• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.3°C / 9.8°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 9.3°C
    1 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.5°C / 13.2°C
    4 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.4°C
    2 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.5°C / 8.6°C
    2 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.1°C / 11.6°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.3°C / 12.5°C
    5 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.9°C / 6.9°C
    2 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 9.6°C
    5 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.2°C / 8.7°C
    2 BF
    49%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.9°C / 12.9°C
    3 BF
    38%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.5°C / 8.2°C
    2 BF
    34%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 10.6°C
    1 BF
    51%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.3°C
    2 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 10.0°C
    0 BF
    50%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.3°C / 7.7°C
    2 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.3°C / 9.4°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    33%

ΙΑΚΩΒΟΣ ΑΝΥΦΑΝΤΑΚΗΣ. Κάποιοι άλλοι Μυθιστόρημα. Πατάκης, 2019. Σελ. 340

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πτώση γένους αρσενικού

  • A-
  • A+

Ο Βαγγέλης, ο αφηγητής και κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος Κάποιοι άλλοι του Ιάκωβου Ανυφαντάκη, έχει μεταναστεύσει πρόσφατα μαζί με τη Μάρω, τη γυναίκα του, στο Γκντανσκ της Πολωνίας, όπου εκείνη έχει βρει δουλειά σ’ ένα νοσοκομείο ενώ αυτός καθημερινά στέλνει βιογραφικά προς εύρεση εργασίας. Οσο ζούσε στην Αθήνα, δούλευε ως δημοσιογράφος στην πολιτιστική στήλη μιας εφημερίδας, όμως απολύθηκε λίγα χρόνια μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.

Οταν, ξάφνου, ένας άντρας πέφτει από τον ουρανό. Πρόκειται για κυριολεξία: ένα βράδυ σύσσωμοι οι ένοικοι της πολυκατοικίας όπου διαμένει ο ήρωας, αφυπνισμένοι από ένα βίαιο τράνταγμα σαν σεισμό, σπεύδουν στην ταράτσα για να ανακαλύψουν εκεί το πτώμα ενός μελαψού άντρα. «Το πτώμα αυτό με τάραξε», λέει ο αφηγητής, «με την ανεξήγητη εγγύτητά του. Σε ευθεία γραμμή δεν απείχε ούτε δέκα μέτρα από το κρεβάτι μου. Ενας νέος, νεότερος από μένα, κατά τα φαινόμενα υγιής άνδρας, πέθανε εκεί χωρίς να καταλάβει κανείς πώς και γιατί. Αφού οι αιτίες ήταν ακατανόητες, θα μπορούσα εξίσου εύκολα να είμαι εγώ στη θέση του». Ο ήρωας μπαίνει στον πειρασμό να βάλει τον εαυτό του στη θέση ενός άλλου. Να μπει –όπως λένε οι Αγγλοι– στα παπούτσια του.

Σύντομα θα εμφανιστούν άλλοι δύο άνδρες πεπτωκότες από τον ουρανό, κρυμμένοι όλοι τους στις ρόδες ενός αεροπλάνου που δεν έμελλε να τους πάει και πολύ μακριά. Ενας δε εκ των τριών ήταν λευκός. Σε αυτού τα «πιο οικεία» παπούτσια θα μπει τελικά ο αφηγητής για να οδηγηθεί –και να οδηγήσει και τον αναγνώστη– σε ένα παράξενο κι εντέλει επικίνδυνο νοητό οδοιπορικό, από την Πολωνία στην Αμερική και από εκεί στη Σερβία, ως αποτέλεσμα της απόφασής του να διαλευκάνει τα αίτια αυτών των «πτώσεων» και να γράψει το πρώτο του πολιτικό ρεπορτάζ. Αυτό το ρεπορτάζ θα μπορούσε ενδεχομένως να τον κάνει να επαναπροσληφθεί στη θέση του δημοσιογράφου, να ξεκολλήσει από πάνω του την ετικέτα του αδύναμου, του εξαρτημένου (από τότε που απολύθηκε ζει από την εργασία της γυναίκας του) και να επαναπατριστεί στην επικράτεια των ισχυρών και πετυχημένων ανδρών.

Τα δίπολα ισχυρός-αδύναμος, εργαζόμενος-άνεργος, επιτυχημένος- αποτυχημένος, άνδρας-γυναίκα, θύτης-θύμα βρίσκονται στο κέντρο των προβληματισμών που γεννά ετούτο το μυθιστόρημα. Οι πτώσεις από το αεροπλάνο αλλά και από την επαγγελματική ασφάλεια και την κοινωνική καταξίωση αφορούν εδώ τους άνδρες. Τα κοινωνικά στερεότυπα θέλουν τον άνδρα αδίστακτο κυνηγό -σαν τον Ντράζεν Στίριτς, έναν μάλλον αποτυχημένο ποδοσφαιριστή που κατάφερε με αμφιλεγόμενα μέσα να ανέλθει στα ανώτατα και διεφθαρμένα κλιμάκια του ποδοσφαίρου, ή σαν τον πεθερό του, τον Πολύβιο, κλασικό πάτερ φαμίλια, πλούσιο, αυταρχικό, επεμβατικό (εξαιρετική η σκηνή όπου ο ήρωας μαζί με τον πεθερό του θα πάνε να κυνηγήσουν έναν «μονιά», έναν ηλικιωμένο, δυνατό αγριόχοιρο).

Ο Βαγγέλης θα επιχειρήσει κι αυτός να κυνηγήσει τους δικούς του στόχους: τον Αγγέλου, που τους «έφαγε» την προκαταβολή για το διαμέρισμα όπου θα ζούσαν στην Αθήνα με τη γυναίκα του και διέφυγε κι αυτός στο Γκντανσκ, την Αγκάτα, ένα νεαρό κορίτσι, με την οποία τρέχουν μαζί τα πρωινά, την αλήθεια για τον Ρέι Πάρκερ, τον λευκό άντρα που έπεσε απ’ τον ουρανό. Τι είναι όμως αυτό που καταφέρνει στο τέλος;

Αν ανατρέξουμε στην προμετωπίδα του μυθιστορήματος, θα βρούμε την εξής φράση από την ταινία «Μικρή ιστορία για έναν φόνο» του Κριστόφ Κισλόφσκι: «Ναι, μεγάλωσες λίγο σήμερα». Ερευνώντας τις ζωές «κάποιων άλλων» ο ήρωας θα οδηγηθεί πιο κοντά στη δική του αλήθεια και, το κυριότερο, θα μπορέσει να την αρθρώσει. Πρόκειται λοιπόν τρόπον τινά για ένα μυθιστόρημα ενηλικίωσης, καθότι ακόμα και οι ήδη ενήλικες ενίοτε χρειάζονται αρκετές «πτώσεις» μέχρι να σταθούν στα πόδια τους.

Ο Ανυφαντάκης με το πρώτο του μυθιστόρημα (έχουν προηγηθεί δύο συλλογές διηγημάτων) βάζει τον πήχη ψηλά: επιχειρεί να συνδυάσει την αστυνομική πλοκή (ίσως λιγότερο «σφιχτή» απ’ ό,τι θα απαιτούσε το είδος) με το χτίσιμο του ψυχολογικού και κοινωνικού πορτρέτου του κεντρικού ήρωα καθώς κοπιάζει να βρει νέα ταυτότητα και να αρθρώσει τον προσωπικό του λόγο, ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε να σχεδιάζεται σε αδρές γραμμές το πορτρέτο μιας ολόκληρης γενιάς, όσων δηλαδή έκαναν τα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα -και παραπάτησαν- όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση κι από ήρωες του Γούντι Αλεν ή της Σούζαν Μπίερ, όπως χαρακτηριστικά λέει ο αφηγητής, έγιναν ήρωες του Κεν Λόουτς.

Πρόκειται πράγματι για ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα που καταφέρνει να βάλει τον αναγνώστη «στα παπούτσια» του ήρωα αλλά και «κάποιων άλλων» ηρώων που η ετερότητά τους σβήνει στη διάρκεια της ανάγνωσης για να λάμψει η ομοιότητα της ανθρώπινης κατάστασης και να επιτευχθεί η ζητούμενη αναγνωστική ταύτιση και μέθεξη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
Το βιβλίο της Τιτίνας Κορνέζου πραγματεύεται τη ζωγραφική παραγωγή στη Γαλλία κατά την περίοδο των δύο αιώνων που προηγήθηκαν της Γαλλικής Επανάστασης.
Συμβολή στην ιστορία της τέχνης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ηχώ της απόστασης
Ο θάνατος είναι η φιλοσοφία της ζωής, η αναθεώρηση όσων βιώθηκαν και η αναστόχευση όσων έρχονται. Στο πρόσφατο ολιγοσέλιδο βιβλίο (μικρή νουβέλα ή εξομολόγηση) του Θανάση Σταμούλη, ο αφηγητής μαθαίνει για τον...
Η ηχώ της απόστασης
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι πήδοι του βατράχου
Η Ρούλα Γεωργακοπούλου βολτάρει άνετα σε αυτή την υβριδική ζώνη μεταξύ ύπνου και ξύπνου και μας στέλνει καλειδοσκοπικές ανταποκρίσεις από το συναπάντημα του ιψενικού Γιον Γκάμπριελ Μπόρκμαν με τα Λόγια της...
Οι πήδοι του βατράχου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
Η Βίνσεντ μεγαλώνει στοιχειωμένη από τον πνιγμό της μητέρας της. Εργάζεται ως μπαργούμαν στο ξενοδοχείο Κάιετ «ένα παλάτι από γυαλί και κέδρο», στη νήσο Βανκβούβερ της Βρετανικής Κολομβίας.
Οψεις ενός γυάλινου κόσμου
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
Η ματιά του ακροατή που υιοθετεί ο Πλέσνερ πηγάζει από την «έκκεντρη τοποθετικότητα» του ανθρώπου, όπως ονομάζει το ίδιόν μας να είμαστε και να έχουμε συγχρόνως σώμα, να αντιλαμβανόμαστε χωρίς δεύτερη σκέψη...
Η ματιά του ακροατή και το «μουσικό μυστικό»
ΑΝΟΙΧΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας
Ο Τζον Ρολς (1921-2002) σημάδεψε την πολιτική και ηθική φιλοσοφία, ενώ δίδαξε πλήθος φοιτητών, πολλοί από τους οποίους άφησαν το δικό τους στίγμα στη σκέψη.
Iστορία της πολιτικής φιλοσοφίας της νεωτερικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας