Μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πρόταση να κάνω συνέντευξη με τον Πέτρο Γαϊτάνο. «Μα δεν έχουμε Μεγάλη Εβδομάδα τώρα» ήταν η πρώτη αντίδραση μόλις το ανέφερα στην εφημερίδα. Εντάξει, γνωστό το αστείο. Μου φάνηκε λοιπόν ενδιαφέρουσα για πολλούς λόγους. Γιατί o Γαϊτάνος είναι αμφιλεγόμενο πρόσωπο. Γιατί γράφονται πολλά ειρωνικά σχόλια στα social media για το πρόσωπό του, ειδικά σε περιόδους όπως αυτή των Χριστουγέννων. Γιατί είναι απόλυτα συνδεδεμένος με τα χριστιανικά. Γιατί όμως είναι και πολύ καλός τραγουδιστής με μακρά πορεία. Αλλά και γιατί έχει κάνει δήλωση υπέρ της Χρυσής Αυγής. Επίσης γιατί πριν από λίγες εβδομάδες διασκεύασε τη «Μολυβιά» του Μανώλη Αγγελόπουλου. Και, τέλος, γιατί σε ένα τελευταίο τραγούδι του συνεργάστηκε με τον dj Valentino, έναν dj δηλαδή που παίζει βασικά με λαϊκούς τραγουδιστές πίστας!
● Ξεκινήσατε αλλιώς ως τραγουδιστής (και πολύ επιτυχημένα θα έλεγα με δίσκους όπως «Το δίλημμα» και «Γυάλινος δρομέας»), αλλά συνεχίσατε κάπως διαφορετικά συνδέοντας το όνομά σας με τα θρησκευτικά τραγούδια.
Η σχέση μου με το ελληνικό τραγούδι δεν σταμάτησε ποτέ, αποτέλεσμα αυτού ήταν η συνεργασία μου με τον Μίκη Θεοδωράκη στο τελευταίο έργο του που τραγούδησα, την «Πολιτεία Δ’» το 1996, όπως και πολλές άλλες συνεργασίες με συνθέτες και στιχουργούς και μεγάλες επιτυχίες. Το ίδιο γίνεται όλα αυτά τα χρόνια και με την ερμηνεία και καταγραφή μου στο παραδοσιακό τραγούδι, πολλά εκ των οποίων έχουν χαρακτηριστεί από τις ερμηνείες μου.
● Και τα θρησκευτικά τραγούδια;
Η ενασχόλησή μου σε ακαδημαϊκό, ιστορικό, καλλιτεχνικό, μουσικολογικό επίπεδο με το υλικό που αφορά τον πνευματικό χώρο είναι αποτέλεσμα αυθόρμητης έκφρασης του είναι μου, που με κατηύθυνε σε μια καταγραφή και επικοινωνία δεκάδων κυκλοφοριών οι οποίες ακούγονται από πολύ κόσμο φτάνοντας στα πέρατα της Γης.
● Από πού προκύπτει;
Kυρίως και μόνο από την αγάπη μου στη συγκεκριμένη έκφραση.
● Για να ερμηνεύσεις θρησκευτικά κομμάτια πρέπει να πιστεύεις στον Θεό;
Πρόκειται για δύο τελείως διαφορετικές στάσεις ζωής. Οταν κάποιος ερμηνεύει έναν εκκλησιαστικό ύμνο χωρίς πίστη, είναι αποτέλεσμα καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος και μόνο. Επιπλέον ίσως και εντυπωσιασμού ενασχόλησης με κάτι ανώτερο. Οταν όμως ο ερμηνευτής ψάλλει έναν ύμνο με πίστη και ιδιαιτέρως ως βίωμα, τότε συμβαίνει το πράγματι θαυμαστό: έρχεται η χάρις του Θεού και μετουσιώνει τα πάντα καθοριστικά και υπέροχα, αληθινά και συνεπώς.
● Προϋποθέτει και ανάλογο τρόπο ζωής μήπως;
Α ναι, βέβαια! Είναι θα πω πάλι, αν μου επιτρέπετε, η χάρις του Θεού που μετουσιώνει καθοριστικά τα πάντα. Χωρίς τη χάρη του Θεού και το πιο σημαντικό από τα έργα μας είναι άδειο, ενώ στην αντίθετη περίπτωση και το πιο ασήμαντο αποκτά την αληθινή αξία της οντολογίας του.
● Η θρησκευτική μουσική σε σύγκριση με την «κανονική» μουσική πώς είναι στην ερμηνεία της;
Ολα καθορίζονται από τη βούληση και τη στάση του ατόμου. Ο,τι μας αφορά και το αγαπάει το είναι μας γίνεται εύκολο γιατί είναι ποθητό. Αν βέβαια ο ερμηνευτής κατέχει και ανώτερα ταλέντα δοσμένα από τον Δημιουργό, τότε όλα γίνονται θαυμαστά και ξεχωρίζουν μέσα από τη δοσμένη αξιοσύνη τους σε συνδυασμό με τη σύνταξη της βούλησης του ατόμου προς τη δόξα του Δότη.
● Και η βυζαντινή μουσική;
Η βυζαντινή μουσική, επειδή εξυπηρετεί κτιστούς και ιδιαιτέρως άκτιστους τρόπους υπηρεσίας μέσα στους αιώνες, έχει πολύ πυκνό απόσταγμα μουσικών τρόπων και προσεγγίσεων. Οπως και πολύ υψηλών λόγων μέσα από τη θεία ποίηση. Η ενασχόληση με τα πλήρη στοιχεία οντολογίας των όντων σίγουρα προϋποθέτει και άφθονο τον πλούτο των δυνατοτήτων τους, που εκφράζεται στην κτιστή προσέγγισή τους ως πάμπλουτη αποθήκη γνώσεων και τρόπων έκφρασης ώστε να εκφραστεί το ανέκφραστο και άκτιστο.
● Αρα;
Αρα στη χριστιανική ορθόδοξη υμνολογία έχουμε την κορυφή των καλλιτεχνικών δυνατοτήτων μουσικής και λόγου, αιώνιο απόσταγμα του ανώτερου τρόπου έκφρασης στην ανθρωπότητα.
●Εχετε δουλέψει με μεγάλα ονόματα, ποιους θεωρείτε κορυφαίους σταθμούς της καριέρας σας;
Βεβαίως τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Σταμάτη Σπανουδάκη, που με έβγαλε στην ελληνική δισκογραφία με τον πρώτο μου δίσκο το 1990, τον Γιάννη Μαρκόπουλο, τον Λευτέρη Παπαδόπουλο και τόσους άλλους.
●Τι κάνετε τώρα, στα της μουσικής εννοώ;
Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε το νέο τραγούδι μου «Το μήλο (Οϊ λουλέ)» που έχει αγαπηθεί πολύ και με την πρωτογενή μορφή του, αλλά και με το remix που κάναμε με τον dj Valentino, ενώ διασκεύασα και το παλιό λαϊκό ζεϊμπέκικο, «Μολυβιά». Επιπλέον ετοιμάζω μια κυκλοφορία που αφορά τα απολυτίκια όλων των Αγίων Πολιούχων της Ελλάδος και Κύπρου, μια εργασία που δεν έχει ξαναγίνει και που θα είναι αιώνιο εργαλείο για την Εκκλησία μας και τους ανθρώπους της. Ετοιμάζω και κάποια άλλα νέα υπέροχα τραγούδια. Ταυτόχρονα ετοιμάζω μεταξύ άλλων και κάποιες περιοδείες στο εξωτερικό για το 2025.
● Υπάρχει κάποιο μουσικό απωθημένο που δεν έχετε εκπληρώσει;
Δεν θα το έλεγα απωθημένο, αλλά μεράκι, όπως το να είχα προλάβει τον Μάνο Χατζιδάκι και να κάναμε πράγματα μαζί, τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Νίκο Γκάτσο, τον Αντώνη Βαρδή και άλλους.
● Είχατε κάνει κάτι δηλώσεις υπέρ της Χρυσής Αυγής...
Ηταν μια απολύτως ατυχής στιγμή έκφρασης ενός λογισμού μου, που δημιούργησε σε κάποιους λανθασμένες εντυπώσεις. Οταν κατάλαβα ότι κάποιοι, ενώ με ήξεραν πολλά χρόνια μέσα από τη δουλειά και την πορεία μου, είχαν μείνει σε αυτή την ατυχή στιγμιαία έκφρασή μου, αντιλήφθηκα και εγώ ότι είχα κάνει λάθος, θεώρησα υποχρέωσή μου να ζητήσω δημόσια συγγνώμη προς αποφυγή περαιτέρω παρεξηγήσεων και βέβαια γιατί δεν συμφωνώ καθόλου με τον τρόπο που εκφράστηκα τότε.
● Ζήσαμε άγριες καταστάσεις τότε...
Η αλήθεια βέβαια είναι ότι όταν ειπώθηκε αυτό από μένα, πριν από 12 χρόνια, ήταν μια πολύ κουρασμένη πολιτικά περίοδος στη χώρα μας. Βγάζαμε μια αγανάκτηση, λανθασμένη πολλές φορές. Κάπως έτσι συνέβη και με μένα...
● Πώς βλέπετε την πολιτική κατάσταση γύρω μας;
Αναμένουμε πολλά για πολλά που δεν συμβαίνουν. Η πολιτική δράση δεν μου εμπνέει ελπίδα, η ατομική δράση περισσότερο.
● Αναρωτηθήκατε κάποια στιγμή σε συνέντευξή σας «γιατί ο άνθρωπος σε αυτή τη ζωή μόνο παντρεύεται και νυμφεύεται. Πριν από την πτώση του Παραδείσου, ο Αδάμ και η Εύα δεν είχαν ερωτικές επικοινωνίες, δεν υπήρχαν τα σαρκικά». Να υποθέσουμε ότι είστε και εναντίον του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών;
Οι πνευματικές αλήθειες απαιτούν γνώση και βίωμα. Καλό είναι, αν μου επιτρέπετε, να μην κάνουμε αναφορές σε τέτοια θέματα έτσι βιαστικά και χωρίς προϋποθέσεις. Εγώ όμως ως άτομο είμαι υπέρ της έκφρασης αγάπης, της συντροφικότητας και του έρωτα όλων. Ναι βέβαια, ισχύει ότι υπάρχουν όρια και κανόνες, αν κοιτάξει ο καθένας μέσα στη συνείδησή του, θα καταλάβει, αυτή δεν ξεγελά κανέναν. Ας μην ορίζουμε ό,τι νομίζει ο καθένας ειδικά σε αυτό το θέμα.
● Οπότε;
Θα το ξαναπώ, όταν δύο άνθρωποι νιώθουν έρωτα μεταξύ τους, είναι μόνο δικό τους θέμα και κανένας δεν πρέπει να παρεμβαίνει σε αυτό. Ο επίσημος πολιτειακός τρόπος συμβίωσής τους θωρακίζει έναντι της υποκριτικής σύγχυσης των σκόρπιων και κακότροπων συμπεριφορών τής τόσο ψεύτρας κοινωνίας μας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας