• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.0°C
    0 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.2°C / 11.6°C
    2 BF
    91%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.4°C
    0 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 8.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.0°C
    0 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.1°C / 14.8°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    3 BF
    79%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.4°C / 13.8°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.3°C / 15.3°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 12.3°C
    0 BF
    90%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 12.8°C
    0 BF
    78%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    4 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.2°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    0 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 12.8°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    1 BF
    96%

Ακης Δήμου

Φωτ: Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αριστοφάνης - Ηρώνδας σημειώσατε «Χ»

  • A-
  • A+
Δύο ποιητές, δύο εποχές, δυο νοοτροπίες, μια διαφορετική «μάχη» επί σκηνής. Ο υπεύθυνος για τη δημιουργική σύνθεση των κειμένων Ακης Δήμου μάς μιλάει για την παράσταση «Αριστοφάνης - Ηρώνδας: Contra tempo» σε μια αναζήτηση του γέλιου και της κωμωδίας από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη επιθεώρηση

Ο ένας είναι ο σπουδαιότερος κωμικός ποιητής της αρχαιότητας, ο άλλος ο παραγνωρισμένος χαμηλότονος «γελοιογράφος» της καθημερινής ζωής των ελληνιστικών χρόνων. Το τι συμβαίνει όταν ο Αριστοφάνης συναντά τον Ηρώνδα είναι απλά ο πυρήνας της παράστασης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος «Αριστοφάνης - Ηρώνδας: Contra tempo», που παρουσιάζεται σε όλη την Ελλάδα κι έρχεται και στην Αθήνα, στο Ηρώδειο, στις 7 Σεπτεμβρίου. Είναι μια... μάχη ανάμεσα στους δύο ποιητές, ανάμεσα σε διαφορετικές εποχές, ανάμεσα στο τότε και στο τώρα; Είναι μια σύγχρονη επιθεώρηση με έντονα τα στοιχεία της αρχαίας κωμωδίας του 5ου αιώνα π.Χ.; Ή μήπως μια σουρεαλιστική αναμέτρηση με μια φιλοσοφική διάθεση αναζήτησης του... γέλιου και της κωμωδίας από την αττική κωμωδία μέχρι την ελληνική επιθεώρηση;

Η παράσταση, που στηρίχτηκε σε μια ιδέα του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ Αστέριου Πελτέκη, θα αναδείξει τον νικητή του... καβγά επί σκηνής. Ενώ ο υπεύθυνος για τη δημιουργική σύνθεση των κειμένων, Ακης Δήμου, μας εξηγεί:

 Περί τίνος πρόκειται;

Θεωρούσα πάντα το γέλιο απελευθερωτικό και το χιούμορ αξία. Πρέπει να έχει κανείς τη δυνατότητα, την ετοιμότητα και την καθαρότητα να βλέπει λίγο τα πράγματα περισσότερο λοξά και να μπορεί με κάποιο τρόπο να το διασκεδάζει. Για μένα το χιούμορ είναι ο πόνος και η απόσταση που παίρνουμε από αυτόν. Το να βλέπουμε εκείνο τον εαυτό που είχε πονέσει σήμερα και -αν δεν γελάμε- τουλάχιστον να χαμογελάμε, να αντιλαμβανόμαστε την παραδοξότητα του πράγματος... Αισθάνομαι ότι δούλεψα ως dj διαλέγοντας τα κομμάτια που συνθέτουν το έργο και το αποτέλεσμα είναι ένα μωσαϊκό. Ηταν μια απελευθερωτική διαδικασία γιατί εν τέλει ενθουσιάστηκα με την ιδέα παρά τον κίνδυνο να παραχθεί ένα κείμενο που να μην αφορά ένα ευρύτερο κοινό, ωστόσο πυξίδα μας ήταν το τι μπορεί να αφορά τον σημερινό θεατή. Ελπίζω ότι απέφυγα τη διαμάχη ανάμεσα στον Αριστοφάνη και τον Ηρώνδα, αναζήτησα τις αποκλίσεις και τις συγκλίσεις στο ύφος και το ήθος και συνέδεσα με κάποιον τρόπο όλες αυτές τις εποχές για να φτάσω μέχρι το σήμερα. Τώρα αν το κατάφερα δεν είμαι σε θέση να το κρίνω εγώ αλλά το γλέντησα πάρα πολύ...

 Μάλλον όμως σήμερα γελάμε λιγότερο με τον πόνο μας...

Είμαστε πολύ καταπονημένοι, κουρασμένοι και... πυροβολημένοι από πολλές κάννες. Δεν έχουμε ούτε τη διάθεση ούτε το κουράγιο. Ενώ ένα γέλιο θα μπορούσε -αν όχι να μας σώσει- τουλάχιστον να μας ξαναφέρει στα ίσια μας...

 Από πού αντλήσατε τις επιρροές σας που φτάνουν μέχρι το σήμερα;

Οταν ξεκίνησα να δουλεύω συνειδητοποίησα ότι μία από τις επιρροές που είχα ήταν από μια παράσταση- αναφορά. Ηταν μια «Λυσιστράτη» που είχε κάνει ο Βουτσινάς με τους Λαζόπουλο, Κραουνάκη, Νικολακοπούλου στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Ενα χορικό λοιπόν σε εκείνη την παράσταση έλεγε το εξής: Αν λέγαμε τα πράγματα με το όνομά τους θα γέμιζε φαντάσματα το νόημά τους. Τότε δεν είχα πολυκαταλάβει τι εννοούσε η ποιήτρια, ωστόσο με είχε γοητεύσει πάρα πολύ ο στίχος και συνεχώς τον ανέσυρα.

 Και πού καταλήξατε; Πρέπει να λες τα πράγματα με το όνομά τους ή μήπως είναι σοφότερο να τα υπαινίσσεσαι για να ’χεις το κεφάλι σου ήσυχο;

Εχω την αίσθηση ότι το να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους είναι δραματικά δύσκολο σε μια συνθήκη σαν τη σημερινή όπου η διαφορετική ή αντίθετη άποψη δεν συναντά το κοινό αίσθημα κι εξορίζεται. Συνεπώς είναι καλύτερα να τα υπαινίσσεσαι, όχι για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο αλλά γιατί ο υπαινιγμός είναι πιο δραστικός καθώς δίνει τη δυνατότητα για περισσότερη σκέψη και διαφορετικές ερμηνείες που μας φέρνουν πιο κοντά στην πολυπλοκότητα των πραγμάτων. Γενικότερα στη δουλειά που έκανα αισθάνθηκα ότι έκανα ένα πάρτι και άκουσα πρόσωπα που ήθελα πάρα πολύ να δω, λόγου χάρη την Αρώνη να παίζει Λυσιστράτη, και κάποια στιγμή συναντιούνταν πάνω στην οθόνη του μυαλού μου άνθρωποι τελείως ετερόκλητοι: ο Μπρεχτ με τον Καρυωτάκη και τον Ντιντερό. Γι’ αυτό μιλώ για ένα μιξάρισμα, ένα υφαντό με πολλές υφάνσεις και λιγότερο για μια δραματουργία. Ειδικά με ένα τέτοιο θέμα το ζητούμενο είναι πώς να ξε-αγχώσεις τον άλλο. Στα πανανθρώπινα ερωτήματα της ποιητικής του Αριστοφάνη, που τον ενδιαφέρει η φύση του πολέμου και αν υπάρχει η αναγκαιότητά του, ο Ηρώνδας απαντάει ότι η ζωή δεν είναι μόνο πόλεμοι αλλά και η καθημερινότητα και οι απολαύσεις μας, προσπαθεί να σκιαγραφήσει την καθημερινότητα της τότε εποχής με εξαιρετικά γοητευτικό τρόπο. Η διαφορά έχει να κάνει με τις δραματικές ποιητικές συνθέσεις από τη μια και τα στιγμιότυπα της καθημερινότητας.

 Δημιουργική σύνθεση κειμένων: Ακης Δήμου. Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας. Σκηνικά-Κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος. Μουσική-Προσαρμογή στίχων: Γιώργος Χριστιανάκης. Χορογραφία-Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου. Διδασκαλία ακροβατικών: Ηλέκτρα Καρτάνου. Πρωταγωνιστούν (με σειρά εμφάνισης): Ταξιάρχης Χάνος (Αριστοφάνης-Κινησίας), Δημήτρης Πιατάς (Λέλεξ: Δούλος Αριστοφάνη-Μυρρίνη), Σταμάτης Γαρδέλης (Διόνυσος), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Ηρώνδας), Τάσος Χαλκιάς (Ιππώναξ: Δούλος Ηρώνδα-Κέρδωνας).

ℹ️ «Αριστοφάνης - Ηρώνδας Contra tempo». Ηρώδειο Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου, στις 21.00. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Εισιτήρια 35-5 €. Προπώληση ntng.gr | viva.gr | 11876 | wind | public | mediamarkt | Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου). Τηλεφωνικά: Δευτ.-Παρ. 10.00-18.00: 211-8008181, Σάββ.-Κυρ. 10.00-18.00: 210- 3225109. ΑμεΑ: 210-3221897 | Δευτ.-Παρ. 10.00-17.00 & [email protected] http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/ Επίσης το έργο θα παιχτεί: Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου στο Βεάκειο Δημοτικό Θέατρο και Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου στο Κηποθέατρο Παπάγου

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΘΕΑΤΡΟ
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
Καλύτερες παραστάσεις αναδείχθηκαν «Ο Τυχαίος Θάνατος ενός Αναρχικού», οι «Παίχτες», «Η Μηχανή του Τούρινγκ» και «Ο Κοτσάμπασης του Καστρόπυργου».
Θεατρικά βραβεία κοινού 2022 από το Αθηνόραμα
ΘΕΑΤΡΟ
«Μα τι σου κάναμε; Δεν ήμασταν αδιάφοροι; Δεν ήμασταν ουδέτεροι;»
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης σκηνοθετεί το εμβληματικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» και μιλά στην «Εφ.Συν.» για τον συμβολισμό και την αξία του στο σήμερα.
«Μα τι σου κάναμε; Δεν ήμασταν αδιάφοροι; Δεν ήμασταν ουδέτεροι;»
ΘΕΑΤΡΟ
Θέατρο Τέχνης: 80... ετών, αλλά με βλέμμα νεανικό και ρηξικέλευθο
Το πρόγραμμα του ιστορικού οργανισμού για τη χειμερινή σεζόν κοιτά τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, χωρίς να αδιαφορεί για την ιστορία και το κλασικό ρεπερτόριο, προάγοντας συμπράξεις και συνεργασίες.
Θέατρο Τέχνης: 80... ετών, αλλά με βλέμμα νεανικό και ρηξικέλευθο
ΘΕΑΤΡΟ
«Γενέθλια» με τον ήχο της γλώσσας του Μποστ
Για τα 50 του χρόνια το θέατρο «Στοά» περιοδεύει φέτος το καλοκαίρι με την παράσταση-σύνθεση έργων του ιδιοφυούς συγγραφέα «Ακούω ήχον κώδωνος» .
«Γενέθλια» με τον ήχο της γλώσσας του Μποστ
ΘΕΑΤΡΟ
«Πάντα τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, ειδικά τους “καθαρούς”»
«Αίας» με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο ● Ο καλός ηθοποιός Στάθης Σταμουλακάκος αναλύει τον ήρωα που υποδύεται σε αυτή την πρωτιά του τόσο σε αρχαίο δράμα όσο και στο αρχαίο θέατρο.
«Πάντα τους χρειαζόμαστε τους ήρωες, ειδικά τους “καθαρούς”»
ΘΕΑΤΡΟ
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών
Μια αρχαία ιστορία για την τιμή και την εκδίκηση, λες και ήταν από πάντα λόγοι για τη διάπραξη εγκλημάτων. Το πρώτο μέρος της αισχύλειας τριλογίας Ορέστεια, για τον ήρωα της Τροίας Αγαμέμνονα και την τύχη που...
«Κλυταιμνήστρα» από την οπτική των γυναικών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας