Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ξένοι σταρ και Ελληνες με πάθος

«For Sama» των Γουαάντ Αλ-Καλέμπ και Εντουαρντ Γουότς

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ξένοι σταρ και Ελληνες με πάθος

  • A-
  • A+
Διάσημες ταινίες, που όλοι περιμένουν στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (5-15 Μαρτίου). Η πλούσια ελληνική παραγωγή. Αφιερώματα σε πρωτοπόρους, όπως ο Ρεϊμόν Ντεπαρντόν του Magnum. Και μια συγκινητική χειρονομία μνήμης στο έργο του Σταύρου Καπλανίδη είναι λίγες από τις πτυχές της φετινής διοργάνωσης.

Τι να πρωτοδιαλέξει κανείς από ένα φεστιβάλ πληθωρικό, όπως αρμόζει σε ένα είδος, το ντοκιμαντέρ, που έχει χιλιάδες κινηματογραφικές γραφές και εκατομμύρια θέματα; Η διοργάνωση ξεκινά σε είκοσι περίπου μέρες, μια ακόμα ματιά στο πρόγραμμα βοηθάει τους σινεφίλ, που ήδη ετοιμάζονται.

▪ Ταινίες και σκηνοθέτες με αίγλη: Είναι τα πρώτα πρώτα φιλμ, που μπαίνουν στη λίστα των σινεφίλ. Το «For Sama» της Σύρας Γουαάντ αλ Κατέμπ και του Εντουαρντ Γουότς, που έφτασε στις υποψηφιότητες για Οσκαρ, μια ερωτική επιστολή της σκηνοθέτιδας στην κορούλα της Σάμα, που την απέκτησε μέσα στον πόλεμο.

Το «Desert One», στο οποίο η δύο φορές βραβευμένη με Οσκαρ Αμερικανίδα Μπάρμπαρα Κοπλ αποκαλύπτει την αλήθεια πίσω από την επιχείρηση διάσωσης των Αμερικανών ομήρων στο Ιράν, το 1979. Το «5Β» του επίσης βραβευμένου με Οσκαρ Πολ Χάγκις («Crash») για τους εργαζόμενους στην πρώτη μονάδα για ασθενείς από AIDS στο Γενικό Νοσοκομείο του Σαν Φρανσίσκο.

Το «Citizen K» του Αλεξ Γκίμπνι, πορτρέτο του περιβόητου Ρώσου ολιγάρχη Μιχαήλ Χοντορκόφσκι, που μετατράπηκε σε σύμβολο της αντίστασης στον Πούτιν. Το «XY Chelsea» του Τιμ Τρέιβερς-Χόκινς, ιστορία της διεμφυλικής whistleblower Τσέλσι Μάνιγκ, που σήμερα είναι ελεύθερη έπειτα από χάρη που της απένειμε ο Ομπάμα. Και, βέβαια, το «The Quiet One», που γύρισε ο Μπιλ Γουάιμαν, ιδρυτικό μέλος των Rolling Stones, με πλούσιο αρχειακό υλικό και συνεντεύξεις από τα 30 χρόνια του στο συγκρότημα.

▪ Τρία τιμώμενα πρόσωπα, τρία αφιερώματα: Θα έρθουν και οι τρεις στη Θεσσαλονίκη, όλοι επιδραστικοί ντοκιμαντερίστες με μεγάλο εργο, αν και διαφορετικοί μεταξύ τους. Ο Γάλλος φωτογράφος-θρύλος του πρακτορείου Magnum, Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, που στα εξήντα χρόνια της καριέρας του, με έμπνευση από το cinéma vérité, γύρισε δεκάδες ντοκιμαντέρ.

Η Αμερικανίδα φωτογράφος και σκηνοθέτιδα Λόρεν Γκρίνφιλντ που επιμένει, τριάντα χρόνια τώρα, να εστιάζει στους ανθρώπους που έχουν μανία με τον πλούτο, τη διασημότητα, την εξουσία, την εμπορευματοποίηση του σεξ, από την Ιμέλντα Μάρκος μέχρι τα στριπτιζάδικα και τις πασαρέλες μόδας. Και η Γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτος Μιγιάν, που άλλαξε την παράδοση του εθνογραφικού ντοκιμαντέρ, με τα ταξίδια της σε σκοτεινούς κόσμους (ναρκωτικά) και ανθρώπους ελεύθερους (τρανσέξουαλ και υφάντρες στο Μεξικό).

«Γαλλία» του Ρειμόντ Ντεπαρντόν

▪ Ελληνικά ντοκιμαντέρ σε αφθονία: 51 μεγάλου μήκους και 27 μικρού διασπείρονται σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ, και, βέβαια, στο Διεθνές Διαγωνιστικό. Δύσκολο να διαλέξεις προκαταβολικά· ας είναι, λοιπόν, οδηγός μας οι γνωστές υπογραφές. Ο Ηλίας Γιαννακάκης στη «Μεταφορά» καταγράφει τη μετακόμιση της Εθνικής Βιβλιοθήκης από την Πανεπιστημίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο Σπύρος Τσιφτσής ακολουθεί στο «Διόνυσος, η επιστροφή» τα βήματα του Θόδωρου Τερζόπουλου από τον Μακρύγιαλο Πιερίας στις μεγάλες σκηνές του κόσμου.

Ο Γιώργος Γκικαπέπας στην «Τελευταία νύχτα» σκύβει στις δώδεκα τελευταίες ώρες της ζωής του Ιωάννη Καποδίστρια. Ο Δημήτρης Αθανίτης καταδύεται στις στοές του κέντρου της Αθήνας («Λαβύρινθος») και ο Λευτέρης Φυλακτός στο «Μόνος στο δάσος» καταγράφει τις περιπλανήσεις του φωτογράφου Κωνσταντίνου Πίττα στην Ευρώπη από το 1984 έως το 1989 μέσα από τις 30 χιλιάδες γνωστές ασπρόμαυρες φωτογραφίες του.

Με τους αδέσποτους σκύλους στο κέντρο της Αθήνας και αυτούς που τους φροντίζουν ασχολείται η Αγγελική Αντωνίου στους «Αγνωστους Αθηναίους» και ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος στις «Υφάντρες» με ένα πρότυπο κέντρο υφαντικής στην ορεινή Βλάστη της Μακεδονίας. Ο Νίκος Μεγγρέλης στο «Οπου υπάρχουν άνθρωποι» συνοψίζει τα 30 χρόνια της οργάνωσης «Γιατροί του Κόσμου» Ελλάδος και ο Μπάμπης Μακρίδης στην ταινία του «Ορνιθες ή πώς να γίνεις πουλί» εισβάλλει με τον δικό του, δημιουργικό τρόπο στην παράσταση του Καραθάνου.

«Οι αγνωστοι Αθηναίοι» της Αγγελικής Αντωνίου

▪ Μνήμη Σταύρου Καπλανίδη: Ενα αφιέρωμα στον αγαπημένο σκηνοθέτη, που πέθανε πρόσφατα, περιλαμβάνει τρία εμβληματικά ντοκιμαντέρ («Σταύρος Τορνές, ο φτωχός κυνηγός του Νότου», «Play it again, Χρήστο» και «Αnna Wich: Φωτογράφος»), αλλά και την τελευταία δουλειά του, «Ο Τέος και ο Σταύρος», για τη σχέση του με τον Τέο Ρόμβο, ένα από τα πρόσωπα της εναλλακτικής κουλτούρας των Εξαρχείων.

▪ «Αγέλαστος Πέτρα», είκοσι χρόνια μετά: Θα ξαναπροβληθεί το θρυλικό ντοκιμαντέρ του Φίλιππου Κουτσαφτή, αλλά και υλικό από τη νέα δουλειά του για την Ελευσίνα.

▪ Τα μιμίδια είναι παντού: Τι είναι, όμως, τελικά τα «memes»; Και εξαντλούνται στις αστείες εικόνες και τα βίντεο, που γίνονται viral στο διαδίκτυο, ή μήπως αφορούν τραγούδια, τη μόδα, τάσεις και οτιδήποτε διαδίδεται αστραπιαία και διεισδύει στη ζωή μας; Ενα τολμηρό αφιέρωμα καταγράφει και αναλύει το φαινόμενο.

ΣΙΝΕΜΑ
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
Ακόμα και διαδικτυακό, on line, μακριά από αίθουσες και με θεατές μπροστά σε ένα λάπτοπ, το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τα καταφέρνει να σε... αγχώσει.
Play now στο διαδίκτυο για 210 ταινίες
ΣΙΝΕΜΑ
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
Ούτε φιλιά, ούτε αγκαλιές, ούτε καν χειραψίες, αλλά ένα κλίμα ανησυχίας σημάδεψε, αλλά δεν καθόρισε τελικά, τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πέφτει πάνω στον κορονοϊό,...
Εγρήγορση για τον κορονοϊό, αλλά και αισιοδοξία
ΣΙΝΕΜΑ
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή
Eνα φεστιβάλ είναι κυρίως οι ταινίες του, κι από αυτές το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει πολλές – 201 μεγάλες και 59 μικρές από 59 χώρες. Είναι, όμως, και πολλά άλλα ακόμα, που τα ανακοίνωσε η...
Πατάει τα εξήντα με εφηβική ορμή
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ασυμβίβαστοι πρωτοπόροι από Ελλάδα και Γιουγκοσλαβία
Ο ένας, ο Γκρέγκορι Μαρκόπουλος, γεννημένος στο Οχάιο το 1928 από γονείς Ελληνες μετανάστες, κράτησε το σπουδαίο, πρωτοποριακό και πειραματικό του σινεμά σχεδόν ένα μυστικό: δεκάδες ταινίες εμπνευσμένες από τη...
Δύο ασυμβίβαστοι πρωτοπόροι από Ελλάδα και Γιουγκοσλαβία
ΣΙΝΕΜΑ
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80
Το 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανέθεσε στον γνωστό σκηνοθέτη και μουσικό The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης) να βουτήξει στα 80s και να επιλέξει δέκα ταινίες γεμάτες τρόμο, τρυφερότητα, χιούμορ,...
Ο The Boy αγαπά τη δεκαετία του ’80

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας