Το «Πρωινό τσιγάρο», το «Ισως φταίνε τα φεγγάρια», το «Ακρη δεν έχει ο ουρανός», ο «Παλιάτσος», το «Κάθε μια νύχτα», «Ο ραγισμένος σου καθρέφτης»... Θα έλεγε κανείς πως δεν υπάρχει τραγούδι του Νότη Μαυρουδή από το οποίο να λείπει αυτή η έμφυτη ευγένειά του, η γλυκύτητα, η πολύτιμη απλότητά του, η ανθρωπιά του. Tόσο αναπάντεχα τόσο άδικα και τόσο ξαφνικά έφυγε από τη ζωή την Τρίτη, σε ηλικία 77 ετών.
Εκφραστής της γενιάς του ’60, κορυφαίος δάσκαλος κιθάρας, καλλιτέχνης με σπάνιο προσωπικό και καλλιτεχνικό ήθος, ευαίσθητος και δραστήριος με τα κοινά, συνομιλητής και συνοδοιπόρος με τις νεότερες γενιές, ενεργός σε διάφορους τομείς (από τη μουσική ώς την εκπαίδευση κι από τα εκδοτικά -υπήρξε δημιουργός του περιοδικού για την κιθάρα TaR- ώς τη σημαντική ραδιοφωνική παρουσία σε διάφορες συχνότητες και από την αρθρογραφία του στις εφημερίδες ώς την πολιτική του δραστηριότητα), ο Νότης Μαυρουδής θα μνημονεύεται πάντα ως μια πολύ ξεχωριστή φυσιογνωμία στην ελληνική μουσική. Και κυρίως ως ένας άνθρωπος που λάτρεψε κι αφοσιώθηκε στην κιθάρα.
«Είμαι άνθρωπος του ενός οργάνου ως επί το πλείστον. Η κιθάρα είναι το όργανο που ξέρω καλύτερα. Οταν δίνω σε κάποιον ενορχηστρωτή ένα τραγούδι, είμαι από δίπλα του και δεν τον αφήνω σε ησυχία. Για μένα είναι ακατανόητα τα πολλά όργανα στο ελληνικό τραγούδι», είχε σχολιάσει σχετικά με τις λιτές ενορχηστρώσεις των τραγουδιών του σε συνέντευξή του στο musicheaven.gr. «Το ελληνικό τραγούδι είναι μια ταπεινή τέχνη. Δεν θέλει φιοριτούρες, μεγαλοπρέπειες και όγκους ορχηστρών. Τα θεωρώ καραγκιοζιλίκια, όταν κάποιος, για να πείσει το ακροατήριό του, βάζει πολλά όργανα. Και τελικά τι κάνει; Διώχνει το τραγούδι από τον κορμό και την ιδεολογία του. Γι’ αυτό το λόγο δεν χρησιμοποιώ ποτέ πολλά όργανα».
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, ο 77χρονος μουσικός έπεσε στην αυλή του σπιτιού του στην Κουκουράβα Μαγνησίας, από ύψος τριών μέτρων, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα. Το ΕΚΑΒ έσπευσε στο σημείο, τον μετέφερε στο Νοσοκομείο Βόλου, αλλά δυστυχώς ήταν πολύ αργά, καθώς διαπίστωσε πως ο Νότης Μαυρουδής είχε αφήσει την τελευταία του πνοή.
«Εφυγε από τη ζωή ένας σπάνιος άνθρωπος. Ο Νότης Μαυρουδής άφησε την τελευταία του πνοή στο διπλανό χωριό, εδώ που αγαπούσε. Μας χάρισε πολλά και πολύτιμα με Τρυφερότητα, γενναιοδωρία και Σεμνότητα μοναδική. Η στάση του υπήρξε ένα συνεχές παράδειγμα για όλους μας. Ο άνθρωπος φεύγει, μένουν τα δώρα του. Τον χαιρετώ με μεγάλη θλίψη και απέραντη ευγνωμοσύνη. Θα τον θυμάμαι πάντα», έγραψε σε ανάρτησή του ο Αλκίνοος Ιωαννίδης.
Γεννημένος στην Αθήνα στις 16 Ιουλίου 1945, ο Νότης Μαυρουδής έζησε τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής του στη φυλακή, πλάι στη μητέρα του, που ήταν πολιτική κρατούμενη. Το 1958, ξεκίνησε μαθήματα κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο με καθηγητή τον Δημήτρη Φάμπα, απ’ όπου και πήρε το δίπλωμά του το 1969. Από το 1970 ώς το 1975, έζησε και δίδαξε στην Ιταλία, αλλά -όπως έχει δηλώσει- μετά την πτώση της Χούντας τίποτε δεν μπορούσε να τον κρατήσει μακριά από την πατρίδα του και τις δημιουργικές προοπτικές που γεννιούνταν. Πράγματι, όταν εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα, δίδαξε κλασική κιθάρα στο Εθνικό Ωδείο και ξεκίνησε την πλούσια συνθετική του σταδιοδρομία, που είχε αποτέλεσμα μια πλούσια δισκογραφία, με 25 προσωπικούς δίσκους, έργα για κλασική κιθάρα αλλά και συνθέσεις για το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Σύμφωνα με το αρχείο της Ελληνικής Δισκογραφίας του Πέτρου Δραγουμάνου, ο Νότης Μαυρουδής έχει γράψει 266 τραγούδια σε στίχους των Ακου Δασκαλόπουλου (30 τραγούδια), Τάσου Σαμαρτζή (20), Οδυσσέα Ελύτη (17), Δημήτρη Μανθόπουλου (15), Γιάννη Κακουλίδη (15), Ηλία Κατσούλη (12), Ηλία Πετρόπουλου (11), Νανάς Νικολάου (10), Μάνου Χατζιδάκι (10), Μαίρης Φασουλάκη (10) και 44 ακόμη στιχουργών.
Ο ίδιος δεν ερμήνευσε παρά ένα τραγούδι του, αλλά είχε την τύχη να τα τραγουδήσουν οι κορυφαίοι μας: Αναστασία Μουτσάτσου, Αρλέτα, Νένα Βενετσάνου, Γιώργος Ζωγράφος, Τάνια Τσανακλίδου, Κώστας Θωμαΐδης, Ηλίας Λιούγκος, Σταμάτης Κραουνάκης, Μανώλης Μητσιάς, Πέτρος Πανδής, Ελένη Βιτάλη, Μίλτος Πασχαλίδης, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Διονύσης Τσακνής, Σωκράτης Μάλαμας, Γλυκερία, Χάρις Αλεξίου, Σοφία Βόσσου, Γιώργος Νταλάρας, Μαρία Φαραντούρη κ.ά.
Η αρχή έγινε το 1964, που ο Νότης Μαυρουδής μπήκε στη δισκογραφία με τα τραγούδια «Ακρη δεν έχει ο ουρανός» και «Τα γιορτινά σου φόρεσε», σε στίχους του Γιάννη Κακουλίδη κι ερμηνευτή τον Γιώργο Ζωγράφο, ενώ, το 1968 μελοποίησε το έργο «Ασμα Ηρωικό και Πένθιμο για τον Χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» του Οδυσσέα Ελύτη, ένα λαϊκό ορατόριο για φωνή - χορωδία - ορχήστρα.
Επιστρέφοντας από την Ιταλία, κυκλοφόρησε τις «Ζωγραφιές απ’ τον Θεόφιλο» σε στίχους Ακου Δασκαλόπουλου και, έναν χρόνο μετά (1977), μελοποιεί ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι στον δίσκο «Παιδί της Γης». Ακολούθησαν τα «Ερως ανίκατε μάχαν» σε ποίηση Ηλία Πετρόπουλου, «Λούνα Παρκ», με την Παιδική Χορωδία Δημήτρη Τυπάλδου και τον Γιώργο Νταλάρα, «Στην ηχώ του έρωτα» όπου συμμετείχαν οι Χ. Αλεξίου, Γλυκερία, Ε. Αρβανιτάκη, Ε. Πασπαλά, «Αγρυπνο φεγγάρι» με μελοποιημένη ποίηση κ.ά.
Εξαιρετικά επιτυχημένη ήταν και η σειρά δίσκων «Cafe de l’ art» που ξεκίνησαν το 1999 μαζί με τον μαθητή του στην κιθάρα Παναγιώτη Μάργαρη και στην οποία ερμήνευαν κιθαριστικές διασκευές. Ο τελευταίος του δίσκος «Οχτώ κρυφές μπαλάντες» σε στίχους Μάγδας Κατσάκου κι ερμηνευτές τους Γιάννη Κότσιρα, Αναστασία Μουτσάτσου, Μαρίζα Κωχ, κυκλοφόρησε αρχές Δεκεμβρίου...
Οπως γνωστοποίησε ο γιος του, Χάρης, η πολιτική κηδεία του Ν. Μαυρουδή θα γίνει στο κοιμητήριο Χαλανδρίου το Σάββατο το πρωί και, αμέσως μετά, η αποτέφρωσή του στη Ριτσώνα. Επιθυμία της οικογένειας είναι, αντί στεφάνων, να δοθούν χρήματα για την αγορά μουσικών οργάνων για τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων δήμου Χαλανδρίου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας