Είναι δεδομένο πλέον ότι οι Ανεξάρτητες Αρχές στη χώρα μας, είτε είναι είτε δεν είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες, βρίσκονται κατά παράβαση όλων των ευρωπαϊκών οδηγιών, της ΕΣΔΑ αλλά και του Συντάγματος αντιμέτωπες με μια ολομέτωπη προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης να τις ελέγξει και να τις χειραγωγήσει διορίζοντας σε αυτές πρόσωπα της απολύτου εμπιστοσύνης της, παρεμβαίνοντας ωμά στο έργο τους και αγνοώντας τις κρίσεις τους όταν δεν αρέσουν.
Κορυφαίο παράδειγμα, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που συστήθηκε εξ ολοκλήρου από την κυβέρνηση της Ν.Δ. με τη δικαιολογία της διαφάνειας, της οργάνωσης των ελεγκτικών οργάνων και της πάταξης της διαφθοράς και που στην πορεία αποδείχθηκε πως στόχος ήταν η κατάργηση του αναγνωρισμένου θεσμού του ΓΕΔΔ, η κατάργηση της αυτοτέλειας των ελεγκτικών οργάνων και η υποβάθμιση του έργου των επιθεωρητών. Και αν η αποτελεσματική λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών προϋποθέτει συναίνεση σε πολιτικό επίπεδο και σύγκλιση αντιθέσεων σε κοινωνικό, τόσο το χειρότερο γι’ αυτές!
Η προαπαιτούμενη ενδοδιοικητική ανεξαρτησία των Αρχών, που από τη σύστασή τους δεν υπάγονται σε έλεγχο από τον κάθε αρμόδιο υπουργό, ούτε σε έλεγχο νομιμότητας των πράξεών τους, είναι στις μέρες μας ένα ακόμα ανέκδοτο στη δράση του επιτελικού κράτους.
Η υδροκέφαλη Εθνική Αρχή Διαφάνειας
«Οι έλεγχοι θα γίνονται με τεχνικά μέσα υψηλής τεχνολογίας και η Αρχή θα καταθέτει εκθέσεις σε Βουλή και κυβέρνηση για να υπάρχει αξιολόγηση. Στη διαμόρφωση της ατζέντας δεν θα έχει συμμετοχή πολιτικό πρόσωπο. Την κυβέρνηση πρωτίστως την ενδιαφέρει να γίνει δουλειά, και όχι το επικοινωνιακό κομμάτι, όπως συνέβαινε επί ΣΥΡΙΖΑ», δήλωνε ο κ. Γεραπετρίτης για τη νέα αυτή Αρχή διακυβέρνησης συμπληρώνοντας ότι θα υπάρξουν ασυμβίβαστα και κωλύματα ώστε να παραμένει ανεξάρτητη η Αρχή. Διαβεβαίωνε ότι μόνο μέσω ΑΣΕΠ θα επιλέγονται εκείνοι που θα αναλαμβάνουν επιτελικές θέσεις στη δημόσια διοίκηση. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις βέβαια δεν άφησαν αλώβητο ούτε το ΑΣΕΠ.
Τώρα, σχεδόν δύο χρόνια μετά τον διορισμό με μόνη την ψήφο της Ν.Δ. του διοικητή της Αρχής, Αγγελου Μπίνη (Ενας… governor στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, «Εφ.Συν.», 17.5.2020), και εν μέσω πανδημίας το πολυδιαφημισμένο έργο της ΕΑΔ περιορίζεται στις καθημερινές ανακοινώσεις για τα χιλιάδες πρόστιμα που καταλογίζουν οι επιθεωρητές σε πολίτες και επαγγελματίες, σε επικοινωνιακές ημερίδες διακηρύξεων της πρόθεσης να παταχθεί η αδιαφάνεια και η διαφθορά, στα «συμβόλαια» που συνάπτει η ΕΑΔ με διάφορα υπουργεία, σε ενημερώσεις για τα αποτελεσματικά προγράμματα του ΟΟΣΑ και σε ενημερώσεις για σεμινάρια όσων επιθυμούν να γίνουν επιθεωρητές σε ιδιωτικά ινστιτούτα που εξισώθηκαν με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (η διοίκηση της οποίας υποβαθμίστηκε και ξηλώθηκε).
Λιγοστοί και πολύ καθυστερημένοι οι έλεγχοι σε μονάδες ευάλωτων και τις περισσότερες φορές αφού ήδη είχε παρέμβει εισαγγελέας, ενώ το ίδιο έγινε και σε πρόσφατες καταστροφές π.χ. Καρδίτσα. Επιλεκτικοί έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν και σε ΜΚΟ που προσφέρουν έργο σε πρόσφυγες και μετανάστες, χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν δημοσιευτεί ευρήματα.
Μέχρι στιγμής κανένα πόρισμα δεν έχει ανακοινωθεί ούτε έχει δημοσιευτεί το περιεχόμενό του. Ακόμα και για τις παλιές υποθέσεις διαφθοράς που έτρεχαν στον καταργημένο ΓΕΔΔ δεν έχει γίνει γνωστή η εξέλιξή τους, ούτε δόθηκαν στη δημοσιότητα τα τελικά πορίσματα. Δεν υπάρχει ενημέρωση για το αν και ποια πορίσματα έφτασαν στα εισαγγελικά γραφεία. Βέβαια ούτε τα ΜΜΕ ζητούν επιτακτικά πλέον πορίσματα από τον κ. Μπίνη και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια (π.χ. μόλυνση Αργοσαρωνικού, φονικές πλημμύρες Μάνδρας, φονική πυρκαγιά στο Μάτι, έλεγχοι ΚΕΕΛΠΝΟ, ΟΚΑΝΑ, «Φιλανθρωπικά» Ιδρύματα, άμισθα υποθηκοφυλακεία, δημόσια ιδρύματα υγείας κ.λπ.).
Κάθε χρόνο και για όσο διάστημα λειτουργούσε ο ΓΕΔΔ αλλά και τα αυτοτελή όργανα ελέγχου (ΣΔΟΕ, ΣΕΠΕ, ΣΕΥΥΠ κ.ά.) δίνονταν στη δημοσιότητα στοιχεία από καυτά πορίσματα των επιθεωρητών που είχαν παραδοθεί στον Λ. Ρακιντζή ή στη Μ. Παπασπύρου ακόμα και πριν φτάσουν στον εισαγγελέα. Τώρα δεν γνωρίζει κανείς πλέον ποια πορίσματα έχουν ολοκληρωθεί, ενώ η ΕΑΔ αρνείται να γνωστοποιήσει την εξέλιξη των υποθέσεων μείζονος δημοσίου συμφέροντος. Τα περισσότερα πορίσματα, σύμφωνα με μαρτυρίες των επιθεωρητών, παραμένουν στοιβαγμένα και επτασφράγιστα στο γραφείο του διοικητή της ΕΑΔ και οι εξειδικευμένοι επιθεωρητές περιορίζονται στην καθημερινή επιβολή προστίμων.
Οπως αφήνεται να διαρρεύσει από τα πρώην αυτοτελή ελεγκτικά όργανα, το έργο των επιθεωρητών αμφισβητείται με βάση κριτήρια «αφοσίωσης» στη διορισμένη διοίκηση και στους διορισμένους προϊσταμένους και δεν είναι λίγες οι φορές που αποκλείονται επιθεωρητές λόγω «ανυπακοής» με αδιαφανή κριτήρια στις αξιολογήσεις. Οσο για τον διοικητή, ο ίδιος περιορίζεται σε εξώδικα που κάθε άλλο παρά απαντούν στα εύλογα ερωτήματα, στη δημόσια κριτική και στην πλήρη συσκότιση σε ό,τι αφορά τη διαφθορά και τη διαφάνεια, με την Ελλάδα να κατρακυλά ξανά στην κατάταξη των χωρών που αντιμετωπίζουν με επιτυχία τη διαφθορά.
Δεν γνωρίζουμε, π.χ., αν γίνεται κάποια έρευνα σχετικά με την εκταμίευση δημόσιων πόρων στις αθρόες, συνεχείς, απευθείας αναθέσεις ή σχετικά με διοικήσεις οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα που καταφεύγουν σε ανορθόδοξες λύσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας, με δημοτικές αρχές που διαχειρίζονται κονδύλια για πρόσφυγες ή για έργα, με δειγματοληπτικούς ελέγχους σε «πόθεν έσχες» κ.λπ. Καμία έκθεση της ΕΑΔ με συγκεκριμένα και απτά παραδείγματα δεν έχει παρουσιαστεί δημόσια πέρα από στατιστικές καταγραφές που παρουσιάζονται χωρίς κανείς να γνωρίζει σε τι αφορούν. Η ΕΑΔ απαξιώνει τέλος να απαντήσει σε ερωτήματα που διατυπώθηκαν από τον μη κερδοσκοπικό φορέα Vouliwatch, ενώ η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής μοιάζει να βρίσκεται σε χειμερία νάρκη.
Πρόσφατα, οι επιθεωρητές μετατράπηκαν και σε απουσιολόγους μετά την εγκύκλιο της υφ. Ζέττας Μακρή για τις εγγραφές, τον έλεγχο και την καταχώριση των απουσιών μαθητών/τριών των ΕΠΑΛ, ενώ οι σχετικές εκθέσεις και καταγραφές διαβιβάστηκαν στο υπουργείο Παιδείας! Τέλος, αποδεικνύεται ότι το επικοινωνιακό κομμάτι αποτελεί τελικά πρώτιστο ενδιαφέρον του κ. Μπίνη, όχι μόνο μέσω ημερίδων και ανακοινώσεων, αλλά και με την προκήρυξη θέσης ύψους 200.000 ευρώ για προβολή και επικοινωνία της ΕΑΔ. Εξάλλου, ούτε τα δεκάδες εκατομμύρια που δόθηκαν «αέρα» στα ΜΜΕ επί πανδημίας μοιάζει να απασχολούν τα ελεγκτικά όργανα ενώ το προανακριτικό έργο των επιθεωρητών αγκομαχά μπροστά στα «νέα» καθήκοντα.
Ο Αγγελος Μπίνης, με ειδικές μεταβατικές διατάξεις, διορίστηκε από την κυβέρνηση με διετή θητεία. Υποτίθεται ότι στη συνέχεια και σύμφωνα με τον νόμο ο νέος διοικητής θα επιλέγεται με αντικειμενικά κριτήρια. Ο Μάκης Βορίδης, βέβαια, φρόντισε πρόσφατα με υπουργική απόφαση να παράσχει τα απαιτούμενα φωτογραφικά μόρια για μια νέα επιλογή του κ. Μπίνη και των διορισμένων συνεργατών του (Μοριοδοτούνται διά χειρός Βορίδη οι επικεφαλής της ΕΑΔ, «Εφ.Συν.», 23.3.2021).
Ανεξάρτητες αρχές α λα Μητσοτάκη
ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (αρ. 9 Συντάγματος). Πρόεδρος της Αρχής τοποθετήθηκε το 2016 με απόφαση της διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής ο Κων/νος Μενουδάκος, επίτιμος πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, με εξαετή και μη ανανεώσιμη θητεία. Η κυβέρνηση προτίμησε να κλείσει τα μάτια όταν (και) η ΑΠΔΠΧ εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις και παρατηρήσεις για το θέμα της τηλεκπαίδευσης και τον κίνδυνο διαρροής προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών που ήταν και παραμένει μεγάλος. Η ΑΠΔΠΧ έκρινε μη νόμιμες την αναγραφή του θρησκεύματος και της ιθαγένειας στο σύνολο των στοιχείων και των τίτλων των μαθητών/φοιτητών, την αναγκαστική δήλωση ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος για να απαλλαγεί από το μάθημα των Θρησκευτικών και την αναγραφή της διαγωγής των μαθητών στα απολυτήρια.
ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ (ΕΣΡ) ασκεί τον άμεσο κρατικό έλεγχο επί της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης, στον οποίο περιλαμβάνεται η χορήγηση αδειών καθώς και η επιβολή σχετικών διοικητικών κυρώσεων (άρθρο 15 του Συντάγματος). Το «αμέριμνο» ΕΣΡ παρέμεινε ακέφαλο με επιλογή της Ν.Δ. (επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ) προκειμένου να εμποδιστεί η διαδικασία χορήγησης νόμιμων αδειών, ενώ πρακτικά δεν λειτουργούσε και επί κυβέρνησης Ν.Δ. λόγω μη αναπλήρωσης μελών.
Πρόσφατα η αντιπολίτευση ζήτησε την παραίτηση του προέδρου κ. Κουτρουμάνου για τις βαριές ευθύνες του στη μονοφωνία που κυριαρχεί στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και τις χορηγίες Πέτσα. Η «απάντηση» της κυβέρνησης ήταν ο διορισμός στη χηρεύουσα θέση του αντιπροέδρου τής συνταξιούχου, πρώην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ευτέρπης Κουτζαμάνη (διορισμένη με πρόταση του συναδέλφου και συντοπίτη της, πρ. υπουργού Δικαιοσύνης Χ. Αθανασίου). Με αποτέλεσμα και οι δύο θέσεις να κατέχονται τώρα από συνταξιούχους δικαστικούς, ενώ το ΕΣΡ αδιαφορεί για τη συνταγματικά απαιτούμενη πολιτική πολυφωνία.
Καταπέλτης η τελευταία έκθεση της οργάνωσης «Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα», γεμάτη με περιστατικά λογοκρισίας, χειραγώγησης και αστυνομικής βίας κατά δημοσιογράφων. Η έκθεση του 2021 αναφέρει ότι «οι δημοσιογράφοι έπρεπε να έχουν την άδεια της κυβέρνησης προτού κάνουν ρεπορτάζ στα νοσοκομεία», ότι «το υπουργείο Υγείας απαγόρευσε στο υγειονομικό προσωπικό να μιλάει στα μέσα ενημέρωσης», ότι «υπάρχει ανησυχία για τους νέους κανόνες για την αστυνόμευση των διαδηλώσεων, που ορίζει συγκεκριμένες περιοχές για τον Τύπο» και, τέλος, ότι «η αστυνομία κατέφυγε σε βία και αυθαίρετες απαγορεύσεις για να εμποδίσει την κάλυψη της προσφυγικής κρίσης στα νησιά».
Η ΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (αρ. 19 Συντάγματος), της ελεύθερης επικοινωνίας και της ασφάλειας των δικτύων και πληροφοριών (ΑΔΑΕ). Πρόεδρος της Αρχής με απόφαση της διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής το 2019 ορίστηκε επί υπουργίας Μ. Καλογήρου ο επίτιμος αντιπρόεδρος του ΣτΕ Χρήστος Ράμμος. Η κυβέρνηση παρέμεινε αδιάφορη στο πόρισμα με το οποίο η Ολομέλεια της ΑΔΑΕ τινάζει στον αέρα την «επιτελική» τροπολογία που ενσωματώθηκε και ψηφίστηκε στους νέους Ποινικούς Κώδικες, με την οποία γίνεται αποδεκτή η χρήση ηχογραφημένων συνομιλιών που αφορούν κακουργήματα.
Η ανεξάρτητη αρχή την έκρινε αντισυνταγματική και αντίθετη με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Αποκάλυψε ότι δεν ζητήθηκε καν η γνωμοδότησή της. Με την επίμαχη διάταξη παρέχεται πλέον ελεύθερη πρόσβαση σε κάθε πληροφορία ή στοιχείο του τηλεπικοινωνιακού απορρήτου, ενώ θεσπίστηκε η δυνατότητα χρήσης παρανόμως αποκτηθέντος υλικού από τους εισαγγελείς Οικονομικού Εγκλήματος και Διαφθοράς για τη διαλεύκανση υποθέσεων. «Η ηχηρή παρέμβαση έρχεται σε μια εποχή που πληθαίνουν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες κάνουν θραύση τα “βαλιτσάκια” που χρησιμοποιούνται για καταγραφές συνομιλιών σε ευρύ φάσμα της επιχειρηματικής, προσωπικής αλλά και πολιτικής δραστηριότητας». (ΑΔΑΕ: Αντισυνταγματική η διάταξη για υποκλοπές, «Εφ.Συν.» 10.12.2019)
Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ (ΣτΠ, άρθρο 103, παρ. 9 του Συντάγματος) είναι μονοπρόσωπη ανεξάρτητη αρχή και το πρόσωπο που τη στελεχώνει (ο Συνήγορος) επικουρείται από έξι Βοηθούς Συνηγόρους με βασική αρμοδιότητα τη διαμεσολάβηση μεταξύ των πολιτών και των δημόσιων υπηρεσιών για την προστασία των δικαιωμάτων του πολίτη, την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και την τήρηση της νομιμότητας. Και εδώ η κυβέρνηση έβαλε το «αόρατο» χεράκι της. Είναι χαρακτηριστική η επικοινωνιακή προσπάθεια του Μ. Χρυσοχοΐδη να ρίξει την ευθύνη για τον πειθαρχικό έλεγχο της αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας στον ΣτΠ και με το άδειασμα της επιτροπής Αλιβιζάτου, ανάμεσα στις προτάσεις του οποίου ήταν η ενίσχυση του ΣτΠ ώστε να μπορέσει να ασκήσει ουσιαστικά τον ρόλο του μηχανισμού διερεύνησης της αστυνομικής αυθαιρεσίας.
Το αποτέλεσμα είναι μια σαφής υποχώρηση της δραστηριότητας και του δυναμισμού της Αρχής στα ζητήματα των κρατουμένων στις φυλακές της χώρας ή στο προσφυγικό και το μεταναστευτικό, όπου δοκιμάζονται τα δικαιώματα και το κράτος δικαίου, με πρόσφατο παράδειγμα τη φτωχή αυτεπάγγελτη έρευνα του ΣτΠ για τις επαναπροωθήσεις που ουσιαστικά σταματά το 2019, όταν δηλαδή αρχίζουν να πληθαίνουν οι καταγγελίες και οι ενδείξεις ότι το φαινόμενο γνωρίζει μεγάλη έξαρση.
Τέλος, για πρώτη ίσως φορά στην ιστορία του ΣτΠ οι εργαζόμενοι εκεί διατυπώνουν σοβαρές επιφυλάξεις αναφορικά με τη συμμετοχή ιδιωτών στη διαδικασία έκδοσης των αποφάσεων συνταξιοδότησης, την οποία ψήφισε με τροπολογία η κυβέρνηση, υπονομεύοντας τον ρόλο που είχε ο ΣτΠ στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο των εργαζομένων στην ανεξάρτητη αρχή τονίζει ότι «η συμμετοχή ιδιωτών στην επεξεργασία των φακέλων των ασφαλισμένων εγείρει σειρά ζητημάτων ως προς την τήρηση των διαδικαστικών εγγυήσεων που απορρέουν από την αρχή του κράτους δικαίου» και ότι δεν διασφαλίζονται τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων ειδικά όταν «η διαδικασία απονομής συντάξεων, η οποία εμπίπτει στο πεδίο ελέγχου νομιμότητας που ασκεί ο Συνήγορος του Πολίτη, εντάσσεται στη δημόσια διοικητική λειτουργία και καλείται, με τις αυξημένες εγγυήσεις των αρχών της λογοδοσίας, ενιαίου μέτρου κρίσης και χρηστής διοίκησης, να διαφυλάξει την καταβολή των παροχών, ενώ η εξουσία έκδοσης των εκτελεστών διοικητικών πράξεων ασκείται από τα αρμόδια όργανα με τα εχέγγυα που ορίζει το Σύνταγμα δεσμεύοντας τους δημοσίους υπαλλήλους από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα, καθώς και από την αρχή της αμεροληψίας».
ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ (ΑΣΕΠ) ελέγχει την πρόσληψη, είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή, υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια (άρθρο 103 Συντάγματος). Από την επιλογή των «αρίστων» δεν γλιτώνουν όμως ούτε τα στελέχη της διοίκησης του ΑΣΕΠ. Με διάταξη «φωτογραφική» δίνεται πλέον η δυνατότητα για δεύτερη πλήρη θητεία σε ανώτερη θέση στο ΑΣΕΠ, πράγμα που υπονομεύει τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των προσώπων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Η διάταξη «φωτογράφισε» την αναβάθμιση του νυν αντιπροέδρου του ΑΣΕΠ Αθανάσιου Παπαϊωάννου, ο οποίος, από γενικός γραμματέας της Βουλής το 2009, διορίστηκε το 2016 στη συγκεκριμένη θέση και η θητεία του θα έληγε οριστικά το 2022. Η πρόθεση της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να τον αναβαθμίσει στη θέση του προέδρου του ΑΣΕΠ για άλλα έξι (6) χρόνια. Με αυτό τον τρόπο υπονομεύεται το κύρος της ανεξάρτητης αρχής, που θα κληθεί να προετοιμάσει τον μεγάλο γραπτό διαγωνισμό του 2022 για τις προσλήψεις στο Δημόσιο. Πριν από την ακραία διάταξη χειραγώγησης του ΑΣΕΠ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει επιδοθεί σε ένα ράλι διορισμών παρακάμπτοντας τον έλεγχο από την ανεξάρτητη αρχή. «Εγώ δεν είμαι άνθρωπος των συναινέσεων.
Δεν συγκυβερνάμε», ήταν το σχόλιο του υπ. Εσωτερικών Μ. Βορίδη στην απαίτηση ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝ.ΑΛΛ. να αποσυρθεί η «φωτογραφική» διάταξη. Οπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.», η κυβέρνηση επιδιώκει να αφαιρέσει ένα ισχύον κώλυμα (αποτυπώθηκε σε νόμο που εκδόθηκε σε ΦΕΚ μόλις στις 20 Φεβρουαρίου!) που εμποδίζει την εσωτερική εξέλιξη στελεχών του ΑΣΕΠ σε ανώτερη ιεραρχικά θέση και αναφέρει ότι «η θητεία των μελών του ΑΣΕΠ είναι εξαετής χωρίς δυνατότητα ανανέωσης» (Νόμος που ψηφίστηκε επί υπ. Τ. Θεοδωρικάκου). Ο δε πρόεδρος κ. Καραβοκύρης δεν κλήθηκε καν να τοποθετηθεί για το θέμα στην ακρόαση φορέων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Η ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΞΕΠΛΥΜΑ ΒΡΟΜΙΚΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ήρθε στην επικαιρότητα απλά και μόνο διότι με μια τροπολογία η κυβέρνηση ξεπέρασε τον σκόπελο της υποχρεωτικής επιλογής προέδρου από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, δίνοντας δικαίωμα σε δύο υπουργούς να επιλέγουν συνταξιούχο δικαστή για τη θέση. Η σημερινή πρόεδρος Αννα Ζαΐρη συνταξιοδοτείται ενώ ήδη δίνουν και παίρνουν στους διαδρόμους του Αρείου Πάγου τα πιθανά ονόματα δικαστικών λειτουργών που βρίσκονται αφενός κοντά στη συνταξιοδότηση και αφετέρου έχουν δείξει την ιδεολογική αφοσίωσή τους στη γαλάζια πολυκατοικία.
Η δε πορεία των σοβαρών υποθέσεων, που ήδη βρίσκονταν στα αρμόδια εισαγγελικά γραφεία, χάρη και στην ασυλία τραπεζιτών και διοικήσεων οργανισμών που ψήφισε η Ν.Δ., παραμένει άγνωστη. Την απόσυρση της τροπολογίας ζήτησε και η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων εκφράζοντας την κάθετη αντίθεσή της επαναλαμβάνοντας ότι «οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί δεν θα πρέπει να καταλαμβάνουν καμία πολιτική ή δημόσια θέση ή θέση σε Ανεξάρτητη Αρχή, για μία διετία μετά την αφυπηρέτηση».
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ (Ε.Α.) έχει «διακεκριμένη νομική προσωπικότητα» και είναι αρμόδια για την τήρηση των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των διατάξεων της ελληνικής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
Η διοίκηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αντικαταστάθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη με φωτογραφικά και εκ των υστέρων ψηφισμένα ασυμβίβαστα έτσι ώστε να απαλλαγεί από όσους δεν στήριζαν ολόπλευρα τις επιδιώξεις της σχετικά με μεγάλα συμφέροντα που μονοπωλούν την αγορά. Εκδότες και επιχειρηματίες που εμφανίζουν «συμπτώματα» καρτέλ παραμένουν ανενόχλητοι. παρά τις αντίθετες αρχικές εισηγήσεις. Ο δε υπουργός Δικαιοσύνης Κ. Τσιάρας ξέχασε τη δέσμευσή του στη Βουλή για να ισχύσουν τα ίδια ασυμβίβαστα για τα μέλη όλων των ανεξάρτητων αρχών.
Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ (ΕΑΑΔΗΣΥ) με κυβερνητική διάταξη επιδιώκεται να χειραγωγηθεί ενώ ήδη αυτό φάνηκε με την απόφαση που έλαβε για τις αναθέσεις 2 εκατ. ευρώ του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη για τον «Μεγάλο Περίπατο». Ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης απέκτησε εσχάτως συγγένεια με τον πρόεδρο της ΕΑΑΔΗΣΥ Γιώργο Καταπόδη ως νονός.
Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις υπερψηφίστηκε μόνο από τη Ν.Δ. και επιτρέπει στους μεγάλους εργολάβους να σαρώνουν τα έργα, να τα επιβλέπουν, να τα επιμετρούν οι ίδιοι και να αποκτούν πρόσβαση στις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000. Η κυβέρνηση δεν αψήφησε μόνο τα κοινοβουλευτικά κόμματα, αλλά αγνόησε και τις επισημάνσεις που έκαναν τρεις επίσημοι φορείς του κράτους: η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, με πλήθος επισημάνσεων μέσα από την έκθεσή της κυρίως για τις περιοχές Natura (άρθρο 219) και την επίβλεψη των έργων από ιδιώτες (άρθρο 57), η Επιτροπή Φύση 2000 με σαφείς τοποθετήσεις και η ΕΑΑΔΗΣΥ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας