσσια και χερσαία οικόπεδα έρευνας για ελληνικούς υδρογονάνθρακες. Και τώρα από την ευρω-αμερικανική σύγκλιση στην απόπειρα απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο κυρίως μέσω μεταφοράς υγροποιημένου αερίου.

Μπορούμε βάσιμα να υποθέσουμε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ομάδες ενδιαφερόντων και συμφερόντων έτοιμες να «αγκαλιάσουν» θερμά αυτή την εναλλακτική. Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), που κατά 66% ανήκει στην κοινοπραξία SENFLUGA με την ιταλική Snam (54%), την ισπανική Enagas (18%), τη βελγική Fluxys (18%) και την Damco του ομίλου Κοπελούζου (10%)- λειτουργεί ήδη εδώ και 15 χρόνια τον αναβαθμισμένο τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Είναι ένας από τους 10 σταθμούς LNG στη Μεσόγειο και την Ευρώπη, αλλά σύντομα θα αποκτήσει «ταίρι»: το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης, ένα σύνθετο έργο Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), που περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα αεριοποίησης και έναν αγωγό 24 χιλιομέτρων, επένδυση 360 εκατ. ευρώ, με επιχορηγούμενη κατά 167 εκατ. από την Ε.Ε. «Επισπεύδων» στην κρίσιμη επένδυση είναι ο όμιλος Κοπελούζου, που έχει το 40% στην εταιρεία η οποία θα υλοποιήσει το έργο, με συνεταίρους τη ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), την Bulgartransgaz (20%) και τον ΔΕΣΦΑ (20%). Η μετοχική σύνθεση έχει και την πράσινη βούλα της Κομισιόν, έστω κι αν μέσω του ΔΕΣΦΑ ο όμιλος Κοπελούζου, προικισμένος και με 35 πλοία μεταφοράς LNG και με στέρεες σχέσεις με τους Ελληνες ιδιοκτήτες αντίστοιχων πλοίων, καθίσταται κυρίαρχος αυτής της εναλλακτικής αλλά γνήσια αμερικανικής λύσης. Ως γνωστόν η Αλεξανδρούπολη, εκτός από κόμβος αερίου, για τους Αμερικανούς είναι και κόμβος στρατιωτικής σημασίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΥΡΩΠΗ
Οι ΗΠΑ γυρίζουν την πλάτη στον EastMed επειδή δεν θα αποδώσει κέρδη λέει ο Ερντογάν
Πίσω από την αλλαγή στάσης των ΗΠΑ για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού που θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο την Ευρώπη βρίσκεται το οικονομικό συμφέρον λέει ο Τούρκος πρόεδρος.
Οι ΗΠΑ γυρίζουν την πλάτη στον EastMed επειδή δεν θα αποδώσει κέρδη λέει ο Ερντογάν
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Κάλλιον το προλαμβάνειν
Αν η σημερινή κυβέρνηση δεν πίστεψε ποτέ πραγματικά στον αγωγό EastMed, γιατί προχώρησε το 2020 στην πανηγυρική υπογραφή τριμερούς διακρατικής συμφωνίας;
Κάλλιον το προλαμβάνειν
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακτινογραφία της ενεργειακής εξάρτησης της Ε.Ε.
Το 58% της ενέργειας που καταναλώνουν οι 27 χώρες της Ε.Ε. κάθε χρόνο -16 εκατ. γιγαβατώρες το 2020- βασίζεται σε εισαγόμενους πόρους και από αυτούς το 24,4% προέρχεται από τη Ρωσία.
Ακτινογραφία της ενεργειακής εξάρτησης της Ε.Ε.
ΕΥΡΩΠΗ
Το ρωσικό LNG έγινε... αμερικανικό
Η συμφωνία ΗΠΑ-Ε.Ε. για πρόσθετη προμήθεια αμερικανικού υγροποιημένου αερίου κατατείνει στην πλήρη υποκατάσταση του ρωσικού, με άγνωστο κόστος, αλλά σε «ανεκτή τιμή». Και πάλι, όμως, αντιστοιχεί στο 1/3 του...
Το ρωσικό LNG έγινε... αμερικανικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας