• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.5°C / 38.0°C
    1 BF
    34%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.6°C / 38.2°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.0°C / 33.4°C
    4 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 34.9°C
    3 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    2 BF
    45%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    36°C 31.0°C / 38.1°C
    3 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 34.0°C / 34.4°C
    2 BF
    13%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    35°C 29.6°C / 36.3°C
    2 BF
    23%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.8°C / 36.0°C
    5 BF
    47%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 29.9°C / 34.9°C
    1 BF
    41%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.1°C / 33.8°C
    3 BF
    29%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.6°C / 35.1°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 35.9°C
    4 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 32.5°C / 35.9°C
    3 BF
    34%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    38°C 32.5°C / 39.4°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    35°C 31.8°C / 34.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    37°C 34.8°C / 38.8°C
    2 BF
    17%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.3°C / 31.6°C
    0 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 31.7°C / 38.7°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.8°C / 34.8°C
    4 BF
    17%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το βαθύ αποτύπωμα της πανδημίας στον πολιτισμό

  • A-
  • A+
Το κοντέρ του τζίρου στο θέατρο άρχισε να μετράει αντίστροφα πολύ πριν το πρώτο lockdown.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο χώρος του πολιτισμού μπαίνει για δεύτερη φορά σε καθολικό lockdown, ωστόσο δεν είναι η δεύτερη φορά που «σιγεί». Από την εκδήλωση της πανδημίας ταλαιπωρήθηκε με αλλεπάλληλες απαγορεύσεις λειτουργίας των θεάτρων, σινεμά, μουσικών σκηνών, μουσείων, με αιφνιδιαστικό άνοιγμα και κλείσιμο των χώρων, με περιορισμούς στη χωρητικότητα, με αναβολές, ματαιώσεις και ακυρώσεις σημαντικών παραγωγών... Κάποιοι δραστηριοποιήθηκαν διαδικτυακά.

Οι επαγγελματίες των τεχνών όλων των ειδικοτήτων βρέθηκαν μετέωροι πολλές φορές. Διαμαρτυρήθηκαν, απαίτησαν τα αναγκαία μέτρα στήριξης και προγράμματα, διεκδίκησαν με κάθε τρόπο την ίδια την ύπαρξή τους. Το υπουργείο Πολιτισμού και τα συναρμόδια υπουργεία έδειξαν χαμηλά αντανακλαστικά και έπρεπε να φτάσει ο κόμπος στο χτένι για να δοθούν κάποιες αποζημιώσεις και επιδοτήσεις. Αν και οι χώροι πολιτισμού «στοχοποιήθηκαν» αναίτια για τη διασπορά του Covid-19, όπως αποδείχτηκε ήταν από τους πλέον ασφαλείς και πιο αυστηρούς στην τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και το κοινό απέδειξε έμπρακτα, με την παρουσία του, την εμπιστοσύνη του.

Ποιο είναι το αποτύπωμα της κρίσης της πανδημίας στον πολιτισμό; Πώς θα αντιμετωπίσουν το lockdown οι κρατικές και οι ιδιωτικές σκηνές; Είναι επαρκή τα μέτρα στήριξης της πολιτείας; Υπάρχει αισιοδοξία για την επόμενη μέρα; Οι απαντήσεις στο σημερινό αφιέρωμα της «Εφ.Συν.».

Το θέατρο, επιβαρυμένο οχτώ μήνες τώρα από τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας, μπαίνει σε καινούργια περίοδο ανασφάλειας μετρώντας ανυπολόγιστες οικονομικές ζημιές για τον ίδιο τον χώρο του θεάματος, αλλά κυρίως για τους ανθρώπους του, καλλιτέχνες, τεχνικούς, παραγωγούς. Αυτή η πρωτόγνωρη κρίση συνεπάγεται «οικονομική καταστροφή» αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ενωση Θεατρικών Παραγωγών. Μόλις προχθές ανακοινώθηκε η επιδότηση με 10 ευρώ ανά θέση θεατή για θέατρα, μουσικές σκηνές, χοροθέατρα, συναυλιακούς χώρους για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο (ποσοστό 40% των συνολικών θέσεων εφόσον λειτουργεί η επιχείρηση και 20% των συνολικών θέσεων αν είναι κλειστή).

«Ακροβατούμε σε τεντωμένο σχοινί, δίχως σκηνή»

ΝΙΚΟΣ ΚΟΛΟΒΟΣ, καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Είναι το άγγιγμα, το αγκάλιασμα, η ανάσα του κοινού, το γέλιο, το χειροκρότημα, το δάκρυ και ο ιδρώτας του ηθοποιού, δοχεία συγκοινωνούντα με τις γεμάτες πλατείες και τα θεωρεία, στον αντίποδα της αναγκαίας αποκαθήλωσης της ποσόστωσης 100, 50, μετά 30 και μηδενική πληρότητα τελικά… Αιωρούμενοι κάπου ανάμεσα στο απευκταίο μαύρο των μοιραίων στατιστικών ενός αύριο δίχως αύριο και το λευκό της σκέψης μας, η οποία συνετή στην τήρηση υγειονομικών κανόνων ονειρουργεί κανονικότητα, η νέα θεωρία μοιάζει να μας στοιβάζει σε τσίρκο του σύμπαντος κόσμου, ενώ εμείς ακροβατούμε σε ακόμη πιο τεντωμένο σχοινί, δίχως σκηνή σ’ αυτή τη δεύτερη ιδιότροπη συνθήκη.

Επώδυνη η κάθε μέρα προσομοιάζει τις οδύνες που η ζωή προκαλεί πριν δει το φως του κόσμου (εξάλλου παιδιά μας που ανασταίνουμε για να γεννηθούν στο θεατρικό σανίδι είναι τα έργα μας). Μονάχα που το κύημα της «Δεύτερης έκπληξης του έρωτα» δεν έκλαψε, κι ας έφτασε στην ώρα του στην αίθουσα τοκετού… Καμία δολοφονία, ούτε του Μαρά ούτε των καλλιτεχνικών συντελεστών όλου του Οργανισμού, δεν θα αφήσουμε στην τυχαιότητά της…

Οι πρόβες θα συνεχιστούν κανονικά, μόνο που το διαδίκτυο θα μας παράσχει ασπίδα προστασίας απ’ τη λαιμητόμο λαιμαργία αυτού του άγνωστου Χ... Αγνωστες και οι λέξεις-ιδιώματα της «Βαβυλωνίας», που μέτρησε παραστάσεις στα δάκτυλα του ενός χεριού και τιμήθηκε από την Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, της οποίας η παρουσία της στη Μονή Λαζαριστών ήταν δηλωτική της ασφάλειας του θεάτρου.

Θα ξαναβγούμε στο Ναύπλιο να γιορτάσουμε τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση με τα «φτερά ανοιχτά» που ακόμα μας δικαιώνει να φοράμε η επιτυχία των εμβληματικών «Ορνίθων» - οι ιαχές της Επιδαύρου «αυτό είναι θέατρο» που και τότε υπό συνθήκη ταξίδεψαν στη Νεφελοκοκκυγία…

Θα ξαναβγούμε στο φως με τις κλωστές των υγειονομικών κοστουμιών και τις εκατοντάδες μάσκες που ράψαμε και χαρίσαμε σε νοσοκομεία αναφοράς σε μια διαπίστωση της κοινωνικής προέκτασης του «ποιώ ήθος»…

Θα έρθουμε σύντομα κοντά με τη δύναμη της ομογένειας και τη «Νοημοσύνη Σμήνους» που έκανε τον γεωγραφικό αποκλεισμό να ωχριά μπροστά στη θέληση της σύμπραξης των εικαστικών τεχνών με το θέατρο, θα ξαναβγάλουμε στα σκαλοπάτια του Κρατικού ποιητές, συγγραφείς και λόγιους να μας κρατήσουν συντροφιά, θα ανοίξουμε μικρόφωνα κρατώντας μονόπρακτες συντροφιές σ’ ένα κοινό που του αξίζουν κι ευχαριστώ πολλά κι άλλα τόσα συγχαρητήρια για το συγκινητικό-γαλαντόμο του παρόν σε χαλεπούς καιρούς, γιατί είναι «όλη η Ελλάδα μας ένας Πολιτισμός».

Και στις μικρές σκηνές μας θα συνεχίσουμε να προετοιμάζουμε μεγάλα έργα ιδίοις δυνάμεις, αφού δεν κόβει ο Covid την ανάγκη να δημιουργούμε αδιάλειπτα. Προς το παρόν ας φορέσουμε τις άλλες μάσκες. Ας τηλεργαστούμε, ας κρατήσουμε αποστάσεις και σε λίγο, ασφαλώς και με ασφάλεια, θα γεμίσουμε τις σκηνές μας πολιτισμό. Αυτή υπήρξε πάντοτε, αυτή είναι και τώρα η καταστατική μας λειτουργία. Τώρα προέχει η υπεράσπιση των υγειονομικών συνθηκών.

«Αδικη και αναίτια η δαιμονοποίηση του θεάτρου»

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΛΩΝΑΣ, ηθοποιός/σκηνοθέτης, καλλιτεχνικός διευθυντής «Από Μηχανής Θεάτρου»

Το τρίτο μέσα σε οχτώ μήνες κλείσιμο των θεάτρων, πρώτη φορά τον Μάρτιο 2020, έπειτα τον Σεπτέμβριο και το έσχατο από τις 3 Νοεμβρίου 2020 έχει τραγικές επιπτώσεις για το σύνολο της θεατρικής κοινότητας. Αυτή η πρωτοφανής για τον κλάδο κρίση ουδέποτε αντιμετωπίστηκε με γνώμονα τα ειδικά του χαρακτηριστικά, πόσο μάλλον δε πάνω στην πεποίθηση ότι ο πολιτισμός είναι μια ζωτική λειτουργία της ανθρώπινης κοινότητας κι ως τέτοια πρέπει να στηριχθεί. Αντ’ αυτού το όλο αφήγημα της πολιτείας εξαντλείται σε μια απρόθυμη οικονομική διαχείριση.

Ο χώρος του πολιτισμού, ο κατεξοχήν ασφαλής κι ελεγχόμενος χώρος ψυχαγωγίας, στον οποίο εξ αρχής τηρήθηκαν ευλαβικά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα κι ως αποτέλεσμα ουδέποτε εντοπίστηκε κάποιο κρούσμα, στοχοποιήθηκε βάναυσα. Η οριζόντια εξομοίωση των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με τη διασκέδαση (εστίαση, μπαρ κ.λπ.) ως κοινές εστίες μετάδοσης του ιού, ενώ την ίδια ώρα άλλες επικίνδυνες εστίες μόλυνσης (ΜΜΜ, εκκλησίες, ασφυκτικά γεμάτες σχολικές τάξεις) μένουν ανέγγιχτες, είναι ζήτημα επιλογής.

Η πολιτεία, συνεπής στην πολύμηνη απαξίωση του πιο σκληρά πληττόμενου κλάδου, συνεχίζει στην ίδια γραμμή κι αυθαίρετα αποφάσισε για το τρίτο κλείσιμο των θεάτρων, αδιαφορώντας πλήρως για το κόστος τόσο το οικονομικό με το οποίο επιβαρύνθηκαν οι παραγωγοί προκειμένου να λειτουργήσουν ξανά τις αίθουσες και να ζωντανέψουν τις σκηνές, όσο και το ψυχικό όλων των δημιουργών οι οποίοι μετά από δύο ή τρεις μήνες πρόβα, πρέπει ξανά να κατεβάσουν βίαια αυλαία έχοντας προλάβει να παρουσιάσουν τη δουλειά τους από καθόλου έως για μόνο λίγες παραστάσεις.

Η λειτουργία και η επιβίωση των θεάτρων θα έπρεπε να είναι πολιτική επιλογή και όχι βορά σε οριζόντιες και ισοπεδωτικές προτάσεις επιδημιολόγων και τεχνοκρατών. Το χρέος της πολιτείας για άμεση και γενναία στήριξη του πολιτισμού είναι αυτονόητο. Περιμένουμε επιτέλους να γίνει και πράξη.

Πρέπει να τονίσουμε ότι για τον δικό μας κλάδο το κοντέρ του τζίρου άρχισε να μετράει αντίστροφα πολύ πριν από το lockdown στις 12 Μαρτίου 2020. Ηδη από την ανακοίνωση του πρώτου κρούσματος στην Ελλάδα γύρω στα μέσα Φεβρουαρίου οι παραστάσεις άρχισαν να χάνουν μέρα με τη μέρα δραματικά το κοινό, ώστε να φτάνουμε να μιλάμε για πτώση του τζίρου έως και 90% κι ασφαλώς με τα θέατρα ακόμα ανοιχτά, άρα και όλα τα έξοδα να τρέχουν κανονικά.

Δυστυχώς με την άδικη κι αναίτια δαιμονοποίηση των πολιτιστικών εκδηλώσεων ούτε το καλοκαίρι οι παραστάσεις κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν το κοινό που είχαν ανάγκη για να ανακάμψουν σχετικά, όσο δε για τη φθινοπωρινή σεζόν, που κράτησε μόλις δύο εβδομάδες και για πολλούς θιάσους μόνο μία ή δύο παραστάσεις, όχι μόνο δεν υπήρξε ο χρόνος για ανάκαμψη, αλλά προστέθηκαν κι άλλα έξοδα στα ήδη βαθιά πληγωμένα ταμεία των θεάτρων.

Οπως και κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, έτσι και τώρα, με όλα τα θεσμικά όργανα που αγκαλιάζουν τους κλάδους του πολιτισμού, ο αγώνας δεν πρέπει να σταματήσει. Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να μη σιωπήσουμε, να αντιδράσουμε συλλογικά, να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την τέχνη μας, όχι μόνο επειδή η τέχνη είναι η δουλειά μας, αλλά και γιατί η προοπτική μιας κοινωνίας δίχως πολιτισμό είναι η απόλυτα δυστοπική εκδοχή του ίδιου μας του εαυτού.

Αναστολή όλων των παραστάσεων

Μιλούν οι καλλιτεχνικοί διευθυντές: Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γ. Κουμεντάκης και Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Γιάννης Βακαρέλης

Στις σκηνές επικρατεί νέκρα, οι πρόβες έχουν παγώσει, τα μέλη θιάσων κι ορχηστρών δεν ξέρουν καν αν θα μπορούν να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους το αμέσως επόμενο διάστημα της καραντίνας, η αισιοδοξία για την επανεκκίνηση του Σεπτεμβρίου έχει εξανεμιστεί, οι μουσικές σκηνές είναι σε αδιέξοδο γιατί ούτε οι Ελληνες καλλιτέχνες μπορούν να κάνουν αξιόπιστο προγραμματισμό αλλά ούτε και οι μετακλήσεις μοιάζουν ρεαλιστικές. Το μαύρο σύννεφο της αμφιβολίας έχει απλωθεί και στους μεγάλους οργανισμούς που επιχορηγούνται από το κράτος, οι οποίοι αφενός απέδειξαν το μικρό διάστημα της επαναλειτουργίας τους ότι τηρούν κατά γράμμα τα πρωτόκολλα, αφετέρου ο νέος προγραμματισμός τους τινάζεται ξανά στον αέρα.

«Εμείς περάσαμε επιτυχώς τις εξετάσεις μας, κάνοντας όχι μόνο αυτά που ορίζουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, αλλά πολλά περισσότερα -και αποδείξαμε στην πράξη ότι οι παραστάσεις μας γίνονται σε ένα απολύτως ασφαλές περιβάλλον. Αμέσως μετά την πρώτη παράσταση της “Μπατερφλάι” στις 14 Οκτωβρίου, ο κόσμος ενημερώθηκε για τα μέτρα που είχαμε λάβει, αισθάνθηκε ασφαλής και γέμισε τις υπόλοιπες εννέα παραστάσεις της παραγωγής. Μιλάμε φυσικά για το 30% της πληρότητας, δηλαδή 420 θέσεις αντί των 1.400 της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος. Γενικώς στο δεκαπενθήμερο που μπορέσαμε να λειτουργήσουμε, η ανταπόκριση του κοινού μας ήταν κάτι περισσότερο από συγκινητική. Μίλησα με πολλούς θεατές ο ίδιος και ένιωσα -από τη μια- την ανάγκη τους να επιστρέψουν στην όπερα και στην τέχνη γενικά και από την άλλη την εμπιστοσύνη τους προς την ΕΛΣ και τον τρόπο που χειρίζεται την κατάσταση», λέει ο Γιώργος Κουμεντάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ανάλογη η αποτίμηση και των ανθρώπων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. «Ξεκινώντας από τις εκδηλώσεις μας στον Κήπο του Μεγάρου, ο κόσμος μάς έδειξε ότι ανταποκρίνεται θερμά στις καλλιτεχνικές μας προτάσεις, με απόλυτο σεβασμό στα μέτρα υγειονομικής ασφάλειας και προστασίας, που σιγά-σιγά μετατρέπονται στη νέα μας κανονικότητα. Τόσο οι μουσικές εκδηλώσεις, τα μοναδικά ρεσιτάλ των Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου, Μαρτίνου Τιρίμου και Τίτου Γουβέλη αλλά κι η εξαιρετική παράσταση “6 φορές” με την Ολια Λαζαρίδου σε σκηνοθεσία Γ. Νανούρη πήγαν αναπάντεχα καλά. Οσο για το “Ολα είναι Οπερα” που απευθύνεται στο παιδικό κοινό πραγματοποιήσαμε και δεύτερη παράσταση, καθώς η πρώτη έγινε γρήγορα sold out», σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού, Γιάννης Βακαρέλης.

Ακολουθώντας τη συνταγή της άνοιξης και οι δυο οργανισμοί, προφανώς, θα στραφούν τώρα πια για το μικρό (ας ελπίσουμε) διάστημα του lockdown, στο live streaming και τις online παρουσιάσεις παραγωγών τους προκειμένου να διατηρήσουν την επαφή τους με το κοινό. Απομένει να δούμε πως τα νέα πρωτόκολλα θα ορίσουν τις ακριβείς συνθήκες εργασίας. «Πρακτικά μέχρι σήμερα μιλάμε για αναστολή όλων των παραστάσεων του Νοεμβρίου», λέει ο Γ. Κουμεντάκης. «Καθώς αναμένουμε την εξειδίκευση των νέων μέτρων, και στην περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν απαγορευτεί στο πλαίσιο του lockdown, θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε κανονικά πρόβες για τον “Δον Κιχώτη” και τον “Ντον Τζοβάνι” προκειμένου να τα μαγνητοσκοπήσουμε, όπως κάναμε και με την “Μπατερφλάι”, με στόχο, στη συνέχεια, να τα προβάλουμε διαδικτυακά. Το ίδιο συμβαίνει και με τις παραγωγές της Εναλλακτικής. Επιπλέον, αυτή τη στιγμή ετοιμάζουμε τέσσερα ακόμα διαδικτυακά φεστιβάλ, τα οποία θα προβληθούν online από τον ερχόμενο Δεκέμβριο έως τον Μάρτιο. Η απόφασή μας είναι να παραμείνουμε ζωντανοί και ενεργοί σε οποιαδήποτε συνθήκη, χωρίς να χάσουμε την επαφή με το κοινό μας».

Και οι οικονομικές απώλειες από τις ακυρώσεις αυτού του διαστήματος; «Δυστυχώς, συνολικά για το 2020 οι απώλειες των εσόδων μας θα ανέλθουν στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ», προσθέτει.

Στο Μέγαρο Μουσικής, από την άλλη, τις απώλειες θα τις δουν εν καιρώ. «Οπως όλα τα πολιτιστικά θεάματα, έτσι κι εμείς λειτουργούμε με το 30% της χωρητικότητας των αιθουσών μας. Κάποιες από τις παραγωγές μας χρειάστηκε να μεταφερθούν σε νέες ημερομηνίες. Στόχος μας είναι να έχουμε σύντομα πάλι τη δυνατότητα να δεχτούμε το κοινό μας στις εκδηλώσεις που έχουμε προγραμματίσει με ασφάλεια και, γιατί όχι, με ελπίδα· η τέχνη κι ο πολιτισμός άλλωστε πρέπει να την υπηρετούν. Δεν πιστεύω ότι είναι η στιγμή να δούμε το ταμείο», επιμένει ο Γ. Βακαρέλης.

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Βουτιά στα έσοδα των Μουσείων
Τα μουσεία, δημόσια και ιδιωτικά, είδαν τα έσοδά τους να κάνουν βουτιά το περασμένο διάστημα. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν μείωση των επισκεπτών για το πρώτο εξάμηνο του...
Βουτιά στα έσοδα των Μουσείων
ART - ΝΕΑ
Λουκέτο στον Πολιτισμό, ξανά
Επεσε η αυλαία στο θέατρο πριν καλά καλά ανοίξει. Για τις παραστάσεις που είχαν ήδη κάνει πρεμιέρα, για εκείνες που θα ακολουθούσαν μέσα στον Νοέμβριο - και δεν ήταν λίγες.
Λουκέτο στον Πολιτισμό, ξανά
ART - ΝΕΑ
Απαντήσεις για την χαριστική βολή στον Πολιτισμό ζητά η ΠΟΘΑ
H Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος ζητά να μάθει πόσα κρούσματα συνδέονται μέσω της ιχνηλάτησης με πολιτιστικές εκδηλώσεις και καταγγέλλει μεθόδευση που στοχοποιεί και εξοντώνει τον κλάδο.
Απαντήσεις για την χαριστική βολή στον Πολιτισμό ζητά η ΠΟΘΑ
ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΕΦ.ΣΥΝ.»
Οι συναυλίες με σταρ δεν βγαίνουν με 50% χωρητικότητα
Σίγουρα το καλοκαίρι στο οποίο μπαίνουμε δεν είναι μια περίοδος εύκολων απαντήσεων, ούτε πρόχειρων λύσεων, ούτε φυσικά και μαγικών συνταγών.
Οι συναυλίες με σταρ δεν βγαίνουν με 50% χωρητικότητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας