Τις αισθητικές και κοινωνικές επιρροές της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινή εμπειρία και την τέχνη διερευνά η ομαδική έκθεση Trials & Errors, που εγκαινιάζεται το Σάββατο 27 Νοεμβρίου στο «Ρομάντσο». Πέντε Ελληνες εικαστικοί με νέα έργα εξετάζουν, δοκιμάζουν και αμφισβητούν τεχνητά περιβάλλοντα, συστήματα ταξινόμησης και τρόπους σκέψης που διαμορφώνονται μέσα από τη μηχανική μάθηση και τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.
Την έκθεση επιμελούνται η Κατερίνα Γκουτζιούλη και η Δάφνη Δραγώνα. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εστιάζουν στη σχέση των ανθρώπων με τα έξυπνα συστήματα τόσο ως σχεδιαστές όσο και ως χρήστες. Συγκεκριμένα, τους απασχολεί η διαδικασία εκπαίδευσης των μηχανών, ο ρόλος του σφάλματος στη συνεχή βελτιστοποίησή τους και οι πιθανές επιρροές τους στον άνθρωπο. Υιοθετούν την προσέγγιση «δοκιμής και λάθους» (Trials & Errors) και οικειοποιούνται την εργασιακή ηθική της τεχνολογικής βιομηχανίας. Πιθανά λάθη, δυσλειτουργίες και ελαττώματα χρησιμοποιούνται ως μέσο για την κατανόηση των διαδικασιών αυτοματισμού ενώ σύνολα δεδομένων, λογισμικά καταγραφής κίνησης και πλατφόρμες παιχνιδιών αποτελούν την πρώτη ύλη για τα έργα τους.
Ο Θεόδωρος Γιαννάκης πειραματίζεται με ένα αυτοσχέδιο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης δίνοντάς του μια ιδιότυπη μορφή που εξελίσσεται αυτόνομα. Η Μαρία Βαρελά εξερευνά την επιρροή συνθετικών δεδομένων και μαθηματικών προβλέψεων στο γυναικείο σώμα μέσα από δικές της εμπειρίες αλλά και ταξινομήσεις. Ο Γιώργος Παπαφίγκος δημιουργεί απόκοσμες συσκευές-συλλέκτες από βιομηχανικά τοξικά υλικά και οργανικές ύλες. Ο Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης δημιουργεί χειροποίητα σύνολα δεδομένων και αναφέρεται στην αλγοριθμική βία των αυτοματοποιημένων συστημάτων. Η Εύα Παπαμαργαρίτη φανερώνει τις δυσκολίες ενός πλήθους ανθρωπόμορφων avatars να μιμηθούν την ανθρώπινη νοημοσύνη.
Οι κόσμοι που παίρνουν μορφή μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών είναι απροσδόκητοι, ετερογενείς και αμφιλεγόμενοι. Σε αντίθεση με τις υποσχέσεις της βιομηχανίας της τεχνητής νοημοσύνης, τίποτα δεν είναι προκαθορισμένο ή σταθερό. Καθώς ο κόσμος της τεχνητής νοημοσύνης παραμένει σε μεγάλο βαθμό δυσνόητος και αδιαφανής, η έκθεση με τις διερευνήσεις και τους πειραματισμούς των καλλιτεχνών προτείνει τρόπους πλοήγησης στις νέες αυτές μορφές γνώσης.
? Info: «Ρομάντσο», Αναξαγόρα 3. Από 27 Νοεμβρίου μέχρι 22 Δεκεμβρίου. Ωρες λειτουργίας: 17.00-22.00.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας