Αθήνα, 6°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
6°C
6.9° 4.5°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
5°C
6.7° 3.8°
0 BF
63%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
9°C
8.8° 8.0°
4 BF
36%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
1°C
1.5° 1.5°
1 BF
58%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
5°C
5.3° 5.3°
2 BF
52%
Βέροια
Αίθριος καιρός
4°C
3.7° 3.7°
0 BF
57%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
0°C
0.2° 0.2°
0 BF
69%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
3°C
2.6° 2.6°
1 BF
57%
Ηράκλειο
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.1° 8.3°
6 BF
61%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
6°C
6.5° 6.1°
2 BF
56%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
9.1° 9.1°
6 BF
56%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
9°C
9.0° 9.0°
2 BF
47%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
10°C
9.9° 9.9°
2 BF
57%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
-1°C
-1.1° -1.1°
0 BF
93%
Λαμία
Αίθριος καιρός
4°C
4.4° 1.2°
0 BF
81%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
6°C
6.0° 6.0°
2 BF
38%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
1°C
2.2° 0.8°
3 BF
86%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
7°C
6.6° 6.6°
2 BF
55%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
4°C
4.2° 4.2°
2 BF
69%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
0°C
0.2° 0.2°
0 BF
60%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 20 Μαρτίου, 2025
tainies
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα ιστορικό δράμα στο όριο του χιούμορ και της μελαγχολίας

Μία ιστορία που εκτυλίσσεται στο 1918 και αγγίζει τόσο την περιπλάνηση ενός ζευγαριού με προορισμό την αγάπη όσο και υπαρξιακά ζητήματα, όλα σε ασπρόμαυρη εικόνα και με εξαιρετικές ερμηνείες | «Flow: η γάτα που δεν φοβόταν το νερό» σε σκηνοθεσία Γκιντς Ζιλμπαλόντις | «Απρίλης» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι |«Επικίνδυνη Πτήση» του Μελ Γκίμπσον | «Τραγούδια της γης» της Μαργκρέτ Ολίν | «Μια νύχτα με τα ζωόμπι» των Ροδρίγο Πέρες - Κάστρο και Ρικάρντο Κέρτις | «Companion» του Ντρου Χάνκοκ | «Πίτερ Παν: εφιάλτης στη Χώρα του Ποτέ» του Σκοτ Τσέιμπερς.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Γκραν Τουρ (Grand Tour, Πορτογαλία, 2024, 128’)

● Σκηνοθεσία: Μιγκέλ Γκόμες
● Ηθοποιοί: Γκονσάλο Γουάντινγκτον, Κρίστα Αλφαϊάτε, Κλάουντιο ντα Σίλβα

Η καινούργια ταινία του Πορτογάλου Μιγκέλ Γκόμες («Ταμπού», 2012, 118’) που κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών, 2024, είναι μια τολμηρή πρόσμειξη μυθοπλασίας και ντοκιμαντεριστικών πλάνων που συνθέτουν το ψηφιδωτό μιας ιστορίας που κινείται πολλές φορές έξω από το χωροχρονικό πλαίσιο που εξελίσσεται η δράση της, δημιουργώντας μια πολυεπίπεδη αφήγηση που εξερευνά το ίδιο το κινηματογραφικό μέσο αλλά και μας προκαλεί να αναλογιστούμε τη σχέση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος.

Ο Γκόμες χωρίζει την ταινία του σε δύο αφηγήσεις: στο πρώτο μισό η ιστορία, που εξελίσσεται το 1918, ακολουθεί τον Εντουαρντ, ο οποίος ζει στη Ρανγκόν και δουλεύει ως υπάλληλος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Τη μέρα του γάμου του πανικοβάλλεται και εγκαταλείπει την αρραβωνιαστικιά του Μόλι και κυριευμένος από υπαρξιακές αμφιβολίες ξεκινάει ένα μεγάλο οδοιπορικό στην Ασία. Στο δεύτερο μέρος, η Μόλι αποφασισμένη να τον βρει ταξιδεύει από το Μανταλέι στην Μπανγκόκ και τη Σανγκάη, αναζητώντας τον.

Υπέροχα κινηματογραφημένη σε ασπρόμαυρο από τον Ρούι Ποσάς και με πλάνα αρχείου να «τρυπώνουν» μέσα στην αφήγηση, η ταινία είναι μια πρόκληση για τον θεατή καθώς η ιστορία που ξετυλίγεται στην οθόνη μοιάζει με μια πειραματική καταγραφή της περιπλάνησης και της αναζήτησης ενός ζευγαριού για την αγάπη και την αντιμετώπιση της υπαρξιακής τους κρίσης, που αποκτά μορφή μέσα από τη χαοτική πολυπολιτισμικότητα των χωρών που διασχίζουν. Ομως ξεπερνώντας αυτή την πρώτη ανάγνωση, το «Grand Tour» χρησιμοποιεί την ιστορία του ως μέσο αναδημιουργίας και ανασύνθεσης του χώρου και του χρόνου. Η αφήγησή του μοιάζει με ένα ταξιδιωτικό ημερολόγιο που όμως διαπερνά τα σύνορα του παρελθόντος και «ακουμπάει» το σήμερα, ανακατεύοντας εικόνες από την Ασία του 1918 με σύγχρονα πλάνα πόλεων, γεφυρώνοντας το παρελθόν με το παρόν, σχολιάζοντας ταυτόχρονα τον αποικιοκρατισμό και τα σημάδια του.

Οι Γκονσάλο Γουάντινγκτον και Κρίστα Αλφαϊάτε ερμηνεύουν υπέροχα τους ρόλους τους και ο σκηνοθέτης προσεγγίζει αυτούς τους δύο τελείως αντίθετους χαρακτήρες υπέροχα. Το ταξίδι του Εντουάρντο είναι γεμάτο φόβο, έρχεται αντιμέτωπος με τις υπαρξιακές αναζητήσεις του, ενώ της Μόλι είναι κεφάτο, διασκεδαστικό. Αυτή η αντίφαση συνθέτει και τις δύο διαφορετικές προσεγγίσεις του σκηνοθέτη στα δύο ξεχωριστά αφηγηματικά μέρη. Στο πρώτο το ταξίδι είναι υπαρξιακό, μελαγχολικό, ενώ στο δεύτερο μισό υπάρχει μια αίσθηση χαράς αλλά και σατιρικής διάθεσης. Αυτή η μετατόπιση ύφους από το υπαρξιακό στο κωμικό, με δόσεις μελαγχολίας και στα δύο μέρη, καθώς και η πειραματική προσέγγιση του Γκόμες, που δίνει περισσότερο βάρος στους κινηματογραφικούς μηχανισμούς και λιγότερο στην εξιστόρηση, δημιουργούν κάποιες ρωγμές στο έργο του και δυσχεραίνουν τη ροή, αλλά η ταινία του παραμένει μια δημιουργία ενός εξαιρετικά ταλαντούχου σκηνοθέτη που ξέρει να διαχειρίζεται την αφήγησή του και να τη διανθίζει με πλουραλιστικά στοιχεία.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Flow: η γάτα που δεν φοβόταν το νερό (Λετονία, Βέλγιο, Γαλλία, 2024, 84’)

● Σκηνοθεσία: Γκιντς Ζιλμπαλόντις

Ο Λετονός Γκιντς Ζιλμπαλόντις σκηνοθετεί ένα υπέροχο animation που κέρδισε στις Χρυσές Σφαίρες το βραβείο Καλύτερης Ταινίας Animation και είναι υποψήφιο στα φετινά Οσκαρ για τα Βραβεία Καλύτερου Animation αλλά και Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.

Οταν μια μεγάλη πλημμύρα καταστρέφει το σπίτι της γάτας, εκείνη βρίσκει καταφύγιο σε ένα σκάφος που κατοικείται από διάφορα ζώα, με τα οποία θα πρέπει να συνεργαστεί παρά τις διαφορές τους. Με την κιβωτό τους, που πλέει μέσα σε μυστηριώδη πλημμυρισμένα τοπία, αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και τους κινδύνους της προσαρμογής σε αυτόν τον καινούργιο, υδάτινο κόσμο.

Με τις εικόνες της φύσης να είναι γεμάτες φως και χρώμα αλλά και σκηνές όπου το σκοτάδι και οι δυσκολίες τονίζονται υπέροχα μέσα από ένα σφιχτοδεμένο animation, ο Ζιλμπαλόντις σχεδόν μινιμαλιστικά αφηγείται ένα ταξίδι που χωρίς μελοδραματισμούς είναι γεμάτο συναίσθημα. Χωρίς διαλόγους και με την απόλυτη απουσία της ανθρώπινης παρουσίας, ο σκηνοθέτης κινηματογραφεί ένα συγκλονιστικό ταξίδι επιβίωσης και με επιδέξιο τρόπο κατασκευάζει τους χαρακτήρες του χωρίς να χρειάζεται να προσδώσει ανθρώπινα χαρακτηριστικά στα ζώα. Μέσα από τη σχεδόν ντοκιμαντερίστικη καταγραφή των κινήσεών τους, που προσδίδουν μια φυσικότητα, ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα έργο που, πέρα από το οικολογικό μήνυμά του, μιλά κυρίως για την εμπιστοσύνη, την αλληλεγγύη, τη συντροφικότητα και τη συλλογική προσπάθεια ως τα μόνα μέσα που μπορούν να μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες, να επιβιώσουμε και να ξαναχτίσουμε κάτι καινούργιο ύστερα από μια μεγάλη καταστροφή.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Απρίλης (April, Γεωργία, 2024, 134’)

● Σκηνοθεσία: Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι
● Ηθοποιοί: Ια Σουκχιτασβίλι, Κάκα Κιντσουρασβίλι, Μέραμπ Νίνιντσε

Η Νίνα, μαιευτήρας σε κλινική της ανατολικής Γεωργίας, κατηγορείται για ιατρικό λάθος μετά τον θάνατο ενός βρέφους. Ο πατέρας απαιτεί έρευνα, υποπτευόμενος δόλο, καθώς η Νίνα πραγματοποιεί παράνομες εκτρώσεις σε γυναίκες της τριγύρω επαρχίας. Η έρευνα απειλεί να καταστρέψει την καριέρα της, που είναι όλη της η ζωή. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Επικίνδυνη Πτήση (Flight Risk, ΗΠΑ, 2025, 91’)

● Σκηνοθεσία: Μελ Γκίμπσον
● Ηθοποιοί: Μαρκ Γουόλμπεργκ, Μισέλ Ντόκερι, Τόφερ Γκρέις

Ενας πιλότος μεταφέρει μια στρατάρχη Αεροπορίας που συνοδεύει έναν δραπέτη-μάρτυρα, ο οποίος πρέπει να παραβρεθεί σε κάποια δίκη. Καθώς διασχίζουν την Αλάσκα, η ένταση εκτινάσσεται στα ύψη και η εμπιστοσύνη δοκιμάζεται, αφού δεν είναι όλοι οι επιβαίνοντες αυτό που φαίνονται. Μια ταινία με τον Μαρκ Γουόλμπεργκ, από τον βραβευμένο με Οσκαρ σκηνοθέτη Μελ Γκίμπσον.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Τραγούδια της γης (Fedrelandet, Νορβηγία, 2023, 90’)

● Σκηνοθεσία: Μαργκρέτ Ολίν

Βαθιά στην καρδιά της νορβηγικής εξοχής, στη γραφική κοιλάδα του Ολντεντάλεν, οι κύκλοι χρόνου, ζωής και φύσης μπλέκονται αξεδιάλυτα. Κατά τη διάρκεια ενός ολόκληρου έτους, η σκηνοθέτρια ακολουθεί τον 85χρονο πατέρα της καθώς εκείνος διασχίζει, ίσως για τελευταία φορά, τα μονοπάτια που χαράχτηκαν από γενιές και γενιές των προγόνων του.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Μια νύχτα με τα ζωόμπι (Night of the Zoopocalypse, Καναδάς, Γαλλία, Βέλγιο, 2024, 91’)

● Σκηνοθεσία: Ροδρίγο Πέρες - Κάστρο και Ρικάρντο Κέρτις

Με τις φωνές των: Ειρήνη Κουτρουμάνου, Κώστα Τερζάκη, Μαριλένας Λιακοπούλου, Δημήτρη Κανέλλου, Τάκη Σακελλαρίου

Ενας κομήτης πέφτει σε ζωολογικό κήπο σκορπίζοντας έναν ιό που μετατρέπει τα ζώα σε ζόμπι! Μοναδική ελπίδα, ένας λύκος, ένα πούμα και η ατρόμητη παρέα τους που αναλαμβάνουν να σώσουν τα υπόλοιπα ζώα και να αποτρέψουν τον παλαβό αρχηγό των ζόμπι να διαδώσει τον ιό.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Companion (ΗΠΑ, 2025, 97’)

● Σκηνοθεσία: Ντρου Χάνκοκ
● Ηθοποιοί: Σόφι Θάτσερ, Τζακ Κουέιντ, Ρούπερτ Φρεντ

Ο θάνατος ενός δισεκατομμυριούχου πυροδοτεί σειρά γεγονότων για την Ιρις και τους φίλους της κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου στην έπαυλή του δίπλα στη λίμνη.

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

Πίτερ Παν: εφιάλτης στη Χώρα του Ποτέ (Peter Pan’s Neverland Nightmare, Ην. Βασίλειο, 2025, 90’)

● Σκηνοθεσία: Σκοτ Τσέιμπερς
● Ηθοποιοί: Μάρτιν Πόρτλοκ, Μέγκαν Πλασίτο, Πίτερ Ντεσούζα

Η Γουέντι παλεύει να σώσει τον αδερφό της από τον μοχθηρό Πίτερ Παν, που απάγει παιδιά στη Χώρα του Ποτέ, πιστεύοντας ότι έτσι τα σώζει από τον βάναυσο αυτόν κόσμο. Με την Τίνκερμπελ στο πλευρό του, δεν θα δείξει κανένα έλεος σε όποιον σταθεί εμπόδιο σε αυτή την εξωφρενική μεταφορά... του παραμυθιού. Ο Πίτερ Παν επιτέλους ενηλικιώθηκε και δεν συνιστάται πια για μικρά παιδιά…

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενα ιστορικό δράμα στο όριο του χιούμορ και της μελαγχολίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας