Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στις γειτονιές του Οδυσσέα και του Τομ Χανκς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στις γειτονιές του Οδυσσέα και του Τομ Χανκς

  • A-
  • A+

Ταξίδι στην Ελλάδα

(The Trip to Greece, Ην. Βασίλειο, 2020, 103’)

σκηνοθεσία: Μάικλ Γουίντερμποτομ

ηθοποιοί: Στιβ Κούγκαν, Ρομπ Μπράιντον

Είτε ήρθε απλώς το πλήρωμα του χρόνου, είτε η Ελλάδα ενέπνευσε τους συντελεστές, αυτή εδώ είναι η πληρέστερη, γλυκύτερη, σοβαρότερη επίσης, προσθήκη στις τηλεοπτικές και κινηματογραφικές περιπλανήσεις των δύο Βρετανών κωμικών, μετά τη Βορειοδυτική Αγγλία, την Ιταλία και την Ισπανία.

Το αξίωμα της πλοκής (το κάθε ταξίδι μεταφράστηκε, από τον Γουίντερμποτομ σε μια τηλεοπτική σειρά και μια μικρότερη βερσιόν κινηματογραφικής ταινίας) θέλει τον Κούγκαν σε αποστολή από τον Observer, με παρέα τον φίλο του Ρομπ Μπράιντον, να βολτάρουν, να τρώνε, να πίνουν και στο μεταξύ να συζητούν με την οξυδέρκεια και το χιούμορ που χαρακτηρίζει και τους δύο, να κάνουν μιμήσεις, να εναλλάσσουν τον κυνισμό τους με μια αξιολάτρευτη αθωότητα και να σχολιάζουν τα μέρη όπου βρίσκονται, πάντα φιλτραρισμένα μέσα από τις δικές τους ζωές.

Το «Ταξίδι στην Ελλάδα» γυρίστηκε εδώ πέρσι το καλοκαίρι και διατρέχει (κάτι σαν) τη διαδρομή του Οδυσσέα, ξεκινώντας από την Τροία και καταλήγοντας στην Ιθάκη, με σταθμούς τη Λέσβο, την Καβάλα, το Πήλιο, την Αθήνα, την Υδρα, τη λακωνική πρώτα και μετά τη μεσσηνιακή Μάνη. Ωσπου να φτάσουν στον προορισμό τους, θα μάθουμε ότι εκεί δεν τους περιμένει ακριβώς μια Πηνελόπη, αλλά σίγουρα η μοίρα, ένα επόμενο στάδιο στη ζωή του καθενός, διαφορετικό κι αφοπλιστικά ανθρώπινο.

Οσο διασκεδαστικοί είναι οι Κούγκαν και Μπράιντον ανταλλάσσοντας πάσες λεκτικής ευφυΐας και αναφορές που απλώνονται από τον Σωκράτη ώς το «Χοντρός και Λιγνός», άλλο τόσο συγκινητική γίνεται η ταινία όταν ο Γουίντερμποτομ, με τον χαρακτηριστικά ευαίσθητο τρόπο του, τους δίνει χρόνο, αέρα και μουσική να μοιραστούν την εσωστρέφειά τους, τις προσωπικές (μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας) στιγμές τους.

Ούτε ντοκιμαντέρ, ούτε φιξιόν, ούτε ταξιδιωτικό, ούτε γαστριμαργικό, ούτε αυτοβιογραφία, ούτε υπαρξιακή κωμωδία, το «Ταξίδι στην Ελλάδα» είναι όλα αυτά μαζί και, ακόμα περισσότερο, ό,τι πλησιέστερο για τον θεατή σ’ ένα πραγματικό ταξίδι με πολύτιμη παρέα. Κι αν το πρώτο μέρος είναι περισσότερο αστείο και το τελευταίο σοφά πνευματικό, σε ολόκληρη την ταινία ομολογουμένως η Ελλάδα λάμπει με μια ομορφιά που αποτυπώνεται μόνο αν η κάμερα κοιτάζει με μεγάλη αγάπη.

VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ODEON ΙΛΙΟΝ, TOWN CINEMAS, ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ, ΑΙΓΛΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΛΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ, ΑΝΕΣΙΣ, ΑΝΟΙΞΗ, ΗΛΕΚΤΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ, ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ, ΡΙΑ ΒΑΡΚΙΖΑ, ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ, ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ, ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ, ΦΛΟΙΣΒΟΣ, ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ

Μέχρι ο γάμος να μας μεθύσει

(Hasta que la boda nos separe, Ισπανία, 2020, 110’)

σκηνοθεσία: Ντάνι ντε λα Ορντέν

ηθοποιοί: Μπελέν Κουέστα, Αλεξ Γκαρσία, Σίλβια Αλόνσο

Η Μαρίνα είναι διοργανώτρια γάμων. Σε μια τελετή γνωρίζει τον Κάρλος και κάνουν ένα πετυχημένο one night stand. Μόνο που την άλλη μέρα, από καθαρή παρεξήγηση, η Μαρίνα θα βρεθεί ν’ αναλαμβάνει το γάμο του Κάρλος με την Αλέξια, που τυχαίνει να ήταν συμμαθήτριά της και μάλιστα το κοριτσάκι που την τραμπούκιζε στο σχολείο στιγματίζοντας την παιδική ηλικία της. Ηρθε η ώρα για το «I do» ή για την πιο γλυκιά εκδίκηση;

Η ισπανική ρομαντική κωμωδία «μεταφράζει» τη γαλλική ταινία «Jour J» του 2017, μεταφέροντας τη δράση στη Μαδρίτη και την τόσο φωτογενή Τενερίφη. Το χοντροκομμένο χιούμορ (χεσίματα, ρεψίματα κτλ) κάνει την εμφάνισή του, αλλά περιορισμένα, οι κωμικές ανατροπές είναι απολύτως προβλέψιμες, αλλά χαριτωμένες. Κι αν η κομεντί αντλεί από κάθε πετυχημένη ταινία του είδους, από το «Wedding Planner» με την Τζένιφερ Λόπεζ μέχρι τον «Γάμο του καλύτερού μου φίλου» ως προς την αξιαγάπητη «αντίζηλο - νύφη» συμπεριλαμβανομένου του καραόκε, το πρωταγωνιστικό τρίο, η σέξι Μπελέν Κουέστα του «Casa de Papel», ο νέος Ισπανός σταρ Αλεξ Γκαρσία και η αληθινά σπιρτόζα Σίλβια Αλόνσο, δίνουν στην ταινία την ενέργεια και το μπρίο που λείπει από το σενάριό της.

Ενας υπέροχος γείτονας

(A Beautiful Day in the Neighborhood, ΗΠΑ, Κίνα, 2019, 109’)

σκηνοθεσία: Μάριελ Χέλερ

ηθοποιοί: Τομ Χανκς, Μάθιου Ρις

Τη δεκαετία του ’90 ο κυνικός, εριστικός, πολιτικός ρεπόρτερ Λόιντ Βόγκελ αναλαμβάνει απρόθυμα να κάνει μια συνέντευξη με τον Φρεντ Ρότζερς, την εμβληματική φιγούρα των παιδικών εκπομπών της αμερικανικής τηλεόρασης που, καλωσυνάτα και μειλίχια, ανέθρεψε τουλάχιστον δύο γενιές Αμερικανών. Οσο ο Βόγκελ ελπίζει ν’ ανακαλύψει τη σκοτεινή πλευρά του Ρότζερς, τόσο εκείνος τείνει να τον πείσει ότι πράγματι καμιά φορά το καλό μπορεί να είναι το μοναδικό κίνητρο. Βασισμένο στην πραγματική γνωριμία των δύο αντρών, το φιλμ της Χέλερ (μόλις ένα χρόνο μετά το οσκαρικό «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;» με τη Μελίσα ΜακΚάρθι) αποτυπώνει θαυμάσια, στιλιστικά, την αντιπαραβολή της ζωής και του τηλεοπτικού στούντιο, του «αληθινού» και του «ψεύτικου». Ωστόσο το σενάριό του ποτέ δεν τολμά να εμβαθύνει, παραμένει προβλέψιμο και επίπεδο, παρά τις υπέροχες ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, που μάλιστα έφεραν τον Τομ Χανκς στις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες, προτείνοντάς μας απλώς ότι κάποιες φορές, τα πράγματα είναι όντως όπως φαίνονται.

COOL ΤΥΜΒΟΣ, ODEON ESCAPE, TOWN CINEMAS, VILLAGE MALL, VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ, VILLAGE ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ, VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ, ΑΛΣΟΣ, ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ, ΑΜΙΚΟ, ΑΡΙΑΝ, ΑΡΚΑΔΙΑ, ΑΡΤΕΜΙΣ, ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ, ΒΑΡΚΙΖΑ, ΓΑΛΑΖΙΑ ΑΚΤΗ, ΔΙΟΝΥΣΙΑ, ΕΚΡΑΝ, ΛΙΛΑ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ, ΟΝΑΡ, ΡΙΑ ΜΑΤΙ, ΣΙΝΕ ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ, ΣΙΝΕ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, ΣΙΝΕ ΚΗΠΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟ, ΣΙΝΕ ΝΙΚΑΙΑ, ΣΙΝΕ ΠΕΡΑΜΑ, 3 ΑΣΤΕΡΙΑ, ΤΡΙΑΝΟΝ, ΦΙΛΙΠ, ΧΛΟΗ, ΩΡΩΠΟΣ

Επανεκδόσεις

Chinatown

(ΗΠΑ, 1974, 130’)

σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι

ηθοποιοί: Τζακ Νίκολσον, Φέι Ντάναγουεϊ, Τζον Χιούστον

Στο Λος Αντζελες του 1937 ο Τζέικ Γκίτις, πρώην αστυνομικός στην Τσάιναταουν, δουλεύει ως ιδιωτικός ντετέκτιβ. Η αποστολή του είναι να διερευνήσει αν ο Χόλις Μόλρεϊ έχει ερωμένη – μόνο που, με αφετηρία την έρευνά του, ο Γκίτις θα βρεθεί εγκλωβισμένος στον κλοιό όχι μόνο της μοιραίας κυρίας Μόλρεϊ, αλλά και μιας γιγάντιας συνωμοσίας που αφορά την ύδρευση της περιοχής και εμπλέκει τους «άρχοντες» της πόλης.

Η τελευταία ταινία που έκανε ο Πολάνσκι στην Αμερική, ένα αυθεντικό νεο-νουάρ γραμμένο από τον Ρόμπερτ Τάουνι, είναι με δυο λόγια ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του σινεμά. Από τις συγκλονιστικές ερμηνείες, τη μοναδική φωτογραφία, τις μνημειώδεις ατάκες, τις συναρπαστικά βρόμικες ανατροπές της ιστορίας, ακόμα και την παραβολή όχι μόνο για το παρελθόν της Καλιφόρνις, αλλά και για τη μετά-Βιετνάμ Αμερική, η «Chinatown» ξετυλίγεται σαν μια πυρετική ανάσα και, κοντά πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία της, δεν προδίδει ούτε στο ελάχιστο τον θρύλο της.

ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ (θερινό), ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX, ΘΗΣΕΙΟΝ, ΟΡΦΕΥΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ

Περσόνα

(Persona, 1966, Σουηδία, 83’)

σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν

ηθοποιοί: Μπίμπι Αντερσον, Λιβ Ούλμαν

Η νεαρή νοσοκόμος Αλμα αναλαμβάνει να περιποιείται μια διάσημη ηθοποιό, την Ελίζαμπετ Βόγκλερ, που δεν μπορεί να μιλήσει. Οσο η Ελίζαμπετ βυθίζεται στην εκούσια απομόνωση, τόσο η Αλμα, μιλώντας της διαρκώς, ξεδιπλώνει τη δική της ιστορία. Σταδιακά οι προσωπικότητες των δύο γυναικών συνενώνονται σε μία. Ενα, ακόμα και τώρα, αινιγματικό αριστούργημα που αντλεί από το ζήτημα της ταυτότητας, την υπαρξιακή φιλοσοφία, τη γυναικεία ιδιοσυγκρασία, την ενοχική σεξουαλικότητα, το ίδιο το σινεμά, χωρίς ποτέ ν’ αποκαλύπτει τα μυστικά του, αντίθετα προσθέτοντας σε κάθε θέαση νέα επίπεδα ερμηνείας. Το εμβληματικό, μινιμαλιστικό αριστούργημα του Μπέργκμαν κερδίζει ασταμάτητα λάτρεις, από το 1966 μέχρι σήμερα και αύριο.


 

 


 

ΣΙΝΕΜΑ
Μαύρο της απελπισίας και κόκκινο του αίματος
Στην Αυστραλία του 19ου αιώνα, των Βρετανών αποίκων και των Ιρλανδών που μάταια αναζητούν μια καλύτερη ζωή, ο Νεντ Κέλι μεγαλώνει μέσα στη φτώχεια και τη βία.
Μαύρο της απελπισίας και κόκκινο του αίματος
ΣΙΝΕΜΑ
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
Λες κι ο Κριστόφ Ονορέ («Chansons d’ amour», «Plaire, aimer et courir vite») έχει οικειοθελώς επωμιστεί το βάρος τού να παρατείνει στις επόμενες δεκαετίες τη γαλλική παράδοση του ρομαντισμού, του έρωτα που...
Γαλλική κομεντί με ερωτεύσιμη Μαστρογιάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
Η πρωτοεμφανιζόμενη Γαλλοτυνήσια σκηνοθέτις παραφράζει το «Ενα ντιβάνι στη Νέα Υόρκη» της Σαντάλ Ακερμάν κι απλοποιεί τα νοήματά του, μεταφέροντας το... εν λόγω ντιβάνι στην Τυνησία πριν από τις εξεγέρσεις του...
Αναλύοντας την Αραβική Ανοιξη στο ντιβάνι της Γκολσιφτέ Φαραχάνι
ΣΙΝΕΜΑ
Η ορμή μιας Ιρανής που αναζητά τον γιο της στην Αθήνα
Από τα ωραιότερα και πιο ελπιδοφόρα ντεμπούτα φέρνει στις καλοκαιρινές οθόνες ο Σιαμάκ Ετεμάντι, ο Ιρανός σκηνοθέτης, μόνιμος κάτοικος της Αθήνας εδώ και δεκαετίες: ο δημιουργός που μας είχε εντυπωσιάσει, το...
Η ορμή μιας Ιρανής που αναζητά τον γιο της στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Κλέφτες-καλλιτέχνες με... κομμουνιστικό ρομαντισμό
Στην Αργεντινή του 2006, μια συμμορία αντρών εισβάλλει στην Τράπεζα Ρίο: οι όμηροι είναι 23, η αστυνομία περικυκλώνει το κτίριο και διαπραγματεύεται με τους ληστές. Την ίδια ώρα που η προσοχή είναι στραμμένη...
Κλέφτες-καλλιτέχνες με... κομμουνιστικό ρομαντισμό
ΣΙΝΕΜΑ
10 ταινίες κοινωνικής αφύπνισης γι’ αυτό το καυτό καλοκαίρι
Μια δεκάδα από τα άφθονα φιλμ «κοινωνικής αφύπνισης», εκείνα που προσπάθησαν να δείξουν μια ρεαλιστική, αιχμηρή πλευρά της πραγματικότητας κι έμειναν στην Ιστορία γι’ αυτό
10 ταινίες κοινωνικής αφύπνισης γι’ αυτό το καυτό καλοκαίρι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας